Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig? Waarom zijn er in de klas altijd een paar kinderen rommeliger dan de rest? Hoe kun je zulke leerlingen nog meer helpen, terwijl je nu al je handen vol hebt? Dit soort leerlingen hebben vaak een probleem in de executieve functies: een groep hersenprocessen die verantwoordelijk zijn voor het beheren van de informatie en de taken, die nodig zijn om op school te slagen. Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat', maar worstelen met het ‘hoe'. Frustrerend voor de leerkracht, de ouders en henzelf. Dit boek helpt om de executieve functies op school te verbeteren. Niet door meer te doen, maar door slimmer te werken. Na een duidelijke basis met uitleg over de executieve functies, worden praktische en direct toepasbare hulpmiddelen en strategieën besproken. Van de inrichting van een ‘EF-slim' klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- leermoeilijkheden --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- executieve functies --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Didactische werkvormen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Executieve functie --- 701 Didactiek
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Je bent sociaal vaardig wanneer je je gedrag en denken kunt aanpassen aan wat verwacht wordt in een bepaalde situatie. Voor velen is dat iets vanzelfsprekends. Maar kinderen met sociaal-cognitieve problemen leren dat niet 'zomaar'. Zij moeten expliciet aanleren wat anderen intuïtief doen. Dat is de focus van de methodiek Social Thinking/Sociaal Denken: beter leren begrijpen hoe ons sociale brein werkt, welke sociale normen er gelden en welke sociale gedragingen passend zijn.De Werkbladen Sociaal Denken zijn concrete, overzichtelijke minilessen waarin je samen met je leerlingen stap voor stap die sociale informatie gaat analyseren en inoefenen, net zoals bij een vak als wiskunde. In dit boek gaan we dieper in op de vier communicatiestappen, de basis van Sociaal Denken, en verkennen we de verborgen regels. De werkbladen handelen over sociale communicatie, problemen oplossen, emoties, bazig en gemeen zijn, vriendschap, sociale en andere trucs, meedoen met de groep.Dit boek richt zich naar iedereen die werkt met kinderen met sociaalcognitieve problemen, zoals autisme, ASS, Asperger, PDD-NOS, ADHD, NLD, sociale-angststoornis en andere 'vreemde' niet-gediagnosticeerde kinderen die opvallen in de groep. Sociaal denken is immers overal, en met de Werkbladen richt je de aandacht van alle leerlingen op sociale concepten,in alle aspecten van hun leven: thuis, in de klas, in hun vrije tijd,...
Autisme. --- Cognitive psychology --- Social psychology --- Cognitieve psychologie --- Sociale psychologie --- autisme --- sociale regels --- ontwikkelingsstoornissen --- Autisme --- Sociale comm --- Sociaalcogn --- Sociaal gedrag --- Sociale vaardigheden --- 464 --- sociale vaardigheden --- gedragsstoornissen --- 159.98 --- Kinderen met leerproblemen --- Jeugd --- Communicatie --- Probleemoplossend denken --- Emoties --- Vriendschap --- Sociale communicatie --- communicatie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 37.02 --- Sociale vaardigheden; tieners ; jongeren --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Emotie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het onderwijs staat vandaag voor de uitdaging om zichzelf te hervormen. Diepe structuurveranderingen in de samenleving, zoals superdiversiteit en de digitale revolutie, maken een grondige vernieuwing noodzakelijk. Moet het onderwijs daarvoor wachten op politieke beslissingen, vaak het resultaat van compromissen? Of kan het zelf de uitdagingen van de toekomst aanpakken? Hervormen van binnenuit presenteert een andere kijk op de modernisering van het onderwijs. Los van of aansluitend bij de politieke beslissingen kan het onderwijs ook zelf veel ondernemen om jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving van morgen.Dit boek verkent een reeks onderwijsvernieuwingen die veel potentieel hebben om uit te groeien tot de norm. De auteurs plaatsen de onderwijshervormingen in een breder actueel en historisch kader om meer grip te krijgen op het universele karakter ervan. Daarnaast komen ideeën aan bod die scholen nu al toepassen om maximale leerkansen te bieden aan jongeren in een 21ste-eeuwse context. Deze vormen een bron van inspiratie voor leraren en scholen die zich uitgedaagd voelen om werk te maken van een sterker en moderner onderwijs.(Bron: www.acco.be)
