Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Er zal iets moeten veranderen waardoor leraren beter in staat zijn om te gaan met verschillen tussen leerlingen en adequaat kunnen reageren op gedragsproblemen. Het tot nu toe gehanteerde adviseren en begeleiden is klaarblijkelijk niet langer toereikend. Het gaat niet om het aanreiken van theoretische tools achteraf, maar om praktisch gereedschap dat direct kan worden toegepast. Co-teaching, waarbij een collega of deskundige als evenwaardige partner met de leraar in de klas werkt, versterkt de leraar in de klas in het vinden van praktische oplossingen. Het vergroot de handelingsvaardigheid van de leraar en voorziet deze van krachtig en doeltreffend gereedschap. Het vergroot de kennis en vaardigheden en verbetert attitudes van de leraar en rust daarmee de leraar aantoonbaar beter toe voor de onderwijsuitdagingen van vandaag en morgen.
450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Samenwerking --- Teamontwikkeling --- Werkplekleren --- 454.22 --- Lesgeven --- coaching --- lerarenopleiding --- werkplekleren --- Team-teaching --- Zorgverbreding --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Co-teaching --- Lerarenbegeleiding --- Passend onderwijs --- adaptief onderwijs --- onderwijsbegeleiding --- werkplekken --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Geïntegreerd onderwijs --- samenwerking. --- Samenwerking. --- Leraren --- Nederland. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- samenwerkend leren --- 454.23 --- lerarenopleidingen --- didactiek --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Kennis die studenten op de pabo en de lerarenopleiding opdoen, valt pas op z'n plek als zij voor de klas staan. Hoe halen zij het beste uit de beroepsvoorbereiding en stages? Goed lesmateriaal kan daar een nuttige bijdrage aan leveren. Dit boek ondersteunt de studenten bij zelfreflectie, ervaringsleren op de werkplek en het meten en vastleggen van eigen groei. Praktijkboek voor leraren maakt studenten verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Voor diverse fases van hun studie krijgen zij gereedschap aangereikt, waarmee de theorie benut kan worden op de werkplek. Zo leren studenten zichzelf als professional en als persoon kennen. Praktijkboek voor leraren heeft een compacte opzet en gaat uit van 'Leren door doen'. Het boek behandelt de thema's: Ik als leraar, Mijn werkplek, Mijn lessen en Mijn portfolio. Per onderwerp krijgt de student inzicht in wie hij is, wat hij wil, welke acties hij kan ondernemen en wat het resultaat daarvan is. De student bepaalt zelf welke thema's op welk moment relevant zijn. Het praktijkboek is geschreven voor aankomende en startende leraren in het basis en voortgezet onderwijs.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Professionele ontwikkeling --- Competentie --- Didactische vaardigheid --- Werkplekleren --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding. --- Stages. --- Loopbaan ; leraren --- Leraren ; professionalisering --- 454.21 --- didactiek --- didactische werkvormen --- differentiatie --- zelfevaluatie --- werkplekleren --- Leerkrachtvaardigheden --- Ervaringsleren --- Lesgeven --- 454.2 --- onderwijs --- KHCA --- Didactische werkvormen --- Differentiatie --- 371.213 --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Loopbaan --- Leraren --- leraren --- professionalisering
Choose an application
Het welslagen van een cursus Nederlands op de werkvloer is afhankelijk van verschillende factoren. Centraal punt hierbij is de integratie van taal- en vakopleiding, zowel op organisatorisch als op pedagogisch-didactisch vlak. Daarnaast moet er gestreefd worden naar een maximale betrokkenheid van Nederlandstalige collega's en ploegbazen bij de taalopleiding van anderstalige werknemers. In dit boek wordt in een eerste deel beschreven welke stappen er concreet moeten worden genomen voor de organisatie van een opleiding Nederlands op de werkvloer en welke taken de verschillende betrokkenen moeten vervullen. Dit deel bevat naast een handig, puntsgewijs stappenplan ook tekst en uitleg over het hoe en waarom van de stappen. Deel twee is bestemd voor de taallesgever. Deze handleiding is opgebouwd vanuit het kader van taakgericht onderwijs, maar de aandacht gaat in de eerste plaats uit naar de concrete opdracht van de lesgever. Er worden ook enkele suggesties gedaan voor de uitwerking van een communicatietraining. Tenslotte wordt stilgestaan bij de evaluatie van de opleiding Nederlands op de werkvloer.
