Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ouders kunnen veel bijdragen aan het schoolsucces van hun kinderen. De stimulansen die hoger opgeleide ouders bieden, komen meestal in grote lijnen overeen met hetgeen de school verwacht. Maar lager opgeleide ouders en ook allochtone ouders hebben soms minder interesse in de schoolloopbaan van hun kinderen en beschikken meestal evenmin over de kennis en vaardigheden om hun kinderen op een vergelijkbare manier te stimuleren. Toch kunnne ook zij een bijdrage leveren aan schoolsucces door bijvoorbeeld school en diploma's belangrijk te vinden, door hun kinderen aan te sporen huiswerk te maken, enzovoort. Daarnaast lopen in Nederland en daarbuiten veel projecten om ouders toe te rusten met voldoende kennis en vaardigheden om hun kinderen inhoudelijk te helpen. De activiteiten die scholen ontwikkelen, spelen daarbij een belangrijke rol. In dit boek wordt een aantal projecten waarin leerkrachten, ouders en kinderen op een stimulerende wijze samenwerken, uitgebreid beschreven en geëvalueerd. Op grond daarvan worden aanbevelingen geformuleerd voor scholen en instellingen die dergelijke activiteiten willen opzetten. (Bron: covertekst)
School management --- lezen --- ouderparticipatie --- onderwijsparticipatie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Onderwijsstimulering --- Experimentele psychologie --- psycholinguistiek --- psycholinguistiek. --- Psycholinguistiek. --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- School management. --- lezen. --- onderwijsparticipatie. --- ouderparticipatie.
Choose an application
Tegenwoordig is er geen discussie meer over de vraag of ouders betrokken moeten zijn bij de school en of aan ouders medezeggenschap toekomt. Dit wordt als een vanzelfsprekendheid beschouwd. Ouders en de school hebben een gezamenlijk belang, namelijk het zorgen voor optimale omstandigheden voor de ontwikkelingskansen, de schoolloopbaan en het welbevinden van de leerlingen. Er is een groeiende aandacht voor samenwerking van opvoeders thuis en op school, en voor de plichten van ouders als deelnemers in de samenleving. Goede contacten tussen school, ouders en buurt werken door in de kwaliteit van een school en de leerprestaties van de leerlingen. Succesfactoren voor het optimaal functioneren van vormen van ouderbetrokkenheid zijn:de wijze waarop betrokkenen een visie ontwikkelen in het met elkaar omgaan in het kader van het ouderbetrokkenheid;de mate waarin afspraken, procedures, overlegstructuren en verantwoordelijkheden duidelijk zijn;de mate waarin betrokkenen bereid zijn het samenwerkingsproces gezamenlijk aan te gaan;de vaardigheid waarmee de betrokkenen met elkaar omgaan.De vraag óf deze vier elementen elkaar stimuleren dan wel tegenwerken, wordt mede bepaald door de samenwerking met instellingen in de 'community' (buurt, wijk). In dit boekje praktische handvatten om de ouderbetrokkenheid te optimaliseren.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/114/onderwijs-algemeen/1572/ouders-en-school
School management --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- ouders-school relatie --- #PBIB:+107.10 --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Onderwijs --- Relatie ouder - school --- Ouders --- betrokkenheid --- 458.1 --- ouderparticipatie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Organisatie - Management --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijskunde --- Ouderparticipatie --- onderwijsbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- #KVHB:Onderwijs. --- #KVHB:Ouderparticipatie. --- Ouders. --- Relatie ouder - school. --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie). --- betrokkenheid. --- ouderparticipatie. --- Organisatie - Management.
