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What are myths and what are they for? Myths are stories that both tell us how to live and remind us of the inescapability and pull of the collective past. The Survival of Myth: Innovation, Singularity and Alterity explores the continuing power of primal s
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Long description: Mito: relato explicativo, simbólico y dinámico, de uno o varios acontecimientos extraordinarios personales con referente trascendente, que carece en principio de testimonio histórico, se compone de una serie de elementos invariantes reducibles a temas y sometidos a crisis, que presenta un carácter conflictivo, emotivo, funcional, ritual y remite siempre a una cosmogonía o a una escatología absolutas, particulares o universales. Esta definición, general, fría e indeterminada, requiere un tiempo, un espacio, y sobre todo una conciencia que la viva. El mito no es un constructo mental ajeno a las vicisitudes socioculturales: lleva marcada en su piel y sus entrañas la huella de cada individuo y sociedad que lo vio nacer; pero también sabe adaptarse a las condiciones del nuevo tiempo que lo acoge. Mitos de hoy narra esa tensión del mito por mantenerse vivo en el terreno, aparentemente inhóspito, de un mundo desengañado. La Mitocrítica Cultural, aquí puesta en práctica, combina las herramientas tradicionales de la mitocrítica con factores no considerados sistemáticamente por la crítica precedente: la globalización, la inmanencia y el consumismo. Ofrece así una modesta contribución a la tarea de identificar, analizar y sintetizar la tipología de las manifestaciones del mito en la literatura, las artes y los medios de comunicación contemporáneos. Así será más fácil comprendernos a nosotros mismos en este mundo desconcertante. José Manuel Losada (Universidad Complutense), es fundador y editor de Amaltea. Revista de Mitocrítica, presidente de Asteria. Asociación Internacional de Mitocrítica y director de Acis. Grupo de Investigación de Mitocrítica.
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Qu'est-ce qu'un mythe ? On n'a jamais réussi à épuiser le sujet… En grec ancien, « muthos », c'est la « parole », le « verbe ». Paul Veyne a écrit un jour que les mythes n'étaient, au départ, que des histoires racontées par les nourrices pour endormir les enfants. Pourtant, les mythes des Grecs ne disent pas n'importe quoi : ce sont des histoires de géants, de titans, de dieux et de héros dont les exploits et les conflits ont à voir avec l'origine du monde, des choses et des mœurs humaines. Les mythes ont une histoire. Leur première vie est celle du temps où ils circulaient de bouche à oreille. Cette préhistoire est l'objet de la « science des mythes » qui, depuis le XIXe siècle, est venue prendre le relais des conjectures des philosophes. La rigueur croissante des métho-des de la mythologie comparée permet aujourd'hui d'entrevoir certaines lignes de leurs parcours à la surface de la Terre et dans le temps. Une fois couchés sur le papier, les mythes ont commencé une seconde vie. Mythes et légendes se transforment encore : on leur fait parler la langue du moment. Ainsi, des héros – Prométhée, Œdipe, Sisyphe – ont changé de costume au fil des siècles, et des histoires comme celle de la Tour de Babel ou du Déluge en sont venues à soutenir d'autres causes que celles que leur prêtaient leurs inventeurs.
Myth. --- Mythology.
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Focusing on the oldest available texts, buttressed by data from archeology, comparative linguistics and human population genetics, Michael Witzel reconstructs a single original African source for our collective myths, dating back some 100,000 years.
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Myth and Ideologydevelops a general theory of myth by reviewing esoteric and exoteric myths from many parts of the world from ancient times to the late twentieth century, highlighting the major approaches to the study of myth and ideology.
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Mythology, Classical --- Mythology --- Myth
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Socialism --- Myth. --- Philosophy.
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Myth in literature. --- Group identity in literature. --- Myth in motion pictures. --- Literature and myth. --- Myth in literature --- Group identity in literature --- Myth in motion pictures --- Literature and myth --- Languages & Literatures --- Literature - General --- Myth and literature --- Myth --- Motion pictures
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Prometheus was punished by the supreme god Zeus for giving to mankind the Olympic fire with which they learned to think and feel. He was chained to a cliff in the Caucasus, where, to make matters worse, he was visited daily by an eagle who ate part of his liver. At night, however, his liver grew back. We now know that the liver can regenerate, but were the ancient Greeks aware of this quality? The myth of Prometheus has been a source of inspiration for many visual artists over the centuries. In this book, the medical history of the liver is traced through the ages through an examination of historical texts on the organ’s functions and properties, parallel to the art movements in which the fascinating iconography of Prometheus is reviewed. The book offers a surprising interplay of art and medicine, placing emphasis on the unique morphology of the liver.
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