Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- 930.23 --- Academic collection --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Historiography --- Historiographie --- Didactics of history --- History as a science --- history [discipline] --- geschiedenis --- Critique historique --- --Histoire --- --Méthodologie --- --Didactique --- --Geschiedeniswetenschap --- History --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- Historiografie --- Histoire --- Méthodologie --- Didactique --- historisch denken --- historisch onderzoek --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- didactiek --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
De beeldvorming over de Nieuwe Wereld was de voorbije decennia aan fundamentele veranderingen onderhevig. Het perspectief bleef echter vaak westers. Het vijfde volume in de reeks 'Historisch denken' volgt zowel de voetstappen van de veroveraars als van de overwonnenen. 'Van ontdekking tot ontwrichting' analyseert chronologisch de gebeurtenissen in Amerika na 1492. De ontdekking van Amerika door Columbus resulteerde in een ontmoeting met de oorspronkelijke bewoners van het continent, waarna de ontginning van het grondgebied begon, die een enorme ontwrichting met zich meebracht. De vier thema's ontdekking, ontmoeting, ontginning en ontwrichting worden belicht vanuit een intercultureel perspectief van wederkerigheid en steunen op de meest recente historiografie. Daarbij gaat speciale aandacht naar de rol van vrouwen in de Nieuwe wereld. In een tweede deel krijgt de lezer aan de hand van een waaier aan historische bronnen een didactische vertaling geschikt voor leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs, helemaal conform de nieuwe eindtermen geschiedenis.
am 944.4 --- historisch denken --- geschiedenis Amerika - 16de eeuw --- Indians of North America --- Women --- Discoveries in geography. --- First contact with Europeans --- History --- America --- Discovery and exploration. --- Didactics of history --- History of North America --- History of Latin America --- Verenigde Staten. --- geschiedenis --- vrouwen --- ontdekkingsreizen --- Academic collection --- Amerika ; geschiedenis --- Vrouwen ; Amerika ; geschiedenis --- 973 --- 973 Geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika (USA) --- Geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika (USA) --- First contact with other peoples. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Colonisation. Decolonisation
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|