Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Professionele leergemeenschappen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789044134698 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving verwacht steeds meer van de school. Die vele en toenemende verwachtingen kunnen niet ingelost worden als leerkrachten in de beslotenheid van hun eigen leslokaal onderwijs geven zonder zich veel te bekommeren om wat de collega's doen. Doorgaande leerlijnen, hoge opbrengsten en een goed en aangenaam leerklimaat vraagt de collectieve inspanning van het team. Goed onderwijs is - zo wordt steeds meer duidelijk - ook afhankelijk van de mate waarin leerkrachten als team samen werken en samen leren. Met andere woorden, goed onderwijs gedijt bij de ontwikkeling van scholen als professionele leergemeenschappen.Deze publicatie biedt een inleiding op de school als professionele leergemeenschap. Kenmerken en effecten van professionele leergemeenschappen worden beschreven. Uitgebreid wordt ingegaan op de vraag hoe een school zich ontwikkelt tot een professionele leergemeenschap, op de interventies die daarbij effectief zijn en op de rol van de schoolleider. In bijlagen vindt de lezer een aantal praktische instrumenten, zoals vragenlijsten en kijkwijzers, die behulpzaam kunnen zijn bij het ontwikkelen van een school tot een professionele leergemeenschap.


Book
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 9789023255079 9789023255130 9023255070 Year: 2017 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum BV


Book
De Kleutervriendelijke School
Author:
ISBN: 9789079336357 Year: 2020 Publisher: Helmond OMJS (Onderwijs Maak Je Samen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Kleutervriendelijke School is geschreven voor betrokkenen bij ons onderwijs aan kleuters; van leerkracht tot bestuurder in het primair onderwijs en van opleider tot adviseur gemeentelijk beleid. Professionals die weten wat er speelt, welke vragen en zorgen er zijn over de kwaliteit van het kleuteronderwijs en die zich daarin persoonlijk willen verdiepen.Lezers worden aangesproken op hun nieuwsgierigheid en leergierigheid en worden uitgedaagd om zich een eigen oordeel te vormen. Dit boek is de ontbrekende schakel om samen een open, intense en goed onderbouwde discussie aan te gaan over de kwaliteit van ons onderwijs aan kleuters.?- Job Christians, directeur Onderwijs Maak Je Samen en uitgever van DKVS.Betsy van de Grift over dit boek: ?Feitelijk bestaat het kleuteronderwijs in Nederland gewoon niet meer. Het heeft geen status, geen regels, geen eigen doelstellingen en er wordt nagenoeg geen onderzoek naar gedaan. Dat was misschien wel de grootste schok in mijn researchfase. Het aanbod dat we in de school aan kleuters doen, staat of valt met de leerkracht die er het beste van probeert te maken.?In een vijftal breinboeken ging de auteur eerder op zoek naar de relatie tussen de breinontwikkeling van jonge kinderen en de voorzieningen die er voor hen zijn. Met De Kleutervriendelijke School kiest zij voor een gedegen en brede analyse van een groot aantal kwaliteitsaspecten van het onderwijs aan kleuters. Het is een expositie van vakkennis, theorie en veel wetenschap met bijdragen van zeer bij de materie betrokken gastauteurs. DKVS biedt antwoorden, maar roept ook nieuwe vragen op. (flaptekst)


Book
Actief in de digitale leeromgeving : didactische scenario's voor een innoverende praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789030103868 9789030104773 Year: 2010 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek Actief in de digitale leeromgeving maakt u aan de hand van tien uitgewerkte didactische scenario?s kennis met de vele mogelijkheden van de digitale leeromgeving. U krijgt de kans om de troeven ervan te benutten als een meerwaarde binnen de eigen didactische praktijk. Actief in de digitale leeromgeving bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een theoretisch kader geschetst van de didactiek die ten grondslag ligt aan de digitale leeromgeving. Dit referentiekader kent een praktijkgerichte inslag en vormde de basis voor het uitwerken van de didactische scenario?s van het tweede deel. Deze scenario?s bevatten concrete stappenplannen waarin de verschillende componenten van het didactisch handelen uitgebreid worden toegelicht.

