Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Is je kind overgevoelig of juist ongevoelig voor aanraking, smaak, geur, geluid en visuele prikkels? Is het heel beweeglijk of juist niet? Heeft het coördinatieproblemen? Dan is de kans groot dat het problemen heeft op het gebied van sensorische verwerking.Het brein van sommige kinderen verwerkt zintuiglijke prikkels niet altijd probleemloos. Ze krijgen dan vaak etiketten opgeplakt als kieskeurig, overgevoelig, stuntelig, onvoorspelbaar of onoplettend. Soms vermijden ze aanrakingen, weigeren ze bepaalde kleren te dragen of zijn het moeilijke eters; soms zijn ze juist dol op extreme prikkels als harde geluiden, heet badwater of heel pittig eten.Deze nieuwe, geactualiseerde editie van dit toonaangevende handboek geeft antwoord op veelvoorkomende vragen van ouders, docenten en verzorgers van kinderen met problemen bij sensorische verwerking. https://www.standaardboekhandel.be/p/uit-de-pas-9789057125768
Psychomotorische therapie --- Kind --- Sensomotoriek --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Leer- en gedragsproblemen.
Choose an application
Het op tijd voorkomen of vaststellen en behandelen van psychische problemen bij kinderen en jongeren is belangrijk. Want hoe beter de kwaliteit van leven in de eerste levensjaren, hoe groter de kans op een positieve mentale, sociale en fysieke ontwikkeling als kinderen ouder worden. Binnen de ontwikkelingspsychopathologie zijn criteria beschreven die helpen een normale ontwikkeling te onderscheiden van een (mogelijk) afwijkende ontwikkeling. Daarbij is er aandacht voor het kind, maar ook voor het gezin en de bredere context waarin het kind opgroeit. In deze uitgave komen het ontstaan en het beloop van psychische aandoeningen aan bod en wordt de rol van hulpverleners bij het signaleren en de behandelingsmogelijkheden uitgewerkt.In Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen bespreken de auteurs de meest voorkomende psychische aandoeningen waar kinderen aan kunnen lijden. Zij beschrijven per aandoening eerst hoe de normale ontwikkeling van kinderen er op dat gebied uitziet en besteden daarbij aandacht aan fysieke, cognitieve, sociaal-emotionele en maatschappelijke aspecten. Daarna lichten ze toe wat er mis kan gaan als een kind een psychische aandoening heeft en zetten ze op een rijtje welke rol biologische en omgevingsfactoren daarbij spelen. Tot slot er aandacht voor de behandelingsmogelijkheden die er zijn voor kinderen met psychische aandoeningen.https://www.standaardboekhandel.be/p/ontwikkelingspsychopathologie-bij-kinderen-en-jeugdigen-9789046907689
Psychopathologie --- Jeugd --- Kind --- Jongere --- Leer- en gedragsproblemen. --- Psychische stoornissen. --- Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie
Choose an application
Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Psychologie --- 460.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Angsten --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Richtingsmoeilijkheden komen zeer vaak voor. Indien ze niet tijdig worden opgemerkt, kunnen ze tot hardnekkige lees-, schrijf-, reken- en leerproblemen leiden. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om richtingsmoeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- lateralisatie --- #PBIB:+105.61 --- leerproblemen --- schrijfproblemen --- Leerproblemen --- 464 --- Schrijfproblemen --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- ruimtelijk --- richtingsmoelijkheden --- 376.5 --- Leerstoornissen --- Spiegelen --- Richtingsmoeilijkheden --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Oefeningen --- 112715.jpg --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- Learning disabilities --- Research --- Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc. --- Motorische ontwikkeling --- Leerstoornis --- Kind
Choose an application
Handboek voor trainers en onderwijsadviseurs van docententeams (primair en secundair onderwijs) en van scholen, waarin trainingsmateriaal is gebundeld om docenten effectief te laten omgaan met leerlingen met gedragsproblemen. Het trainingsmateriaal bestaat in de eerste plaats uit vijf powerpoint-presentaties met uitgebreide toelichtingen waarmee een trainer of lerarenopleider aangegeven doelen kan bereiken. Vervolgens uit een handleiding voor twee opeenvolgende dagprogramma's van een docententraining. In het slothoofdstuk worden aanvullende aspecten uit de diaseries van de presentaties aangereikt. In het trainingsmateriaal wordt regelmatig verwezen naar de publicatie van de eerste twee auteurs uit 2009: 'Gedragsproblemen in scholen'*; deze nieuwe publicatie is echter afzonderlijk bruikbaar. De auteurs geven aan dat trainingsmateriaal op verzoek is gemaakt en in de praktijk is beproefd. Een uitgebreide literatuuropgave en informatie over de auteurs sluiten het boek af. © NBD Biblion
Leer- en gedragsproblemen. --- orthopedagogiek --- lerarenberoep --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Personality development --- pedagogiek --- schoolproblemen --- Gedragsproblemen --- Probleemgedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 467 --- 455 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- gedragsproblemen --- schoolkinderen --- probleemoplossend denken --- PXL-Education 2015 --- Leerlingbegeleiding --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gedragsprobleem
Choose an application
Inventarisatie van leerproblemen in het primair en voortgezet onderwijs.
