Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
#A0006A --- 671 Gezondheidszorg. Preventie --- 605.91 --- 614.62 --- kwaadaardige gezwellen --- leefklimaat --- preventie --- Oncologie --- Milieuverontreiniging
Choose an application
Gezinshuisouders bieden een thuis aan kinderen die om uiteenlopende redenen niet bij hun eigen ouders kunnen wonen. De gezinshuisouders werken vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week in hun eigen thuissituatie met deze kinderen, die deel gaan uitmaken van het gezinssysteem. In Nederland zijn er momenteel ongeveer duizend gezinshuizen waar zo’n vierduizend kinderen een thuis vinden. Naast het runnen van het gezin, onderhouden gezinshuisouders contacten met hulpverleners, instanties, ouders en voogden. Gezinshuisouders zijn opgeleid als jeugdhulpprofessional en werken samen met gemeenten, zorgaanbieders en bijvoorbeeld een franchiseorganisatie. In deze handreiking wordt ingegaan op de sociaalpedagogische context die in gezinshuizen wordt geboden om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Aan de hand van gesprekken die met kinderen en gezinshuisouders zijn gevoerd, geven de auteurs een beeld van het dagelijks leven in gezinshuizen. De inhoud van 'Hoop een thuis geven' geeft niet alleen inzicht in en informatie over gezinshuizen in Nederland, maar biedt ook inhoudelijke kaders voor reflectie op de dilemma’s en uitdagingen in de dagelijkse praktijk in en rond gezinshuizen
Social problems --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- residentiële hulp --- leefklimaat
Choose an application
‘Wat werkt’ voor de jeugdzorg, de maatschappelijke opvang, ggz, gezinshuizen, de forensische psychiatrie, gehandicaptenzorg, het speciaal (passend) onderwijs en gemeenten. Nederland is een welvarend land en onze kinderen behoren zelfs tot de meest gelukkige ter wereld. Toch geldt dat niet voor iedereen. Sommige kinderen en volwassenen hebben een biologische, psychologische en sociale kwetsbaarheid en een mindere weerbaarheid. Leefklimaat! geeft concreet werkende handvatten voor het verbeteren van de zorg aan deze groep. Het zijn geen magische toverstokjes, maar we weten inmiddels wel wat echt werkt. Deze kinderen en volwassenen hebben negatieve jeugdervaringen meegemaakt waarvan de effecten stapelen en soms leiden tot ervaringen die de grond onder hun voeten doet wegvallen, de zogenaamde ‘contrastervaringen’. Het gevolg is veel pijn, een verstoorde ontwikkeling en probleemgedrag, crimineel gedrag of ‘verward gedrag’. Hoe buig je dit om naar verbetering en herstel en creëer je een positief leef-, leer – en/of werkklimaat? De afwijzing van de maatschappij leidt tot verdere frustratie van psychologische basisbehoeften zoals verbondenheid, competentie of zingeving en autonomie. Het boek laat zien hoe je aan de hand van deze zgn. zelfdeterminatietheorie weer aan deze basisbehoeften kunt voldoen. Verder gaat het boek in op tal van belangrijke onderwerpen als: separeren, suicide, DIS, eetproblemen, LHBT, LVB, crisisplaatsingen, teamcoaching etc. Daarnaast is het zorglandschap de afgelopen jaren ingrijpend gewijzigd. Dit heeft ertoe geleid dat in toenemende mate kinderen en volwassenen met zeer ernstige problematiek in instellingen, scholen en gezinshuizen terecht komen, waar veel professionals nog weinig ervaring mee hebben. Leefklimaat! biedt alle (aanstaande) professionals die deze zorg willen verbeteren belangrijke kennis en tools. Peer van der Helm is bijzonder hoogleraar, Onderwijs en Zorg vanuit het gespecialiseerd onderwijs (GO-Raad) en al vele jaren onderzoeker en lector residentiële (jeugd)zorg. De tweede druk van dit boek kent enkele nieuwe hoofdstukken die dieper ingaan op trauma, met name de gevolgen van microtrauma. Verder volgen we de ontwikkelingen als het gaat over het verminderen van repressie in de zorg.
