Narrow your search

Library

UCLL (10)

AP (6)

KU Leuven (6)

Arteveldehogeschool (5)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

VIVES (4)

Hogeschool Gent (3)

KBR (3)

KDG (2)

More...

Resource type

book (9)

periodical (1)


Language

Dutch (10)


Year
From To Submit

2009 (1)

2006 (1)

2000 (1)

1996 (1)

1995 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Kleuters in de klas
Author:
ISBN: 9062383173 Year: 1996 Publisher: Zeist Christofoor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na een overzicht van de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind in de eerste zeven levensjaren geeft Freya Jaffke een helder beeld van hoe er in de kleuterklassen van de Vrije School door en met de kinderen gewerkt en gespeeld wordt. (Bron: covertekst)


Periodical
Kleutermagazien : driemaandelijks tijdschrift voor onderwijs, opvoeding en verzorging van het jonge kind.
Author:
ISSN: 0770335X Publisher: Standaard


Book
Wat is dat voor een school? : over de Gewone lagere school, de basisschool, Dalton, Freinet, Jenaplan, Montessori en Vrije School
Authors: --- ---
ISBN: 9060017544 Year: 1982 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
Schilderen op school : een werkboek voor primair, voortgezet en beroepsonderwijs, ontwikkeld vanuit de vrijeschoolpedagogie
Authors: ---
ISBN: 9789060386194 Year: 2009 Publisher: Zeist Christofoor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een prachtig en inspirerend verzorgde leergang schilderen voor leerlingen van 4 tot 18 jaar, ontwikkeld vanuit de vrijeschoolpedagogie. Na een theoretische verkenning (onder andere didactiek, schildertechniek en -materiaal, kleurgebruik) volgen oefeningen voor de docent, waarna in blokken (groep 1 tot en met 8, middenbouw 1 en 2 en bovenbouw 3 tot en met 6) lesvoorbeelden worden gegeven waarbij gewerkt wordt vanuit het verhaal en de beleving (bijvoorbeeld kleuren beleven en kleurstemmingen benoemen). Uit de inspirerende teksten die goed te volgen zijn, spreekt de passie van de auteurs. Deze combinatie van tekst met de prachtige kleurenfoto's van schildervoorbeelden van kinderen kunnen niet anders dan de brede doelgroep (ouders, leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs maar ook beroepsonderwijs en kunsteducatie) motiveren. © NBD Biblion Schilderen op school is een allesomvattend boek over een doorlopende leerlijn in het schilderen met kinderen vanaf vier jaar. Een boek voor zowel leraren als ouders, waarin ook oudere leerlingen en studenten achtergronden, praktische aanwijzingen, duidelijke oefeningen en een schat aan voorbeelden vinden. ¿Kleuren bewegen het hart van de mens. Zij raken ons. Door het schilderen kunnen we ons innerlijk in beweging en fl exibel houden.¿ ¿Een schilderende klas gonst. Ik verheug me altijd in de levenslust die uit kinderschilderingen spreekt.¿ ¿Schilderen met waterverf op vochtig papier is een werkwijze die kleurbeleving makkelijk dichtbij brengt. Niet alleen voor kinderen, voor iedereen!¿ Schilderen op school is geschreven voor opvoeders en leraren basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en kunsteducatie.


Book
Kindertekeningen : De beeldende taal van het kleine kind : Beginstadia van de menselijke ontwikkeling : Met op de menskunde van Rudolf Steiner gebaseerde toelichtingen van Wolfgang Schad
Author:
ISBN: 9062380425 Year: 1995 Publisher: Zeist Christofoor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De tekeningen van kinderen tot ongeveer zeven jaar boeiden Hanns Strauss, schilder en leraar aan de eerste Vrije School te Stuttgart, door hun levendige, dynamische signatuur. De duizenden door hem verzamelde tekeningen heeft hij fenomenologisch gerangschikt; zij vormen de grondslag voor dit - door zijn dochter - geschreven boek. Het kind noteert gedurende de fasen van zijn ontwikkeling in die eerste zeven jaar, wat zich in hem afspeelt. Het werk dat aldus ontstaat, vormt de grafische en picturale neerslag daarvan, die men kan beschouwen als zijn 'woordenschat'. (Bron: covertekst)


Book
De innoverende kracht van de school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033446677 Year: 2000 Volume: 5 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De overheid hecht een groot belang aan de autonomie van de plaatselijke school. Maken scholen wel gebruik van deze uniekekans om zelf te bepalen 'wat we met ons onderwijs willen?' Leveren ze ook het bewijs over een degelijk concept te beschikken? Kunnen scholen ook verantwoorden waarom bepaalde zelfgekozen vernieuwingen prioritair zijn? Worden deze vernieuwingen tot een goed einde gebracht? Tien deskundigen komen aan bod in dit boek : vier auteurs beschrijven het vernieuwingswerk van hun school, vier spreken vanuit het zogenaamde middenkader (begeleiding, koepel en inspectie). De visie van een beleidsverantwoordelijke mag ook hier niet ontbreken. En ten slotte wordt een kritisch-wetenschappelijke visie ontwikkeld op het geheel van de innoverende krachten binnen een school.


Book
Drie maal taal : taalonderwijs op vernieuwingsscholen
Authors: ---
ISBN: 9027630070 Year: 1980 Volume: vol 288 Publisher: Meerhout Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gesprek;communicatie en expressie en het wat verguisde grammatica-onderwijs. drie facetten van het moedertaalonderwijs, beknopt en naar de praktijk toe beschreven door drie auteurs. Drie vertegenwoordigers van evenzoveel vernieuwingsrichtingen: het Jenaplan, het Montessori-onderwijs en de Vrije school. Drie keer eigen, herkenbaar, prikkelend tot dialoog.


Book
De vrije scholen : beginselen en methode
Author:
ISBN: 9060380134 Year: 1976 Publisher: Zeist Vrij Geestesleven


Book
Rudolf Steiner : antwoord op de toekomst, een biografie
Author:
ISBN: 9060692640 Year: 1977 Publisher: Rotterdam Lemniscaat


Book
Meer dan onderwijs. : theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023242246 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. De pedagogische opdracht van het onderwijs - 2. Leerlingen leren kennen -3. Hoe kinderen leren - 4. Onderwijs gaat ergens over: leerinhouden - 5. Het creëren van leeromgevingen - 6. Het volgen en evalueren van leerprocessen en leerresultaten - 7. Het pedagogisch klimaat - 8. Zorg voor het kind - 9. Schoolorganisatie en teamwork - 10. Onderwijs- en schoolontwikkeling - 11. Het Nederlandse onderwijsstelsel

Listing 1 - 10 of 10
Sort by