Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Irrationeel gedrag --- intuïtie --- 415.4 --- Hogere geestelijke functies --- Psychoanalyse --- Intelligentie
Choose an application
Iris Sommer neemt je mee op twee reizen ? door het fascinerende verhaal over onze zintuigen én door Mumbai, de zinnenprikkelende stad bij uitstek. Haarscherp legt ze uit hoe we beschermd worden tegen overprikkeling; hoe we slechts een deel waarnemen met onze zintuigen en de rest aanvullen vanuit onze achtergrond. Je leest waarom baby?s makkelijker iets nieuws proeven dan peuters, waarom je op een zomeravond nog wel de kleur blauw ziet, maar geen rood of groen meer. Waarom je als koukleum de kachel thuis juist lager moet zetten. Hoe je pijn waarneemt en wat je daartegen kunt doen. Ze vertelt waarom langzame aanraking erotisch is. Dat er een zintuig is dat je eigen lichaam waarneemt en hoe het mogelijk is dat een mens van twee meter lang op twee smalle voeten zijn balans kan houden. Zelfs het mysterieuze zesde zintuig komt aan de orde. De belangrijkste boodschap van De zeven zintuigen is dat je altijd jezelf meeneemt wanneer je de wereld om je heen waarneemt: je eigen verwachtingen, je eigen vermoedens en je eigen vooroordelen. Professor Iris Sommer (1970) is psychiater en neurowetenschapper, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Eerder schreef ze de bestseller Haperende hersenen.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789044638547/iris-sommer/de-zeven-zintuigen
Choose an application
Hoera, wij zijn onvoorspelbaar! Je zou het niet direct verwachten, maar directeuren worden minder productief van grote bonussen. En als we een verwarrende reisbeschrijving hebben gekregen, lopen we meestal wel degelijk de goede kant op. Wraak is nergens goed voor, denken we, maar toch is het een van de belangrijkste drijvende krachten achter ons handelen. En er is een groot verschil tussen de dingen waarvan we verwachten gelukkig te worden, en de dingen waar we écht gelukkig van worden. Goed om te weten dus, en in Volmaakt onvoorspelbaar beschrijft Dan Ariely daarom de vóórdelen van irrationeel denken en handelen. Inzicht in onze onvoorspelbaarheid kan ons helpen om beter te werken, gemotiveerder aan de slag te gaan, meer succes te hebben met internetdaten, en ons leven meer te aanvaarden zoals het is. Ariely gebruikt zowel zijn onderzoeksresultaten als zijn persoonlijke ervaring om zo concreet en herkenbaar mogelijk te zijn. Dat maakt zijn boeken nuttig en scherp, en leuk om te lezen
Dialectic (Logic) --- Dialectiek (Logica) --- Dialectique (Logique) --- Logic --- Logica --- Logique --- Practical reason --- Praktische rede --- Raison pratique --- Gedrag --- Gedragsleer --- Gedragspsychologie --- 161.2 --- besluitvorming --- intuïtie --- psychologie --- oordeel, uitspraak --- Gedragswetenschap
Choose an application
Waarom beoordelen we dezelfde situatie anders voor en na de lunch ? Waarom denken we dat knappe mensen competenter zijn dan anderen ? Daniel Kahneman toont in 'Ons feilbare denken' aan dat we veel irrationeler zijn dan we denken. Hij legt uit dat we twee denksystemen hebben: een snelle, intuïtieve manier en een langzame, weloverwogen manier. Beide zijn uitermate praktisch, maar het gaat vaak fout omdat we - zonder dat we het doorhebben - de verkeerde manier van denken gebruiken. In deze moderne klassieker legt Daniel Kahneman uit waarom we zo vaak verkeerde inschattingen maken en geeft tips om deze valkuilen te vermijden en betere beslissingen te nemen. Bron : http://www.bol.com
Thought and thinking --- Decision making --- Intuition --- Reasoning --- Hersenen --- Denken --- Denkstrategieën --- Denkpsychologie --- Kritisch denken --- Cognitive psychology --- besluitvorming --- cognitieve psychologie --- rationalisme --- denken --- intuïtie --- 692 --- Psychologie --- Denkstrategie
Choose an application
groepswerk --- mondelinge communicatie --- lichaamstaal --- rollenspel --- 305.2 --- 493.6 --- intuïtie --- observeren --- sociodrama --- 361.13 --- 007.1 --- 007 --- 371.3 --- Psychologie van groepen --- Groepswerk
Choose an application
Overal waar mensen beslissingen nemen, is sprake van ruis: verschil in oordelen die identiek zouden moeten zijn. Artsen stellen verschillende diagnoses bij dezelfde patiënt, rechters geven verschillende straffen voor hetzelfde delict, twee collega’s beoordelen vergelijkbare sollicitanten verschillend. Iemand neemt ’s ochtends andere beslissingen dan ’s middags. Zulke voorbeelden van ruis zijn overal te vinden, maar mensen en organisaties zijn zich gewoonlijk niet bewust van de rol van ruis bij hun beoordelingen en hun handelen.
