Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De meeste jongeren die ondersteuning in hun ontwikkeling en opvoeding nodig hebben, krijgen passende hulp van de jeugdzorg. Een kleine groep is moeilijk te bereiken. Voor deze groep is het project Yar (Youth at risk) bedoeld. Het Yar-project kent de volgende aanpak en methodiek: motiveren, aanspreken op eigen verantwoordelijkheden, in staat zijn je eigen toekomst te bepalen, gevoelens en gedachten kunnen verwoorden, verbindingen leggen met een voor jou ondersteunende omgeving, je eigen toekomst in eigen handen nemen. Het Yar-project bestaat uit drie fasen: een voortraject, een intensieve trainingsweek en een vervolgtraject waarin jongeren werken aan doelen die zij zelf gesteld hebben.
323 --- Nederland --- YAR (youth at risk) --- gedragsstoornissen --- jeugdzorg --- 364.4 --- Jongeren : problemen --- Probleemjongeren : jeugdbijstand --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- coaching --- methoden van het sociaal werk --- Didactic strategies --- jongerencriminaliteit --- Social policy and particular groups
Choose an application
58 p.
cultuur --- jeugd --- Age group sociology --- Sociology of culture --- Flanders --- Subculture --- Addresses, essays, lectures --- Youth --- Flanders (Belgium) --- jeugdcultuur --- muziek --- theater --- consumptie --- jeugdwerk --- probleemjongeren --- 308 ) Jeugd --- massacultuur --- #SBIB:316.7C130 --- #GSDBP --- Z374.3 --- Z++89/7 --- 362.81 --- 374.3 --- Jeugdvorming --- Jeugdwerk --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- 433 --- jeugdcultuur (ler) --- 308.4 --- 362.8 --- 7 --- 339.4 --- 362.7 --- Groepscultuur en subculturen --- Cultuur --- Jeugd --- Jeugdculturen --- Jeugdcultuur --- Toerisme
Choose an application
Leren door ervaring is een oud principe dat nog altijd werkt bij mensen van alle leeftijden: niet alleen om een beroep te leren, maar ook om tot ander gedrag te komen. Het ervaringsleren ofwel learning by doing kan met positief gevolg worden ingezet bij jeugdigen met probleemgedrag. In Nederland heeft het nog niet de plaats gekregen die het wél heeft verworven in landen als Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en België. Experimenten met survivaltochten en leerwerkprojecten zijn bij ons te oppervlakkig en te kortstondig geweest om wortel te schieten. Dat is jammer, omdat dergelijke projecten wel degelijk effectief zijn bij de hulp aan probleemjongeren, mits het programma is afgestemd op de doelgroep en theoretische inzichten.
Cognitive psychology --- probleemkinderen --- didactische processen --- Age group sociology --- praktijksituatie --- Orthopedagogics --- ervaringsleren --- orthopedagogiek --- Didactic strategies --- didactiek --- gedragsproblemen --- probleemjongeren --- 467 --- outward bound --- Ervaringsleren --- Orthopedagogiek --- Outward Bound School (overlevingstocht) --- Outward bound schools --- Probleemgedrag --- 37.02 --- Orthopedagogie --- Ervaringsleren ; jeugdzorg --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- PHL-Healthcare 12 --- jeugdpsychiatrie --- probleemgedrag --- probleemhantering --- Leren --- Gedragsproblemen --- Outward Bound School --- Didactische principes --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Gedragsprobleem --- Outward Bound --- Didactisch principe --- Jongere
Choose an application
adolescentie --- kinderpsychiatrie --- weglopers --- probleemjongeren --- jeugdmisdadigheid --- ouder-kind relatie --- 159.92 --- 159.95 --- 301.185.1 --- 416.25 --- psychologie (gez) --- Adolescentie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Probleemgedrag --- ontwikkelsingspsychologie --- 159.987 --- 616 --- 362.7 --- 343.3 --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve psychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Developmental psychology --- Cognitive psychology --- Age group sociology --- adolescenten --- puberteit
Choose an application
