Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (6)

UCLL (4)

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

KU Leuven (3)

VIVES (3)

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

KDG (2)

Odisee (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2015 (1)

2008 (1)

1995 (1)

1982 (1)

1980 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind
Author:
ISBN: 9789038212562 Year: 2008 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1985 publiceerde de Duitse pedagoog en filosoof Winfried Böhm Theorie und Praxis, een pedagogisch ᆳ filosofische studie met referentiewaarde die ook ver buiten de grenzen van de Duitstalige landen weerklank vond. Böhm herinterpreteert en actualiseert op zeer overzichtelijke en heldere wijze belangrijke pedagogische grondbegrippen zoals praxis, `Bildung' of vorming, persoon en persoonswording. Deze bundel "De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind" bevat reacties op en reflecties over de pedagogische visie van Böhm, toegepast op de onderwijssituatie van de basisschool. 1. Practici reflecteren oevr het basisonderwijs2. De pedagogie(k) van de steinerschool. Persoonlijk handelen uit inzicht3. Niets nieuws onder de onderwijszon4. Het onderwijs als dienst aan de persoonswording van het kind5 Persoonswording in de basisschool: wie, wat, waar, hoe? Een voorbeeld van nadenken over pedagogisch verantwoord basisonderwijs6. Die Grundschule als Ort der Bildung der Perrson7. Hoe organiseer je persoonsoriënterend basisonderwijs?


Book
Wat is dat voor een school? : over de Gewone lagere school, de basisschool, Dalton, Freinet, Jenaplan, Montessori en Vrije School
Authors: --- ---
ISBN: 9060017544 Year: 1982 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
Kindertekeningen : De beeldende taal van het kleine kind : Beginstadia van de menselijke ontwikkeling : Met op de menskunde van Rudolf Steiner gebaseerde toelichtingen van Wolfgang Schad
Author:
ISBN: 9062380425 Year: 1995 Publisher: Zeist Christofoor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De tekeningen van kinderen tot ongeveer zeven jaar boeiden Hanns Strauss, schilder en leraar aan de eerste Vrije School te Stuttgart, door hun levendige, dynamische signatuur. De duizenden door hem verzamelde tekeningen heeft hij fenomenologisch gerangschikt; zij vormen de grondslag voor dit - door zijn dochter - geschreven boek. Het kind noteert gedurende de fasen van zijn ontwikkeling in die eerste zeven jaar, wat zich in hem afspeelt. Het werk dat aldus ontstaat, vormt de grafische en picturale neerslag daarvan, die men kan beschouwen als zijn 'woordenschat'. (Bron: covertekst)


Book
Drie maal taal : taalonderwijs op vernieuwingsscholen
Authors: ---
ISBN: 9027630070 Year: 1980 Volume: vol 288 Publisher: Meerhout Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gesprek;communicatie en expressie en het wat verguisde grammatica-onderwijs. drie facetten van het moedertaalonderwijs, beknopt en naar de praktijk toe beschreven door drie auteurs. Drie vertegenwoordigers van evenzoveel vernieuwingsrichtingen: het Jenaplan, het Montessori-onderwijs en de Vrije school. Drie keer eigen, herkenbaar, prikkelend tot dialoog.


Book
De vrije scholen : beginselen en methode
Author:
ISBN: 9060380134 Year: 1976 Publisher: Zeist Vrij Geestesleven


Book
Meer dan onderwijs : theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023252160 Year: 2015 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werken als leraar in een school is méér dan onderwijs. Naast een gereedschapskist met kennis en vaardigheden moet de leraar beseffen dat zijn persoonlijkheid een grote rol speelt in het werken met kinderen in de school. En…hij is ook opvoeder. Dit boek helpt bij de zoektocht naar een eigen visie op onderwijs.Meer dan onderwijs biedt een gedegen voorbereiding op het beroep van leraar basisonderwijs. De auteurs geven een volledig beeld van de praktijk van het basisonderwijs en de achterliggende visies en theorieën. In duidelijke taal besteden ze aandacht aan zowel de instrumentele als de normatieve professionaliteit van leraren. De combinatie van theorie en praktijk, verrijkt met talloze voorbeelden, stimuleert de eigen reflectie en visieontwikkeling van de aanstaande leraar. Het boek confronteert de lezer met vragen die doordringen tot de kern van het leraarschap. De generieke kennisbasis leraar basisonderwijs (HBO-raad) is in deze 8e editie op een zorgvuldige manier geïntegreerd. Via een volledig vernieuwd register is de toegankelijkheid versterkt. De opbouw maakt een optimale verbinding mogelijk tussen theorie, praktijk en reflectie in de opleiding. Zo kan het boek dienen als vertrekpunt voor het verwerven van competenties voor de stage, maar kan het ook gebruikt worden voor reflectie op, en verdieping van praktijkervaringen. Er kan zowel vraag- als probleemgestuurd mee gewerkt worden. Per hoofdstuk wordt aangegeven welke competenties een accent krijgen.Het boek is stap-voor-stap opgebouwd, maar de hoofdstukken kunnen ook los van elkaar worden bestudeerd. Dat verantwoord onderwijs pedagogische kwaliteit moet hebben, staat steeds centraal. Meer dan onderwijs biedt als studiepakket en naslagwerk talloze aanknopingspunten voor de ontwikkeling van aanstaande en zittende leraren.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by