Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Typosine, la dixième muse : formes éditoriales des canzonieri français, 1544-1560
Author:
ISBN: 9782600011389 2600011382 Year: 2007 Volume: 435 Publisher: Genève : Droz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les pratiques éditoriales de la Renaissance contribuent-elles à la définition poétique d’un genre littéraire? C’est avec cette question que Daniel Maira interroge les canzonieri français d’inspiration pétrarquiste (1544-1560), nouvelle forme d’une codification, cherchant à séduire de nouveaux lecteurs. Les éditions des "Rerum vulgarium fragmenta" de Pétrarque, les recueils amoureux néo-latins, italiens et français ou encore les ouvrages des strambottistes italiens comportent autant de références éditoriales adaptées au discours paratextuel des premiers canzonieri afin de fixer leur identité générique. Mais ce sont incontestablement les Amours de Ronsard (1552–1553), conçus comme une «oeuvre à part» pour rivaliser avec le chef-d’oeuvre du Florentin et éblouir les lecteurs, qui s’imposent comme paradigme éditorial. Pour la première fois, un genre littéraire nouveau est étudié à partir de la publication à laquelle il a donné lieu: Typosine, la muse de l’imprimerie, engage ainsi un discours esthétique et promotionnel sur l’écriture amoureuse.


Book
The literary market : authorship and modernity in the old regime
Author:
ISBN: 9780812241952 0812241959 0812203577 128389100X Year: 2010 Publisher: Philadelphia : University of Pennsylvania Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A central theme in the history of Old Regime authorship highlights the opportunities offered by a growing book trade to writers seeking to free themselves from patrons and live "by the pen." Accounts of this passage from patronage to market have explored in far greater detail the opportunities themselves-the rising sums paid by publishers and the progression of laws protecting literary property-than how and why writers would have seized on them, no doubt because the choice to do so has seemed an obvious or natural one for writers assumed to prefer economic self-sufficiency over elite protection. In The Literary Market, Geoffrey Turnovsky claims that there was nothing obvious or natural about the choice. Writers had been involved in commercial book publication since the earliest days of the printing press, yet had not necessarily linked these activities with their freedom to think and write. The association of autonomy and professionalism was forged, not given. Analyzing the literary market as a key articulation of the association, Turnovsky explores how in eighteenth-century polemics a rhetoric of commercial authorship came to signify independence for intellectuals. He finds the roots of the connection not in the claims of entrepreneurial writers to rights and income but in a world to which that of the modern author has been contrasted: the aristocratic culture of the seventeenth century. Aristocratic culture, he argues, generated a disparaging view of the professional author as one defined by activities tainting him or her as greedy and arrogant and therefore unworthy of protection and socially isolated. The Literary Market examines the story of the "birth of the author" in terms of the revalorization of this negative trope in Enlightenment-era debates about the radically changing role of writers in society.


Book
Les premiers imprimés français et la littérature de Bourgogne, 1470-1550 : actes du colloque international organisé à l'Université Littoral-Côte d'Opale, Dunkerque
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782745354617 2745354612 9782745354624 Year: 2021 Volume: 86 Publisher: Paris : Honoré Champion éditeur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La 4e de couverture indique : "Issu des rencontres internationales qui se sont tenues à l'Université Littoral - Côte d'Opale (Dunkerque) les 22 et 23 octobre 2015, le présent ouvrage se voudrait un espace de réflexion sur la place occupée par la littérature française de Bourgogne dans l'activité éditoriale des premiers imprimeurs (1470-1550). Il vise à appréhender le rôle joué par l'imprimerie naissante dans le rayonnement de la vaste production littéraire élaborée sous l'impulsion des Grands Ducs de Bourgogne et à apprécier dans quelle mesure les libraires-éditeurs des grandes villes du Nord contribuèrent, au tournant du Moyen Âge et de la Renaissance, à la connaissance et au rayonnement de la culture française. La relecture active des textes et leur réinterprétation par les premiers imprimeurs constituent une pratique d'appropriation qui leur permet, durant plus d'un demi-siècle, de rajeunir et de rénover la culture bourguignonne pour qu'elle continue à répondre aux attentes d'un lectorat dont les goûts se renouvellent perpétuellement."


