Listing 1 - 10 of 1954 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inleiding in de pedagogiek legt kort en kernachtig in begrijpelijke taal de basisprincipes en -begrippen van de pedagogiek uit. In het eerste deel van het boek komt de praktijk van het opvoeden aan bod, rijkelijk geïllustreerd met casusmateriaal. Hierdoor krijg je als student meteen een beeld bij de aangeboden stof. De voorbeeldsituaties komen uit allerlei culturen in de Nederlandse samenleving.Het tweede deel gaat dieper in op de theorie: het beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek en de relatie met andere sociale wetenschappen. Deze hoofdstukken behandelen theorieën en inzichten uit de psychologie en sociologie die de pedagogiek hebben beïnvloed. De auteur legt steeds het verband tussen de theorie en de praktijk uit het eerste deel.Annemarie Becker formuleert leerdoelen bij ieder hoofdstuk en besteedt aandacht aan de laatste ontwikkelingen in het werkveld. De verwerkingsopdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk bieden je de gelegenheid te controleren of je de stof goed hebt begrepen. Ook vormen ze een aanzet tot het onderzoeken van je eigen opvattingen over opvoeding.Inleiding in de pedagogiek is geschreven voor hbo-studenten van de studierichtingen social work en pedagogiek, maar is ook interessant voor andere studenten of professionals die met het vak pedagogiek in aanraking komen.Nieuw in deze 3e drukDe gemakkelijke leesbaarheid van dit basisboek is behouden. In deze druk is wederom de feedback van verschillende docenten van hogescholen verwerkt. In deze derde editie zijn de volgende onderdelen herzien:? In paragraaf 2.3 worden bij de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind van 0 tot 18 jaar de psychologische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkelingsgebieden onderscheiden.? Er wordt kort ingegaan op de culturele aspecten in de opvoeding.? De tekst over het melden van kindermishandeling en huiselijk geweld bij Veilig Thuis ? het vroegere AMHK ? is aangepast vanwege toekomstige veranderingen ten aanzien van de verplichte meldcode voor professionele organisaties.? De kritische opmerkingen van professionals ten aanzien van de praktische invulling van de Jeugdwet die in 2015 van kracht werd zijn beschreven.? Ten aanzien van de school als opvoedingsmilieu zijn er toevoegingen gedaan die te maken hebben met de Wet op het passend onderwijs.? De kritisch-emancipatorische pedagogiek is als pedagogische stroming toegevoegd.? Verder zijn er waar nodig aanpassingen in de verschillende hoofdstukken gedaan.? De casussen zijn in sommige gevallen gewijzigd.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Educational sciences --- pedagogiek --- Pedagogiek --- pedagogie --- 37
Choose an application
Choose an application
#GSDBP --- pedagogiek --- Educational psychology
Choose an application
8-8
Educational sciences --- pedagogiek --- 37.013 --- #GBIB:IDGP --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- cultuurpedagogiek --- empirisch-analytische opvoedingswetenschap --- geesteswetenschappelijke pedagogiek --- kritische pedagogiek --- milieu-educatie --- normatieve pedagogiek --- pedogogie: richtingen --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --- Overzicht --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy --- #GBIB:IDGP. --- Pedagogiek --(algemeen).
Choose an application
#KVHB:Pedagogie --- #GSDBP --- pedagogiek --- Educational sciences --- theoretische pedagogiek
Choose an application
Vorming en onderwijs hebben in toenemende mate Europa als referentiepunt. Europa is hier een infrastructuur, een begrensde ruimte, een omgrensd stuk aarde. Vorming en onderwijs zijn de poging deze ruimte te bewonen. De berichten die hier gebundeld zijn, hebben het over een ander Europa. Ze vinden hun oorsprong in een ruimte en tijd die op één of andere manier onbewoond en onbewoonbaar is: niemandsland. Haifa, Sarajevo, Tirana, Belgrado, La Bâtie, Leuven. Maar de auteurs haasten zich om te zeggen dat het in e-ducatie niet gaat om vormende maar om ont-vormende ervaringen, niet om zichzelf-worden maar om anders-worden, niet om een versterking van het binnen maar om een blootstelling aan het buiten. Welke is de betekenis van deze ervaringen in niemandsland? Het zijn de momenten waarop we in Europa anno 2006 de wereld ervaren. Niet zozeer het huidige Europa in tijden van globalisering, maar het wereldse Europa, het Europa dat niet samenvalt met zichzelf. Met bijdragen van: Gert Biesta (Exeter), Wim Cuyvers (Châtillon), Ilan Gur Ze'ev (Haifa), Jorge Larrosa (Barcelona), Jan Masschelein (Leuven), Alona Peretz (Haifa), Norbert Ricken (Münster), Maarten Simons (Leuven). (Bron: www.acco.be)
Enseignement --- Onderwijs --- Academic collection --- 082074.jpg --- Onderwijs; EU --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- Europa --- Fundamentele pedagogiek.
Choose an application
stiefgezinnen --- gezinspsychologie --- 392.5 --- 159.92 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- experimentele pedagogiek --- experimentele pedagogiek.
Choose an application
Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf.
PXL-Central Office 2020 --- pedagogiek --- Pedagogiek --- Opvoedkunde --- Weerstand --- Opvoedkunde. --- Pedagogiek. --- Weerstand.
Choose an application
Choose an application
onderwijs --- Sociology of education --- #gsdbP --- pedagogiek
Listing 1 - 10 of 1954 | << page >> |
Sort by
|