Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Jean Seberg et Jean-Paul Belmondo déambulant sur les Champs-Elysées dans A bout de souffle, Jean-Pierre Léaud fuyant son enfance délinquante sur une plage de Normandie dans Les Quatre Cents Coups : autant d'images qui incarnent la mythologie de la Nouvelle Vague. La liberté scandaleuse de Brigitte Bardot dans Et Dieu créa la femme avait ouvert la voie en 1956. Entre 1959 et 1962, de jeunes cinéastes - François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer... - changent le visage du cinéma français. Ils imposent à l'écran, stylisés, des gestes, des attitudes, des apparences, des manières d'être, d'aimer, dans lesquels se reconnaissent d'emblée les spectateurs de leur génération. Mouvement de cinéma, mouvement de jeunesse : c'est ce moment unique de l'histoire culturelle française que retrace et analyse Antoine de Baecque.
Choose an application
The New Wave Cinema in Iran is a historical and analytical study of the Iranian New Wave Cinema (Mowj-e No) as an artistic and intellectual movement that came to its best early productions between 1958 and 1978. As the movement has a long history, Parviz Jahed focuses on the development and the early progression of the movement in the 1960s and explores its emergence and development in the context of the cultural and social conditions of Iran during this period.Jahed first defines the term 'New Wave' in Iran's film culture, in order to identify the root elements that gave traction to this movement. He analyses the degree to which different elements and factors have contributed to the formation of this cinema, accounting for the different approaches of Iranian intellectual filmmakers towards modernity and a modern form of cinema in Iran. The book finishes by studying the works of three intellectual figures and influential filmmakers of the 1960s, Ebrahim Golestan, Farrokh Ghaffari, and Feraydoon Rahnama, who are arguably considered the forerunners of the New Wave Cinema in Iran.
Cinéma --- Nouvelle Vague (cinéma) --- Motion pictures --- New wave films
Choose an application
"Since the invention of cinema in the late nineteenth century, gesture has been a central preoccupation and source of innovations for early film pioneers and avant-garde filmmakers. Gesture is a non-verbal form of expression and communication which enables us to consider, on the one hand, the medium specificity of cinema and, on the other hand, the concept of intermediality, that is, the relations between the moving image and other visual and performing arts. To date, studies on gesture in sound cinema and post-war European modern cinema remains relatively scarce, even though gesture during this period is symptomatic of deep cinematic transformations. Through an interdisciplinary approach, this book examines the aesthetics of gesture in a selection of French post-New Wave films, made on the fringes of film industry, which reveal how cinema can be used as a particularly pertinent instrument to show the impact of sociocultural conditioning on the body, especially in the aftermath of May 1968. Exploring radical manners of filming, performing and editing gestures, post-New Wave filmmakers develop a profusion of cinematic approaches and styles to represent the body as well as the ritualisation of attitudes, postures and gestures"--
New wave films --- Gesture in motion pictures --- Motion pictures
Choose an application
La Nouvelle vague est issue d'une génération de jeunes cinéphiles, venus pour la plupart de la critique, qui revendique un nouveau statut pour le cinéma : celui d'un art à part entière. Entre 1959 et 1964, Jean-Luc Godard, François Truffaut, Eric Rohmer, Claude Chabrol, Alain Resnais... en révolutionnent les règles, avec des films comme A bout de souffle, Les Quatre cents coups, Le Beaux Serge, Hiroshima, mon amour... Rupture dans le scénario, rupture dans le dialogue, dans le son, dans l'éclairage, dans la direction des acteurs, rupture totale avec la tradition de la "qualité française", avec le tournage en studio, avec la pudeur et le bon goût : il y a le cinéma avant la Nouvelle Vague et le cinéma après la Nouvelle Vague. Et cette fracture est aussi importante qu'en d'autres temps celle de l'impressionnisme ou de la musique autonale. La caméra, avec l'appui constant des Cahiers du cinéma, Ils vont tout bouleverser. En dix-huit chapitres, en dix-huit coups de phares sur les principales innovations amenées par la Nouvelle Vague, sur ses sources et son influence dans le monde, Jean Douchet a réalisé l'ouvrage de plaisir et de référence qui manquait sur ce moment essentiel du cinéma.