Didactics of Dutch --- werkplekleren --- didactiek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Nederlands als tweede taal --- Vlaanderen --- België --- volwassenenonderwijs --- 493.3 --- 801 --- 803.93 --- NT2 --- volwassenenonderwijs, beroepsvervolmaking, tweedekansonderwijs, onderwijs voor sociale promotie, schriftelijk onderwijs, centrale examencommissie --- taalontwikkeling --- Nederlandse taal
Choose an application
Een leerzorgcentrum (LZC) is een afdeling in een zorgvoorziening waar leren en zorg beter op elkaar worden afgestemd. Een LZC wordt gevormd door een samenwerkingsverband tussen een onderwijspartner en een werkveldpartner. Deze manier van samenwerken focust enerzijds op het verbeteren van de praktijkopleiding en stage van studenten verpleegkunde en anderzijds op het realiseren van een kwaliteitsvolle patiëntenzorg. Zorgen en leren zijn de twee centrale kernprocessen van een LZC. Het leren op de afdeling komt voor zowel studenten als verpleegkundigen van de afdeling meer centraal te staan. Ook de innovatie in zorgprocessen en kwaliteit van de verpleegkundige zorgpraktijk krijgen, meer dan op een klassieke afdeling, bijzondere aandacht. Dit boek beschrijft, naast wat een LZC is en waarom dit ontwikkeld werd, ook de effectieve implementatie in zes ziekenhuizen in Vlaanderen. De evaluatie leidt tot vier kritische succesfactoren voor de ontwikkeling van een leerzorgcentrum en geeft de mogelijkheden en bedreigingen voor het onderwijs en de praktijk.
Verpleegkunde ; onderwijs --- verpleegkundig beroep --- 613.3 --- verpleegkundige opleidingen --- verpleegkundig onderzoek --- stages --- leerzorg --- leerzorgcentra --- verpleegkundig onderwijs --- innovatie --- verpleegkundige opleiding --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Verpleegkundig beroep --- 604.64 --- leerzorgcentrum --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- werkplekleren --- opleidingen --- verpleegkunde --- zorg
Choose an application
73 p.
Teacher education. Teacher's profession --- beroepsopleiding --- Didactic strategies --- Personnel management --- werkplekleren --- Coaching --- Managementvaardigheden --- Groepstrainingen --- Communicatieve vaardigheden --- #KVHB:Coaching --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- Formation Opleiding --- Formateurs Opleiders --- Programmes de formation Opleidingsprogramma's --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Groepstraining
Choose an application
Leren in de praktijk leidt tot professionele ontwikkeling van zowel de student als van de opleiding en de werkplek. Hoe til je praktijkervaringen naar een hoger niveau? Welke voordelen zijn er voor de werkplek? Hoe bewaak je de opleidingsdidactische competenties? Met concrete tools, voorbeelden, cases, opdrachten, methodes, checklists, filmpjes om werkplekleren te begeleiden.
Teacher education. Teacher's profession --- werkplekleren --- onderwijsleerproces --- ervaringsleren --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- Onderwijsleerprocessen --- Ervaringsleren --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Work environment --- 371.3 --- 371.012 --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- leerprocessen --- lerarenopleidingen --- stages --- werkplekken --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- 450.8 --- Leerprocessen --- Praktijkleren --- Werkplekleren --- 37.02 --- Praktijklessen --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- Methodiek van het studeren --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerproces
Choose an application
In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek 'liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij thema's die de 'rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- Professionalisering --- 450.7 --- Onderwijsonderzoek --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie --- Leraren --- Basiscompetenties --- Identiteit --- Werkplekleren --- Didactiek --- Diversiteit --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Directie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Inleiding 1 Leren op de werkplek 1.1 Formeel en informeel leren 1.2 Verschillende vormen van leren 2 Leerprojecten 2.1 Leerprojecten2.2 Drie fasen 2.3 Leerproject Neonatologie 2.4 Leerproject Cardiologie 3 Persoonlijk ontwikkelplan 3.1 POP 3.2 Organisatie- en persoonlijk belang 3.3 Competenties 3.4 Competentieprofiel 3.5 POP-gesprek 3.6 Voorbereiding3.7 Stappenplan 3.8 Bruikbare instrumenten 4 Leren van fouten 4.1 Medische fouten4.2 Fouten 4.3 Leerwaarde van fouten 4.4 Leer- en faalmomenten4.5 Voorkomen van fouten 4.6 Open cultuur 4.7 Checklist psychologische veiligheid 4.8 Foutencultuur 4.9 Veilig Incidenten Melden, Isala Klinieken5 Coaching 5.1 Coaching 5.2 Feedback 5.3 Soorten coaching 5.4 Meerwaarde van coaching 6 Leerstijlen 6.1 Leerstijlen 6.2 Leerstijlentest 6.3 Optimale leeromgeving creëren 7 Leerklimaat 7.1 Leerklimaat 7.2 Typen leerklimaat 7.3 Waarden 7.4 Leerklimaatvragenlijst 7.5 Vergelijken afdelingen 7.6 Voordelen
