Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
De paradoxen van opvoeding en vorming - De expert-cultuur van educatie: kennis schept macht over het leven - De ingenieur-cultuur van educatie: handelingsgerichte vorming verandert de wereld - De profetische cultuur van educatie: de pelgrimstocht naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde - De communicatieve educatiecultuur: bestaan is communiceren, leren is dialogeren - Een klaverblad van vier culturen? - Literatuur
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- agogiek --- Educational sciences --- Sociology of cultural policy --- vorming --- opvoeding --- emancipatie --- vormingswerk --- 37 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:37H0 --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Opvoeding --- onderwijs --- 37.013 --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Vorming --- Leerprocessen --- onderwijsfilosofie --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Filosofie van het onderwijs --- Pedagogie --- Onderwijsstijlen --- Organisatieculturen --- Schoolmanagement --- Klassenmanagement --- Organisatiecultuur --- E-books --- 37 Education --- Education --- Sociale wet. essays
Choose an application
Bejaarden --- Personnes âgées --- 159.92 --- Academic collection --- #GBIB:CBMER --- #GSDBP --- Z316.346.3/-053.9 --- Z612.67 --- Z==92/03 --- #KVHB:Bejaarden --- #KVHB:Gerontologie --- #KVHB:Levensfasen --- ouderdom --- bejaarde --- psychologie (psychologische aspecten) --- zingeving (zin, betekenis, levenszin) --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- vieillesse --- personne agée --- psychologie (aspects psychologiques) --- sens (sens, signification de la vie) --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Veel mensen hebben beroepsmatig met groepsdynamica te maken: groepstherapeuten, maatschappelijk groepswerkers, onderwijzers, docenten en uiteindelijk ook iedere (project)manager en (team)leider. Wie met groepen werkt, kent de positieve, synergetische kenmerken van een groep, maar weet ook dat negatieve krachten binnen een groep de overhand kunnen krijgen. Die kunnen zich uiten in destructieve processen als zondebokvorming, pestgedrag, kritiekloze gehoorzaamheid, overdreven aanpassing en machtsmisbruik. Groepswerk als uitdaging beschrijft hoe deze destructieve mechanismen bij het werken met groepen kunnen worden geminimaliseerd en juist de positieve krachten van een groep kunnen worden versterkt. Groepswerk wordt gezien als een vorm van begeleiding waarbij het stimuleren en optimaal benutten van de positieve kanten van een groep centraal staan. Hierdoor zullen begeleiders bij zowel groepsleden als henzelf het beste naar boven willen halen. Om dit doel te bereiken, moeten zij bewust en methodisch Te werk gaan. Naast een theoretische basis geven de auteurs hiervoor een tiental praktijkgerichte methoden. Zij vullen deze bovendien aan met een lijst van adviezen voor probleemoplossing in groepen. Dit boek vormt de afsluiting van de losbladige uitgave Werken, leren en leven met groepen. Het bevat een selectie uit de 76 artikelen die in de afgelopen negen jaar in dit handboek zijn verschenen. Tezamen geven deze bijdragen een compleet en actueel beeld van de stand van zaken op het terrein van werken met groepen. Hierdoor vormt Groepswerk als uitdaging een unieke inspiratiebron voor iedereen die in zijn werk met groepsdynamica te maken heeft Inhoudsopgave : INLEIDING : GROEPSWERK ALS UITDAGING FUNDAMENTEN VAN DE GROEPSDYNAMICA 1. Inleiding 2. De indeling in taaksapecten en sociaal-emotionele aspecten 3. De wieg van de groepsdynamica in Europa 4. De opkomst van de groepsdynamica in Amerika 5. Hoofdstromingen in de groepsdynamica 6. Tot besluit STABILITEIT EN VERANDERING IN GROEPEN : EEN HISTORISCHE TERUGBLIK MET HEDENDAAGSE BETEKENIS 1. Inleiding 2. De veldbenadering van Lewin 3. De dialectische benadering van Sartre 4. De systeembenadering 5. Feedback nader beschouwd 6. Slotopmerkingen HET VORMINGSPROCES IN DE KLEINE GROEP 1. Inleiding 2. De kleine vormingsgerichte groep 3. De voorfase 4. De zoekfase 5. De vormingsfase 6. De realisatiefase 7. Interactieposities binnen het relatienetwerk PROBLEEMOPLOSSING IN GROEPEN : EEN PRATISCHE AANPAK OP BASIS VAN EEN THEORETISCHE INVENTARIS EN PRAKTIJKONDERZOEK 1. Inleiding 2. Probleemoplossing in theorie 3. Tien praktijkgerichte methoden voor probleemoplossing in groepen 4. Concrete adviezen voor probleemoplossing in groepen : een integratie van theorie en praktijk 5. Besluit GROEPSWERK IN (PROJECT)ONDERWIJS DOORDACHT AANSTUREN : DE POSITIE VAN DE DOCENT IN EEN ZELFSTURENDE (LEER)GROEP 1. De groep in projectonderwijs : een medium voor het leren 2. De kerntaak van de docent in projectonderwijs : een evenwicht zoeken tussen aansturen en loslaten van de Projectgroep 3. Een raamwerk voor het doordacht aansturen van projectgroepen 4. Conclusie GROEPSMAATSCHAPPELIJK WERK : PLAATSBEPALING, INNOVATIE EN IMPLEMENTATIE 1. Inleiding en verantwoording 2. Groepsmaatschappelijk werk nader beschreven 3. Invoering van groepsmaatschappelijk werk als innovatieproces 4. Samenvatting en conclusies CO-BEGELEIDING VAN GROEPEN : SAMEN LEIDEN OF SAMEN LIJDEN ...? 1. Inleiding en verantwoording 2. Een nadere definiring van co-begeleiding 3. Behoeften van co-begeleiders 4. Stereotypen van co-begeleiding 5. Fasen in de ontwikkeling tussen co-begeleiders 6. Voordelen van co-begeleiding 7. Valkuilen van co-begeleiding 8. Voorbereiding op co-begeleiding 9. Samenvatting en conclusies
groepswerk --- Primary groups --- groepsgedrag --- groepscommunicatie --- groepsdynamica --- Social welfare methods --- Groepswerk --- Groepspsychologie --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- 658.387.4 --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepswerk --- groepsdynamiek --- Groepsdynamica --- 493.6 --- 305.2 --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Projectonderwijs --- groepsdynamica (gez) --- groepswerk (ler) --- maatschappelijk werk --- methodiek --- teamwork --- 374 --- S2006235.JPG --- Groepsarbeid --- Psychologie van groepen --- 361.13 --- Groepspraktijk --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- Didactic strategies --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|