Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Een stem van papier.
Author:
ISBN: 9052401217 Year: 1991 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nienke is dertien. Oud genoeg om haar moeder de post voor te lezen dus. Of een artikel dat in de krant staat. Of een formulier dat haar zusje uit school meebrengt. Maar natuurlijk is mam heel vaak in haar eentje als ze iets moet lezen of schrijven. Als ze naar het gemeentehuis gaat bijvoorbeeld. Of als een buurman langs komt met een petitie. Dan doet mam eigenaardige dingen. Ze zegt dat haar bril kapot is, of ze gaat naar het gemeentehuis met een hand in het verband. Er mankeert niets aan die hand. Mam doet alsof. Omdat iedereen begrijpt dat je met een gebroken hand niet kunt schrijven ... Waarom doet mam dat? Het heeft lang geduurd voordat Nienke het begreep.

Handbook of orthography and literacy
Authors: ---
ISBN: 0805846522 0805854673 0415648289 1136781358 0203824717 9780805846522 9780805854671 Year: 2006 Publisher: Mahwah (N.J.) Lawrence Erlbaum Associates

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Until about two decades ago, the study of writing systems and their relationship to literacy acquisition was sparse and generally modeled after studies of English language learners. This situation is now changing. As the worldwide demand for literacy continues to grow, researchers from different countries with different language backgrounds have begun examining the connection between their writing systems and literacy acquisition. This text, which derives from a NATO sponsored conference on orthography and literacy, brings together the research of 70 scholars from across the world?the largest assemblage of such experts to date. Their findings are grouped into three parts, as follows: Part I, Literacy Acquisition in Different Writing Systems, describes the relationship between orthography and literacy in twenty-five orthographic systems. This section serves as a handy reference source for understanding the orthographies of languages as diverse as Arabic, Chinese, English, Icelandic, Kannada, and Kishwahili. Part II, Literacy Acquisition From a Cross-Linguistic Perspective, makes direct comparisons of literacy acquisition in English and other orthographic systems. The overall conclusion that emerges from these eight chapters is that the depth of an orthographic system does influence literacy acquisition primarily by slowing down the acquisition of reading skills. Even so, studies show that dyslexic readers can be found across all orthographic systems whether shallow or deep, which shows that dyslexia also has internal cognitive and biological components. Part III, Literacy Acquisition: Instructional Perspectives, explores literacy acquisition from developmental and instructional perspectives and ends with a look into the future of literacy research. This Handbook is appropriate for scholars, researchers, and graduate students in such diverse fields as cognitive psychology, psycholinguistics, literacy education, English as a second language, and communication disorders.


Book
Opnieuw leren kan : een kennismaking met de basiseducatie voor volwassenen in Vlaanderen.
Author:
ISBN: 9069790025 Year: 1989 Publisher: Brussel VCVO (Vlaams centrum voor volksontwikkeling)


Multi
Literacy rules : Flanders and the Netherlands in the international adult literacy survey.


Book
Spiegels : Wablieft!? : handleiding : project algemene vakken derde graad
Author:
ISBN: 9030157968 9030158735 Year: 2002 Publisher: Deurne Plantyn


Book
Remediaal handelen een specialisme tussen wetenschap en praktijk
Author:
ISBN: 9026516797 Year: 2001 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt verslag gedaan van ontwikkelingsonderzoek op het gebied van remediaal handelen. Inzichten uit verschillende wetenschappelijke disciplines zijn vertaald naar de onderwijspraktijk. In het inleidende gedeelte wordt ingegaan op het belang van wetenschappelijk onderzoek bij het opzetten, uitvoeren en evalueren van praktijktrajecten. In de daaropvolgende hoofdstukken worden afzonderlijke thema's behandeld zoals: effecten van rolwisselend leren, effecten van computertraining en tutor-interventies, handelingsgerichte diagnostiek in de praktijk van het basisonderwijs, taal en taalleerproblemen, behandelprogramma's voor leerlingen met gedragsproblemen, motivationele problemen bij kinderen met ernstige leesproblemen, en remediëren en anderstalige volwassenen en analfabete cursisten. (Bron: covertekst)


Book
Maîtrise de l'écrit : quels enjeux et quelles réponses aujourd'hui ? : actes de l'Université sur l'illetrisme, Lille, juillet 1998
Authors: --- ---
ISBN: 2870900341 9782870900345 Year: 2000 Volume: 90-91 Publisher: Bruxelles Paris Contradictions L'Harmattan

Hoe geletterd/gecijferd is Vlaanderen? Functionele taal- en rekenvaardigheden van Vlamingen in internationaal perspectief.
Authors: --- ---
ISBN: 9053506713 Year: 1997 Publisher: Leuven Garant

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by