Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kunstenaars zijn groothandelaars in verbeelding, zoals schrijvers grossieren in personages en verhalen. De meeste schrijvers kunnen de verleiding kunstenaars te verzinnen en in hun teksten op te voeren niet weerstaan. Daar gaat dit boek over: fictieve kunstenaars. Schrijvers hebben hun denkbeeldige kunstbroeders niet zelden met weinig egards benaderd. Vervalsers, zelfmoordenaars, beeldenstormers en dwangmatige romantici te over. Hoe karikaturaal ook, de Encyclopedie van fictieve kunstenaars maakt één ding duidelijk: de beste kunstenaar is een bedachte kunstenaar. De Encyclopedie van fictieve kunstenaars is een spiegelpaleis vol verrassingen. Alle kunstenaars die aan bod komen, hebben nooit bestaan. En toch zijn hun levensbeschrijvingen uiterst overtuigend, want schrijvers hebben vaak zichzelf of bevriende kunstenaars als model genomen. Het oudste boek dat ter sprake komt is Timon of Athens van William Shakespeare, het meest recente The Ground Beneath her Feet van Salman Rushdie. De ruim veertig medewerkers aan de encyclopedie hebben 250 spitse biografieën geschreven. Het handige nawerk stelt de lezer in staat het boek op vele manieren te gebruiken. Zo groeit deze encyclopedie uit tot een alternatief naslagwerk over twee eeuwen westerse kunst. Het is allemaal gelogen en daarom des te echter.
82:7 --- 82-3 --- kunst --- kunst en literatuur --- literatuur --- naslagwerk --- 7 --- CDL --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- 82:7 Literatuur en kunst --- Literatuur en kunst --- Literature: authors --- fictieve kunstenaars --- samenstelling Koen Brams --- Artists --- anno 1800-1999 --- anno 1700-1799 --- anno 1600-1699 --- 7.01 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 82-36 --- Kunstenaars in de literatuur ; biografieën --- Literatuur ; anecdotes, vertelsels --- Literature --- Art in literature. --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Literature - Dictionaries
Choose an application
Art --- De Smet, Yves., --- kunst --- kunst en politiek --- Sint-Lucas Gent --- 7.071 DE SMET --- Plus --- 7.038 --- Plus-Kern --- België --- De Smet Yves --- Kern --- geometrische abstractie --- constructivisme --- abstractie --- twintigste eeuw --- De Smet, Yves --- 7.07 --- De Smet, Yves 1946-2004 (°Gent, België) --- Belgische kunstenaars --- Belgische kunst ; 1965-1970 --- Sint-Lucasinstituut Gent --- Constructivisme --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- abstract artists --- Constructivist --- Smet, de, Yves --- Ghent --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979
Choose an application
Het eerste nummer van Documenten & Argumenten, het tijdschrift over de geschiedenis van het Stedelijk Museum van Actuele Kunst (S.M.A.K.) staat in het teken van de stichting van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.) - de motor achter de oprichting van het Museum van Hedendaagse Kunst, het huidige S.M.A.K. - en haar eerste voorzitter, Karel J. Geirlandt (1919-1989). Hoe kwam hij op het idee om de V.M.H.K. in 1957 te stichten?
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Cornelis, Jef --- Buren, Daniel --- Cornelis, Jef. --- Buren, Daniel,
Choose an application
art schools [institutions] --- artists [visual artists] --- art market --- Art --- art [fine art] --- kunst --- 7.01 --- 7.038/039 --- jeugd --- Mullican Matt --- Tuerlinckx Joëlle --- Pitz Hermann --- von Graevenitz Antje --- Armando --- De Keyser Raoul --- Said Edward --- kunstonderwijs --- kunsttheorie --- Kafka Franz --- Tuerlinckx Joëlle --- art [discipline]
Choose an application
Art, Belgian --- Documenta IX (1992) --- hedendaagse kunst --- België --- #SBIB:316.7C210 --- Belgische kunst ; 20ste eeuw ; 1992-2000 --- Kunsttheorie ; Belgische kunst na Documenta IX ; 1992-2000 --- Belgische kunst ; beleid ; subsidiëring ; curatoren --- 7.01 --- 7.038 --- 7.038(493) --- Jean-Michel Botquin, Koen Brams, Dirk Pültau [et al.] --- kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- musea --- galeries --- kunstkritiek --- kunstbeleid --- tentoonstellingen --- kunst en maatschappij --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Art, Modern --- Forces murales (Group of artists) --- Mass Moving (Group of artists) --- Art, Belgian 20th century --- 20th century --- Documenta IX (1992). --- hedendaagse kunst. --- België.
Choose an application
In the winter of 1986, artist Franklin Engeln addresses his first letter to painter Philippe Vandenberg. ‘Good correspondence is rare,’ Vandenberg writes in his reply to Engeln. What follows is an exchange as flourishing as it is short-lived. The two artists get to know each other at Richard Foncke’s gallery in Ghent. It does not stop at meetings in the gallery. The friends regularly have dinner together and occasionally visit each other at home or at their studios. At the time of the correspondence, Vandenberg lived and worked in Ghent, while Engeln lived and worked in Antwerp, where he still lives and works. The letters illuminate Vandenberg’s oeuvre in a different way, in which words such as poetry, humanity and tenderness are central. In addition, they offer an insight into Engeln’s little-known work. The correspondence between Franklin Engeln and Philippe Vandenberg is compiled by Sofie Frederix.
Vandenberg, Philippe --- Engeln, Franklin --- kunst --- kunstenaars --- kunstenaarsgeschriften --- schilderkunst --- tekenkunst --- kunst en literatuur --- brieven --- Vandenberg Philippe --- Engeln Franklin --- 7.038 --- twintigste eeuw --- Schilderkunst ; België ; 2de helft 20ste eeuw --- Kunsttheorie ; dagboeken ; brieven ; essays --- Tentoonstellingscatalogi ; Gent ; galerij Richard Foncke --- Vandenberg, Philippe 1952-2009 (°Gent, België) --- 7.038(493) --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Belgische kunstenaars --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|