Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
INHOUD: Deel 1. Beschrijving van de doelstellingen van de studie - Deel 2. Verslag van het onderzoeksproces - Deel 3. Onderzoeksconclusies op microniveau. - A. Een inventaris van knelpunten en beleidsvoorstellen - B. Naar een knelpuntentabel voor (financieel) kwetsbare groepen in de gezondheidszorg - Deel 4. Onderzoeksconclusies op macroniveau - A. Evoluties in de toegankelijkheid van de Belgische gezondheidszorg. Welke rol spelen recente beleidsmaatregelen? - B. Een overzicht van fundamentele knelpunten voor de financiële toegankelijkheid van de gezondheidszorg - C. Nieuwe kwetsbare groepen in de gezondheidszorg: een theoretische situering van de problematiek
#SBIB:316.334.3M50 --- #SBIB:316.334.3M12 --- #A0405A --- 670 Gezondheid --- #KVHB:Gezondheidszorg --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- S20080132.JPG --- gender --- gezondheidszorg --- ziekteverzekering --- Organisatie van de gezondheidszorg: algemeen, beleid --- Medische sociologie: methoden en technieken --- 159.91 --- 362.1 --- 368 --- Sociale agogiek --- bijzondere doelgroepen --- bijzondere doelgroepen. --- kansarmoede --- Social policy --- Social problems --- sociaal beleid --- toegankelijkheid --- Sociology of health --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Belgium --- Bijzondere doelgroepen. --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
In een eerste deel van dit boek geven drie bijdragen aan hoe het intercultureel onderzoek zich ontwikkelt in de psychologische en pedagogische werkvelden. Het tweede deel omvat twee bijdragen die zeer direct beantwoorden aan praktische problemen tussen allochtonen en autochtonen in onderwijs en gezondheidszorg. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- Opvoedkunde --- Psychologie --- Pédagogie --- Sociologie de la culture --- Intercultureel onderwijs --- Acculturatieproblemen --- 328.7 --- 050939.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Multiculturele samenleving ; psychologie --- 376.68 --- inclusie --- Thuistaal --- onderwijs, universitair en voortgezet --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- bijzondere doelgroepen --- migrantenkinderen --- Inclusief onderwijs. --- migranten. --- bijzondere doelgroepen. --- migrantenkinderen. --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Migranten. --- Fundamentele pedagogiek. --- Bijzondere doelgroepen. --- Migrantenkinderen. --- Sociology of social care --- Teaching --- multiculturele samenleving --- interculturaliteit --- interculturele hulpverlening --- #GBIB:CBMER --- Academic collection --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 313 --- interculturalisatie --- 450.42 --- Inclusief onderwijs --- Interculturele communicatie --- Tweetaligheid --- 454.6 --- Handboek/cursus --- multicultureel onderwijs --- 316.32 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Inclusie --- Migranten --- etnisch-culturele minderheden --- geestelijke gezondheidszorg --- sociologie, cultuur --- hoger onderwijs --- psychologie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Onderwijssociologie --- 325 --- 378 --- 159.9 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Intercultureel onderwijs. --- Migrantenjongeren --- Nederlands voor anderstaligen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Hoger onderwijs. --- Psychologie. --- multiculturaliteit --- globalisering
Choose an application
Vrouwenstudies zijn in ruim twintig jaar uitgegroeid tot een bloeiend wetenschapsgebied met een blijvende traditie van kritisch onderzoek. In vrijwel alle disciplines wordt onderzoek verricht vanuit een genderperspectief; nieuwe concepten, vragen en perspectieven leiden tot andere inzichten in sekseverhoudingen. Daarmee behoren vrouwenstudies tot de vernieuwende bewegingen binnen de wetenschappen. De groei en specialisatie van vrouwenstudies maakt het echter voor 'beginners' moeilijk om een geschikte toegang te vinden tot het vakgebied: welke vragen stellen vrouwenstudies en waar en hoe worden antwoorden gezocht. Dit boek vult deze lacune op: het geeft een overzicht van het gehele vakgebied en schetst een beeld van de kennis, inzichten en verbeeldingskrachten van vrouwenstudies in de jaren negentig. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden de belangrijkste begrippen, theorieën en debatten uitgelegd. In het tweede deel komen dan de belangrijkste thema's van vrouwenstudies aan de orde. Enkele hoofdstukken zijn vooral geörienteerd op de letteren, zoals 'Postmoderne cultuur en representatie', andere vooral op de sociale wetenschappen - bijvoorbeeld 'Lust en liefde' of 'Arbeid, zorg en autonomie' - en een enkel hoofdstuk op de betawetenschappen.