Keywords

Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Onderwijstechnologie. --- onderwijsvernieuwing --- School management --- e-learning --- Computer assisted instruction --- ICT ; onderwijs --- Didactiek --- 371.3 --- 371.39 --- 371.694 --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- 371.2 --- 371.315.9 --- digitale leermiddelen --- digitale leeromgevingen --- portfolio's --- 37 --- Toledo --- elektronische leeromgevingen --- elektronische portfolio's --- onderwijs --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- digitale leeromgeving --- digitalisering --- 371.:004 --- 489.4 --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Krachtige leeromgevingen --- Portfolio's --- hoger onderwijs --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- ICT in het onderwijs --- Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs ; didactiek --- Digitale leermiddelen --- Digitale leeromgeving --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- Computerondersteunend onderwijs --- automatisering (computer) --- coaching --- computergestuurd onderwijs --- informatieverwerking --- innovatie (veranderen) --- internet --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- portfolio --- secundair onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- computerondersteund leren --- didactiek --- elektronische leeromgeving --- ict --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- ICT ; secundair onderwijs ; didactiek --- 371.39 Overige leermethoden --- Overige leermethoden --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Onderwijsorganisatie --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: informatie & communicatie technologie) --- departement Algemeen 10 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Hoger onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Onderwijs --- Digitalisering --- ICT-vaardigheden --- 371.300 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Digitaal leren : ICT-toepassingen in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9020958801 9789020958805 Year: 2005 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De informatie- en communicatietechnologieën plaatsen alle actoren in het hoger onderwijs voor grote uitdagingen. Vrijwel alle aspecten van het onderwijs op het microniveau worden erdoor beïnvloed. De hoofdstukken in dit boek behandelen onderwerpen die herkenbaar zijn voor elke lesgever in het hoger onderwijs of daarbuiten: leerdoelen, leermaterialen, werkvormen, toetsbenaderingen, studiebegeleiding, toegang tot ebibliotheken en bronnenmateriaal, enz. De auteurs geven telkens een toepassingsgerichte inleiding op het besproken thema. Daarbij putten ze uit de eigen onderwijspraktijk, maar schetsen ook duidelijke trends voor de nabije toekomst. Toepassingen staan centraal. Een aantal hoofdstukken verschuift de aandacht naar thema's op opleidings- en instellingsniveau. Wat betekent bijv. het kiezen van een elektronische leeromgeving op instellingsniveau? Hoe de deskundigheidsbevordering van de staf aanpakken? 1. Naar een digitale didactiek.2. Ontwerpen van multimedia leermaterialen.3. Flexibel hergebruik van onderwijsmateriaal.4. Samenwerkend leren via informatie- en communicatietechnologie.5. Digitale bibliotheken: kwaliteitsvolle informatie in het leerproces.6. Stagebegeleiding m.b.v. een elektronische leeromgeving.7. E-leren met E-portfolio.8. Evaluatie in een ICT-omgeving.9. Studiebegeleiding en ICT: mogelijkheden en toepassingen.10. Internationalisering on line.11. De elektronische leeromgeving.12. Invoeringsstrategie van een digitale toets- en leeromgeving.13. Deskundigheidsbevordering van docenten via het web.

Keywords

E-learning. --- ICT --- Elektronische leeromgevingen. --- Hoger onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Didactiek en ICT --- Digitaal leerplatform. --- Elektronische leeromgeving. --- Onderwijs en ICT. --- Computer assisted instruction --- e-learning --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Higher education --- E-learning --- ICT ; hoger onderwijs --- 371.018.43 <71> --- #PBIB:2005.2 --- 371 onderwijs --- 374 vorming en opleiding --- 654 ICT --- 681.3 computers --- 780 Hoger onderwijs --- Cours Cursus --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Blended learning --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Hoger onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- E-learning(#KVHB) --- 004 --- 378 --- ICTO --- elektronische leeromgevingen --- hoger onderwijs --- ict --- onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- 484.52 --- 454.51 --- 489.4 --- Communicatietechnologie --- Digitale bibliotheken --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Internationalisering --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Multimedia leermiddelen --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- Studiebegeleiding --- bibliotheken --- competenties --- didactiek --- didactisch proces --- digitale bibliotheek --- digitale leeromgeving --- docenten --- elektronische leeromgeving --- evaluatie --- internationalisering --- multimedia --- onderwijs --- portfolio's --- stagebegeleiding --- studiebegeleiding --- 454.52 --- Didactiek --- Digitale bibliotheek --- E-leren --- Elektronische leeromgeving --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT in het onderwijs --- Informatievaardigheden --- Portfolio --- Professionalisering --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- digitalisering (ler) --- e-learning (ler) --- hoger onderwijs (ler) --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- mediatheek --- 371.333 --- Informatica --- Materialen --- E110612.jpg --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- 371.018.43 <71> Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Digitale leeromgeving --- DLO --- Universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Audiovisuele leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 67 --- Education [Higher ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- digitale didactiek --- leermiddelen --- elektronische portfolio --- onderwijsmaterialen --- digitale leeromgevingen --- Computerondersteund onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Automatisering --- Computergestuurd onderwijs --- Onderwijs --- Afstandsonderwijs --- Digitaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
De E3 begeleider: effectief, enthousiast, elektronisch : ervaringen uit de praktijk van het hoger onderwijs.
Authors: --- --- ---
ISBN: 900130009X Year: 2006 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

