Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
In 1985 publiceerde de Duitse pedagoog en filosoof Winfried Böhm Theorie und Praxis, een pedagogisch ᆳ filosofische studie met referentiewaarde die ook ver buiten de grenzen van de Duitstalige landen weerklank vond. Böhm herinterpreteert en actualiseert op zeer overzichtelijke en heldere wijze belangrijke pedagogische grondbegrippen zoals praxis, `Bildung' of vorming, persoon en persoonswording. Deze bundel "De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind" bevat reacties op en reflecties over de pedagogische visie van Böhm, toegepast op de onderwijssituatie van de basisschool. 1. Practici reflecteren oevr het basisonderwijs2. De pedagogie(k) van de steinerschool. Persoonlijk handelen uit inzicht3. Niets nieuws onder de onderwijszon4. Het onderwijs als dienst aan de persoonswording van het kind5 Persoonswording in de basisschool: wie, wat, waar, hoe? Een voorbeeld van nadenken over pedagogisch verantwoord basisonderwijs6. Die Grundschule als Ort der Bildung der Perrson7. Hoe organiseer je persoonsoriënterend basisonderwijs?
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Gezinspedagogiek. --- basisonderwijs --- Steinerpedagogie --- Didactics --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Maturation (Psychology) --- Child development --- Böhm, Winfried --- 772 Basisonderwijs --- GOK --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- 453.5 --- 473 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Onderwijsvernieuwing --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Steineronderwijs / Steinerscholen (Vrije scholen) --- Steineronderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Educational psychology --- Personality development --- Teaching --- Educational sciences --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
453 --- schoolsystemen (ler) --- Daltononderwijs --- Freinetonderwijs --- Jenaplan --- Montessorionderwijs --- Steineronderwijs --- schoolsystemen --- lager onderwijs --- Freinet, C. --- Montessori, M. --- 371.1 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Freinet, C --- Montessori, M
Choose an application
De tekeningen van kinderen tot ongeveer zeven jaar boeiden Hanns Strauss, schilder en leraar aan de eerste Vrije School te Stuttgart, door hun levendige, dynamische signatuur. De duizenden door hem verzamelde tekeningen heeft hij fenomenologisch gerangschikt; zij vormen de grondslag voor dit - door zijn dochter - geschreven boek. Het kind noteert gedurende de fasen van zijn ontwikkeling in die eerste zeven jaar, wat zich in hem afspeelt. Het werk dat aldus ontstaat, vormt de grafische en picturale neerslag daarvan, die men kan beschouwen als zijn 'woordenschat'. (Bron: covertekst)
kindertekeningen --- beeldtaal --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- beeldende expressie --- Steiner, Rudolf --- Kindertekeningen --- Psychologie --- Antroposofie --- Tekenen --- Beeldopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Methodescholen --- Steinerscholen --- 416.3 --- 032210.jpg --- Kindertekening --- Beeldeducatie --- Steineronderwijs --- Methodeschool
Choose an application
Het gesprek;communicatie en expressie en het wat verguisde grammatica-onderwijs. drie facetten van het moedertaalonderwijs, beknopt en naar de praktijk toe beschreven door drie auteurs. Drie vertegenwoordigers van evenzoveel vernieuwingsrichtingen: het Jenaplan, het Montessori-onderwijs en de Vrije school. Drie keer eigen, herkenbaar, prikkelend tot dialoog.
Linguistique --- Methodologie --- Montessori, M. --- Méthodologie --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Taalkunde --- Taalonderwijs --- Vernieuwingsscholen --- 453 --- Jenaplan --- Montessorionderwijs --- Steineronderwijs --- moedertaal: didactiek lagere school --- Taalopvoeding --- Basisonderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jenaplanonderwijs --- Vrije Schoolonderwijs --- Dutch language --- Language arts (Elementary) --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Language arts --- Study and teaching (Elementary) --- Study and teaching
Choose an application
Anthroposophy --- Education --- Antroposofisch onderwijs --- 453.5 --- Steineronderwijs --- D110680.jpg --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Human science --- Astrosophy --- Theosophy --- Waldorf method of education --- Steiner, Rudolf, --- Educational sciences --- onderwijs --- vrij onderwijs --- pedagogiek --- Steiner, Rudolf --- Anthroposophy. --- Education.
Choose an application
Werken als leraar in een school is méér dan onderwijs. Naast een gereedschapskist met kennis en vaardigheden moet de leraar beseffen dat zijn persoonlijkheid een grote rol speelt in het werken met kinderen in de school. En…hij is ook opvoeder. Dit boek helpt bij de zoektocht naar een eigen visie op onderwijs.Meer dan onderwijs biedt een gedegen voorbereiding op het beroep van leraar basisonderwijs. De auteurs geven een volledig beeld van de praktijk van het basisonderwijs en de achterliggende visies en theorieën. In duidelijke taal besteden ze aandacht aan zowel de instrumentele als de normatieve professionaliteit van leraren. De combinatie van theorie en praktijk, verrijkt met talloze voorbeelden, stimuleert de eigen reflectie en visieontwikkeling van de aanstaande leraar. Het boek confronteert de lezer met vragen die doordringen tot de kern van het leraarschap. De generieke kennisbasis leraar basisonderwijs (HBO-raad) is in deze 8e editie op een zorgvuldige manier geïntegreerd. Via een volledig vernieuwd register is de toegankelijkheid versterkt. De opbouw maakt een optimale verbinding mogelijk tussen theorie, praktijk en reflectie in de opleiding. Zo kan het boek dienen als vertrekpunt voor het verwerven van competenties voor de stage, maar kan het ook gebruikt worden voor reflectie op, en verdieping van praktijkervaringen. Er kan zowel vraag- als probleemgestuurd mee gewerkt worden. Per hoofdstuk wordt aangegeven welke competenties een accent krijgen.Het boek is stap-voor-stap opgebouwd, maar de hoofdstukken kunnen ook los van elkaar worden bestudeerd. Dat verantwoord onderwijs pedagogische kwaliteit moet hebben, staat steeds centraal. Meer dan onderwijs biedt als studiepakket en naslagwerk talloze aanknopingspunten voor de ontwikkeling van aanstaande en zittende leraren.
450.7 --- Lager onderwijs --- Methodiek --- Didactiek --- Lerarenopleiding --- Leraren --- Beginsituatie --- Leren --- Leerprocessen --- Leerinhouden --- Studieresultaten --- Leeromgeving --- Evaluatie --- Leerlingvolgsystemen --- Pedagogisch klimaat --- Schoolmanagement --- Teamwerk --- Schoolontwikkeling --- Zorgbeleid --- Zorgverbreding --- Onderwijsvernieuwing --- Methodescholen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Nederland --- Daltononderwijs --- Freinetonderwijs --- Jenaplanonderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Leraar --- Leerproces --- Leerinhoud --- Studieresultaat --- Leerlingvolgsysteem --- Methodeschool --- Steineronderwijs --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Literatuur
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|