Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Van klacht naar kracht : een schatkist voor oplossingsgericht begeleiden
Authors: ---
ISBN: 9789401427197 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Efficiënte communicatie is in de moderne hulpverlening van cruciaal belang. Daarvoor hebben cliënten en hulpverleners de juiste methodes hard nodig. Oplossingsgericht werken, waar niet de problemen maar de eerste kleine signalen van vooruitgang centraal staan, kan hierbij helpen.Dit boek biedt een verrassende en creatieve manier om de krachten van cliënten aan te spreken. Met behulp van schatkistjes, duplopoppetjes en ander creatief materiaal leer je een oplossingsgerichte begeleidingssessie uit te werken. Dankzij de vele perspectiefgevende vragen kan je zelfs zonder materiaal aan de slag.Van klacht naar kracht stapt uit de dominante probleembenadering en creëert ruimte voor verhalen van vertrouwen, veerkracht en hoop. Zo leren cliënten om een moment van geluk te visualiseren en nieuwe perspectieven op te bouwen.


Book
Coachen naar verandering
Author:
ISBN: 9789400006676 Year: 2015 Publisher: Mortsel Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Coachen naar verandering is een praktisch boek voor de personal coach, de teamcoach en de coachende hulpverlener. Niet alleen professionele coaches, maar ook hulpverleners, opvoeders en leerkrachten die een meer coachende houding aannemen, ervaren dit boek als verrijkend en inspirerend.In dit boek wordt de basis van het oplossingsgericht coachen helder beschreven. Het Brugse model wordt uitgebreid toegelicht en verduidelijkt dankzij de verschillende praktijkvoorbeelden. De uitnodigingen tot zelfreflectie bieden een meerwaarde voor de oplossingsgerichte coach die reeds vertrouwd is met dit denkkader


Book
Hoe verzin je het ? : zelf creatieve oplossingen vinden voor elke kwestie
Author:
ISBN: 9789055947300 Year: 2010 Publisher: Schiedam Scriptum Psychologie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rond de term creativiteit hangt een zweem van mystiek. Creatievelingen zijn kunstenaar, schrijver of artiest, of werken voor de televisie of in de reclame. Creatief bent u, of niet. Maar dat beeld klopt niet. Creatief zijn is geen talent. Niet dat creatieven geen specifiek talent hebben in wat ze doen, maar dat talent staat los van hun creativiteit. Het is niet iets wat u leert. Als kind was u van nature creatief, maar gaandeweg leert u het af. Of beter gezegd: u raakt het geloof in uw eigen creativiteit kwijt. Uw creativiteit moet gewoon opnieuw worden geactiveerd! Dit boek laat u uw creatieve potentieel opnieuw ontdekken en stimuleren. Met behulp van deze methode met speelse oefeningen en korte interviews met creatieve mensen, leert u anders te denken en te kijken. En dus zelf creatieve oplossingen te verzinnen. Bron : http://www.boekenbank.be


Book
Het handboek voor coaching. Deel 3 : transformational coaching
Authors: ---
ISBN: 9789074959049 Year: 2011 Publisher: Haarlem Life University

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deel 3 is het deel voor de 'professional': hier komen ook de meer therapeutische, spirituele en diepgaande methodieken aan bod als enneagram, enermations, systemisch coachen, functionele analyse, chakramodel voor personal coaching, lichaamswerkvormen, kwantumbewustzijn in coaching enz.


Book
Oplossingsgerichte vragen : handboek oplossingsgerichte gespreksvoering
Author:
ISBN: 9789043036566 9043036560 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Banninks bestseller Oplossingsgerichte vragen heeft als doel gespreksvoering simpel en positief te maken in de (geestelijke) gezondheidszorg, het onderwijs, management, leidinggeven, coaching en mediation. Het beoogt cliënten te helpen een nieuw en beter leven op te bouwen.Oplossingsgerichte gespreksvoering draait om het vinden van dat wat voor deze cliënt op dit moment in deze context werkt. Cliënten worden uitgenodigd anders te denken, hun gewenste toekomst te beschrijven, positieve verschillen op te merken en vooruitgang te boeken. Dit wordt gemakkelijk gemaakt door het stellen van oplossingsgerichte vragen: de kern van oplossingsgericht werken.Deze vierde editie is compacter dan de vorige edities en geschikter voor zowel studenten als professionals. Het gehele boek is herzien en alle 1001 oplossingsgerichte vragen zijn nog eens nauwgezet bekeken en soms gewijzigd of aangevuld. Daarnaast is het hoofdstuk over oplossingsgerichte therapie als vorm van cognitieve gedragstherapie komen te vervallen over dat onderwerp heeft Bannink het boek Positieve cognitieve gedragstherapie geschreven, dat als vervanging kan dienen.Ten slotte is op veler verzoek een hoofdstuk toegevoegd met 31 veelgestelde vragen en mogelijke antwoorden daarop.(https://www.pearson.com/nl/nl_NL/hoger-onderwijs/catalogus/psychologie-sociaal-werk-en-sociologie/oplossingsgerichte-vragen-4e-editie.html)