onderwijsvernieuwing --- School management --- Flanders --- Onderwijsvernieuwing --- Evaluatie --- Werkplekleren --- 451.3 --- Flipped classroom --- Co-teaching --- Feedback --- Flexibilisering --- 450.46 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Education --- 21st century --- Educational innovations --- theoretische onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsinnovatie --- lerarenberoep --- Onderwijshervorming --- Leertrajecten --- Individualiserend onderwijs --- Zomerscholen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leertraject --- Zomerschool
Choose an application
Van kunstwerken kun je als student veel leren. Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest. De methode Art-Based Learning (ABL) is vernieuwend binnen het onderwijs. ABL beschouwt kunstobjecten als unieke kennisbronnen. Het is een reflectieve methodiek waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Studenten leren van kunstwerken, of dit nu boeken, beelden, films of schilderijen zijn, en komen vervolgens tot een eigen verhaal. De methode kent vier overzichtelijke fasen die zelfbewustzijn ontwikkelen, een open studiehouding stimuleren, het creatieve denken bevorderen en handvatten bieden om kunst te integreren in het dagelijkse handelen. https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238
Didactics of philosophy --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- muzische middelen --- 37.02 --- 373.67.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; didactiek en methode --- Onderwijs --- Creativiteit --- Kunstzinnige vorming --- kunstonderwijs --- Musiceren --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Creatieve expressie --- Art-based learning --- Kunstonderwijs --- Kunstzinnige therapie
Choose an application
Sinds we het huidige onderwijssysteem hebben bedacht is de wereld ontzettend snel veranderd terwijl het onderwijs in grote mate hetzelfde is gebleven.Het Nederlandse onderwijssysteem biedt echter veel ruimte om onderwijs op een andere manier vorm te geven maar waar en hoe begin je?Hey teacher, find your inner designer inspireert de lezer om op een ontwerpende en iteratieve manier het onderwijs in te richten.Op deze manier is het mogelijk om op kleine schaal dingen te veranderen die een grote impact hebben.Er schuilt een ontwerper in iedere docent, je hoeft hem alleen maar te vinden. Innoveer het onderwijs door kleine iteraties te maken, streef naar het beste maar durf fouten te maken. Deze fouten zijn de sleutel tot succesvolle onderwijsinnovatie. - Manon Mostert-van der Sar Dit Engelstalige boek is gebaseerd op een onderzoek dat auteur Manon Mostert-van der Sar deed tijdens haar Masteropleiding Design aan de Willem de Kooning Academie. Zij onderzocht de rol van het interatief ontwerpen van onderwijs. In negen inspirerende hoofdstukken ontdekt de lezer meer over o.a. de rol van fouten en het design en interatie proces. Ieder hoofdstuk sluit af met leuke oefeningen om de stof direct in de praktijk te brengen.(Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8489_Hey-teacher-find-your-inner-designer)
450.7 --- lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Leraren --- Leeromgeving --- onderwijs --- Lesgeven --- casestudies (gevallenstudie) --- 371.21 --- Leraar --- Directie --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; praktijk --- Architectuuronderwijs --- Kunstonderwijs ; didactiek ; methoden --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; modellen --- 373.67.02 --- 37.02 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; didactiek en methode --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode
Choose an application
This accessible guide shows how to integrate effective, research-backed strategies for learning into classroom practice. The book explores exactly what constitutes good evidence for effective learning and teaching strategies, how to make evidence-based judgments instead of relying on intuition, and how to apply findings from cognitive psychology directly to the classroom.
Cognitieve vaardigheden --- Leren --- Pedagogie --- cognitieve opvoeding (ler) --- klasmanagement (ler) --- cognitieve vaardigheden --- leren --- Pedagogische psychologie --- 37.02 --- Educatieve master --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Educational psychology --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- Learning, Psychology of --- Cognitive learning --- Effective teaching --- Cognitieve psychologie. --- Leren leren. --- Studievaardigheden.
