Listing 1 - 10 of 92 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Social law. Labour law --- Belgium --- Shop stewards --- Employees --- Délégués du personnel --- Personnel --- Legal status, laws, etc. --- Dismissal of --- Law and legislation --- Droit --- Licenciement --- 131 Arbeidsrecht --- 331.152.31-05 --- 331.13 --- 331.152.3 --- 331.152.2 CPPT --- syndicale afgevaardigde --- ontslag - opzegging - afdanking - contractverbreking --- ondernemingsraad - OR - werknemersraad --- Comité pour la Prévention et la Protection au Travail - CPPT --- Délégués du personnel
Choose an application
In ondernemingen die geen ondernemingsraad of comité voor preventie en bescherming op het werk hebben, is het toch mogelijk dat de werknemers een vakbondsafvaardiging kunnen oprichten. De oprichtingsvoorwaarden verschillen echter van sector tot sector.In dit werk formuleren we een antwoord op de volgende vragen:Wat zijn de oprichtingsvereisten?Wat zijn de bevoegdheden van de vakbondsafvaardiging?Welke rechten en plichten heeft de vakbondsafvaardiging?Heeft de vakbondsafvaardiging recht op informatie?
BE / Belgium - België - Belgique --- 332.18 --- 332.820 --- 332.87 --- V22 - Droit collectif du travail - Collectief arbeidsrecht --- Archi-JU --- Deelneming van het personeel in de directie. Ondernemingsraden. Leveraged / management buyout --- Hygiëne. Veiligheid. Comfort. (algemeenheden) --- Syndicaten. Beroepsverenigingen. Arbeidersverenigingen --- 331.152 --- 331.152.31-05 --- 331.152.31 --- geo code ISO --- sociaal overleg - democratisering, economisch - democratisering van/in de onderneming - industriële democratie (zie ook 301.173.8, 321.7) --- syndicale afgevaardigde --- syndicale delegatie - syndicale afvaardiging --- E-books --- Belgique
Choose an application
AA / International- internationaal --- 331.152 --- 331.151 --- Geldwezen in de middeleeuwen. --- Geldwezen in de oudheid. --- Geldwezen in de middeleeuwen --- Geldwezen in de oudheid
Choose an application
301 --- 1 : 32 --- 321.7 --- 301.18 --- 342.727 --- sociologie --- filosofie, politieke --- democratie (zie ook 301.173.8, 331.152) --- sociale bewegingen --- vrijheid van mening
Choose an application
L’actualité illustre l’importance et la banalisation de ce mode de résolution des litiges. La négociation devient un principe légitime de régulation sociale, au double sens de production de règles et de production d'accords à propos de ces règles. La négociation est tenue pour un mécanisme efficace de régulation, permettant l'expression et la résolution des différends, la participation des contractants à la définition du contrat, ou encore, par le biais d’échanges d'arguments, la production et l'entretien d'un dialogue, donc d'un lien social. Cet ouvrage, construit à partir des travaux et modèles des auteurs canoniques, souvent nord-américains, propose un regard sociologique centré sur l’étude des contextes et des processus en distinguant les négociations interpersonnelles, intra-organisationnelles et interorganisationnelles. Il est aussi attentif au comment (la façon dont les individus négocient) qu'au pourquoi du recours à cette activité. Il s’intéresse notamment à la question des négociateurs (nombre, qualité, expérience) et à celle de leur représentativité qui soulève les problèmes du mandat, du dilemme du négociateur et de la légitimité du compromis.
Choose an application
Choose an application
In 2007, 2011 en 2015 schreef een enthousiaste equipe een aantal commentaren bij de sociale verkiezingen. De materie blijft hen boeien. Vandaar deze nieuwe poging in 2019.00Michel De Gols, jarenlang de architect van de sociale verkiezingen bij de FOD WASO, maakt kanttekeningen bij de nieuw(st)e regelgeving. Jan Vanthournout en André Leurs opteren voor een cumulatief overzicht. Zij worden ondersteund door Matthias Jacxens die met zijn statistische analyses een extra toets geeft. Herman Buyssens en Tony Van de Calseyde tekenen voor een bijdrage over de procedurele knelpunten.00In het woord vooraf van de vorige editie werd nog gesuggereerd dat in 2020 nieuwe spelregels afgesproken zouden worden. De wetswijzigingen zijn echter weinig spectaculair.We blijven wat op onze honger zitten. Het ontbreekt niet aan ideeën maar sommige denksporen zijn zo delicaat dat er al tientallen jaren niet meer over wordt gerept. En misschien is dat juist het probleem. De sociale dialoog moet al enkele decennia wijken voor een veelheid aan monologen waarbij iedereen overtuigd is van zijn eigen grote gelijk. Misschien wordt het in 2024 beter.