vrouwenstudies --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- emancipatie --- #SBIB:316.346H00 --- #SBIB:HIVA --- #SBIB:IO --- #GBIB:IDGP --- Z396.1 --- Z++95/10 --- #A9603A --- #KVHB:Vrouwen --- #KVHB:Vrouwenemancipatie --- #KVHB:Familiale en seksuele psychologie --- feminisme --- Feminism --- -Feminists --- -Women's studies --- -Female studies --- Feminist studies --- Women --- Women studies --- Education --- Social reformers --- Emancipation of women --- Feminist movement --- Women's lib --- Women's liberation --- Women's liberation movement --- Women's movement --- Social movements --- Anti-feminism --- Man-vrouw-studies, gender: algemeen --- Study and teaching --- Curricula --- Emancipation --- Vrouwen --- Emancipatie --- Feminists --- Women's studies --- Sociale agogiek --- bijzondere doelgroepen --- -Man-vrouw-studies, gender: algemeen --- bijzondere doelgroepen. --- Netherlands --- Addresses, essays, lectures --- Female studies --- Race --- Gender --- Sex --- Gender roles --- Nationalism --- Labour --- Political participation --- Legal status --- Sexuality --- Sexually transgressive behavior --- Socialization --- Language use --- Technology --- Theory --- Images of women --- Féminité --- Female body --- Care --- Book --- Chiffres
Choose an application
In voorliggende studie gaan de auteurs na welk traject allochtone en autochtone jongeren met psychische problemen en gedragsproblemen naar en binnen de (geestelijke) gezondheidszorg en bijzondere jeugdbijstand afleggen. Meer concreet bestuderen ze de knelpunten en mechanismen die ertoe leiden dat allochtone jongeren moeilijker hun weg vinden naar hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg. Tal van jongeren lijken immers verloren te lopen in een niemandsland tussen de bijzondere jeugdbijstand en de kinder- en jeugdpsychiatrie. Gemeenschapsinstellingen (en ook andere voorzieningen van de Bijzondere Jeugdbijstand) zitten met de handen in het haar als het gaat over de steeds toenemende begeleiding van jongeren met psychiatrische problemen, en omgekeerd weet men binnen het kader van een ziekenhuis geen raad met jongeren met een al te uitgesproken gedragsprobleem. Er bestaan bovendien aanwijzingen dat allochtone jongeren moeilijker toegang krijgen tot centra voor algemeen welzijnswerk en centra voor geestelijke gezondheidszorg. In de meer repressieve en penitentiaire vormen van opvang en behandeling zouden ze dan weer oververtegenwoordigd zijn. Mogelijk heeft dit te maken met een gebrekkige toegankelijkheid van de aangeboden hulpverlening en een te beperkt hulpverleningsaanbod.
Social problems --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- allochtone jongeren --- jeugdzorg --- gedragsstoornissen --- sociale problemen --- jongerencriminaliteit --- psychopathologie --- jeugdhulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- geestelijke gezondheidszorg --- Flanders --- Sociale agogiek --- Bijzondere doelgroepen. --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 364.4 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Jongeren : gedragspoblemen --- Gelijke kansen --- allochtonen --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- 301.17 --- 325 --- 376 --- 615 --- minderheden --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg)
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|