Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
We moeten spelen : wat onderwijs aan een verkenning van onze natuur heeft
Authors: ---
ISBN: 9789401479400 9401479402 Year: 2021 Publisher: Tielt Uitgeverij Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een boek over spelen en leren, geschreven als een verwondertocht door verschillende onderzoekstradities.Iedereen weet wat spelen is, maar zelfs de grootste denkers komen niet tot een sluitende definitie. Iets aan spel ontsnapt altijd aan ons begrip, aan een nette inkadering. Dat is ook goed, stelt Rob Martens: hij verkent voorbeelden, ontsluiert kenmerken, boort onvermoede evolutionair-psychologische en pedagogische lagen aan, om zo uit te komen bij spelen als een essentiële kwaliteit van ons mens-zijn, van het leren kennen van onszelf, de ander en de wereld.https://www.lannoo.be/nl/we-moeten-spelen


Book
Vier wegen naar motivatie : werkboek motiveren is te leren
Authors: ---
ISBN: 9789085602170 Year: 2023 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ze doen helemaal niks.' 'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit.'Herken je dit? Wil je weten hoe je jouw leerlingen meer kunt motiveren?Als je leerlingen niet gemotiveerd zijn is het hard werken voor de leraar. Je hebt het gevoel dat je voortdurend loopt te trekken terwijl de leerlingen lekker meeliften. Dat is zonde van jouw energie en jammer voor de leerlingen. Wat kun je doen?Dit werkboek begint met een overzicht van wat werkt om mensen te motiveren en hoe je dat motiveren in de klas voor elkaar zou kunnen krijgen. Vanuit daar kijk je in de vervolghoofdstukken door middel van oefeningen ten eerste naar wat er al gebeurt in jouw les, ten tweede naar wat je wilt gaan doen en ten derde naar welke stappen je dan kunt gaan zetten. In dit boek krijg je geen kant-en-klare recepten, wel heel veel oefeningen, suggesties en voorbeelden om zelf te kunnen bepalen wat voor jou werkt om jouw leerlingen te motiveren.Vier wegen naar motivatie is in principe bruikbaar voor iedereen, maar geschreven vanuit het perspectief van leerkrachten, docenten en anderen in het onderwijs.https://www.swpbook.com/boeken/132/voortgezet-onderwijs/2478/vier-wegen-naar-motivatie


Book
Motivatie binnenstebuiten : het geheim achter gemotiveerde pubers, enthousiaste leerlingen en gedreven studenten
Authors: ---
ISBN: 9789021589015 Year: 2021 Publisher: Utrecht Kosmos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Motivatie binnenstebuiten' van Huub Nelis en Yvonne van Sark is het vervolg van het succesvolle 'Puberbrein binnenstebuiten'. In dit praktische boek vind je antwoorden op de vraag 'Hoe raken jongeren gemotiveerd om iets te willen bereiken?' Belangrijk is in ieder geval dat jongeren perspectief ervaren, het gevoel hebben ergens naar op weg te zijn. Zeker in tijden van crisis- zoals de corona pandemie, maar ook een echtscheiding of een sterfgeval - komt juist dit onder druk te staan. Dit praktische boek vertelt ouders, docenten en professionals hoe ze jongeren kunnen ondersteunen door met hen in gesprek te gaan, samen structuur aan te brengen en de keuzes in kaart te brengen. Met praktische tips en herkenbare verhalen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789021589015/Motivatie-binnenstebuiten


Book
Motivatie binnenstebuiten : het geheim achter gemotiveerde pubers, enthousiaste leerlingen en gedreven studenten
Authors: ---
ISBN: 9789021556383 Year: 2015 Publisher: Utrecht/Antwerpen Kosmos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het succesvolle boek Puberbrein binnenstebuiten legt uit hoe het puberbrein werkt, Motivatie binnenstebuiten is het praktische vervolgboek. Want hoe raken jongeren gemotiveerd iets te willen en te bereiken? De een lijkt niets te willen. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat iemand motiveert is dan ook heel persoonlijk. In Motivatie binnenstebuiten gaan we daarom op zoek naar de code van motivatie, een heel actueel thema in opvoeding en onderwijs. Een heel praktisch boek voor ouders, docenten, stagebegeleiders, leermeesters en managers.


Book
Een andere kijk op (onder)presteren
Authors: --- ---
ISBN: 9789088507014 Year: 2016 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderpresteren betekent in de huidige maatschappij feitelijk niets anders dan dat je niet doet wat andere mensen vinden dat je zou moeten doen omdat je dat kunt. De term onderpresteren kom je vaak tegen als het gaat om hoogbegaafde leerlingen. Onderpresteren is niet voorbehouden aan hoogbegaafden, ook niet-hoogbegaafden kunnen onderpresteren. Maar de kans op onderpresteren neemt toe naarmate de intelligentie toeneemt. Als presteren gekoppeld wordt aan ieders individuele ontwikkeling en succes gedefinieerd wordt ten opzichte van zelf gestelde doelen, dan is er geen sprake van onderpresteren. De auteurs willen met dit boek een bijdrage leveren aan een cultuuromslag in ons onderwijs en onze opvoeding. Vanuit vertrouwen, contact en ruimte - en met een optimistische kijk - gaan ze het probleem van het onderpresteren te lijf.


Book
Opnieuw de gelukkige klas : handboek voor stagiaires en beginnende leerkrachten in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023250777 Year: 2012 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geïnspireerd door het boek 'De gelukkige klas' van Theo Thijssen schreven Marja Veen en Renée Olman Opnieuw de gelukkige klas. Een boek waarin je ontdekt en ervaart hoe je elke dag respectvol met kinderen omgaat en met plezier met ze werkt, ook bij tegenslag of problemen. De juiste professionele houding tegenover kinderen, maar ook tegenover ouders, collegas, en directie: het valt te leren.'Opnieuw de gelukkige klas' is een boek uit de onderwijspraktijk. Het is zeer leesbaar met veel herkenbare voorbeelden en bruikbare tips. Precies wat je als stagiaire of beginnende leerkracht nodig hebt, maar ook nuttig als je al wat langer voor de klas staat.


Book
Wat werkt? : kenmerken van effectief basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033491078 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft u zich al eens afgevraagd 'wat werkt' in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?Dit boek biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag 'wat werkt' in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt dit boek u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust het boek voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.


Book
Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren : principes die motiveren, inspireren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488054 Year: 2012 Volume: *6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.


Book
Goesting in leren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128666 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld

Listing 1 - 9 of 9
Sort by