Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit inleidende handboek neemt je mee op ontdekkingsreis door het speelveld van de orthopedagogiek. Daar verken je wat (ortho)(ped)agogiek eigenlijk is, wat een orthopedagoog doet, en door welke brillen je kan kijken naar personen in kwetsbare leefsituaties.Je leert er ook over de geschiedenis van het vakgebied en ontmoet belangrijke kopstukken: oude reuzen op wiens schouders we staan, maar ook recentere orthopedagogen. Onze reis eindigt bij een ABC van de orthopedagogiek: een letterspel dat je laat kennismaken met een aantal belangrijke begrippen, actuele tendensen, en uitdagingen voor de toekomst. De vele cases en voorbeelden helpen je om de theorie te vertalen naar de praktijk.https://www.standaardboekhandel.be/p/het-speelveld-van-de-orthopedagogiek-9789464759716
Orthopedagogie --- Sociology of minorities --- Orthopedagogics --- inclusief onderwijs --- sociaal-agogisch werk --- personen met een beperking --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- sociale geschiedenis
Choose an application
376.3 --- Kinderen met een handicap --- Omgevingsfactoren --- Opvoeding --- Personen met een meervoudige handicap --- 606.4 --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- Opvoedkunde: gehandicapten --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- Orthopedagogics --- personen met een meervoudige beperking --- kinderen met een beperking --- opvoeding
Choose an application
Een praktische gids bij de omgang en opvoeding van kinderen met autisme. De auteur is er goed in geslaagd om op begrijpelijke wijze aan de hand van de wijze waarop autistische kinderen waarnemen, denken en informatie verwerken, aan te geven waar hun handicaps liggen en hoe je er mee om kunt gaan. Het boek geeft overzichtelijk en consequent aan hoe je moet opvoeden: kinderen met autisme hebben een andere wijze van opvoeden nodig. In dit boek krijgen de kinderen met het syndroom van Asperger en met PDD-NOS speciaal de aandacht. Ieder kind met autisme is uniek. De boektitel houdt verband met de hulpvraag die alle kinderen met autisme hebben: geef me duidelijk en in een vaste volgorde aan wat ik moet doen, waar en hoe wanneer en met wie. Een autistisch kind heeft een gefragmenteerde waarneming en dus moet de informatie in elkaar gepuzzeld worden. Zo'n kind denkt anders en het is van levensbelang dat de opvoeder ontdekt hoe de denkweg van het kind gaat. Hoe maakt een kind een plan en hoe organiseert het zijn handelen? Hoe leer je een autist om het innerlijk van een ander te begrijpen en er dan ook rekening mee te houden? Een overzichtelijk, helder en praktijkgericht boek. Op de toegevoegde cd-rom staan onder meer videofragmenten. © NBD Biblion
Orthopedagogics --- autisme --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- kinderen --- 462.4 --- autistische kinderen --- Contains audio-visual material --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autisme --- Autism in children. --- Autism in children --- Kinderen.
Choose an application
Dit boek geeft therapeuten uitleg over de behandeling van jongeren met obesitas door cognitieve gedragstherapie. Het doel van de behandeling is een duurzaam gezonde leefstijl voor het hele gezin. Het protocol is geschreven als groepsbehandeling, maar kan ook individueel worden gebruikt. Het boek is bedoeld voor therapeuten, psychologen en psychiaters in en buiten de kinder- en jeugdpsychiatrie. Cognitieve gedragstherapie bij (LVB-)jongeren met obesitas (van 15 tot 23 jaar) bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de theoretische onderbouwing van de behandeling. Dit deel bevat wetenschappelijke inzichten en pragmatische aspecten van de diagnostiek en behandeling van obesitas bij jongeren. Het tweede deel bestaat uit een praktische handleiding voor de behandeling: achttien bijeenkomsten en vier boosterbijeenkomsten, die concreet worden uitgewerkt. Daarnaast worden vier ouderbijeenkomsten beschreven. In de behandeling staan cognitieve gedragstherapie, systeemtherapie en positieve psychologie centraal. Het boek bevat ook werkvormen voor psychomotorische therapie. Bij de handleiding hoort het werkboek voor jongeren, Baas over obesitas. Hierin staan duidelijke uitleg, aantrekkelijke werkvormen en handige registratielijsten. Door het concrete werkboek en de opbouw van de bijeenkomsten, is het protocol ook geschikt voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Cognitieve gedragstherapie bij (LVB-)jongeren met obesitas is geschreven door Leonie van Ginkel, gezondheidszorgpsycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt, en Sjoukje Adema, cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt.
