Narrow your search

Library

AP (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

UCLL (2)

UGent (2)

VIVES (2)

Vlaams Parlement (2)

Arteveldehogeschool (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
De schaduwzijde van onze welwillendheid : kritische studies van de pedagogische actualiteit
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033464577 Year: 2008 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als bewoners van de wereld van onderwijs, opvoeding en vorming worden wij gekenmerkt door een grote welwillendheid. Hoewel er zeer veel discussies zijn over het 'wat' en 'hoe', lijken wij elkaar vandaag te vinden in onze wil tot kwaliteit, tot participatie en dialoog, tot permanent leren, tot identiteit, zekerheid en inclusie. 'Wie' zou daar tegen kunnen zijn? Deze vraag zelf horen wij meteen als een retorische vraag, ze lijkt niet ernstig gemeend te kunnen zijn. Misschien valt er over inclusie, identiteit en zekerheid nog na te denken, maar geen redelijk mens kan tegen kwaliteit, participatie en dialoog zijn en uiteraard al helemaal niet tegen leren. Nochtans vormt dat precies de inzet van dit boek. De auteurs brengen de voorwaarden voor onze welwillendheid in kaart en komen zo tot het punt waar deze welwillendheid niet meer vanzelfsprekend is en de schaduwzijde ervan te zien valt. Het punt dus waar het, in een niet-triviale en niet-retorische maar werkelijke zin, denkbaar wordt dat men geen kwaliteit, participatie, dialoog, leren, inclusie, identiteit en zekerheid wil


Book
Een deliberatie over onderwijsvrijheid
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789401453561 Year: 2018 Publisher: Leuven Lannoo Campus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is een centraal aanmeldsysteem een inbreuk op vrije schoolkeuze? Is de onderwijsvrijheid van leraren niet schadelijk voor leerlingen? Is onze onderwijsvrijheid eigenlijk wel democratisch? Onderwijsvrijheid is relevanter dan ooit. De meningen rond de wenselijkheid ervan zijn vaak verdeeld. Voor iedereen die betrokken is bij onderwijs - leerlingen, ouders, leraren, beleid, onderwijsverstrekkers, overheid en onderzoekers - speelt onderwijsvrijheid op een of andere manier mee in het vormgeven van ons onderwijs. In een deliberatie over onderwijsvrijheid belichten onderwijsliefhebbers wat er voor hen op spel staat als het over dat thema gaat. Want, en dat is het uitgangspunt van dit boek, het is pas door het delen van de vele en verschillende bekommernissen dat het mogelijk wordt om waardevolle uitspraken over onderwijsvrijheid te kunnen doen. Dit boek is een oproep om te delibereren over onderwijsvrijheid. Alleen door gezamenlijke betrokkenheid en pluraliteit in het debat is onderwijsvrijheid niet voorbehouden aan een of ander eigen gelijk, maar wordt het een gedeelde zaak van ons allemaal.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by