Book
La fiction narrative en prose au XVIIème siècle : répertoire bibliographique du genre romanesque en France : 1600-1700.
Authors: ---
ISBN: 2222018757 9782222018759 Year: 1976 Publisher: Paris : CNRS,


Book
Poetry and fable : studies in mythological narrative in Sixteenth-Century France
Author:
ISBN: 0521258898 Year: 1984 Publisher: Cambridge Cambridge University press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Old French literature --- Fiction --- Thematology --- Lemaire de Belges, Jean --- Habert, François --- Baïf, de, Jean-Antoine --- Ronsard, de, Pierre --- French poetry --- Narrative poetry, French --- Fables, French --- Mythology in literature --- Poésie française --- Poésie narrative française --- Fables françaises --- Mythologie dans la littérature --- History and criticism --- Histoire et critique --- Ovid, --- Influence --- -French poetry --- -Mythology, Classical, in literature --- -094:840-3 --- 840-191 "15" --- 094 OVIDIUS NASO, PUBLIUS --- French narrative poetry --- French literature --- French fables --- Roman influences --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Franse literatuur : proza --- Franse literatuur--?-191--?"15" --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora--OVIDIUS NASO, PUBLIUS --- Ovid --- -Influence --- Mythology, Classical, in literature. --- History and criticism. --- Roman influences. --- Influence. --- 094 OVIDIUS NASO, PUBLIUS Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora--OVIDIUS NASO, PUBLIUS --- 840-191 "15" Franse literatuur--?-191--?"15" --- 094:840-3 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Franse literatuur : proza --- -Ovid --- Ovide --- Poésie française --- Poésie narrative française --- Fables françaises --- Mythologie dans la littérature --- Mythology, Classical, in literature --- 094:840-3 --- Nasó, P. Ovidi, --- Naso, Publius Ovidius, --- Nazon, --- Ouidio, --- Ovide, --- Ovidi, --- Ovidi Nasó, P., --- Ovidiĭ, --- Ovidiĭ Nazon, Publiĭ, --- Ovidio, --- Ovidio Nasón, P., --- Ovidio Nasone, Publio, --- Ovidios, --- Ovidiu, --- Ovidius Naso, P., --- Ovidius Naso, Publius, --- Owidiusz, --- P. Ovidius Naso, --- Publiĭ Ovidiĭ Nazon, --- Publio Ovidio Nasone, --- Ūvīd, --- אוביד, --- Ovidius Naso, Publius.


Book
Artists & others : the imaginative French book in the 21st century : Koopman Collection, National Library of the Netherlands
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789460042683 9460042686 Year: 2016 Publisher: Nijmegen Vantilt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hedendaagse Franse kunstenaarsboek is vaak het werk van veelzijdige kunstenaars die samenwerkingsverbanden zoeken met andere kunstenaars en tegelijk ook optreden als redacteur, auteur, uitgever en drukker. Zij maken vernieuwende boeken, vervaardigd in kleine oplagen en uitgevoerd in diverse combinaties van technieken - van boekdruk tot mezzotint, van gouache tot zeefdruk. Drukkers als Robert en Lydie Dutrou en Anakatabase van de oudere generatie, en Zone opaque van de jongste, verstaan hun vak en werken als kunstenaar samen met anderen. Michael Caine van Petropolis, Didier Mutel en Pierre Walusinsky hebben een opleiding als grafisch kunstenaar genoten. Uitgevers als Collectif Génération, Fata Morgana en Al Manar zoeken voor hun boeken contacten met kunstenaars over de hele wereld. Kunstenaars als Shirley Sharoff, Joël Leick en François Righi hebben uitgesproken ideeën over de boeken die zij maken en verspreiden. Hun creatieve boeken spreken tot de verbeelding. 'Artists & others' is een rijk geïllustreerde staalkaart van het moderne Franse kunstenaarsboek tussen 2000-2015, met werken van ruim dertig moderne Franse kunstenaars, drukkers en uitgevers. Paul van Capelleveen plaatst de werken in een internationale context en ontrafelt de opkomst en het belang van de vruchtbare samenwerkingen tussen kunstenaars en drukkers. Exhibition: Grolier Club, New York, USA (31.05-30.07.2016).

Listing 1 - 8 of 8
Sort by