Philosophy of science --- Social psychology --- Methodology of economics --- 410 --- neurologie --- Nobelprijs economie --- psychologie --- 098 Bedrijfskunde --- besluitvorming --- cognitieve psychologie --- rationalisme --- denken --- intuïtie
Choose an application
We menen vaak te weten wat andere mensen denken en willen. Maar kloppen onze aannames wel? Weten we inderdaad wat er omgaat in onze partners, kinderen, vrienden of collegas? Nicholas Epley laat zien wat wetenschappers ontdekt hebben over ons talent om ons in te leven in een ander en de verrassende fouten die we daarbij onbewust maar stelselmatig maken. Het goede nieuws is dat je een zesde zintuig kunt ontwikkelen, waarmee je kunt zien wat er in anderen omgaat.Iedereen heeft andere mensen nodig. Als je hechte vriendschappen en relaties wilt aangaan, vooruit wilt komen, gelukkig wilt zijn en anderen wilt motiveren, moet je andermans gedachten leren lezen."Is hij oprecht of liegt hij?"Wat denkt mijn partner werkelijk van me?"Hoe houd ik mijn werknemers tevreden?"Wat verwachten mijn kinderen en vrienden van me?"Wat denken mijn teamgenoten, collegas, klanten?"Wat zijn mijn rivalen of concurrenten van plan?
empathie --- 159.942 --- Zelfzorg --- Sociaal werk --- 159.94 --- emoties - gevoelens - gevoeligheid - affectie --- PXL-Social Work 2016 --- gedragspsychologie --- inlevingsvermogen --- Intuïtie --- Sociale intelligentie --- Empathie --- Emoties --- Non-verbale communicatie --- Meervoudige intelligentie --- Emotie
Choose an application
Waarom zijn conservatieve en progressieve mensen het zo oneens over politiek en religie? Volgens sociaal psycholoog Jonathan Haidt ligt dit aan de manier waarop het brein werkt. Conservatieven en progressieven vinden instinctief verschillende waarden belangrijk. Deze waarden verbinden ons met een gemeenschap, maar verblinden ons tegelijk voor het standpunt van de ander. Volgens Haidt is kennis van dit proces het begin om dichter bij elkaar te komen.Dit invloedrijke, nu al klassieke boek is voor het eerst in het Nederlands vertaald.https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek/het-rechtvaardigheidsgevoel/Studie waarin vanuit het gezichtspunt van de morele psychologie het proces wordt beschreven dat mensen scheidt en bindt en dat mensen zowel uit een politiek als moreel oogpunt nader tot elkaar zou kunnen brengen.Els van SwolHaidt beschrijft twee polariserende onderwerpen: politiek en religie. Hij doet dit vanuit de morele psychologie. Zijn doel is mensen tot elkaar brengen op grond van nieuwsgierigheid. Hij gaat ervan uit, dat mensen geen redelijk wezens zijn, maar intuïtief te werk gaan. Moraal ? waartoe de religieuze component wordt beperkt ? gaat volgens hem over het niet berokkenen van schade aan anderen en eerlijk zijn. Ten slotte beschrijft hij moraal, die ofwel verbindt door groepsgevoel, ofwel verblindt door het idee aan de goede kant te staan zonder oog voor argumenten van de ander. Jonathan Haidt is een atheïstisch-joodse sociaal- en cultureel psycholoog en als hoogleraar ethisch leiderschap verbonden aan de Universiteit van New York. Hij denkt in de traditie van Emile Durkheim (de individuele mens wil ergens bij horen) en Darwin (strijd tussen groepen). Interessant boek voor iedereen die wil begrijpen waar bijvoorbeeld de felle strijd tussen Republikeinen en Democraten in Amerika vandaan komt. Met eindnoten, literatuuropgave en register.© NBD Biblion
652 Sociologie --- 070 Psychologie --- Philosophy and psychology of culture --- Social ethics --- Social psychology --- sociale psychologie --- cultuurpsychologie --- Ethiek --- Sociale psychologie --- Bio-ethiek --- Waardevorming --- Politieke vorming --- Moraal --- Culturele identiteit --- Intuïtie --- Samenleving --- Godsdienst
Choose an application
Emotions shape the landscape of our mental and social lives. Like geological upheavals in a landscape, they mark our lives as uneven, uncertain and prone to reversal. Are they simply, as some have claimed, animal energies or impulses with no connection to our thoughts? Or are they rather suffused with intelligence and discernment, and thus a source of deep awareness and understanding? In this compelling book, Martha C. Nussbaum presents a powerful argument for treating emotions not as alien forces but as highly discriminating responses to what is of value and importance. She explores and illuminates the structure of a wide range of emotions, in particular compassion and love, showing that there can be no adequate ethical theory without an adequate theory of the emotions. This involves understanding their cultural sources, their history in infancy and childhood, and their sometimes unpredictable and disorderly operations in our daily lives.
