Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Roma in het Gentse onderwijs : een verhaal apart?
Author:
ISBN: 9789038220857 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De toestroom van Roma in Vlaanderen gedurende de afgelopen jaren heeft maatschappelijk veel teweeggebracht. Meer dan eens weerklinkt daarbij de stem dat Roma op één of andere manier anders zijn. Maar wat maakt hun verhaal nu zo apart? De auteur gaat hier dieper in op de onderwijssituatie van Romakinderen in Gent. Over wie gaat het eigenlijk en wat zijn de specifieke problemen die zich stellen? Welke praktijken kunnen inspireren? En welke weg dient in de toekomst te worden bewandeld? De auteur geeft een aanzet tot beantwoording vanuit zijn ervaring met het veld en een pedagogische bekommernis voor de Roma-jeugd


Book
Kinderen met een tweede huid : onthaal van kinderen op de vlucht
Authors: ---
ISBN: 9044113399 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarin bestaat nu precies het traumatische van het vluchten? Hoe laat ik het kind hier een nieuwe thuis vinden? Wat betekent het om als vluchtelingenkind in een nieuwe wereld op te groeien? De praktijk wijst uit dat veel van het persoonlijke instrumentarium en de beschikbare know-how uit de omgeving ook bruikbaar is bij vluchtelingenkinderen. Dit boek biedt de lezer een inclusieve manier van denken en werken die de zelfredzaamheid van het kind centraal stelt en die het kind toelaat om zelf aan een nieuwe toekomst te bouwen. (Bron: covertekst)


Book
Mijn ouders migreerden om erop vooruit te gaan : onderwijs en de dynamische habitus : succesbevorderende factoren in de onderwijscarrière van Marokkanse, Hindostaanse en autochtoon Nederlandse academici uit lagere sociaal-economische milieus in Nederland
Author:
ISBN: 9789044128871 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Allochtonen migreren naar Nederland met de wens om erop vooruit te gaan. Ondanks dit mobiliteitsvoornemen en maatregelen voor onderwijsachterstandsbestrijding bevinden zij zich binnen het onderwijs nog steeds in een achterstandssituatie. Desalniettemin zijn er allochtonen met een succesvolle onderwijscarrière. Het leven en de onderwijscarrières van deze mensen, vormen een informatiebron die tot heden onderbenut is in het onderwijsachterstandsbeleid. Dit onderzoek voorziet in deze lacune. De onderzoeker heeft met behulp van de biografische interviewmethode een schat aan informatie vergaard over de succesbevorderende factoren in de opwaartse onderwijsmobiliteit van 18 Marokkaanse, 20 Hindostaanse en 17 autochtone academici, allen met een laag herkomstmilieu. In dit onderzoek is aandacht voor de invloed van klasse, etniciteit en gender, alsmede voor factoren in de gelegenheidsstructuur die bijdragen aan de opwaartse onderwijsmobiliteit. De onderzoeker beantwoordt tevens de vraag welke maatregelen in het onderwijssysteem nodig zijn om de achterstand van allochtone leerlingen ten opzichte van autochtone leerlingen te reduceren


Book
Een andere kijk op diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491962 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.


Book
Anders denken en doen : allochtone leerlingen en hun leraren
Authors: ---
ISBN: 9044115006 9789044115000 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek mengt zich in de discussie over de vraag, hoe allochtone kinderen in ons onderwijs te benaderen. In beginsel niet anders dan autochtone kinderen. De auteur kiest consequent voor het kind en zijn ontwikkelingsvragen met het oog op het toekomstige leven van dit kind in de - dominante - Nederlandse en Vlaamse samenleving. Het is dit kind of deze leerling die het moet maken, niet alleen of los van zijn huiselijke achtergrond, maar wel zelf. Centraal in de beschouwing staat de ervaring van het kind verbonden te zijn met zijn school en met de mensen met wie het daar samenleeft en werkt. Vanuit deze verbondenheid kan nu en later verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen ontstaan. De school heeft in dit opzicht een heel bijzondere verantwoordelijkheid. Met kinderen die zich verbonden voelen is het bovendien goed werken. Het boek gaat overigens geen lastige vragen over onderwijs aan onze allochtone leerlingen uit de weg. (Bron: covertekst)


Book
Open ogen in de kleurrijke klas : perspectieven voor de onderwijspraktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789046900406 Year: 2007 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.


Book
Waar zijn al die kapsters naartoe? : De positie van lagergeschoolde vrouwen op de arbeidsmarkt
Authors: ---
ISBN: 9077271244 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Steunpunt gelijkekansenbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van het voorbeeld van de kapsters gaan we na hoe het komt dat lagergeschoolden niet altijd de kansen grijpen die hen - zoals op het eerste zicht lijkt - geboden worden. In het eerste hoofdstuk lichten wij de onderzoeksvragen van dit project toe en bespreken we de methodologie die werd gebruikt om de vragen te beantwoorden. Het tweede hoofdstuk geeft aan waarom we voor kapsters kozen als case. In het derde hoofdstuk schetsen we een precies beeld van wie de kapsters zijn. We gaan dieper in op kapsters in opleidingen en kapsters op de arbeidsmarkt. In het laatste hoofdstuk beantwoorden we de onderzoeksvragen. We doen dit grotendeels aan de hand van de resultaten van diepte-interviews en focusgroepen. Dit rapport wordt afgesloten met een management summary waarin we een samenvatting geven vanhet voorafgaande en waarin we enkele voorstellen doen voor het beleid om hindernissen weg te nemen of de effecten ervan te milderen.


Book
De sociale lift blijft steken : de prestaties van allochtone leerlingen in de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789051306620 Year: 2009 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drie jaar geleden vroeg de Koning Boudewijnstichting aan de groep van GERME (ULB) om een grondige analyse te maken van de resultaten van het PISA-onderzoek 2003 en om de situatie van leerlingen met een migratieverleden te vergelijken met de toestand van 'autochtone' leerlingen. De Stichting heeft dezelfde groep de opdracht gegeven om een nieuwe analyse te maken op basis van de gegevens van het PISA-onderzoek 2006. De analyse op basis van de resultaten van het PISA-onderzoek 2006 bevestigt de conclusies van het vorige rapport. Dit rapport geeft een goed overzicht voor al diegenen die daadwerkelijk willen werken aan hogere slaagkansen van allochtone jongeren in het onderwijs. (Bron: www.kbs-frb.be)


Book
Geen pANiek ... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
ISBN: 9789044131444 9044131443 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.


Book
Vluchtelingen in de klas : vademecum socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen
Author:
ISBN: 9053509534 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by