Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Written by a leading neuropsychologist, this book brings together widely scattered psychological and neurobiological research on memory to create a definitive overview of current knowledge, proceeding from the synapse to a review of the function and structure of neural systems and the organization of cognition.
Memory --- Brain. --- Cerebrum --- Mind --- Central nervous system --- Head --- Cognitive neuroscience --- Physiological aspects. --- Brain --- Neurophysiology --- Neuropsychology --- 159.953 --- Neuropsychologies --- Neuropsychiatry --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Physiological aspects --- physiology --- Mémoire --- Cerveau --- Aspect physiologique --- Neurophysiology. --- Neuropsychology. --- physiology.
Choose an application
Provides a deep understanding of how theories of attention, developed from laboratory-based psychological research, can inform our understanding of everyday human performance in a wide number of applications and environments. The basic theories discussed concern divided, focused, and selective attention, and areas of application include mental workload measurement, multi-tasking, distracted driving, complex display design, education, and the training of attentional skills.--ERGONOMICSnetBASE description.
#KVHB:Cognitieve psychologie --- #KVHB:Aandacht --- psychologie --- gedrag --- ergonomie --- preventie --- Attention --- Cognitive neuroscience --- 159.953.5 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- Cognitive neuropsychology --- Cognitive science --- Neuropsychology --- Concentration (Psychology) --- Flow (Psychology) --- Apperception --- Arousal (Physiology) --- Educational psychology --- Memory --- Psychology --- Thought and thinking --- Distraction (Psychology) --- Executive functions (Neuropsychology) --- Interest (Psychology) --- Physiological aspects
Choose an application
Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.
Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- Higher education --- studiemethode-begeleiding --- 450.8 --- 489.52 --- hoger onderwijs --- studieplanning --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- studieadvies --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- 691 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.21 --- Pedagogie en didactiek --- Leren --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Study methods. --- Higher education. --- studiemethode-begeleiding. --- studiemethoden. --- studiebegeleiding --- studievaardigheden --- leren studeren --- Studiemethode --- leren leren --- didactiek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- studying
Choose an application
159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- geheugenstoornissen --- neuropsychologie --- ADHD --- autisme --- leerstoornissen --- dementie --- aneurysma --- Korsakovsyndroom --- Geheugen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychogeriatrie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Mémoire --- Pédopsychiatrie --- Psychogériatrie --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen --- Neuropsychologie --- Dementie --- Trauma --- Revalidatie --- Therapie --- Psychosociale hulpverlening --- Bejaarden --- Kinderen --- Volwassenen --- Biochemie --- Neuropsychologische stoornissen --- Gedragstherapie --- Traumatologie --- Bloedingen --- Schizofrenie --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Leerprobleem --- Psychotrauma --- Oudere --- Kind --- Volwassene --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Bloeding --- Syndroom van Korsakov --- Koorts --- Cognitive psychology
Choose an application
Samenvatting:Over hulpverlening aan kinderen en volwassenen metgeheugenstoornissenwordt niet veel onderzoek gedaan. Het feit dat hethier gaat over problemen die zijn ingebed in een ruimere problematiekzoals diverse cognitieve stoornissen na hersentrauma, verouderingendementie, is hier zeker niet vreemd aan. Een andere factor die meespeeltis de nog relatief weinig verspreide en uitgebouwde hulpverlening aanpersonen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit boek bevat bijdragendie op beide elementen inspelen. Enerzijds met artikels die degeheugenstoornis(sen) als een afzonderlijkgegeven van bredereproblematieken belichten. Anderzijds met voorbeelden van hoe men dezehandicap zo wetenschappelijk mogelijk en met veel creativiteit in deklinische praktijk probeert te verbeteren of/en aanleert hoe men er metzo weinig mogelijk beperkingen mee kan leven. Die tweeledigheid wordt inmeerdere bijdragen verweven met specifieke aspecten in de diagnostiek ende revalidatie, wat sterk bijdraagt tot de relevantie en levendigheid vandit boek. De bijdragen zijn rechtstreeks toepasbaar op of vooral afgeleiduit de praktijk.
