Narrow your search

Library

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2007 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Portfolio als leermiddel : inspiratieboek voor lesgevers
Author:
ISBN: 9789030192503 9789030191988 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het portfolio is in het onderwijs mogelijk een van de meest besproken instrumenten van de laatste jaren. Het is een informatiebundel met een specifieke inhoud en vorm. Naargelang de functie waarvoor het gebruikt wordt, zijn er drie soorten portfolio's: Het portfolio als een verzamelmap. In dit geval heeft het portfolio vooral een bundelende functie. Wanneer het portfolio gebruikt wordt bij het beoordelen van opleidings- of beroepsspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes, noemen we het een prestatieportfolio. Het omvat dan een selectie van het 'beste werk'. Een derde type portfolio is gericht op het beoordelen van leercompetenties zoals zelfstandig leren, plannen en reflecteren. Dit wordt dan weer een 'ontwikkelingsportfolio' of 'leerportfolio' genoemd. Een school of opleiding kan uiteraard de verschillende functies combineren in n portfolio of meerdere portfolio's in dezelfde opleiding hanteren. Belangrijk bij het werken met een portfolio is in ieder geval dat de lerende zlf Verantwoordelijk is voor het leerproces. Dit instrument sluit dan ook aan bij de zelfgestuurde kennisopbouw van leerlingen en studenten. Dit cahier biedt een beschrijving van twaalf portfolioprojecten uit het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, de gentegreerde lerarenopleiding, de hogescholen (respectievelijk de opleiding grafische en digitale media, logopedie, podologie en verpleegkunde) en de universitaire opleidingen. In het laatste hoofdstuk schetst de auteur een kader waarin hij de verschillende portfolioprojecten ten opzichte van elkaar situeert. Hier wordt duidelijk dat 'het portfolio' niet bestaat. Elke leerkracht of docent die met portfolio?s wil werken, zal zelf moeten zoeken naar een geschikte vorm en werkwijze. Toch is het niet nodig dat hij van nul begint. De verschillende portfolioprojecten die in dit cahier beschreven worden, bieden uitdagende ideen voor al wie in het onderwijs met portfolio's wil starten of wie lopende projecten wil bijsturen. Dit cahier is Een inspiratiebron voor wie met portfoliowerk het leerproces meer wil toevertrouwen aan de lerende zelf Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Op naar de werkvloer: herkennen en erkennen. Portfolio binnen Project Algemene Vakken 3. Rapporteren van een handelingsplan via een blog. Portfolio binnen Maatschappelijke Vorming 4. Werken aan individuele tekorten. Portfolio in het tweedekansonderwijs 5. Een voorzichtig onthaal van een nieuw instrument. Portfolio in het talenonderwijs 6. Metawerk en portfolio: een weg naar zelfsturing?! Portfolio in de gentegreerde lerarenopleidingen 7. Een nieuw curriculum, een nieuwe leerlijn. Portfolio in de lerarenopleiding kleuteronderwijs 8. Competenties in beeld brengen om te solliciteren. Portfolio in Grafische en Digitale media 9. Professionele ontwikkeling ondersteunen. Portfolio in de logopedie 10. Begeleiden, sturen en beoordelen van het leerproces. Portfolio in de podologie 11. Groeien naar beroepsbekwaamheid. Portfolio in de verpleegkunde 12. Een digitaal Ondersteunend leerproces hand in hand met supervisie. Portfolio in de academische specifieke lerarenopleiding 13. Elektronische opvolging van de stage. Portfolio in de Lichamelijke Opvoeding 14. What's in a name? Portfolioprojecten in grote verscheidenheid

Listing 1 - 1 of 1
Sort by