Cognitive psychology --- Nursing --- werkplekleren --- coaching --- praktijkleren --- verpleegkundige opleiding --- Didactic strategies --- 613.3 --- stages --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleidingen --- fouten --- gezondheidszorg --- in service opleiding --- leerstijlen --- organisatieleer --- praktijkgericht leren --- ziekenhuis --- 616.083.9 --- Stagebegeleiding (praktijkbegeleiding) --- Supervisie --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Leermoeilijkheden --- Leerplanontwikkeling --- Leermethoden --- Verpleegplan --- Provincie West-Vlaanderen --- 484 --- 489.4 --- 613.3 Beroep en opleiding --- communicatie --- didactisch proces --- gesprekstechnieken --- leermethoden --- leren --- onderwijs --- studentenbegeleiding --- Leermoeilijkheid --- Leermethode
Choose an application
Het onderwijs staat vandaag voor de uitdaging om zichzelf te hervormen. Diepe structuurveranderingen in de samenleving, zoals superdiversiteit en de digitale revolutie, maken een grondige vernieuwing noodzakelijk. Moet het onderwijs daarvoor wachten op politieke beslissingen, vaak het resultaat van compromissen? Of kan het zelf de uitdagingen van de toekomst aanpakken? Hervormen van binnenuit presenteert een andere kijk op de modernisering van het onderwijs. Los van of aansluitend bij de politieke beslissingen kan het onderwijs ook zelf veel ondernemen om jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving van morgen.Dit boek verkent een reeks onderwijsvernieuwingen die veel potentieel hebben om uit te groeien tot de norm. De auteurs plaatsen de onderwijshervormingen in een breder actueel en historisch kader om meer grip te krijgen op het universele karakter ervan. Daarnaast komen ideeën aan bod die scholen nu al toepassen om maximale leerkansen te bieden aan jongeren in een 21ste-eeuwse context. Deze vormen een bron van inspiratie voor leraren en scholen die zich uitgedaagd voelen om werk te maken van een sterker en moderner onderwijs.(Bron: www.acco.be)
onderwijsvernieuwing --- School management --- Flanders --- Onderwijsvernieuwing --- Evaluatie --- Werkplekleren --- 451.3 --- Flipped classroom --- Co-teaching --- Feedback --- Flexibilisering --- 450.46 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Education --- 21st century --- Educational innovations --- theoretische onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsinnovatie --- lerarenberoep --- Onderwijshervorming --- Leertrajecten --- Individualiserend onderwijs --- Zomerscholen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leertraject --- Zomerschool
Choose an application
Zowat alle organisaties, zowel in de profit als in de social profit, opereren in een veranderende, turbulente omgeving. Staande blijven is een kwestie van het produceren en aanbieden van kwaliteitsvolle goederen en diensten, die in grote mate kennisintensief zijn. Medewerkers zijn dan ook "kenniswerkers" aan wie steeds meer en hogere eisen qua competenties en blijvende ontwikkeling worden gesteld. Hen aantrekken en vooral hen goed inzetten en houden, vereist dat werkend leren en lerend werken dagelijks hand in hand gaan. Dat op een geïntegreerde wijze tot stand brengen in een hedendaagse organisatie is de uitdaging van een strategisch ingebed leer- en VTO-beleid - Vorming, Training, Opleiding. Werk maken van leren biedt een visie en aanpak voor het voeren van een strategisch leer-en VTO-beleid. Zo komen onder meer aan bod: competentie- en talentmanagement, kennismanagement, redenen om te investeren in VTO, duurzame leerpatronen, VTO-beleidsplannen voor organisaties en medewerkers, optimalisering van opleidingen en het bevorderen van werkplekleren. Het boek is een praktische gids voor wie betrokken is bij het beleid van leren en VTO in organisaties: o.a. directies, VTO-coördinatoren, personeelsverantwoordelijken en opleidingsmanagers. Het biedt een leidraad voor het opstarten en verder optimaliseren van het leren binnen de eigen organisatie. Daarbij combineert het een wetenschappelijk onderbouwde benadering met een grote vertrouwdheid met de dagelijkse praktijk.
Competentiemanagement. --- VTO-beleid (Vorming Training Opleiding) --- Personnel management --- kennismanagement --- talentmanagement --- Planning (firm) --- Adult education. Lifelong learning --- organisatiestrategieën --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- 65.012 --- #SBIB:316.334.1O350 --- #SBIB:316.334.2A86 --- Formation Opleiding --- Formation dans l'entreprise Werkplekopleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Talentmanagement --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Bedrijfsopleidingen --- #KVHB:Competentiemanagement --- #KVHB:Personeelsbeleid --- 367.2 --- 450.7 --- Competentiegericht onderwijs --- Leren --- Personeelsbeleid --- Professionalisering --- Training --- Werkplekleren --- competenties --- werkplekleren --- Levenslang leren --- 366.4 --- Competentiemanagement --- Kennismanagement --- Management strategie organisatie kennis leren --- 65.012 Methods --- Methods --- Onderwijs en economie --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsvorming, kredieturen, beroepsopleiding --- Opleiding en bijscholing --- Management ; algemeen --- PHL-Central Office 12 --- levenslang leren --- vorming --- Opleidingen --- Personeelsmanagement --- Talentontwikkeling --- Volwassenen --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Opleiding --- Volwassene --- Arbeidsmarkt
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|