Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tax law --- Social law. Labour law --- Belgium --- kunsteducatie --- gidsen --- MET Methods & Techniques --- legislation --- statutes --- reisleider --- toerisme --- rechtsbieb Speybrouck --- #FARO gidsen_beleid --- kunsteducatie. --- gidsen.
Choose an application
Didactic strategies --- dramatische expressie --- Theatrical science --- Drama --- didactiek --- theater --- Drama: secundair onderwijs --- Verbale expressie: drama --- Kindertheater/jeugdtheater (jeugdtheater, kindertoneel) --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Theater (drama, pantomime, toneel)
Choose an application
Is het museum een bewaarplaats van kunst en cultureel erfgoed? Of - actiever - een doorgeefluik voor kennis en ervaring van het artistieke patrimonium? Is het een laboratorium van maatschappelijke waarden en normen? De relatie tussen museum en publiek berust veel meer van vroeger op een wisselwerking. Maar 'volgt de gids' wel? Houden de educatieve medewerker, de gids, de museumdirectie rekening met de gewijzigde maatschappelijke rol van het museum? De museumwerking is aan verruiming en verdieping toe, en daar wil deze publicatie toe bijdragen. (Bron: uitgeverscatalogus)
gids (persoon) --- museum --- kunsteducatie --- Museology --- Art --- Didactic strategies --- #SMV:museum --- #SMV:agogiek --- erfgoededucatie --- #VCV schenking --- #FARO gidsen_publiekswerking --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- #A0106A --- 613 Musea --- 600 Cultuur --- museumbezoek --- Musea --- Kunsten --- Educatie --- Museum --- Kunst --- Duurzaamheid --- App
Choose an application
Vanwege hun (doorgaans) toegenomen vrije tijd vormen ouderen een (leeftijds)groep die massaal aan cultuur kan deelnemen. Maar doen ze dat ook? Er bestaan in Vlaanderen slechts weinig gegevens die inzicht verschaffen in de mate van cultuurparticipatie door 60-plussers. Om deze leemte in te vullen, organiseerden onderzoekers verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en aan de Hogeschool Gent een grootschalig behoefteonderzoek bij niet minder dan 44 000 ouderen. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in de publicatie 'Klaar? Actie! Over ouderen en cultuurparticipatie'. De lezer krijgt er een antwoord op vragen zoals: Wie neemt actief deel aan cultuur? Welke factoren spelen hierin een rol? Willen ouderen graag participeren aan cultuur en zijn de randvoorwaarden daartoe ideaal ingevuld? Onmisbaar leesvoer dus voor iedereen die begaan is met cultuurparticipatie van ouderen
cultuurparticipatie --- Cultuurparticipatie --- 665 Bejaarden --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Sociaal-artistiek werk --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Cultuursociologie --- bejaarden --- Age group sociology --- Sociology of culture --- Flanders --- PHL-Healthcare 13 --- maatschappelijk welzijn --- ouderenbeleid --- cultuurbeleid --- sociaalcultureel leven --- Vlaanderen
Choose an application
Je gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders ? kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. (Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/studeerwijzer-3e-herziene-editie/16273.htm)
Study and teaching (Higher) --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Study methods --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- studievaardigheden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- studeren --- studiemethode --- leerprocessen --- leermethoden --- leesvaardigheid --- schrijfvaardigheid --- kunsteducatie --- Methodiek van het studeren --- Studiemethode
Choose an application
"Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?"--Back cover
484.4 --- Lichamelijke opvoeding --- Evaluatie --- Basisonderwijs --- wiskunde --- Motivatie --- Engels --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Nederlands --- Frans --- biologie --- Natuurkunde --- Evaluaties ; onderwijs --- Educational psychology --- Study methods --- Initial didactic situation --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- didactiek --- evaluatie (onderwijs) --- feedback --- 701 Didactiek
Choose an application
Les écoles de dessin qui se créent au xviiie siècle représentent la première forme d’un enseignement professionnel publique et gratuit. Connues à travers des monographies ou des études locales, elles n’ont jusqu’à ce jour pas fait l’objet d’un travail historique d’ensemble. Le présent ouvrage comble cette lacune. L’auteur rappelle d’abord le contexte économique, social et culturel de ces créations. L’analyse minutieuse de sources nationales, régionales et municipales permet ensuite de préciser les étapes de la mise en place des écoles et leur fonctionnement : financement, équipement des classes, matériel nécessaire aux leçons, mais aussi recrutement et obligations des professeurs et des élèves, contenus et méthodes pédagogiques. Les écoles de dessin intéressent de nombreux métiers qui y trouvent l’apport théorique complémentaire de l’apprentissage pratique acquis auprès d’un maître. Ces nouvelles institutions cependant restent ambiguës, hésitant entre arts mécaniques et arts libéraux. Si elles sont destinées aux ouvriers et artisans, elles s’adressent également aux amateurs d’art et aux artistes, ce que montrent les genres enseignés (figure, bosse, modèle) et le recrutement des professeurs, calqués sur le modèle académique. La bivalence affichée entraîne une complexité des statuts institutionnels et des relations avec l’Académie royale de peinture et de sculpture, comme avec les métiers. Elle induit également une diversité des élèves qui fréquentent les écoles, ce que ne vivent ni les corporations ni les autres institutions scolaires. L’existence des écoles de dessin telles que définies dans ce travail cesse en 1793, lorsque sont supprimées les académies.