Social problems --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- jeugdzorg --- zelfverminking --- residentiële hulp --- leefklimaat --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg)
Choose an application
Milieu --- Verzorgingsstaat --- Samenleving --- Sociologie --- individualisme --- subpolitiek --- risicomaatschappij --- arbeid --- postmodernisme (filosofie) --- nieuwe politieke cultuur --- maatschappijkritiek --- milieuvraagstukken --- cultuursociologie --- 316.32 --- #A9708A --- maatschappelijke vraagstukken --- milieuproblematiek --- leefklimaat --- levenskwaliteit --- milieuhygiëne --- sociale ongelijkheid --- sociale problemen --- sociale psychologie --- 304 --- 008 --- Globale samenlevingsvormen --- 316.32 Globale samenlevingsvormen --- sociologie. --- ecologie --- milieuvervuiling --- economie --- ethiek --- sociologie --- 504 --- Social change --- Environmental protection. Environmental technology --- Hulpwetenschappen --- sociale veranderingen --- wetenschappelijke vooruitgang --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Het deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van de bouwstenen van je karakter. Eigenschappen zoals eerlijkheid, concentratie, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten overal gebruiken: thuis, op school en daarbuiten. Bron: http://www.deugdenkaarten.nl(voor handige tips en achtergrondinformatie)
305 --- communicatie --- talenten --- persoonlijkheid --- reflectie --- sociale psychologie --- Gedrag --- Deugden --- Kinderen --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Karakter --- Coaching --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Social ethics --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- toegepaste filosofie --- leefklimaat --- karakterkunde --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- Deugd --- Kind --- Karakter (aard) --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spellen --- Kwaliteiten --- Talenten --- Games --- Norm (gedragsregel) --- Personality development
Choose an application
Dit leerboek biedt de lezer/gebruiker een oriënterend overzicht in het denken over en het handelen en omgaan met de mens met psychische problemen. Daarbij stelt de auteur zich op het standpunt dat het hier gaat om een disfunctionele interactie tussen de mens en zijn omgeving. In de psychiatrie wordt zo een ontmoetingsveld gecreëerd tussen de medische en de sociale wetenschap. Het boek is vooral bedoeld voor de opleidingen van hulpverleners in de diverse richtingen (maatschappelijk werkers, assistent-psychologen, opvoeders, verpleegkundigen, ). Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met opdrachten, toetsvragen en een literatuurlijst.
psychopathologie --- sociale psychiatrie --- schizofrenie --- angsten --- ontwikkelingsstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- seksuele stoornissen --- dementie --- zelfmoord --- ethiek --- allochtonen --- Psychiatry --- psychiatrie --- geestelijke gezondheidszorg --- psychische syndromen --- Psychopathologie --- 616.89 --- 607.8 --- Gezondheidszorg --- 616 --- 615 --- 616.2 --- Psychopathologie. --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- Sociale psychiatrie --- Leefklimaat --- Psychiatrische verpleegkunde --- DSM-IV --- Schizofrenie --- Angststoornissen --- Ontwikkelingsproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Seksuele stoornissen --- Dementie --- Zelfmoord --- Ethiek --- Migrantenproblematiek --- Vrouwenproblematiek --- Psychiatrische patiënten --- Handboeken --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Psychopathologie --- #KVHB:Psychiatrie --- 606.3 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychiatrie (gez) --- psychopathologie (gez) --- DSM-4 --- Angststoornis --- Ontwikkelingsprobleem --- Persoonlijkheidsstoornis --- Seksuele stoornis --- Psychiatrische patiënt --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
