Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In this study of Amsterdam's Golden Age cultural elite, John Michael Montias analyzes records of auctions from the Orphan Chamber of Amsterdam through the first half of the seventeenth century, revealing a wealth of information on some 2,000 art buyers' regional origins, social and religious affiliations, wealth, and aesthetic preferences. Chapters focus not only on the art dealers who bought at these auctions, but also on buyers who had special connections with individual artists.
Art auctions --- Art dealers --- Artists and patrons --- Patrons and artists --- Art patrons --- Dealers (Retail trade) --- Auctions --- History --- veiling --- verzamelaars --- kunsthandel --- 17de eeuw --- Amsterdam --- kunstverkoop, kunstveiling --- kunstverkoop, kunstveiling. --- verzamelaars. --- kunsthandel. --- 17de eeuw. --- Amsterdam.
Choose an application
Maurits Muis, die in 2014 zijn intrede deed in de prentenboeken van de hand van Ingrid en Dieter Schubert, woont nog altijd in het Mauritshuis in Den Haag. Daar bewaakt hij, zodra de bezoekers verdwenen zijn, de schilderijen. Ook dit keer wordt Maurits opgeschrikt door de dieren die uit de diverse schilderijen sprongen. Verontwaardigd laten ze hem weten dat een beroemd iemand op visite zal komen en dat alle schilderijen worden opgeborgen. Dat pikken ze niet. Maurits beslist te helpen en ontdekt in de plint onder het portret van een oude man, alerte kijkers herkennen daarin allicht de oude Rembrandt, een piepklein gaatje. Maurits wurmt zich erdoor, wordt alzo door de ruimte en de tijd gekatapulteerd en belandt midden in een zak vol meel. Daar maakt hij kennis met de jonge Rembrandt, die zichzelf voorstelt als "Rembrant Hamerszoon van Rijn", de zoon van een molenaar en die van plan is later een beroemd schilder te worden. Door zijn meester op school wordt hij Rembrandus genoemd. Wie zich verbaasde over het ontbreken van een d in zijn oorspronkelijke familienaam vindt hier misschien een verklaring. De Schuberts maken van de korte periode die Maurits bij de jonge Rembrandt doorbrengt gebruik om diens leven en vooral de sfeer die zijn werk uitstraalt, summier maar toch herkenbaar weer te geven. Ze doen dat met hun typische warme en vooral kleurrijke illustraties waarin humoristische details zijn verwerkt. Als Maurits via een klein gaatje weer terug in het Mauritshuis belandt, staan de schilderijen met herkenbare details van wat hij tijdens zijn reis door de tijd zag, te wachten om opgehangen te worden. En voor de alerte kijkers is er een verwijzing die verklaart wat niet in woorden werd neergeschreven.Dit prentenboek kwam er naar aanleiding van het Rembrandtjaar en heeft misschien wel als eerste bedoeling jonge kinderen met een beroemd Nederlands schilder in contact te brengen. Dat is het echtpaar Schubert goed gelukt. Maurits Muis en Rembrandt biedt het lees- en vooral kijkplezier dat ook hun andere boeken kenmerkt. Het verhaal lijkt op het eerste gezicht mager en makkelijk maar de illustraties nodigen uit tot herlezen en vooral opnieuw bekijken. Op die manier krijgt het werk van Rembrandt de kans om zich langzaam te nestelen in het hoofd van jonge kijkers. Een mooie manier om vertrouwd te raken met het Nederlandse culturele erfgoed.Hedwige Buys Bron: https://www.pluizer.be/kinderboeken-jeugdboeken/maurits-muis-en-rembrandt
Prentenboeken --- Tijdreizen --- Nederland ; 17de eeuw --- 17de eeuw --- Rembrandt --- Dutch literature --- schilderen (themawoord fictie) --- kunst (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs driejarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- Kunst --- Schilderkunst --- Mauritshuis --- Schilder --- Model (persoon) --- Portretschilderkunst --- Zelfportret --- Jeugdboeken 03-06 jaar
Choose an application
Franse letterkunde: 17de eeuw --- 853[fran --- 20ste eeuw --- French literature --- anno 1600-1699 --- Littérature française --- History and criticism --- Histoire et critique
Choose an application
Choose an application
The Historical Dictionary of Neoclassical Art and Architecture provides an overview of Neoclassicism, focusing on its major artists, architects, stylistic subcategories, ideas, and historical framework of the 18th century style found mainly in Europe and the United States. This is done through a chronology, an introductory essay, an extensive bibliography, and over 200 dictionary entries on famous artists, sculptors, architects, patrons, and other historical figures and events.