Didactics of the arts --- Drawing --- History of education and educational sciences --- anno 1700-1799 --- France --- Drawing, French --- Dessin --- Dessin français --- Study and teaching --- Etude et enseignement --- kunsteducatie --- academies --- tekenscholen --- geschiedenis --- 18de eeuw --- Frankrijk --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Drawing, Design & Illustration --- Dessin français --- Drawing - Study and teaching - France --- XVIIIe siècle --- école d'art --- enseignement publique et gratuit --- artiste --- éducation --- enseignement artistique --- histoire de l'enseignement --- étude et enseignement --- enseignement professionnel --- dessin --- kunsteducatie. --- academies. --- tekenscholen. --- geschiedenis. --- 18de eeuw. --- Frankrijk.
Choose an application
'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.
Agogiek --- Agologie --- Sociaal-cultureel werk --- Kunst --- Levenslang leren --- Vrije tijd --- Interculturele communicatie --- #PBIB:+67.00 --- #KVHB:Agogiek --- 304 --- agogiek --- kunstencentra --- kunstzinnige opvoeding --- multiculturaliteit --- Agologie (andragologie, veranderkundig denken) --- Bejaardensociologie --- Bejaardenverenigingen --- Bewegingsopvoeding (bewegingstherapie, Sherborne Veronica) --- Culturele centra (cultureel centrum, cultuurcentra) --- Cultuurbeleid --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Migrantenvrouwen --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Seksueel misbruik --- Seksuele delinquenten --- Sociaal-artistiek werk --- Sport --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- etnisch-culturele minderheden --- opvoeding --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- 364.01 --- Agogie --- agologie --- interculturele communicatie --- kunsteducatie voor volwassenen --- sociaal-cultureel werk, bejaarden --- volwassenenvorming --- Sociale agogiek --- Sociale pedagogie - Agogie --- 37.013 --- 007 --- 374.7 --- Agogiek. --- Social welfare methods --- Adult education. Lifelong learning --- sociaal-agogisch werk --- gerontagogie --- levenslang leren --- kunstopvoeding
Choose an application
The category of the 'national school' , paramount for the emerging discipline of art history in the 19th century, tended to dismiss the crucial encounters, confrontations and exchanges prompted by the fact that artists commonly travelled abroad, especially for the purposes of education and training. The aim of this volume is to address the complexities of this under-researched phenomenon, shedding light on the motivations and impact of transnational art education on artists? careers, on the actors and educational institutions involved (e.g. state-run academies, private schools or studios, museums, outdoor practices) and on the growing international networks connecting artists, patrons, collectors, dealers, critics and scholars. Even though the nation was a major category for historical actors of the period, it is essential to question the validity of the national framework as an analytical tool for current scholarship: our aim is therefore to propose a new reading of 19th-century art worlds based on the idea of circulations, entanglements and revised geographies.
Higher education --- Art --- art education --- anno 1800-1899 --- Western Europe --- Kunst --- Visual communication in art --- Geschiedenis --- 19e eeuw --- kunstgeschiedenis. --- kunsteducatie. --- academies. --- italianisanten. --- kunsthandel. --- Wach, Karl Wilhelm. --- Costa, Nino. --- Bordalo Pinheiro, Columbano. --- Pockels, Caroline. --- Goupil, Adolphe. --- Kaemmerer, Frederik Hendrik. --- Semper, Gottfried. --- Américo, Pedro. --- Cassatt, Mary. --- 18de eeuw. --- 19de eeuw. --- Parijs. --- Rome. --- Denemarken. --- Duitsland. --- België. --- Brazilië. --- Verenigde Staten. --- kunstgeschiedenis --- kunsteducatie --- academies --- italianisanten --- kunsthandel --- Wach, Karl Wilhelm --- Costa, Nino --- Bordalo Pinheiro, Columbano --- Pockels, Caroline --- Goupil, Adolphe --- Kaemmerer, Frederik Hendrik --- Semper, Gottfried --- Américo, Pedro --- Cassatt, Mary --- 18de eeuw --- 19de eeuw --- Parijs --- Rome --- Denemarken --- Duitsland --- België --- Brazilië --- Verenigde Staten
Choose an application
kunstfilosofie --- kunstkritiek --- Aesthetics --- geschiedenis --- Rembrandt van Rijn --- Duchamp, Marcel --- Kunsttheorie ; kunstfilosofie ; 21ste eeuw ; A. C. Danto --- 7.01 --- Cultuurtheorie: algemeen (cultuurfilosofie, intellectuelen) --- Arthur C. Danto ; samenstelling Frank Ankersmit & Wessel Krul ; eidredactie Wessel Krul --- Kunst --- kunst --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- kunsttheorie --- postmodernisme --- metaforen --- esthetica --- Duchamp Marcel --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Philosophy and psychology of culture --- Rembrandt --- Rembrandt. --- Duchamp, Marcel.
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|