Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Auteur de romans aussi majeurs que Far from the Madding Crowd, The Mayor of Casterbridge, Tess of the d’Urbervilles ou Jude the Obscure, Thomas Hardy a vu son œuvre de fiction longtemps écartée du canon de la littérature anglaise alors même qu’elle rencontrait un réel succès auprès du public. L’œuvre de ce romancier de la fin de l’époque victorienne a posé et pose encore, il est vrai, à la critique bien des problèmes idéologiques et esthétiques. La surface humano-libérale et réaliste des textes de Hardy s’avère en effet troublée par une vision sombre et absurdiste de l’existence, et par des contradictions formelles. Cette étude n’a pas pour objet de chercher à atténuer le pessimisme de l’œuvre ou d’effacer ses incohérences, mais au contraire de les mettre en lumière, de souligner précisément le caractère central du thème de l’aliénation dans les « Romans de caractère et d’environnement » en mettant en perspective ses différentes manifestations et en attirant finalement l’attention sur les parallèles entre niveaux diégétique et narratif. L’auteur ébranle le mythe d’un sujet souverain et unitaire : les personnages de ses romans et nouvelles sont exilés, décentrés, menacés de fragmentation et de dissolution par des forces extérieures et intérieures. Quant à la représentation, elle aliène son propre discours en affichant ses divisions et ses apories. Hardy annonce une forme de modernité, la crise de la mimèsis.
Literature (General) --- Hardy --- Tomas --- aliénation sociale --- réification --- littérature
Choose an application
Exiles, Outcasts, Strangers explores how nine different "outsider" authors treat the theme of alienation in one of their major works. All the novels under review were written in a limited time span (1942 to 1987, approximately 50 years), and all are structured around a hero or heroine who remains culturally, ethically or aesthetically distant from his/her narrative counterparts. Works discussed: Albert Camus' L'Etranger; Richard Wright's The Outsider; André Langevin's Poussière sur la ville; Ernesto Sábato's El túnel; V.S. Naipaul's Guerrillas; Elie Wiesel's Le Cinquième fils; Norbert Zongo's Le Parachutage; Gisèle Pineau's L'Exil selon Julia, and Jean Genet's Querelle de Brest
Marginality, Social, in literature. --- Fiction --- Exiles in literature. --- Strangers in literature. --- Alienation (Social psychology) in literature. --- Victims of crimes in literature. --- Minorities in literature. --- History and criticism. --- Fiction -- 20th century -- History and criticism. --- Marginality, Social, in literature --- Exiles in literature --- Strangers in literature --- Alienation (Social psychology) in literature --- Victims of crimes in literature --- Minorities in literature --- Languages & Literatures --- Literature - General --- History and criticism --- Minorities as a theme in literature --- Marginalité --- Exil --- Etrangers --- Aliénation sociale --- Minorités --- Dans la littérature
Choose an application
In this book, Octavio R. González revisits the theme of alienation in the twentieth-century novel, identifying an alternative aesthetic centered on the experience of double exile, or marginalization from both majority and home culture. This misfit modernist aesthetic decenters the mainstream narrative of modernism—which explores alienation from a universal and existential perspective—by showing how a group of authors leveraged modernist narrative to explore minoritarian experiences of cultural nonbelonging.Tying the biography of a particular author to a close reading of one of that author’s major works, González considers in turn Nella Larsen’s Quicksand, Wallace Thurman’s The Blacker the Berry, Jean Rhys’s Quartet, and Christopher Isherwood’s A Single Man. Each of these novels explores conditions of maladjustment within one of three burgeoning cultural movements that sought representation in the greater public sphere: the New Negro movement during the Harlem Renaissance, the 1920s Paris expatriate scene, and the queer expatriate scene in Los Angeles before Stonewall. Using a methodological approach that resists institutional taxonomies of knowledge, González shows that this double exile speaks profoundly through largely autobiographical narratives and that the novels’ protagonists challenge the compromises made by these minoritarian groups out of an urge to assimilate into dominant social norms and values.Original and innovative, Misfit Modernism is a vital contribution to conversations about modernism in the contexts of sexual identity, nationality, and race. Moving beyond the debates over the intellectual legacies of intersectionality and queer theory, González shows us new ways to think about exclusion.
Alienation (Social psychology) in literature --- English fiction --- American fiction --- Modernism (Literature) --- Queer theory --- Gender identity --- Crepuscolarismo --- Literary movements --- History and criticism --- History and criticism. --- Modernisme (litterature). --- Roman americain --- Roman anglais --- Alienation sociale --- Queer theory. --- English fiction. --- American fiction. --- Alienation (Social psychology) in literature. --- American literature --- English literature --- Auteurs noirs americains --- Dans la litterature. --- Littérature et modernisme --- Littérature moderniste --- Modernisme en littérature --- Modernisme et littérature --- Modernisme littéraire --- Modernisme --- Postmodernisme et littérature --- Jeune Pologne --- Modernisme (mouvement littéraire brésilien) --- Modernisme (mouvement littéraire hispanophone) --- Modernisme (mouvement littéraire portugais) --- Littérature --- Aliénation (psychologie sociale) --- Aliénation économique --- Aliénation politique --- Déshumanisation --- Isolement social --- Réification --- Psychologie sociale --- École marxiste de sociologie --- esthétique --- Esthétique
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|