Architecture --- Neoclassical --- Art --- lexicons --- anno 1700-1799 --- woordenboek --- neoclassicisme --- architectuur --- 17de eeuw --- 18de eeuw --- 19de eeuw --- Neoclassicism (Art) --- Neoclassicism (Architecture) --- Architecture, Classical --- Architecture, Modern --- Classicism in architecture --- Revival movements (Art) --- Art, Modern --- Classicism in art --- woordenboek. --- neoclassicisme. --- architectuur. --- 17de eeuw. --- 18de eeuw. --- 19de eeuw.
Choose an application
Jean-Louis Quantin shows how the appeal to Christian antiquity played a key role in the construction of a new confessional identity, 'Anglicanism', maintaining that theologians of the Church of England came to consider that their Church occupied a unique position, because it alone was faithful to the beliefs and practices of the Church Fathers. - ;Today, the statement that Anglicans are fond of the Fathers and keen on patristic studies looks like a platitude. Like many platitudes, it is much less obvious than one might think. Indeed, it has a long and complex history. Jean-Louis Quantin shows
Fathers of the church. --- Church fathers --- Patristics --- Philosophy, Patristic --- Christians --- Church of England --- United Church of England and Ireland --- Anglican Church --- Anglikanskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Ecclesia Anglicana --- Kirche von England --- Doctrines --- History --- Fathers of the church --- 283*15 --- 283*15 Anglicanisme:--17de eeuw --- Anglicanisme:--17de eeuw
Choose an application
Histoire de l'art --- Kunstgeschiedenis --- Peinture --- Schilderkunst --- Vermeer, Jan --- #GGSB: Geschiedenis (Biografieen) --- #GGSB: Kunst --- Vermeer, Johannes --- 17de eeuw --- 736.5 --- Vermeer --- 750 )* SCHILDERKUNST --- gouden eeuw --- schilderkunst --- Barok en rococo (17e en 18e eeuw) --- Geschiedenis (Biografieen) --- Kunst
Choose an application
Het is 1624 wanneer de Inuït Nunôk (13) wordt ontvoerd in Groenland en door plunderende zeelui naar Holland meegenomen. Hij wordt verkocht aan een kermisbaas en moet optreden als ijsbarbaar; laten zien hoe je rauw vlees eet. Maar Nunôk wil terug naar Groenland, naar zijn vriendinnetje Orpa, en ontsnapt. Hij komt terecht bij walvisvaarders. Sfeervol opgetekend historisch, deels waargebeurd, avonturenverhaal waarin je je goed kunt inleven in de vreselijke ontberingen die Nunôk moet doorstaan. Aangrijpend en spannend is de slotpassage, waarin hij met een ijsbeer vecht en geholpen wordt door zijn grootste tegenstander op de Blauwe Duyf. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel speelt zich af in Groenland, het tweede deel op reis naar Nederland en het leven daar, het derde deel op de IJszee en in Groenland. Achterin staat een epiloog, verantwoording en woordenlijst.
Dutch literature --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- overleven (themawoord fictie) --- historische romans (genre) --- anno 1600-1699 --- Nederland. --- Overleven. --- Eskimo's. --- 1600-1699. --- 11+ --- Eskimo's --- Nederland; 17de eeuw --- overleven --- eskimo's --- historische verhalen --- verhalen 12-13 jaar --- Jeugdliteratuur ; verhalend
Choose an application
De anderhalve eeuw tussen de geboorte van keizer Karel in 1500 en de Vrede van Munster in 1648 vormt een van de meest fascinerende periodes uit onze geschiedenis. De welvaart bloeide als nooit tevoren en de kunsten bereikten een ongekend hoogtepunt. Tegelijkertijd was het ook een periode van religieuze twisten en oorlog. De strijd tussen Willem van Oranje en het overmachtige Spanje in de Tachtigjarige Oorlog hebben het collectieve geheugen van de Nederlanders voorgoed getekend.Oranje tegen Spanje gaat terug in de tijd. Naar generaals Alva, Farnese en Spinola, bevlogen bestuurders Albrecht en Isabella en de succesrijke rebellen Maurits en Frederik-Hendrik van Nassau, de zonen van Willem van Oranje.Meer dan 250 illustraties, kaarten en stambomen brengen deze fascinerende periode helemaal tot leven.
History of the Low Countries --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Vlaanderen ; 16de eeuw --- Vlaanderen ; 17de eeuw --- Nederland ; 16de eeuw --- Nederland ; 17de eeuw --- 926 --- geschiedenis --- Nederlanden --- Nederland --- België --- 16e eeuw --- 17e eeuw --- Habsburgers --- C8 --- nieuwe geschiedenis c. 1500-c. 1789 --- Ideologie en politiek --- Geschiedenis --- Vlaanderen --- Benelux countries --- History --- 1556-1648 --- 16th century --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Emigratie --- Geschiedenis der Nederlanden --- Nieuwe tijd --- Vroegmoderne tijd --- Ancien régime --- Tachtigjarige oorlog
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|