Motion pictures --- Cinéma --- History --- Histoire --- New wave films --- Cinéma, histoire --- France --- Cinéma --- 791.43 --- CDL --- New wave (Motion pictures) --- New wave cinema --- Nouvelle vague (Motion pictures) --- Nouvelles vagues (Motion pictures) --- History and criticism --- Cinema --- Motion pictures - France - History --- New wave films - France - History
Choose an application
De Truffaut à Godard ou Resnais, de Chabrol à Rivette ou Varda, le " jeune cinéma " de la Nouvelle Vague marque, au début des années 1960, un tournant. Au cinéma de la Qualité, celui de Carné et Prévert, de Gabin et Jouvet, des maîtres du décor et de la lumière, des " professionnels de la profession ", se substitue un " cinéma d'auteur ", libéré de son carcan technicien, indépendant des impératifs économiques et du vedettariat et capable de " confronter ", selon le mot de Godard, " des idées vagues avec des images claires ". L'ambition de ce livre est de proposer une socio-analyse de cette " révolution artistique " : cerner les règles professionnelles, les hiérarchies sociales ou les tendances de la critique qui caractérisent le cinéma français ; retracer les histoires singulières, familiales, scolaires et intellectuelles qui définissent les valeurs esthétiques, éthiques et politiques de ceux qui prennent part à cet événement ; comprendre les films comme la rencontre entre ce " microcosme " et ces " cosmologies culturelles ".
New wave films --- Motion pictures --- History --- Motion pictures - France - History - 20th century
Choose an application
New wave films --- Motion pictures --- Nouvelle vague (Cinéma) --- Cinéma --- History and criticism. --- History. --- Histoire et critique --- Histoire
Choose an application
Choose an application
In this first reappraisal of his filmography (1958-2009), readers are introduced to a new Chabrol, one influenced by Balzac, Magritte, Kubrick.
Motion picture producers and directors --- New wave films --- Chabrol, Claude, --- Criticism and interpretation. --- Réalisateur --- New wave films. --- New wave (Motion pictures) --- New wave cinema --- Nouvelle vague (Motion pictures) --- Nouvelles vagues (Motion pictures) --- Motion pictures --- Directors, Motion picture --- Film directors --- Film producers --- Filmmakers --- Motion picture directors --- Moviemakers --- Moving-picture producers and directors --- Producers, Motion picture --- Persons --- France. --- Bro-C'hall --- Fa-kuo --- Fa-lan-hsi --- Faguo --- Falanxi --- Falanxi Gongheguo --- Farans --- Farānsah --- França --- Francia (Republic) --- Francija --- Francja --- Francland --- Francuska --- Franis --- Franḳraykh --- Frankreich --- Frankrig --- Frankrijk --- Frankrike --- Frankryk --- Fransa --- Fransa Respublikası --- Franse --- Franse Republiek --- Frant͡ --- Frant͡s Uls --- Frant͡sii͡ --- Frantsuzskai͡a Rėspublika --- Frantsyi͡ --- Franza --- French Republic --- Frencisc Cynewīse --- Frenska republika --- Furansu --- Furansu Kyōwakoku --- Gallia --- Gallia (Republic) --- Gallikē Dēmokratia --- Hyãsia --- Parancis --- Peurancih --- Phransiya --- Pransiya --- Pransya --- Prantsusmaa --- Pʻŭrangs --- Ranska --- República Francesa --- Republica Franzesa --- Republika Francuska --- Republiḳah ha-Tsarfatit --- Republikang Pranses --- République française --- Tsarfat --- Tsorfat --- Chabrol, Claude
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|