Geheugenstoornissen. --- Cognitive psychology --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- Affective and dynamic functions --- Hygiene. Public health. Protection --- geheugentraining --- kinderen --- 159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geheugen --- Hersenen --- Revalidatie --- Traumatologie --- 606.1 --- NAH --- dementie --- diagnose --- geestelijke gezondheidszorg --- geneeskunde --- gezin --- gezondheidszorg --- hersenletsel --- hersentrauma --- hulpverlening --- neurologie --- psychosociale hulpverlening --- recht --- revalidatie --- therapie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 606.3 --- geheugen (gez) --- revalidatie (gez) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- patiëntenvermogenbeheer (persoonsgerichte bewindvoering) --- wilsonbekwaamheid --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Soins de santé mentale --- Mémoire --- Cerveau --- Rééducation --- Neurologie --- Ergotherapie --- Hersentrauma --- Recht --- Gedragstherapie --- Diagnose --- Dementie --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Ethiek --- Geheugen (psychologie) --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Neem je leerproces in eigen handen en haal meer uit je brein - Upgrade je geheugen - Hoe word je een goede timemanager? - Reken af met faalangst - Hoe word je een examenexpert? Nieuwe editie van hét standaardwerk over leren, boordevol tips om zo efficiënt mogelijk te studeren. Leerkrachten, studiecoaches, adolescenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over leren leren.. Leren. Hoe? Zo! is een handig zapboek om jezelf een doeltreffend leerpatroon aan te meten en je leren in eigen handen te nemen. Leren. Hoe? Zo! is een handig zapboek dat jongeren op een wetenschappelijk onderbouwde manier wil helpen om een gepaste studiemethode te vinden en hun leren in eigen handen te nemen. Het boek bevat twee delen die elkaar perfect aanvullen. In 'Goed om te weten' gaat de auteur dieper in op hoe je brein en geheugen functioneren, wat het belang is van intelligentie en welke fysieke en mentale factoren een invloed hebben op je leerproces. In 'Aan de slag' kom je vervolgens te weten welke vaardigheden je onder de knie moet hebben om optimaal aan de slag te gaan tijdens de les, het verwerken van de leerstof en de examens. Bron : http://www.bol.com
Studeren. --- Studievaardigheden. --- Secondary education --- faalangst --- leren leren --- actief leren --- leren --- Higher education --- Study methods --- studiemethode-begeleiding --- geheugentraining --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Leren --- Studievaardigheden --- 65.012.4 --- studiemethoden --- studeren --- mindmapping --- 450.8 --- Leerproblemen --- studiemethode --- 37.048 --- Studiemethoden --- Geheugen --- Faalangst --- Leren leren --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Social learning talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit duurzaam --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- 371.21 --- Learning [Psychology of ] --- Study skills --- PXL-Central Office 2015 --- Studeren --- Vaardigheden --- Leerstijl --- Hersenen --- Concentratie --- Motivatie --- Stress --- Timemanagement --- Mindmapping --- Studiemethode --- Geheugen (psychologie) --- Mindmap --- 430 --- persoonlijke ontwikkeling --- intelligentie --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel
Choose an application
Mary Carruthers's classic study of the training and uses of memory for a variety of purposes in European cultures during the Middle Ages has fundamentally changed the way scholars understand medieval culture. This fully revised and updated second edition considers afresh all the material and conclusions of the first. While responding to new directions in research inspired by the original, this new edition devotes much more attention to the role of trained memory in composition, whether of literature, music, architecture, or manuscript books. The new edition will reignite the debate on memory in medieval studies and, like the first, will be essential reading for scholars of history, music, the arts and literature, as well as those interested in issues of orality and literacy (anthropology), in the working and design of memory (both neuropsychology and artificial memory), and in the disciplines of meditation (religion).