E3 begeleiding: wat houdt het begeleiden via elektronische communicatie in? Waar moet een docent rekening mee houden? Welke vaardigheden heeft hij nodig? De lezer kan op deze, en andere vragen in dit boek het antwoord vinden.


Book
Digitale didactiek : de elektronische leeromgeving als krachtig hulpmiddel bij competentieleren
Authors: ---
ISBN: 9045514052 9789045514055 Year: 2005 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.

Keywords

E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.


Book
Positief omgaan met verschillen in de leeromgeving : een visie op differentiatie en gelijke kansen in authentieke middenscholen
Author:
ISBN: 9044116967 9789044116960 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat vier hoofdstukken: twee met de blik op maatschappelijke ontwikkelingen, twee met de blik op onderwijskundig-didactische uitdagingen. In het maatschappelijk georiënteerde luik wordt aangegeven hoe de gelijkheidsgedachte de voorbije twee eeuwen in drie grote golfbewegingen onze samenleving en de school heeft beïnvloed. Dat loopt uit op een omschrijving van wat positief omgaan met verschillen in de leeromgeving is. Het tweede luik heeft vooral een onderwijskundig-didactische oriëntatie. In de eerste plaats worden de onderwijskundige uitdagingen rond omgaan met verschillen of gedifferentieerd werken op school en in de klas in kaart gebracht.


Book
Krachtige leeromgevingen : omgaan met diversiteit in de klas
Author:
ISBN: 9789038226217 Year: 2016 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De startcompetenties van beginnende leraren vragen om een grondige reflectie over de eigen keuzes met betrekking tot processen, variabelen en actoren die het succes van onderwijs beïnvloeden. 'Wat werkt in het onderwijs?' is een complexe vraag, en leerkrachten moeten hun eigen opvattingen en verwachtingen kritisch bekijken om tot een antwoord te komen. Hoe staan ze bijvoorbeeld tegenover hun lesdoelen, leerstof, werkvormen, beschikbare media en evaluatievormen? En vooral: hoe houden ze bij hun keuzes rekening met de kenmerken van hun leerlingen? De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken stellen beginnende leerkrachten namelijk voor lastige uitdagingen. Dit handboek is bedoeld als een inspiratiebron die leerkrachten helpt om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk.(Bron: www.academiapress.be)


Book
Onderwijs met ICT : leren en lesgeven met technologie.
Authors: ---
ISBN: 9789046903391 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op welke manier kunnen (beginnende) leraren technologie en ICT inzetten als hulpmiddel bij het leren, lesgeven en organiseren van onderwijs? OnderWijs met ICT geeft inzichten, achtergronden en ideeën voor het inzetten van technologie en ICT in het onderwijs. Hierbij leggen de auteurs de nadruk op de didactische toepassingen. OnderWijs met ICT sluit hiermee aan op de Kennisbasis ICT. Het boek begint met een inleidend hoofdstuk waarin het kader wordt geschetst over het gebruik van ICT in het lesgeven en wat je daarvoor nodig hebt om dat vorm te geven. De overige hoofdstukken vormen de praktische verdieping waarin de auteurs aan de hand van verschillende thema’s zoals web 2.0-technologie, digitale schoolborden en toetsen en beoordelen, uitleggen hoe het gebruik van ICT en technologie de meeste opbrengsten kunnen genereren bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. Aan het eind van het boek is een woordenlijst met afkortingen en technische begrippen opgenomen.

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by