Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Multi
Onderwijsprofessionaliteit en regelgeving : een onderzoek naar de randvoorwaarden voor de erkenning en ontwikkeling van professionaliteit van leraren
Author:
ISBN: 9789054876397 Year: 2009 Publisher: Brussel UPA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit proefschrift is geen juridisch traktaat. De focus van het werk is in essentie interdisciplinair. Het Onderzoek start vanuit een verkenning van de onderwijskundige invulling van het begrip professionaliteit en een analyse van het relevante juridische kader. Het is een onderwijskundig doctoraat met als doelstelling aanbevelingen te ontwikkelen voor optimale onder wijsregelgeving en schoolmanagement. Het perspectief van de eindgebruiker van de aanbevelingen die in deze studie worden ontwikkeld staat centraal: overheden, bestuursorganen, directies, schoolbeleidsorganen, inspectie, pedagogische begeleidingsdiensten, decretale mentoren, evaluatoren en leraren... Omwille van dit perspectief wordt enkel juridisch jargon gehanteerd waar dit nodig is voor een correcte en accurate duiding van begrippen met een specifieke juridische betekenis. De verklaring wordt telkens gegeven in de tekst.


Book
Beroepsprofiel opleider laaggeschoolde volwassenen: een verkenning
Authors: ---
ISBN: 9055502170 9789055502172 Year: 1999 Publisher: Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rapport bespreekt het werkterrein van de opleider laaggeschoolde volwassenen, de activiteiten, de vereiste kennis en vaardigheden, de werkomstandigheden, ... en legt de link met het opleidingsprofiel.


Book
Directeur de communication : les avatars d'un modèle professionnel
Author:
ISBN: 2738436587 9782738436580 Year: 1995 Publisher: Paris L'Harmattan


Multi
'Het kunnen allemaal je eigen kinderen zijn' : leerkrachten basisonderwijs over hun beroep
Author:
ISBN: 9062244424 Year: 1999 Publisher: Utrecht Jan van Arkel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een onderzoek bij 1.700 leerkrachten naar wat zij belangrijk vinden in hun vak. Dit wordt vergeleken met het onderwijsbeleid.


Multi
Beroepsprofiel ervaringdeskundige in de armoede en sociale uitsluiting
Authors: ---
ISBN: 9055503436 Year: 2004 Publisher: Leuven HIVA-KULeuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

BMLIK


Book
De zes rollen van de leraar : handboek voor effectief lesgeven
Author:
ISBN: 9789492525123 Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren in het voortgezet onderwijs kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:- de gastheer;- de presentator;- de didacticus;- de pedagoog; - de afsluiter;- de coach.Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -vaardigheden en overtuigingen die beginnende leraren bezitten. Ze beschrijft met de nieuwe, overzichtelijke leerlijn van de leraar ook helder hoe leraren zich ontwikkelen en wat ervaren leraren kennen en kunnen.Uitgebreid staat Slooter stil bij de zesde rol: de leraar als coach. Als leraren in staat zijn samen met leerlingen te reflecteren op hun leerproces, komt het ultieme doel in zicht: de zelfregulatie van leerlingen, waarbij ze het eigen leren sturen.De zes rollen van de leraar is een volledig boek, dat behalve de leerlijn van de leraar ook concrete gedragsindicatoren en reflectietools bevat. Dit maakt het onmisbaar voor iedere leraar - zowel studerend, beginnend als ervaren.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)


Book
Leraars : profiel van een beroepsgroep
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020986877 9020986872 Year: 2009

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)


Book
Nieuwsvaardig : een crossmediale competentiematrix voor journalisten
Authors: --- ---
ISBN: 9789020998962 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nieuwe journalisten Bestaan ze? De onmisbare journalistieke vaardigheden in kaart gebracht. De werkomgeving van journalisten is het voorbije decennium grondig veranderd. Wat zijn de specifieke vaardigheden van print-, radio-, televisie- en onlinejournalisten? Op basis van praktijkervaringen stelden de auteurs een crossmediale competentiematrix op, een handig instrument om na te gaan of een journalist over de juiste vaardigheden beschikt. Een aanrader voor nieuwsmakers, docenten en studenten. Bron : http://www.boekenbank.be


Book
Herwaardering van de leerkracht
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033445492 Year: 2000 Volume: 4 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is de laatste tijd veel te doen omtrent 'de functie' van de leerkracht. De problematiek heeft ook de politieke actualiteit gehaald. Maar de belangrijkste vraag luidt : wat is vandaag en morgen 'de functie' van de leerkracht? Zeven auteurs - een onderwijzeres, een leraar ASO, een schooldirecteur SO, twee onderwijskundigen, een filosoof en een pedagoog - hebben, onafhankelijk van elkaar, fundamenteel over deze vraag nagedacht. Hun visie geeft de lezer en het beleid heel wat stof tot nadenken.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by