De hedendaagse jeugd in de steden wordt al te vaak bekeken als een hardnekkig probleem. De verjonging, verarming en verbreding worden vandaag enkel als struikelblok gezien i.p.v. hierin te investeren met visie, ambitie, lef en leiderschap. Dat is precies wat de auteur wil doen: in haar boek pleit ze voor een andere kijk op de stedelijke jeugd. Centraal staat de kracht van jongeren: dit is dé sleutel voor de toekomst. De nieuwe generatie wordt aangespoord om in actie te komen en niet af te wachten, om de betreden paden te verlaten en met veel goesting de regie van onze samenleving en hun eigen leven in handen te nemen. Sihame werpt zich op als eerste vernieuwde Belg en wil daarmee het hele integratie-debat, het huidige wij-zij denken, het segregerende beleid en de holle semantische discussies over een andere boeg gooien. Niet door erover te praten, maar door het te zijn.Een positief verhaal van inclusie en geloven in het potentieel van de stedelijke jeugd Kritisch optimisme, ondernemerschap, goesting, burgerschap zijn waarden die de vernieuwde Belg typeren en die volledig losstaan van leeftijd, sociale klasse, etnie, cultuur, taal. Het vernieuwde Belg-zijn is een attitude die we meedragen en uitdragen.www.lannoocampus.be
Jeugdwerk. --- jeugdwerk --- jeugdbeleid --- Age group sociology --- Educational sciences --- samenlevingsopbouw --- jeugd --- Philosophy and psychology of culture --- Jeugdwerk --- Let's Go Urban --- Urban youth --- Community organization --- Youth --- Attitudes --- PXL-Central Office 2014 --- samenleving --- jongerencultuur --- 494 --- 323 --- Probleemjongeren (hangjongeren, randgroepjongeren) --- Jongeren --- Jeugdbeleid --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Talentontwikkeling --- Jeugd --- Stadssamenleving --- Integratie --- Inclusie --- Opvoeden tot burgerzin --- Jeugdculturen --- 663.1 Jeugdbeleid --- Beleidsplan --- Jeugdcultuur --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere --- Let's Go Urban
Choose an application
Veel leerkrachten worden uitgedaagd door kinderen met gedragsproblemen, zeker sinds de invoering van passend onderwijs. Hoe kun je goed lesgeven en de orde bewaren wanneer je geconfronteerd wordt met druk gedrag, gebrek aan respect of agressie in de klas? Simpelweg straffen of schorsen is in die situaties meestal ineffectief. Ross Greene, bekend van de bestseller Het explosieve kind, richt zich in dit boek op de oorzaken van probleemgedrag. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en praktische technieken legt hij uit waarom en wanneer kinderen in de klas ontsporen en hoe je daar proactief en conflictvermijdend op kunt reageren. Samenwerking en communicatie tussen school, ouders en leerling zijn daarbij cruciaal - waarbij het overigens meestal niet nodig is om aan medicatie te denken. De weg kwijt op school is geschikt voor ouders en leerkrachten, IB-ers en schoolpsychologen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs.
gedragsstoornissen --- opvoeding --- Onderwijsorganisatie --- schoolorganisatie --- agressie --- leraren-leerling relatie --- gedragsproblemen --- gedragstoornissen --- #PBIB:+107.21 --- 376.5 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornissen --- 467 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociaal-emotionele problemen --- leerproblemen --- kinderen --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- School management --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Lesgeven --- Probleemjongeren --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- Gedragsprobleem --- Kind --- Probleemjongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Internationalisering
Choose an application
Veel scholen, veel jongeren, veel leerkrachten, veel klasactiviteiten, veel omgaan met elkaar, . Scholen zijn een veelkleurig verhaal van menselijke verhoudingen, interactie en innerlijke beleving. Evenveel aspecten waarmee iets fout kan lopen, evenveel wegen om ermee om te gaan. Peter Adriaenssens, Gie Deboutte, Johan Deklerck, Chico Detrez, Wim D'haese, Anne Hermans, Hilde Leonard, Pat Patfoort en Willy Vandamme: een keure van de grootste experten uit de wetenschap en de praktijk belichten in dit boek de psychologische, pedagogische, criminologische en antropologische aspecten van probleemgedrag in het onderwijs. Een veelkleurig verhaal vraagt om een breed spectrum van preventie en aanpak. Leerlinggedrag is niet alleen oorzaak, maar kan ook als symptoom beschouwd worden van een breder functioneren van een school en van de samenleving. Dit boek wil de multi-aspectualiteit van probleemgedrag en de preventie en aanpak ervan in kaart brengen en naast theoretische inzichten ook praktische handvatten aanreiken, zodat leerkrachten, directies, CLB-medewerkers, hulpverleners en iedereen die actief is in het onderwijs inspiratie kan opdoen voor zijn concrete praktijk. Het boek is een goed gefundeerd, praktijkgericht boek met een schat aan informatie voor iedereen die met probleemgedrag in het onderwijs begaan is: leerkrachten, directies, CLB-medewerkers, hulpverleners, academici en studenten.