Choose an application
De kracht van het primair onderwijs zit in de mensen die er werken, maar ook in de betrokkenheid van de ouders van de leerlingen. Deze brochure levert handvatten om van die betrokkenheid een goede relatie te maken. Deze brochure is bedoeld voor iedere school die met een oordeel van inspectie, media, ouders of omgeving te maken krijgt en daar iets mee wil (en moet) doen richting de ouders. Een educatief partnerschap met de ouders van de leerlingen biedt kansen om het onderwijs effectiever en beter te maken. Deze uitgave kan hierin ondersteunen. (Bron: covertekst)
Education --- Parent-teacher relationships --- 458.1 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Leerlingbegeleiding --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Basisonderwijs --- Organisatie - Management --- Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Relatie ouder - school --- Kwaliteitszorg --- Relatie school - ouder
Choose an application
Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert de toekomstkansen van kinderen en de gelijke kansen tussen kinderen. School en ouders werken best samen tijdens de schoolloopbaan van het kind, ieder vanuit hun eigen aanvullende rol en met eigen verantwoordelijkheden. Een sterk ouder-schoolpartnerschap in een gunstig partnerschapsklimaat helpt de samenwerking tussen ouders en school vooruit. De effecten hiervan zijn zowel in de school- als thuiscontext voelbaar voor het kind, de ouders en de onderwijsprofessional.Maar wat betekent ouder-schoolpartnerschap precies? Welke vormen van ouderbetrokkenheid bestaan er en wat betekenen ze juist? Hoe kan je als school inzetten op ouderbetrokkenheid? Wat houdt een partnerschap tussen ouders en school in? Hoe ga je als onderwijsprofessional een partnerschap met ouders aan? Vanuit welke grondhouding ga je om met de ouders op je school? Hoe schep je een gunstig partnerschapsklimaat? Wat werkt en wat juist niet?Collega's An Ryckmans en Hannelore Lambrighs pleiten voor het bundelen van krachten van ouders, school en kind met actief ouder-schoolpartnerschap als sleutelwoord. In dit boek stellen ze een nieuw denkkader rond ouderbetrokkenheid en ouder-schoolpartnerschap voor. Het denkkader 'De betrokkenheidsboom' schetst via de metafoor van een boom de ontwikkeling van het kind in de thuis- en de schoolcontext. Het biedt inzichten, inspiratie en een houvast bij het doelgericht evolueren naar een gunstig partnerschapsklimaat en een (h)echt partnerschap tussen ouders en school. An en Hannelore reiken zowel theoretische achtergrond en wetenschappelijke inzichten als inspirerende tips, tools en handvaten aan om deze theorie in de praktijk te brengen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/333057-de+betrokkenheidsboom
Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Ouders --- 458.1 --- ouderparticipatie --- communicatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Ouderparticipatie --- Social policy and particular groups --- School management --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie.
Choose an application
Actuele uitgave over communiceren met ouders in de beroepspraktijk van leerkrachten, groepsleiding, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Het boek combineert theorie met praktijk en conceptvorming met zelfonderzoek. Alle thema's van deze tijd komen op praktische en profijtelijke wijze voorbij: ouders zijn eindverantwoordelijk voor hun kroost, maar hebben dagelijks meer en meer te maken met professionals die beroepshalve met hún kinderen werken. In dat proces van samen verantwoordelijk zijn en partnerschap zijn afstemming, overleg, visie en koers nodig. Alle facetten van moderne communicatie komen in die samenwerking voorbij. Het accent ligt op het ontwikkelen van benodigde inzichten en professionele competenties op het vlak van school en ouders, de inhoudelijke betekenis van ouderschap, gesprekken tussen ouders en professionals, vertrouwen hebben in elkaar, omgaan met moeilijke situaties, inzicht in het verloop van communicatieprocessen. De doelgerichte informatie wordt afgewisseld met tabellen, schema's, vragenlijsten, verwerkingsopdrachten, conceptuele vormgevingen en kaders met praktijkvoorbeelden. Met literatuuroverzicht en register. Hoewel bedoeld voor pabo-studenten, ook geschikt voor een bredere doelgroep. De auteur is onderwijskundige en docent in het hbo. © NBD Biblion - Mart Seerden
basisonderwijs --- ouders-school relatie --- mondelinge communicatie --- Didactics of Kindergarten --- communicatie --- ouderparticipatie --- Didactics of primary education --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs ; Nederland --- ouders --- Ouderparticipatie : onderwijs --- 458.1 --- gesprekstechnieken --- Organisatie - Management --- Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Nederland --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)
458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- ouderparticipatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- School management --- ouders-school relatie --- communicatie --- samenwerking --- onderwijspraktijk --- Relatie school - ouder
Choose an application
Met de invoering van passend onderwijs 'arrangeren' we ondersteuning voor leerlingen die iets extra's nodig hebben. Vanuit de vraag 'Wat heeft dit kind nodig om deze doelen te behalen', bedenken school, ouders en de leerling, met waar nodig ondersteuning van aanvullende expertise, gezamenlijk een passende aanpak en voeren deze uit. Arrangeren is: doen wat nodig is, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Om te kunnen arrangeren, moet een schoolteam de basis op orde hebben. Denk aan de kwaliteit van het begeleiden van leerkrachten en leerlingen, en de samenwerking met ouders en externen. Het schoolteam moet zich voortdurend bewust zijn van de effecten die het heeft op het leren van hun leerlingen. De kwaliteit van lesgeven maakt immers het verschil. De onderwijskundige aansturing van dit proces op school en het voeren van de regie over het arrangeren, vraagt van IB'ers en directeuren toewijding, een groot zelfbewustzijn en specifieke kennis en vaardigheden.