Emotions and cognition. --- Emotivism. --- Emotions and cognition --- Emotivism --- Social Sciences --- Psychology --- Emotive theory of ethics --- Ethics, Emotive theory of --- Ethics --- Cognition and emotions --- Cognition --- 17.024.2 --- Emotionele grondslagen van de ethiek. Gevoel. Intuïtie --- Affective and dynamic functions --- Cognitive psychology --- Social ethics --- 17.024.2 Emotionele grondslagen van de ethiek. Gevoel. Intuïtie --- #KVHA:Emoties --- #KVHA:Ethiek --- #KVHA:Psycholinguïstiek --- #KVHA:Sociolinguïstiek --- #KVHA:Taalkunde --- Emotions. --- Emotions --- Emotions et cognition --- Arts and Humanities --- Philosophy
Choose an application
Steeds meer raken wij doordrongen van het inzicht dat emotionele intelligentie (ons emotiequotiënt) minstens even belangrijk is in het leven als rationele intelligentie (ons intelligentiequotiënt). Intuïtie en emotie, ten onrechte nog steeds 'vrouwelijke' eigenschappen genoemd, zijn onontbeerlijk voor succes in het leven. Niet alleen voor persoonlijk geluk maar ook voor maatschappelijk succes is emotionele intelligentie belangrijker dan de van oudsher hooggewaardeerde intellectuele capaciteiten. Dit boek bevat een uitgebreide test aan de hand waarvan u uw eigen EQ kunt vaststellen en toont de vier basisprincipes van emotionele intelligentie, hoe u ze aan kunt leren en welk profijt u daarvan zult ondervinden. Emotionele belezenheid vormt respect, verantwoordelijkheid en verbondenheid. Emotionele conditie vormt aanpassingsvermogen, inlevingsvermogen en vertrouwensrelaties. Emotionele diepgang vormt integriteit, duidelijke bedoelingen, visie en vastberadenheid. Emotionele alchimie vormt creatieve intuïtie, vernieuwing en hervormend vermogen. Met een hoog IQ wordt u waarschijnlijk aangenomen bij een gerenommeerd bedrijf, maar met een hoog EQ maakt u promotie. Met een hoog IQ kunt u een fantastisch ondernemingsplan schrijven, maar met een hoog EQ kunt een onderneming tot een succes maken. Met een hoog IQ kunt u uw visie briljant verdedigen, maar met een hoog EQ kunt u naar uw hart luisteren en profiteren van verschillende visies.
leidinggeven --- Sociology of organization --- emoties --- management --- organisatiepsychologie --- ondernemingsplan --- intuïtie --- EQ (emotioneel quotiënt) --- intelligentie --- #ECO:03.13:industrie en onderneming management --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- sociopsychologie van het bedrijfsleven --- emotionele intelligentie --- arbeidspsychologie --- Emotionele intelligentie --- Leidinggeven in organisaties --- Organisatiepsychologie (bedrijfspsychologie) --- 159.95 --- 65.013 --- 65.012.4 --- 331.02 --- sociopsychologie van het bedrijfsleven. --- Sociopsychologie van het bedrijfsleven.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|