Gedragsstoornissen --- Preventieve jeugdzorg. --- Onderwijs. --- gedragsstoornissen --- schoolproblemen --- Educational psychology --- Personality development --- Gedragsproblemen --- probleemjongeren --- #PBIB:+107.21 --- Academic collection --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Schoolpsychologie --- adolescentie --- pesten --- preventie --- probleemgedrag --- weerbaarheid --- 467 --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- 465 --- Adolescentie --- Conflicten --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Pesten --- Preventie --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- conflicten --- jeugdzorg --- straffen --- Sociale vaardigheden --- 37.064 --- 120132.jpg --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- gedragsproblemen (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- jongeren --- onderwijs --- 362.7 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Problem children --- Education --- Belgium --- Behavior disorders in children --- PXL-Education 2015 --- probleemhantering --- onderwijsbegeleiding --- Onderwijs --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.
Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- S2006461.JPG --- CLB --- 186.2 Kinderopvang --- bijzondere jeugdbijstand --- gehandicapte jongeren --- gehandicapte kinderen --- buitengewoon onderwijs --- interculturele hulpverlening --- kinderzorg --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- hulpverlening --- 323 --- autismespectrumstoornissen --- gedragsproblemen --- jeugdhulpverlening --- leerstoornissen --- mentaal gehandicapten --- vluchtelingen --- 37.013 --- Buitengewoon onderwijs --- Cultuurverschillen --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kind&Gezin --- Kinderen met een handicap --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- bijzondere jeugdzorg --- etnisch-culturele minderheden --- gehandicaptenzorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, buitengewoon --- 376 --- Orthopedagogie --- 371.21 --- 362.74 --- 362.3 --- 362.9 --- 362.7 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Probleemjongeren --- Handboeken --- Probleemjongere
Choose an application
Een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout gaat met onze jongeren, en wie daar verantwoordelijkheid voor draagtProbleemgedrag bij jongeren, vooral bij jongens, neemt alsmaar toe. Onze opvoeding lijkt te falen; praten alleen helpt niet meer. De roep om een strengere aanpak klinkt steeds luider. Bootcamps voor delinquente jongeren, nultolerantie, meer jeugdgevangenissen... Maar is dat de juiste oplossing? Peter Adriaenssens brengt een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout loopt met onze jongeren. Hij roept ons daarbij allemaal ter verantwoording. Want als we niet ingrijpen, dreigt een grote groep jongeren verloren te gaan. En niet de jongeren zelf, maar wel de volwassenen zijn de belangrijkste oorzaak. Wij laten hen immers al te vaak schieten, letterlijk en figuurlijk. Dit boek is een pleidooi om onze kinderen en jongeren beter vast te houden. Om hen duidelijke grenzen te geven, opnieuw te leren luisteren en solidair te zijn, niet zomaar omdat het moet maar omdat we hen leren ervoor te kiezen. Laat ze niet schieten sluit af met een concreet actieplan, met dertig voorstellen om deze problematiek op verschillende niveaus - het gezin, het onderwijs, de samenleving - aan te pakken. Het is vijf voor twaalf, maar de situatie is nog omkeerbaar. Dit boek is dan ook een belangrijke oproep aan alle betrokkenen om nu onze collectieve verantwoordelijkheid opnemen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/laat-ze-niet-schieten
Medische psychologie --- Opvoeding. --- Tieners --- Kinderpsychiatrie. --- probleemkinderen --- grenzen (psychologie) --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- Social problems --- Personality development --- Child rearing --- Belgium --- 376.5 --- Academic collection --- 663 Jeugd --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Probleemgedrag --- grenzen stellen --- jongens --- opvoeding --- pubers --- 443 --- Everberg --- agressiviteit --- gedragsproblemen --- jeugdgevangenis --- jongeren --- 467 --- Grenzen stellen --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Onderwijs --- Opvoeding --- Probleemgedrag --- 376.42 --- Agressie --- Gedragsproblemen --- Grenzen --- Jongeren --- S20100477.JPG --- jeugd --- pedagogie --- probleemjongeren --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 362.8 --- 37 --- 362.7 --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugdcriminaliteit --- Jeugdproblematiek --- Ouders --- Jeugd --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- opvoedkunde --- opvoedingsstijlen --- probleemgedrag --- Jongere --- Gesprek --- #gsdbP --- Gezinspastoraal --- Jongerenpastoraal