Age group sociology --- obesitas --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- gedragstherapie --- kinderen met een beperking --- Psychotherapy. --- Counseling. --- Psychotherapy and Counseling. --- Counselling --- Helping behavior --- Psychology, Applied --- Clinical sociology --- Interviewing --- Personal coaching --- Social case work --- Psychagogy --- Therapy (Psychotherapy) --- Mental illness --- Mental health counseling --- Treatment
Choose an application
Een boek over groepswerk voor jongeren met autisme om hen beter te begeleiden. Door over zichzelf te praten en naar anderen te luisteren onderzoeken ze hun eigen zelfbeeld en het beeld dat de anderen van hen hebben. Juist omdat autisme specifieke kenmerken heeft in de denkstijl, de communicatie en gevoelens is het van belang dat zijzelf en ook hun omgeving en met name hun ouders daarmee rekening leren houden. Het boek is een nauwkeurige uitwerking van de groepssessies, de informatie, de materialen en de technieken. Het hele concept is al diverse keren in de loop van de laatste jaren met succes uitgeprobeerd en als gevolg daarvan ook steeds verbeterd door medewerkers van instellingen die autisten begeleiden. Met een uitgebreide bibliografie. Het boek is bedoeld voor professionele begeleiders van autistische jongeren, die ook groepswerk willen gaan doen
personen met een mentale beperking --- autisme --- groepswerk --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- adolescenten --- zelfbeeld --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Zelfbeeld --- 462.4 --- 376.44 --- Autisme --- Jongeren --- Methodiek --- Zelfbeeld --- Autisme ; adolescentie --- Identiteit ; adolescentie --- Autistische kinderen --- 616.2 --- Autistic children --- Education --- Behavior modification --- Identity (Psychology) --- Autism in adolescents --- PHL-Healthcare 12 --- begeleiding --- hulpverlening --- Adolescenten --- Groepswerk --- Identiteit --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Adolescent --- jeugd --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Kadodder kan bogen op een ervaring van vijfentwintig jaar opvoedingsondersteuning bij gezinnen met een thuiswonend lid met een verstandelijke beperking. Door de jaren heen ontwikkelde Kadodder een duidelijke visie op vraaggestuurde ondersteuning van gezinnen. Een groot respect en vertrouwen in de competenties van de ouders en het gezinslid met de beperking is daarbij het vertrekpunt. Welke hulpvragen stellen deze gezinnen? Hoe moet de thuisbegeleidingsdienst daarmee omgaan? Hoe worden, samen met de betrokkenen, antwoorden geformuleerd op deze vragen? De auteurs-thuisbegeleiders beschrijven in dit boek hun visie, doelstellingen en methoden vanuit hun dagelijkse praktijk. Het hulpverleningsaanbod is voortdurend in evolutie: desinstitutionalisering, inclusie, emancipatorisch denken, zorg op maat, volwaardig burgerschap enz. zijn principes die meer en meer ingang vinden in de gehele zorg voor personen met een verstandelijke beperking. Kadodder toont aan dat ambulante ondersteuning aan gezinnen met een persoon met een verstandelijke beperking tegemoet kan komen aan complexe hulpvragen en -behoeften.
#KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Systeemtheorie --- #KVHB:Thuisbegeleiding --- 326 --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- opvoedingsondersteuning --- systeemtheorie --- thuisbegeleiding --- 364.046 --- Gezin --- Methodiek --- Opvoedingsondersteuning --- Personen met een mentale handicap --- Thuisbegeleiding --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mentaal gehandicapten --- thuisbegeleiding. --- mentaal gehandicapten. --- Thuisbegeleiding. --- Mentaal gehandicapten. --- orthopedagogiek --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- thuiszorg --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups
Choose an application
In dit boek onderzoekt Olga Bogdashina het effect van verschillende manieren van waarnemen en leren op de ontwikkeling van communicatie en taal bij kinderen met autisme. Ze beoogt hiermee een theoretische basis te ontwerpen om stoornissen bij communicatie en taal bij autisme te begrijpen. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om bij ieder individueel persoon met autisme de aard van de nonverbale signalen te onderkennen, met als oogmerk tot een gedeelde manier van verbale communicatie te komen. Zij geeft een verklaring waarom een bepaalde benadering alleen maar werkt bij sommige kinderen met autisme en niet bij andere. (Bron: covertekst)
Taalverwerving ; autisme. --- Neuropathology --- Orthopedagogics --- autisme --- kinderen met een beperking --- Personality development --- communicatie --- personen met een beperking --- Aspergersyndroom --- #PBIB:+105.65 --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- syndroom van Asperger --- 462.4 --- orthopedagogiek --- Taalproblemen --- taalverwerving --- Autisme --- Autistische kinderen --- Taal --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- autistische kinderen --- PHL-Healthcare 12 --- Asperger (syndroom van) --- taalproblemen --- 120169.jpg --- Taalverwerving ; autisme --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Orthopedagogics --- vaardigheidsonderwijs --- personen met een motorische beperking --- kinderen met een beperking --- gezichtsvermogen --- Apraxia --- Psychomotor disorders in children --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotorische stoornissen --- motorische problemen --- opvoeding --- psychomotorische ontwikkeling --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- departement Gezondheidszorg --- visuomotorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- visuele waarneming --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Bewegingsorganen --- Spelen --- ADHD --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheid --- Leerstoornis --- Bewegingsorgaan --- Spel --- Rekenstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Deze derde uitgave is in sterk mate herzien en aangevuld. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de psychodiagnostiek, de psychiatrische classificatie en de test- en schaalontwikkeling worden besproken. Als nieuwe of vernieuwde intrumenten komen onder meer aan de orde de BOS-R 1-42, WISC-III, WAIS-III, ADOS, SDZ, VOG, DAP, VISK, NNST, VVA, AVL en het aangepaste classificatiesysteem CD-LD. Een apart hoofdstuk is gewijd aan de gedragskenmerken aan te treffen bij zestien genetisch bepaalde syndromen. (Bron: covertekst)
#PBIB:2005.4 --- #KVHB:Kantoor Opsteyn --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 042017.jpg --- Psychodiagnostie --- personen met een mentale beperking --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psychodiagnostiek --- kinderen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Psychodiagnostiek. --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- mensen met een mentale beperking --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- #PBIB:2005.4.
Choose an application
Dit allesomvattende, toegankelijke basisboek over autisme biedt concrete antwoorden op de meest voorkomende vragen die ouders van kinderen met autisme zich stellen. Hoe herkennen we autisme? Weten we of de diagnose die is gesteld ook juist is? Wat zijn de oorzaken van autisme? Welke behandeling is de beste voor ons kind? Hoe kunnen we ons kind helpen in zijn vrije tijd? Hoe gaan we om met uitdagend en moeilijk gedrag? En hoe kunnen we het beste communiceren met ons kind? (Bron: covertekst)
Autisme --- Diagnostiek --- Oorzaken --- Denken --- Behandeling --- Communicatie --- Gedrag --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- Gedragsproblemen --- autisme --- communicatie --- diagnose --- gedragsproblemen --- 467 --- 376.44 --- Gedragsstoornissen --- Vrijetijdsbesteding --- Autistische kinderen --- Kinderen --- Ouderschap --- Hulpverlening --- 111533.jpg --- Autisme ; kinderen --- #KVHB:Autisme --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- Developmental psychology --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- Autistische kinderen. --- Autism in children --- Treatment --- Parents of autistic children --- departement Lerarenopleiding 10 --- autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|