Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dit boek behandelt dyslexie in een breed perspectief. Na een verkennende inleiding zijn de hoofdstukken ondergebracht in vijf delen: dyslexie bij jonge kinderen, dyslexie in het primair onderwijs, dyslexie in het voortgezet onderwijs, dyslexie bij volwassenen en dyslexiebeleid. De lezer krijgt zo een uitstekend overzicht van wat er op het gebied van dyslexie aan het begin van de eenentwintigste eeuw in het Nederlandse taalgebied gaande is.
Orthopedagogics --- dyslexie --- orthodidactiek --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- leesproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 050930.jpg --- Dyslexie --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- kinderen met leerproblemen
Choose an application
#KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- 464 --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Kinderen met leerproblemen
Choose an application
De bestaande wetenschappelijke kennis over dyslexie wordt uitgelegd en daarnaast wordt er uitgebreid ingegaan op de diagnostiek, de pedagogische begeleiding en behandeling. Naast voorbeelden uit de praktijk wordt er ook veel aandacht besteed aan vroege signalering en behandeling van lees- en spellingproblemen en aan hoe het onderwijs rekening kan houden met de dyslectici en hun problemen.
464 --- dyslexie --- leesproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 376.51 --- Begeleiding --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Dyslexie --- Leerstoornissen --- 083297.jpg --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogics --- Psycholinguistics
Choose an application
n het onderwijs worden leesproblemen, meestal in combinatie met spellingproblemen, vaak al vroeg gesignaleerd. Een adequate reactie vanuit de omgeving van het kind is noodzakelijk, zodat de problemen in een zo vroeg mogelijk stadium kunnen worden gepareerd. Dat vraagt om een aanpak van kwaliteitszorg waarbij een goede afstemming tussen ouders, onderwijs, en gezondheidszorg essentieel is. Binnen de school gaat het om een zo vroeg mogelijke signalering en aanpak van leesproblemen, binnen de zorg om spoedige en adequate behandeling van de gesignaleerde leesproblemen. Het is van groot belang dat ouders in alle facetten van dit proces zijn betrokken. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- dyslexie --- orthopedagogiek --- Dyslexia --- Treatment --- 110570.jpg --- Dyslexie --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Kinderen met leerproblemen --- Leesproblemen --- Signalering --- Behandeling --- Kinderen --- Diagnostiek --- Jeugd --- Leesprobleem --- Kind --- Diagnose --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Jongere
Choose an application
Om objectief vast te stellen of een kind een schrijfprobleem heeft kan de SOS-2 worden gebruikt, zowel voor het beoordelen van de kwaliteit van het schrijfproduct als voor de schrijfsnelheid. De doelgroep van de SOS-2 bestaat uit kinderen van eind eerste leerjaar t.e.m. het einde van de lagere school. De test kan zowel individueel als klassikaal worden uitgevoerd en kan worden afgenomen door leerkrachten, zorgleerkrachten, ergotherapeuten of kinesitherapeuten.
#KVHB:Testotheek LA --- #KVHB:Test; schrijven --- #KVHB:Schrijfmotoriek --- schrijfstoornissen --- logopedie --- testmateriaal --- Schoolbooks - Didactic material --- 464.1 --- Schrijfmotoriek --- Schrijfproblemen --- Schrift --- Evaluatie --- testdiagnostiek --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Didactic evaluation --- ontwikkeling --- meetinstrumenten (geneeskunde) --- testen (geneeskunde) --- kinderen --- schrijfproblemen --- schrijven --- ergotherapie
Choose an application
Het aanleren van de spelling gebeurt vaak met veel talige instructie. Voor mensen met dyslexie is dit een moeilijke weg om informatie te verwerken. In deze Module – een spellingsmethode – worden muziek, beweging en visualisatie ingezet bij het leren. De basisregels voor de spelling – ook de werkwoordspelling – worden beeldend en via algoritmes in logische stappen aangeleerd. Het beeldend vermogen van de rechterhersenhelft wordt hiermee verbonden met de logica en de verbale vermogens van de linkerhersenhelft. Zo kunnen ook kinderen en (jong)volwassenen met dyslexie zich de spellingregels eigen maken en zo wordt spelling leuk. Deze aanpak is al werkend met ernstig dyslectische kinderen ontstaan. Steeds weer bleek dat het op deze manier werken met de spelling ook een flinke ondersteuning is voor het lezen. Zo heeft de methode een grote toegevoegde waarde in de strijd tegen laaggeletterdheid. Deze module kan naast alle andere spellingmethodes gebruikt worden en is geschikt voor alle niveaus van basisonderwijs tot hoger onderwijs, zeker ook voor studenten aan lerarenopleidingen. Ook aan ouders die hun dyslectische kind willen ondersteunen, biedt de module heldere handvatten.