Leer- en gedragsproblemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Teaching --- Educational psychology --- pedagogiek --- lerarenopleiding --- pedagogische psychologie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 464 --- Leerproblemen --- 37.015 --- 37.015 Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Hulpwetenschappen van de pedagogiek --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitieve stoornissen --- Niet-verbale leerstoornis --- Executieve functies --- Leerstoornis --- Leerprobleem --- Cognitieve stoornis --- Executieve functie
Choose an application
De meeste kinderen en volwassenen hebben geen problemen met algemene sociale vaardigheden. Dankzij hun sociale intuïtie schatten ze elke situatie op de juiste manier in en nemen ze de vaak verborgen of ongeschreven regels die in die situatie gelden moeiteloos in acht. Voor sommige mensen zijn die regels echter niet zo voor de hand liggend of vanzelfsprekend. De sociaal-cognitieve leerproblemen waar zij mee kampen komen bijvoorbeeld voort uit het feit dat ze een Autistische Spectrumstoornis, ADHD of het syndroom van Gilles de la Tourette hebben. Het is voor hen heel lastig om de taal en bedoelingen van de mensen om hen heen te interpreteren, wat grote sociale en emotionele moeilijkheden met zich meebrengt in gedrag, vrije tijd en beroep. En dat terwijl sociale vaardigheden van groot belang zijn om op een veilige manier deel te kunnen nemen aan de samenleving. Ouders en verzorgers kunnen met behulp van dit boek hun kinderen leren welke belangrijke regels er gelden in verschillende alledaagse situaties. Maar de uitgebreide voorbeelden zijn ook uitstekend toegankelijk voor tieners en volwassenen die zelf moeite hebben in het sociale verkeer en graag de verborgen regels helder en duidelijk op een rijtje krijgen om ze zo te leren
Leer- en gedragsproblemen. --- 462.4 --- 464 --- ADHD --- Autisme --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Sociale vaardigheden --- 092972.jpg --- Sociale vaardigheden ; buitengewoon onderwijs --- Autistische kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics of social education --- Primary education --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Executieve functies zijn denkprocessen in de hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag in goede banen kunnen leiden. Bij kinderen zijn ze nodig voor alledaagse activiteiten, van het aankleden tot het plannen van huiswerk.Bij iedereen loopt de ontwikkeling van de executieve functies in een ander tempo en op een andere manier. Tegelijkertijd hebben we allemaal weleens last van zwakke executieve functies, bijvoorbeeld in periodes van stress, drukte en onzekerheid, of door slaapgebrek. Gedrag in uitvoering richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school.Deze tweede, geheel geactualiseerde editie van dit succesvolle boek bevat herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven van kinderen tussen de 3 en 17 jaar, maar ook inzichten en praktische tips voor ouders, leerkrachten en jongeren voor het versterken van executieve functies.