Book
De praktische waarde van onderzoek : handvatten voor een methodologische aanpak
Author:
ISBN: 9789088509094 Year: 2019 Publisher: Amsterdam : SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De conclusie van dit boek luidt dat de hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland 'enigszins' achterlopen bij de wetenschappelijke inzichten die in de loop van de tijd zijn opgedaan door filosofen als Nietzsche, Kuhn, Habermas, Popper, Feyerabend en Freire. Deze achterstand remt de valorisatie van kennis, c.q. de ontwikkeling van bruikbare kennis in de sociale- en economische wetenschappen. Scripties, proefschriften en andere onderzoeken die tot doel hebben praktische vraagstukken op te lossen worden afgekeurd, omdat niet wordt erkend dat ze bijdragen aan de theorievorming, terwijl de laatste inzichten in de wetenschapsfilosofie juist op het tegendeel wijzen. De laatste inzichten laten zien dat vooral door creatief denken en het oplossen van praktische vraagstukken inzicht wordt verkregen in de waarde van een theorie. Dit boek biedt handvatten. Er wordt een beoordelingsformulier gepresenteerd dat geschikt is voor het beoordelen van onderzoek 'oude stijl', maar dat óók aansluit bij de laatste inzichten in de wetenschapsfilosofie. Ook wordt een methodologische aanpak gepresenteerd voor het uitvoeren van onderzoek die recht doet aan de laatste inzichten uit de wetenschapsfilosofie en waardoor de praktische relevantie van sociaal en economisch onderzoek groter wordt.


Book
100 things every designer needs to know about people
Author:
ISBN: 9780136746911 Year: 2020 Publisher: Peachpit Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We design to elicit responses from people. We want them to buy something, read more, or take action of some kind. Designing without understanding what makes people act the way they do is like exploring a new city without a map: results will be haphazard, confusing, and inefficient. This book combines real science and research with practical examples to deliver a guide every designer needs. With this book you'll design more intuitive and engaging apps, software, websites and products that match the way people think, decide and behave.


Book
Gamestorming : spellen voor vernieuwers en veranderaars
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789013106626 Year: 2012 Publisher: Deventer Kluwer Nederland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met spelletjes problemen op de werkvloer oplossen? Dat kan. In dit werk vindt u ruim 80 spellen die u helpen creatiever te denken, beter te communiceren en goed om te gaan met conflicten. De auteurs brachten tools voor beelddenken in kaart bij 's werelds meest innovatieve professionals en zagen hoe hun teams prachtige dingen van de grond kregen. Het resultaat van deze inventarisatie is dit boek: een unieke verzameling spellen die betrokkenheid en creativiteit stimuleren én voor meer helderheid en structuur op de werkplek zorgen.Gamestorming biedt:- Conflictoplossing en gemotiveerde teams- Betere samenwerking en communicatie- Meer begrip voor de klant- en gebruikerservaring- Meer en betere ideeën, sneller dan ooit tevoren- Kortere en productievere vergaderingen- Inzicht in complexe systemen en dynamiek- Zicht op diepere oorzaken en nieuwe oplossingsrichtingen


Book
Werk(en) met betekenis : dialooggestuurde hulp- en dienstverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046901533 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek


Book
Survivalkit voor leerkrachten : oplossingsgericht werken op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044121063 Year: 2007 Volume: 26 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossignen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze Zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit. Het zet aan om op een opbouwende manier te leren omgaan met problemen, een andere manier van kijken met als gevolg een andere manier van doen.Deze 'survivalkit' voor leerkrachten moet bijdragen tot het opbouwen van een samenwerkende vennootschap met de leerlingen. Het boek vertrekt daarbij vanuit het oplossingsgericht werken, waarbij niet de oorzaak van een probleem maar net de oplossing en de capaciteiten van leerlingen centraal staan. In het eerste deel wordt gesteld dat het voor de leraar gaat om het verwerven van een mandaat. Dat krijgt een leraar echter niet cadeau: het houdt in dat de leerling de Leraar vertrouwt en hem beschouwt als iemand die met kennis van zaken oordeelt, die het goed meent met hem. Het tweede deel van dit boek beschrijft de toepassing van een oplossingsgerichte benadering van enkele problemen binnen een school: agressie en gebrek aan zelfbeheersing, faalangst, demotivatie, zelfverwonding, pesten etc. Ten slotte wordt het model ook vertaald naar 'opvoedkundige' klassengesprekken. Het betoog wordt verlucht met allerlei praktische kaders en schema's, en ondersteund met voetnoten en een bibliografie. Een waardevol instrument voor leraren om hun vaardigheden aan te scherpen.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by