464.1 --- #KVHB:Dyslexie --- Dyslexie --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- logopedie --- therapiemateriaal --- dyslexie --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- leerstijlen --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- faalangst --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Orthography
Choose an application
De verhalen in dit boek laten zien hoeveel moeite het kinderen met dyslexie kost om hun achterstand bij het lezen en schrijven te accepteren – hoe ze worstelen met afwijzing en onbegrip. Maar dit boek heeft vooral een hoopvolle boodschap: met de juiste hulp uit hun omgeving kunnen kinderen hun zelfvertrouwen herwinnen en beter met hun dyslexie omgaan. Interesse en begrip zijn daarbij essentieel.
leesproblemen --- dyslexie --- leerproblemen --- #KVHB:Dyslexie --- 464.1 --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Kinderen --- Schrijfproblemen --- Leesprobleem --- Kind --- Schrijfprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe maakt ook een belangrijk deel uit van de behandeling van mensen met dyslexie. De methodiek 'Geregeld!' biedt handvatten voor maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. 'Geregeld!' is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen behandelen.
Orthopedagogics --- Orthography --- Spellingmoeilijkheden --- #KVHB:Spellingproblemen --- leerproblemen --- spelling --- spellingproblemen --- 464.1 --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- 464 --- Leerproblemen --- Spellingproblemen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Dyslexie --- Remediërend onderwijs --- Spelling --- Taal --- Taalvaardigheid --- Spellingsprobleem --- Therapie --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Daarbinnen is een top 3 aan te wijzen. Het gaat dan om fouten tegen de regel van de verdubbeling na een korte klinker (piten), tegen de regel van de verenkeling in een open lettergreep (verlaaten) of tegen de regel voor het schrijven van -d/-t (hij reedt). Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe en maakt ook een belangrijk deel uit van debehandeling van mensen met dyslexie. Een kenmerk van effectieve hulp is dat deze direct op de kennis en vaardigheden is gericht die specifiek is voor de spelling: het kennen van de koppelingen tussenklanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Hardnekkige spellingproblemen zijn er in verschillende variaties en vragen niet om een standaard aanpak, maar om maatwerk aan de hand van deugdelijk onderbouwde uitgangspunten. De methodiek *Geregeld!* biedt de handvatten voor dit maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. *Geregeld!* is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en op jarenlange klinische ervaring van de auteurs. De methodiek *Geregeld!* is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen (dyslexie) behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling. In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. In het bijzonder zijn dat fouten bij woorden als bomen en bommen en bij het schrijven van woorden met -d/-t /-dd-/-tt-/-dt. Effectieve hulp is direct gericht op de spellingkennis en spellingvaardigheden: het kennen van de koppelingen tussen klanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Dit boek maakt deel uit van een methode voor orthopedagogen om (bijvoorbeeld dyslectische) leerlingen te helpen die zware problemen ondervinden met spelling. Naast het boek bestaat de methode ook uit een handleiding en behandelingsmateriaal*. In vier hoofdstukken krijgt de lezer hier achtergronden en informatie over de opbouw en werkwijze van de methode, die gericht is op leerlingen in alle types van onderwijs. Leerkrachten kunnen hier kennismaken met de manier van werken van logopedisten en orthopedagogen. Bovendien bevat het boek een aantal interessante leertips en instructieprincipes.
Orthopedagogics --- Orthography --- spelling --- #KVHB:Spellingproblemen --- leerproblemen --- spellingproblemen --- 464.1 --- 475.24 --- Spelling --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- 464 --- Spellingproblemen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Schrijven --- Kinderen met leerproblemen --- Dyslexie --- Remediërend onderwijs --- Spellingsprobleem
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|