Civilization --- Civilization, Medieval --- History, Medieval. --- Memory --- Memory. --- history. --- Psychological aspects. --- History. --- Memory (Philosophy) --- Mémoire (Philosophie) --- Civilization, medieval --- Mémoire (Philosophie) --- 159.953 --- 930.85:02 --- 930.86.01 --- Retention (Psychology) --- Intellect --- Psychology --- Thought and thinking --- Comprehension --- Executive functions (Neuropsychology) --- Mnemonics --- Perseveration (Psychology) --- Reproduction (Psychology) --- Medieval civilization --- Middle Ages --- Chivalry --- Renaissance --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- 930.85:02 Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis-:-Bibliotheekwezen --- Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis-:-Bibliotheekwezen --- 930.86.01 Mentaliteitsgeschiedenis:--Middeleeuwen --- Mentaliteitsgeschiedenis:--Middeleeuwen --- Psychological aspects --- History --- History of civilization --- History of Europe --- anno 500-1499 --- Learning and scholarship --- Mémoire --- Civilisation médiévale --- Savoir et érudition --- Histoire --- Aspect psychologique --- Memory - History --- Civilization, medieval - Psychological aspects --- Mémoire --- Mémoire collective --- Littérature médiévale --- Littérature et histoire --- Civilisation médiévale --- Moyen-Âge --- Dans la littérature
Choose an application
Een praktische gids voor meer plezier en passie in levenslang leren. Oproep tot innovatie en creativiteit in het onderwijs. Ga mee in de choquerende trends die het onderwijs drastisch zullen veranderen. Lees hoe je als leerkracht evolueert van 'go with the flow' naar 'make the flow'. Een schat aan praktijkvoorbeelden, concrete tips en levensechte cases voor leerkrachten én studenten. Edushock neemt je mee in een razend leeravontuur. Twintig tweets uit een denkbeeldige toekomst leggen choquerende trends bloot die de wereld de komende jaren drastisch zullen veranderen. Die trends worden geïllustreerd met een fictief toekomstverhaal. Edushock is een zapboek dat oproept tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Het is compleet met concrete tips voor leerkrachten, leerlingen en beleidsmakers. Bron : http://www.boekenbank.be
Leren. --- Studievaardigheden. --- leren --- Didactics --- onderwijsvernieuwing --- Study methods --- School management --- didactiek --- sociale media --- 720 Onderwijs --- 451.3 --- onderwijs --- 159.953 --- 450.8 --- Creativiteit --- Onderwijsvernieuwing --- Studievaardigheden --- creativiteit --- hoger onderwijs --- innovatie --- Onderwijs --- Studiewijzers --- 371 --- Innovaties --- Leren leren --- Leren --- Onderwijs ; toekomst --- 371.3 --- 111917.jpg --- Apprentissage Leerproces --- Cerveau Hersenen --- geheugen en leren --- Methodiek van het studeren --- Education --- Philosophy --- Aims and objectives --- Teaching --- Methodology --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijsinnovatie --- leren leren --- creatief denken --- Studiemethoden --- Trends --- Toekomstbeeldvorming --- Leermethoden --- Studeren --- Vaardigheden --- beroepsvervolmaking --- facebook --- informatica --- internet --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- levenslang leren --- studievaardigheden --- 370.02 --- Studiemethode --- Musiceren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Trend --- Toekomstvisie --- Leermethode
Choose an application
L'objet de ce livre est d'étudier les étapes de la transmission des connaissances aux xviiie et xixe siècles et d'observer dans quelle mesure elle s'est effectuée dans et par la littérature. Le xviiie siècle s'est intéressé aux sciences, mais cet intérêt était souvent associé à des pratiques de sociabilité mondaine et aristocratique. Rendre la science « populaire », c'était être capable de la rendre aimable auprès des gens du monde. L'intérêt pour les sciences est évidemment aussi l'une des grandes caractéristiques de la pensée des Lumières. Or l'étude de la diffusion des savoirs permet de voir à quel point le grand rêve encyclopédique initié en 1751 par Diderot et d'Alembert, se prolonge tout au long du xixe siècle. La Révolution ne marque pas un temps d'arrêt dans ce domaine. Bien qu'il existe pendant la Terreur une méfiance à l'égard du monde savant, la Révolution est surtout le moment où l'utopie d'une pédagogie des sciences destinée à tous, telle que l'avaient rêvée certains philosophes des Lumières, devient réalité. Les écrits de Condorcet consacrant la prééminence des sciences sur les belles-lettres, la fondation de l'École polytechnique et du Conservatoire des arts et métiers, la création de l'Institut en 1795, tout converge alors pour installer le savant au cœur de la cité et lui faire jouer un rôle social de premier plan. Bientôt se développent des journaux et des collections spécialisés dans la diffusion des sciences et des techniques pour le grand public. Le cercle de la transmission s'élargit considérablement : les amateurs éclairés du xviiie siècle cèdent la place à tous ceux, enfants, femmes et autodidactes issus des élites ouvrières, qui considèrent que l'émancipation sociale passe par le combat contre l'ignorance. De cet élan, de la conviction que le progrès des sciences entraîne le progrès moral et conduit au bonheur de l'humanité, la littérature se fait largement l'écho. Au xviiie siècle, on en trouve les premiers signes chez des écrivains…