Leer- en gedragsproblemen. --- Educational sciences --- ontwikkeling van het kind --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Developmental psychology --- persoonlijkheidsleer --- persoonlijkheidsontwikkeling --- pedagogiek --- gedragsontwikkeling --- scholieren --- Gedrag ; kinderen --- Uitvoerende functies --- 415.3 --- gedrag --- Gedrag --- Kinderen --- Executieve functies --- Pubers --- Kind --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie
Choose an application
Koppige kleuters, opstandige schoolkinderen, moeilijke tieners... Kinderen gaan allemaal weleens door een lastige periode. Maar wat als het moeilijke gedrag van je kind een dieperliggende oorzaak blijkt te hebben? En waar ligt de grens?Gedragsproblemen bij kinderen zijn een niet te onderschatten probleem. CD (Conduct Disorder) en ODD (Oppositional Defiant Disorder) komen naar schatting voor bij 5% van alle meisjes en 10% van alle jongens. Daarnaast vertonen heel wat andere kinderen moeilijk gedrag.Deze praktische gids laat stap voor stap zien hoe je de gedragsproblemen van je kind het beste kunt aanpakken.
Leer- en gedragsproblemen. --- gedragsstoornissen --- emotionele problemen --- Personality development --- ontwikkelingsstoornissen --- ODD --- diagnostiek --- hulpverlening --- 467 --- gedragsproblemen --- grenzen stellen --- leerproblemen --- moeilijk opvoedbare kinderen --- Diagnostiek in de psychiatrie --- Gedragsprobleem --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Kinderen met gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- departement Lerarenopleiding 10 --- schoolkinderen --- tieners --- ODD : oppositional defiant disorder --- Kinderen --- Emotionele problemen --- Psychosociale problemen --- Sociale problemen --- Gedragsproblemen --- Kind --- Emotioneel probleem --- Psychosociaal probleem --- Sociale problematiek --- Diagnose --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Wanneer kinderen en jeugdigen onder druk komen te staan en de uitdagingen en opdrachten van het leven als een last gaan ervaren, reageren ze nogal eens met angst- of depressieklachten. Ze trekken zich terug, vermijden spannende situaties en maken zich in feite bijna onzichtbaar. Ze staan vaak in de schaduw van de populaire kinderen en van de leerlingen die veel aandacht opeisen van leerkrachten. Angst en depressie zijn hier in één boek samengebracht: ze gaan namelijk in ongeveer 50% van de gevallen samen. Angststoornissen en depressie lijken in verschillende opzichten op elkaar, vooral wat betreft de lage zelfwaardering en het negatieve zelfbeeld dat kinderen hebben. Het blijkt dat aan een depressie vaak een periode van angst en stress voorafgaat. Dit samengaan betekent: ernstiger klachten, meer functionele beperkingen, meer gebruik van de gezondheidszorg, langere duur van de stoornis, mogelijk grotere suïciderisico?Komen ook aan de orde: problemen waarbij angst en depressie een grote rol spelen o.a. zelfbeschadiging, eetstoornissen, hechtingsstoornissen, schizofrenie en persoonlijkheidsstoornissen. Aan ADHD en autisme worden aparte hoofdstukken gewijd, aangezien ook bij deze kinderen vaak angsten aanwezig zijn. Uit onderzoek is bekend dat vroegtijdige onderkenning en behandeling het aantal klachten op latere leeftijd fors doet afnemen. In 'Angst en depressie' staan praktische kijk- en handelwijzers voor ouders en leerkrachten, bedoeld om signalen tijdig op te kunnen pikken en vervolgens juist en tijdig te kunnen handelen
Leer- en gedragsproblemen. --- angst --- depressies --- jeugdpsychiatrie --- jongeren --- kinderen --- kinderen met emotionele problemen --- kinderpsychiatrie --- 467 --- 606.4 --- ADHD --- Angsten --- Depressieve kinderen --- Eetstoornissen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Hechtingsproblemen --- depressie --- eetstoornissen --- faalangst --- gedragsproblemen --- hechtingsstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychose --- schizofrenie --- 416.5 --- Angstige kinderen --- Autisme --- Zelfmoord --- Zelfverminking --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Depressie --- Kinderen --- Jeugd --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Zelfverwonding --- Hechting --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Angst --- Kind --- ouder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Hechting (psychologie) --- Eetstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Orthopedagogics --- Jongere
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|