Choose an application
The field of educational research lacks a methodology for the study of learning that does not begin with humans, their aims, and their interests. The Materiality of Learning seeks to overcome this human-centered mentality by developing a novel spatial approach to the materiality of learning. Drawing on science and technology studies (STS), Estrid S©ırensen compares an Internet-based 3D virtual environment project in a fourth-grade class with the class's work with traditional learning materials, including blackboards, textbooks, notebooks, pencils, and rulers. Taking into account pupils' and teachers' physical bodies, Professor S©ırensen analyzes the multiple forms of technology, knowledge, and presence that are enacted with the materials. Featuring detailed ethnographic descriptions and useful end-of-chapter summaries, this book is an important reference for professionals and graduate or postgraduate students interested in a variety of fields, including educational studies, educational psychology, social anthropology, and STS.
Educational technology --- Education, Primary --- Internet in education --- Internet (Computer network) in education --- Education --- Children --- Primary education --- Early childhood education --- Instructional technology --- Technology in education --- Technology --- Educational innovations --- Instructional systems --- Teaching --- Computer-assisted instruction --- Education (Primary) --- Aids and devices --- 37.02 --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; praktijk --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Educational technology. --- Internet in education. --- Computer-assisted instruction. --- Health Sciences --- Psychiatry & Psychology
Choose an application
Aan de basis van deze tekst ligt een filosofische ervaring. De ervaring van een onbehagen met de wijze waarop er vandaag gedacht en gesproken wordt over onderwijs en opvoeding, die zich ook uitdrukt in een welbepaalde opvatting en belangstelling voor filosoferen met kinderen (FmK). Als antwoord op deze ervaring is deze tekst een poging om los te komen van die opvatting en van die wijze van denken en spreken. Daarom is het geen analyse van FmK. Het is een portret dat toelaat de mogelijkheidsvoorwaarden waaronder FmK kan verschijnen in het licht te stellen. Zo opent het de mogelijkheid om een contrast te belichten tussen een vorm van FmK die het kind uitnodigt zichzelf op het spel te zetten en een vorm die ervoor zorgt dat niet buiten de regels van het spel kan worden getreden.
Filosofie --- Kinderen. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- onderwijsvernieuwing --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- #PBIB:+111.92 --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Pedagogiek --- 110243.jpg --- pedagogie --- Pedagogie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Pedagogische projecten --- Lager onderwijs --- Didactiek --- 37.02 --- 1(035) --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Filosofie ; handboeken $e udc --- #BSCH: vak: pedagogiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Pedagogisch project --- 476.8 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Choose an application
Studieloopbaanbegeleiding en assessment is bestemd voor studenten en docenten die met elkaar kennis willen ontwikkelen. En die daarbij vooral willen aansluiten bij elkaars talent en expertise. Uitgangspunt is dat zij elkaar inspireren en daardoor op een hger plan komen. Als nieuwe invalshoek is gekozen voor het spelen met grondhoudingen. Grondhoudingen worden gezien als essentieel voor het komen tot kennisontwikkeling. Dit geldt zowel voor studenten als docenten. In dit opzicht wordt de relatie student - docent als gelijkwaardig beschouwd. Beiden hebben elkaar iets te bieden. De in dit boek voorgestelde methode geeft de student kans vanuit de eigen leefwereld nieuwe inzichten in te brengen en geeft de docent kans om in te brengen waar hij/zij goed in is.
Leerlingbegeleiding. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Carrièreplanning. --- Studiebegeleiding --- Studieloopbaanbegeleiding --- hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- studiemethoden --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- assessments (onderwijs) --- Leerlingbegeleiding --- Assessment-center-methode ; hoger onderwijs --- #KVHB: Hoger onderwijs --- #KVHB: Studie- en beroepsoriëntering --- assessment --- studieloopbaanbegeleiding --- 37.02 --- 489.5 --- 489.52 --- 489.54 --- Assessment --- Beroepskeuze --- Hoger onderwijs --- Studiekeuze --- Studietrajectbegeleiding --- onderwijs --- professionalisering --- Kennis --- Studentenbegeleiding --- Studieloopbaan --- Competenties --- Studieloopbaanontwikkeling --- didactiek --- trajectbegeleiding --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- 658.33 --- 371.3 --- 361.2
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|