Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De Kraai is leraar Nederlands op een school voor beroepsonderwijs. Binnen een paar jaar zal hij van zijn welverdiende rust kunnen genieten. Als hij echter het slachtoffer wordt van een uit de hand gelopen grap, slaan bij hem de stoppen door of is het zijn ware aard die naar boven komt? Een leraar Nederlands (54) op een beroepsschool schrijft in de ik-vorm zijn ervaringen neer. Hij is ervan overtuigd weinig te kunnen betekenen voor de taalarme allochtone leerlingen, koestert cynisme als overlevingsstrategie, doet min of meer geamuseerd verslag van de intriges met collega's en (onder)directeurs. En hij citeert overvloedig de ongenspireerde en vaak ronduit racistische gesprekken in de lerarenkamer. Af en toe wordt een tipje van de sluier gelicht over een pijnlijk voorval waarvan De Kraai, zoals zijn bijnaam luidt, het slachtoffer is geworden. Wat de lezer meer intrigeert, is de terugkerende bizarre vermelding van 'mijn leerling' - de enige waar hij zijn energie wl wil in stoppen. Als er Dan ook ergens sprake is van de kelder controleren, begin je al na een derde van de roman (die zich per slot van rekening afspeelt in het land van Dutroux) iets te vermoeden. Het boek springt inderdaad heen en weer tussen het (gegrond n ongegrond) gekanker van een bepaald type onderwijsmensen - iets wat men vroeger een zedenroman zou hebben genoemd - en een eigenlijk pas naar het einde toe bloedstollende thriller. Met de nadrukkelijke bladzijden erbij over de relatie van de leraar met zijn moeder en zijn traumatische zoektocht naar zijn vader, die kort voor hij zes werd is verdwenen en hem al eerder in de steek had gelaten, kun je van een psychologische thriller spreken. Toch is die term te vleiend, want daarvoor is het personage van de leraar te wazig. Wat je van hem te lezen krijgt, is zo heterogeen dat hij meer lijkt op een kunstfiguur, een onwaarschijnlijk spreekbuisconglomeraat dat allerlei meningen over God en de wereld, het (beroeps)onderwijs en de multiculturele samenleving ten Beste geeft. Dat was dan allicht beter een gedifferentieerd essay of een theaterstuk geworden, en niet de ene, banale en zo herkenbaar 'realistische' kant van een roman die op twee benen hinkt. De bloedstollende kant (om niet te veel te verraden) is dan weer erg geforceerd, sensatieziek en tegelijk zwaar tweedehands. Wie de portretfoto op het omslag als die van de Amerikaanse antropofaag Albert Fish heeft herkend, krijgt in het slothoofdstuk her en der bijeengesprokkelde tekst en uitleg. Van een verontrustende en confronterende roman die, zoals de achterflap beweert, "de westerse moraal onderuithaalt" is er allang geen sprake meer. De auteur heeft alles verklaard. En op bladzijde 92 lijkt de verteller perfect te karakteriseren wat er aan De leraar schort: "Misschien lees ik geen Vlaamse romans omdat ik ze niet geloofwaardig vind."
genre-thema"">
Choose an application
School management --- Netherlands --- Nederland --- 720 Onderwijs --- 450.49 --- 750 Onderwijspersoneel --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsvernieuwing --- Overige onderwerpen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Education and state --- Education --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen.
Choose an application
450.7 --- 456.1 --- Gesprek --- Gesprekstechnieken --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Leraren --- Mondelinge communicatie --- Mondelinge taalvaardigheid --- Nederland --- Nederlands --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Relatie leraar - leerling --- Schriftelijk studiemateriaal --- Schriftelijke communicatie --- Taal --- Taalcompetenties --- Taalvaardigheid --- Vertellen --- Vlaanderen --- Voorlezen --- competenties. --- lerarenopleiding. --- taal. --- taalcompetenties. --- Opleiding en bijscholing. --- Nederlandse taal en letterkunde. --- (zie ook: teleonderwijs).