331.152.01 --- 351.83 --- V16 --- sociale verkiezingen - syndicale verkiezingen --- arbeidswetgeving - arbeidsrecht - sociaal recht (zie ook 331.16) --- Belgique --- Élections professionnelles --- Droit social --- Works councils --- Labor unions --- Comités d'entreprise --- Syndicats --- Elections --- Law and legislation --- Droit --- E-books
Choose an application
Ce rapport présente les conclusions d'un programme de recherche à long terme lancé par la Fondation sur "La participation et les nouvelles technologies". Les conclusions que l'on trouvera ici découlent d'une récente enquête (7500 interviews) sur les attitudes et les expériences des représentants de la direction et des employés dans les douze pays de la Communauté européenne.
Employees --- Industrial management --- Personnel --- Gestion d'entreprise --- Effect of technological innovations on --- Employee participation --- Effets des innovations sur --- Participation des travailleurs --- 331.15 --- 331.152 --- 331.152.001 --- 67.002 --- verhouding tussen werkgevers en werknemers - collectieve arbeidsverhoudingen - industriele verhoudingen - industrial relations --- sociaal overleg - democratisering, economisch - democratisering van/in de onderneming - industriële democratie (zie ook 301.173.8, 321.7) --- medezeggenschap - medebeheer - inspraak van werknemers - arbeiderscontrole - participatie van de arbeiders --- nieuwe technologieën - technologische vernieuwing
Choose an application
Deze tweede volledig herziene uitgave behandelt de arbeidsrechtelijke aspecten van de conventionele overgang van onderneming in de zin van de CAO nr. 32bis en de Europese richtlijnen. In een eerste fase wordt onderzocht wat precies verstaan moet worden onder een overgang van onderneming. Hierbij wordt de nodige aandacht besteed aan de evolutie en de invloed van het Europees Hof van Justitie en de wijze waarop deze rechtspraak vertaald wordt door de Belgische rechtbanken. Vervolgens worden de eigenlijke gevolgen van een overdracht van onderneming geanalyseerd. Niet alleen de invloed van de CAO nr. 32bis en de Europese richtlijnen op de individuele relatie tussen werkgever en werknemer wordt onderzocht; ook de gevolgen voor de overlegorganen (ondernemingsraad, comité voor preventie en bescherming op het werk, vakbondsafvaardiging en Europese onderneming) en de interne dienst voor preventie en bescherming komen aan bod. Ook wordt nagegaan welke verplichtingen de overdrager en overnemer naar aanleiding van een overgang van onderneming moeten naleven op het vlak van de informatie en raadpleging van het personeel. Deze grondig herziene editie schenkt bijkomend aandacht aan de nieuwe rechtspraak van het Europees Hof van Justitie en biedt een aanvullend overzicht van de rechtspraak van de Belgische rechtbanken. Tot slot wordt er tevens dieper ingegaan op de wisselwerking tussen vennootschapsrecht en CAO nr. 32bis en op de grensoverschrijdende bedrijfsovergangen.
Company law. Associations --- Social law. Labour law --- Belgium --- Entreprises --- Contrats --- Transmission --- Droit --- E-books --- 351.83 --- 65.016.4 --- 331.152.01 --- 331.152 : sociaal overleg - democratisering, economisch - democratisering van/in de onderneming - industriële democratie (zie ook 301.173.8, 321.7) --- arbeidswetgeving - arbeidsrecht - sociaal recht (zie ook 331.16) --- fusie van organisaties - concentratie van organisaties (zie ook 65.012.65) --- sociale verkiezingen - syndicale verkiezingen --- Social justice. --- Belgique
Listing 1 - 10 of 92 | << page >> |
Sort by
|