"Wat werkt" voor de jeugdzorg, de maatschappelijke opvang, ggz, gezinshuizen, de forensische psychiatrie, gehandicaptenzorg, het speciaal (passend) onderwijs en gemeenten.Nederland is een welvarend land en onze kinderen behoren zelfs tot de meest gelukkige ter wereld. Toch geldt dat niet voor iedereen. Sommige kinderen en volwassenen hebben een biologische, psychologische en sociale kwetsbaarheid en een mindere weerbaarheid. Leefklimaat! geeft concreet werkende handvatten voor het verbeteren van de zorg aan deze groep. Het zijn geen magische toverstokjes, maar we weten inmiddels wel wat echt werkt.Deze kinderen en volwassenen hebben negatieve jeugdervaringen meegemaakt waarvan de effecten stapelen en soms leiden tot ervaringen die de grond onder hun voeten doet wegvallen, de zogenaamde "contrastervaringen". Het gevolg is veel pijn, een verstoorde ontwikkeling en probleemgedrag, crimineel gedrag of "verward gedrag". Hoe buig je dit om naar verbetering en herstel en creëer je een positief leef-, leer " en/of werkklimaat"De afwijzing van de maatschappij leidt tot verdere frustratie van psychologische basisbehoeften zoals verbondenheid, competentie of zingeving en autonomie. Het boek laat zien hoe je aan de hand van deze zgn. zelfdeterminatietheorie weer aan deze basisbehoeften kunt voldoen. Verder gaat het boek in op tal van belangrijke onderwerpen als: separeren, suicide, DIS, eetproblemen, LHBT, LVB, crisisplaatsingen, teamcoaching etc.Daarnaast is het zorglandschap de afgelopen jaren ingrijpend gewijzigd. Dit heeft ertoe geleid dat in toenemende mate kinderen en volwassenen met zeer ernstige problematiek in instellingen, scholen en gezinshuizen terecht komen, waar veel professionals nog weinig ervaring mee hebben.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2199/leefklimaat
jeugdzorg --- 362.7 --- Social problems --- Social welfare methods --- residentiële hulp --- leefklimaat --- Age group sociology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- zelfverminking --- geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Nederland --- Zelfdeterminatietheorie (ZDT) --- Herstelgericht werken --- Residentiële zorg --- Residentiële jeugdzorg --- Rechten van het kind --- Coaching --- Gezinnen --- Crisisopvang --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Eetstoornissen --- Zelfverwonding --- Trauma --- Dissociatieve stoornissen --- Sociotherapie --- Behoeften --- Verbondenheid --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Zelfdeterminatietheorie --- Kinderrechten --- Gezin --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Eetstoornis --- Psychotrauma --- Dissociatieve stoornis --- Behoefte --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg --- Literatuur --- Jeugdzorg.
Choose an application
welzijnswerk --- Internal politics --- woninghygiëne --- huisvesting --- milieuhygiëne --- vroedkundige opleiding --- politiek --- culturele antropologie --- inspraak --- leefklimaat --- Flanders --- Belgique ; politique --- België ; politiek --- Flandre --- Vlaanderen --- 323 <493-17> --- #SBIB:323H23 --- #SBIB:323H60 --- Europa [werelddeel] --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- bestuurlijke organisatie --- regeringsbeleid (x) --- toekomst --- werkprogramma (x) --- "313" --- #ECO:01.01:economie algemeen --- $?$93/02 --- (493=393.2) --- 351 --- Z++93/08 --- Z354 --- 32 --- 328.13 --- P493VL --- 304 <493-17> --- 338.246 <493-17> --- 338.58:502.35 <493-17> --- #A9302A --- 840 Samenleving en staat --- 323 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Vlaamse regering 328.132.11 --- Europa --- economisch beleid --- sociale politiek --- vlaanderen --- 685 --- 328 --- 339.6 --- Creativiteit --- Democratie --- Leefmilieu --- Leren --- Ruimtelijke ordening --- Toegangkelijkheid --- Werken --- Zorgvoorziening --- leefmilieu --- maatschappij --- ruimtelijke ordening --- 332 --- Vlaanderen -2002 --- 323 )* BINNENLANDSE POLITIEK --- cultuur --- economie --- Binnenlandse politiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Belgische politieke instellingen: gemeenschappen en gewesten --- België: overheidsbeleid: algemeen --- regering - regeringsverklaring - regeringsdocumenten (zie ook 324.518) - memorandum - regeringsvorming --- Binnenlandse politiek --- politique economique --- politique sociale --- flandre --- Pedagogie: volksopvoeding en vormingswerk --- Parlementen. Volksvertegenwoordigingen. Regeringen --- Europese organen --- Politiek ; België ; algemeen --- binnenlandse politiek --- milieubeleid --- cultuurbeleid --- tewerkstellingspolitiek --- onderwijspolitiek --- welzijnsbeleid --- 504 --- 008.1 --- 331.6 --- 371.1 --- 361.01 --- 493.8 --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Politiek --- Vlaanderen-Europa 2002 --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Politiek. --- Vlaanderen. --- Vlaanderen-Europa 2002. --- politiek. --- 323 <493-17> Binnenlandse politiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Relations --- Europe --- (493 --- België --- Government policy --- Policy plan --- Book
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|