Choose an application
Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Dit boek bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddellen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en "begeleiding op afstand" aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elekronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding, en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Voor de klas - Voorbereidingen op de praktijk bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddelen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en `begeleiding op afstand' aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elektronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Voor de klas is bruikbaar voor alle aankomende leraren, zowel voor studenten van de reguliere lerarenopleidingen als zij-instromers die direct voor de klas staan. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- onderwijsdeskundigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Didactic strategies --- lerarenopleiding --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- Lesvoorbereidingen --- Didactiek --- 450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Elektronische leeromgeving --- Intervisie --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lesgeven --- Portfolio's --- Reflecteren (Terugblikken) --- 474.3 --- Digitaal portfolio --- Digitalisering --- Internet --- Leerlingen --- Lesvoorbereiding --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Portfolio --- Zelfsturing --- Lerarenopleiding --- Onderwijzen --- 030040.jpg --- Didactiek: lesvoorbereiding --- praktijk --- didactiek --- intervisie --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
In dit boek gaat het om de lichaamstaal binnen de school en vooral in de klassituatie. Hoe interpreteren leerlingen, collega's of ouders bepaald non-verbaal gedrag van de docent? En hoe kan de leraar lichaamstaal gebruiken in zijn omgang met leerlingen? Hoe kan hij bepaalde non-verbale uitingen van leerlingen uitleggen? De auteur laat aan de hand van vele voorbeelden en fot's zien welke uitingen van lichaamstaal in dit verband relevant zijn. Met behulp van oefeningen kan de (aankomende) docent zichzelf trainen in het signaleren en analyseren van specifieke vormen vanlichaamstaal van met name leerlinge, maar ook collega's en ouders. Vooral komt aan de orde hoe hij met zijn eigen houding en gedrag de juiste boodschappen kan uitzenden. (Bron: inleiding)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- lichaamstaal --- 305.8 --- 371.3 --- Lichaamstaal --- Non-verbale communicatie --- communicatie --- didactiek --- doceren --- leidinggeven --- lesgeven --- vergaderen --- 415.3 --- Communicatie --- Leidinggeven --- Lichaamshouding --- Relatie leraar - leerling --- 415.2 --- Communicatie ; algemeen --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Uitvoerende functies --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- 415 --- Leerkracht-leerling --- Leiderschap --- Lesgeven --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Vergaderen --- Algemene psychologie --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar school. andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- onderwijspraktijk --- lesgeven --- lerarenberoep --- 454.2 --- 454.22 --- Didactische werkvormen --- Doceren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Film --- Leerlingengesprek --- Leraren --- Lesgeven --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Video --- 489.4 --- lesgeven (ler) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsgevenden ; functioneren --- Onderwijsgevenden ; kwaliteitsverbetering --- Onderwijsgevenden ; praktijk --- 454 --- Onderwijskunde --- Onderwijspraktijk --- 011041.jpg --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- #PBIB:2004.4 --- Hans de Waard, Daan King --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- lerarenopleiding --- 373 --- 371.3 --- Communicatie --- Leerlingen --- Methodiek --- 484 --- didactisch proces --- leerkracht --- leermethoden --- pedagogiek
Choose an application
De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7
Choose an application
Belangrijke vragen in dit boek zijn in welke richting het hoger onderwijs op onderwijskundig vlak evolueert en hoe docenten moeten worden ondersteund bij het realiseren van een nieuwe didactiek Wellicht nog prangerder is de vraag hoe dit alles in praktijk moet worden gebracht
Education, Higher --- Evaluation. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Evaluation --- Algemeen. --- Lerarenvervolmaking en research. --- algemeen. --- studiebegeleiding --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs --- 378 --- Begeleiding --- Didactiek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Vorming --- 489.4 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- leerlingenbegeleiding --- Onderwijs --- 373.6 --- 489 --- Begeleiding (Coaching) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijskunde --- Onderwijs-vernieuwing --- Relatie leraar - leerling --- Studenten --- Studiebegeleiding --- Studiekeuze --- Universiteit --- 489.59 --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteit --- leerkrachten --- praktijklessen --- studiebegeleiding: hoger onderwijs --- Studiebegeleiding: hoger onderwijs --- studiekeuze --- 450.7 --- didactisch proces --- Didactisch proces --- kwaliteitszorg --- onderwijs --- onderwijsbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- universitair onderwijs --- Universitair onderwijs --- Academic collection --- #BAVD --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *8.001.8 --- #PEDA *8.048.4 --- #psyc:gift 1997 --- 378.147 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- College students --- Higher education --- Postsecondary education --- Universities and colleges --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 371.3 --- 658.5 --- 371.22 --- 371.21 --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Education --- Education, Higher - Netherlands - Evaluation.
Choose an application
In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.
Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|