Choose an application
A. JongDe derde herziene druk van een handboek voor leerkrachten over gespreksvoering met ouders. Goede communicatie tussen school en ouders is van groot belang voor een optimale ontwikkeling van kinderen. Zeker als er problemen zijn. Goede communicatiekanalen, voldoende conflicthanteringsvaardigheden bij leerkrachten en voldoende kennis over het communicatieproces zijn daarbij cruciaal. Dit boek biedt duidelijke handvatten in de fasering van een gesprek, omgang met agressie en frustratie en inzicht in verstorende factoren in communicatie. Daarnaast is er ook aandacht voor het eigen proces van de leerkracht. Voorbeelden verrijken de tekst. Hoewel geschreven vanuit de Vlaamse situatie ook voor Nederlandse leerkrachten een herkenbaar en bruikbaar boek.
Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 458.1 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- onderwijs --- ouderparticipatie --- relatie ouder-kind --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- communicatietechnieken --- slechtnieuwsgesprek --- PXL-Education 2016 --- Onderwijs --- Relatie ouder - school --- oudercontact --- relatie ouder - kind --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- leraarschap
Choose an application
450.8 --- schoolleven --- kleuteronderwijs --- ouderparticipatie --- schoolagenda's --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen
Choose an application
Kinderen gaan met meer plezier naar school en leren beter als hun ouders betrokken zijn bij de school. Ouders dragen dus bij aan het schoolsucces van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid staat volop in de belangstelling. Er is veel over geschreven. Meestal vanuit het perspectief van de school: Wat kunnen leraren doen om de betrokkenheid van ouders te vergroten? Dit boek hanteert een ander perspectief: dat van de ouders zelf! Vanuit een kader dat populair is in het onderwijs en waarbij het kind centraal staat: handelingsgericht werken (HGW). Het boek pleit voor een bundeling van krachten en biedt ouders een kader voor communicatie. Het geeft hen tips hoe op een positieve manier met leraren in gesprek te gaan en te blijven. Wat kun je vragen? Wat is belangrijk om te vertellen? Het bevat ook tips hoe met je kind over school te praten en hoe mee te denken bij een aanpak die past bij je dochter of zoon. Want als ervaringsdeskundige weet je als geen ander wat werkt bij je kind. De samenwerking tussen ouders en leraren verbetert immers aanzienlijk als ouders weten wat zij van leraren kunnen verwachten en wat die van hen verwachten. Hoe beter de samenwerking, hoe hoger het schoolplezier van kinderen. En dat is het doel van dit boek: dat kinderen met plezier naar school gaan, zich er veilig en gewaardeerd voelen, zin in leren hebben en zich gezien hun mogelijkheden optimaal ontwikkelen
School management --- ouderparticipatie --- Educational sciences --- Educational psychology --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Nederland --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Basisonderwijs --- 458.1 --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Ouders --- ouderbetrokkenheid --- School --- Handelingsgericht werken --- Communicatie --- Ouderbetrokkenheid --- Samenwerken --- Relatie ouder - school --- 37 <492> --- 371.05 --- 371.4 --- 371.4 Onderwijssystemen --- Onderwijssystemen --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 37 <492> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Organisatie - Management --- Parents --- PHL-Education 12 --- ouderparticipatie in het onderwijs --- Ouderparticipatie --- Handelingsplannen --- Relatie leraar - ouder --- Onderwijs --- Nederland --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie school - ouder --- Handelingsplan --- Gesprek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|