French literature --- Science --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Science in literature --- Sciences dans la littérature --- Littérature française --- History and criticism --- Histoire et critique --- Sciences dans la litterature --- Litterature francaise --- 094:5/6 --- 159.953.5 --- 168.52 --- 840 "17/18" --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Exacte en toegepaste wetenschappen --- Leren. Verwerven van kennis --- Empirische wetenschappen --- Franse literatuur--18e en 19e eeuw. Periode 1700-1899.--(eveneens voor boeken over recht periode 1789-1799) --- 840 "17/18" Franse literatuur--18e en 19e eeuw. Periode 1700-1899.--(eveneens voor boeken over recht periode 1789-1799) --- 168.52 Empirische wetenschappen --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- 094:5/6 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Exacte en toegepaste wetenschappen --- Sciences dans la littérature --- Littérature française --- Literature --- savoir --- littérature --- transmission --- Transmission de textes --- Sciences --- Littérature et sciences Congrès --- Édition scientifique --- Savoir et érudition --- France --- 18e siècle --- Vulgarisation --- 19e siècle --- Dans la littérature
Choose an application
Lina Bolzoni's impressive study of the memory culture of sixteenth-century Italy appears here for the first time in English translation. Since its original incarnation as La stanza della memoria: Modelli letterari e iconografici nell'età della stampa, published by Einaudi of Torino in 1995, Bolzoni's study has been praised by critics and ranked with the classic texts in its field -- those by Paolo Rossi, Frances Yates and Mary Carruthers. The book takes as its starting point a striking paradox: that the antique tradition of the art of memory -- created by an oral culture -- reached its moment of greatest diffusion during an age that saw the birth of the printed book. Bolzoni's examination of this phenomenon, in which archaic and modern elements came together in a precarious equilibrium, reveals the profound ties that existed at the time between memory and creativity, and between words and images. Drawing on the multiplicity of practices that relied on techniques of memory, Bolzoni presents diagrams, cipher alphabets, rebuses and emblemlike pictures characteristic of the late-Medieval and early-modern periods, indicating their use for literary games and preaching. In doing so, she skilfully reconstructs a particular mentality, a way of apprehending words and images that was of central importance for a long period of time but that has since been forgotten.--
Printing --- Italian literature --- Printing, Practical --- Typography --- Graphic arts --- Ottovolante (Group of writers) --- History --- History and criticism. --- Manuzio, Paolo, --- Manutius, Paulus, --- Manucius, Paulus, --- Manuccius, Paullus, --- Mannuccius, Paullus, --- Manuce, Paul, --- Accademia Veneziana. --- Accademia Veneziana --- Academia Veneta --- Academia Venetiana --- Academia della Fama --- In Academia Veneta --- Printer old books --- Early printed books --- 094:159.9 --- 159.953 --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- 094:159.9 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- History and criticism --- Venice (Italy) --- Bneci (Italy) --- Mleci (Italy) --- Mleti (Italy) --- Venecia (Italy) --- Venezia (Italy) --- Venedig (Italy) --- Venetik (Italy) --- Venetsii︠a︡ (Italy) --- Velence (Italy) --- Benetia (Italy) --- Venetia (Italy) --- Wenecja (Italy) --- Venise (Italy) --- Fenice (Italy) --- Benetke (Italy) --- Vinegia (Italy) --- Burano (Italy) --- Murano (Italy) --- Venice (Lombardo-Venetian Kingdom) --- Imprints. --- Intellectual life --- Manutius, Paul, --- Manutius, P., --- Mannvccivs, Pavllvs, --- Mannuccio, Paolo, --- Paulus, Manutius, --- Manucius, Paullus, --- Manutius, Paullus, --- Manuccio, Paolo, --- Manucci, Paolo, --- Mannucius, Paulus, --- Manutio, Paolo, --- Venet︠s︡ii︠a︡ (Italy)
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|