Choose an application
De vraag "Moeilijke kinderen of Kinderen die het moeilijk hebben?" is een mooi voorbeeld van een gesloten vraag die tot een open gedachtewisseling kan leiden. Gedurende vele jaren heerste er een wat nave, te optimistische opvatting over hulpverlening aan kinderen en jongeren. Mede ten gevolge van genetisch en longitudinaal, ontwikkelingspsychopathologisch onderzoek, is recent het inzicht ontstaan dat er meer resistent probleemgedrag is. Dit betekent evenwel niet dat er geen behandelopties meer zijn. Wel betekent dit dat we er goed aan doen ons steeds op de hoogte te stellen van recent onderzoek over probleemgedrag bij kinderen. Verder wordt gesteld dat men een meer nauwkeurige diepgaande analyse van het probleem moet uitvoeren. Wat evident voor de hand blijkt te liggen is niet altijd zo effectief. Als deze vaststelling leidt tot een verscherping van de methodieken, dan gaan we erop vooruit. In dit boek worden zowel op het vlak van assesment als op het vlak van behandeling een aantal duidelijke Illustraties gegeven van de wijze waarop wetenschappelijk handelen en praktijkgericht werken aan elkaar gekoppeld kunnen worden in een zinvolle perspectiefbiedende synthese.De vier delen die in dit werk aan bod komen funderen ons handelen meer ten gronde. Na een verkennend deel over ontwikkeling en psychopathologie, wordt ruimschoots ingegaan op assessment bij kinderen. Verfijningen binnen dit domein zullen ongetwijfeld leiden tot een betere indicatiestelling. De inkleuring vanuit het hoofdstuk over risicogroepen brengt bepaalde omgevingsvariabelen scherper in kaart. Het afsluitend deel over behandeling staat model voor therapievormen die hand in hand gaat met bewezen effectiviteit.Naast teksten rond angst, depressie, ADHD en de behandeling eetstoornissen ontwikkelt de uitwerking van het agressiethema zich tot een sterke rode draad. Mogelijk vinden we hierin een maatschappelijke vingerwijzing terug.InhoudsopgaveI Ontwikkeling en psychopathologie* Ontwikkelingsantecedenten en -modellen van adaptief En maladaptief gedrag* Normale en pathologische ontwikkeling van affectieve structuren: ontwikkelingspsychopathologisch perspectief op stoornissen in de affectregulatieII Assessment bij kinderen* Naar een integratie van klinisch-psychiatrische en empirisch-statistische classificatiesystemen van gedragsproblemen?* Valkuilen in de diagnostiek bij kinderen met ADHD* De SLG: een experimentele lijst om gedragsproblemen bij jonge kinderen te screenen* Het Leuvens Instrument voor Corcief Opvoedingsgedrag (LICO)* Relevantie van subtypes van agressief gedrag (proactieve en reactieve agressie) voor de klinische praktijk* Screening van depressie bij kinderen: evaluatie van de Children's Depression InventoryIII Risicogroepen* Als een ouder een majeure psychiatrische stoornis ontwikkelt: ambigu verlies en gecompliceerde rouwreacties bij de kinderen?* Opgroeien in een gezin met alcoholproblemen: een risicofactor voor de ontwikkeling van psychopathologie?* Hebben hoogbegaafde kinderen het moeilijk? Hoogbegaafdheid: Luxe of handicap?* De jonge dader als slachtofferIV Behandeling* Faalangst nader bekeken: een training op de testbank* STOP, een experimenteel, ecologisch preventieprogramma voor jonge kinderen (4 tot 7 jaar) met gedragsproblemen* Assessment en behandeling van zelfverwondend gedrag bij eetstoornissen* Behandelprotocollen; een revolutie in de kinderpsychotherapie?
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- 159.922.764 --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 443 --- 467 --- ADHD --- adolescenten --- agressiviteit --- eetstoornissen --- evidence-based practice --- faalangst --- gedragsstoornissen --- gedragstherapie --- hoogbegaafde kinderen --- hulpverlening --- kinderen --- moeilijk opvoedbare jeugd --- psychopathologie --- zelfverminking --- 616.89 --- Agressie --- Assessment --- Behandelingen --- Depressies --- Kinderen --- Ontwikkeling --- Psychopathologie --- maatschappelijk werk --- gedrag --- jeugdhulpverlening --- ontwikkelingspsychologie --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- agressiviteit (agressie) --- alcohol --- depressie --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- hoogbegaafdheid --- kinderpsychiatrie --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- rouw (verdriet) --- slachtofferhulp --- zelfverminking (automutilatie) --- jeugdzorg --- kinderzorg --- probleemjongeren --- 159.922.764 Verwaarloosde kinderen. Moeilijk opvoedbare kinderen --- Verwaarloosde kinderen. Moeilijk opvoedbare kinderen --- Tieners --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: dood) --- 362.7 --- 616
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|