Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (14)

UCLL (14)

UGent (14)

KBR (12)

Odisee (12)

VIVES (12)

Thomas More Mechelen (10)

AP (9)

Hogeschool Gent (9)

KDG (8)

More...

Resource type

book (14)

film (2)


Language

Dutch (13)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2012 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in de jeugdzorg : een kader voor besluitvorming
Authors: ---
ISBN: 9789033485718 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diagnostische besluitvorming is een complex proces en kan verregaande gevolgen hebben voor kind en opvoeders. Het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD) concretiseert het diagnostisch proces daarom in heldere fasen met concrete stappen. Het biedt richtlijnen voor besluitvorming: Wat moeten we weten en waarom moeten we dat weten? Het biedt professionals een kader om systematisch en doelgericht met cliënten en collegas samen te werken, met aandacht voor risico- en beschermende factoren van kind, opvoeding, onderwijs en vrije tijd. HGD doet recht aan actuele themas en is afgestemd op beroepsethische richtlijnen. Eenieder zal zijn dagelijks werk erin herkennen en er direct mee aan de slag kunnen. HGD is tevens te hanteren als kader voor reflectie: Hoe handelingsgericht werk ik al?De auteurs beschrijven de uitgangspunten en fasen van HGD en illustreren deze met voorbeelden uit de jeugdzorg. Ze geven handvatten voor gesprekken en voor verslaglegging. De implementatie komt ook aan bod: Hoe is HGD op maat toe te passen? Ter ondersteuning zijn er formulieren en checklists


Book
Orthopedagogiek : ontwikkelingen, theorieën en modellen: een inleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789044128956 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van het basiswerk 'Orthopedagogiek. Ontwikkelingen, theorieën en modellen' van Wied Ruijssenaars, Peter van den Bergh en nu met Annemieke van Drenth is de 6de, gereviseerde druk verschenen.Het boek wordt zowel bij opleidingen als op de werkvloer veelvuldig gebruikt. Het geeft een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Het historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, komt uitgebreid aan de orde. Het hele boek nodigt uit om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van kennis die wordt aangeboden. De auteurs staan een handelingsgerichte orthopedagogiek voor. Het gaat om kennis die de professional, als scientist-practitioner, nodig heeft in de hulpverlening bij problemen die zich in de opvoeding voordoen, waarbij vooral - al is dat niet per definitie het geval - sprake is van ernstige ontwikkelingsproblemen. Deze gereviseerde uitgave is met diverse themas uitgebreid


Book
Orthopedagogiek : ontwikkelingen, theorieën en modellen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789044122640 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van opvattingen, theorieën en modellen van orthopedagogische hulpverlening en de consequenties daarvan voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline.Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, wordt besproken. Door het hele boek heen worden studenten uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van kennis die hen in het curriculum van hun opleiding wordt aangeboden. In het slothoofdstuk komt de aandacht voor het debat over wetenschappelijke en ethische kwesties op een heel praktische manier terug. De lezer wordt attent gemaakt op de infrastructuur van de discipline in redacties, commissies, studiedagen en congressen waar in feite de discussie over de verantwoording van onderzoeksresultaten en over de kwaliteit van het hulpaanbod wordt gevoerd.Dit boek is een grondige bewerking van het in 2000 verschenen boek 'Inleiding in de theoretische orthopedagogiek'. Dit geheel gereviseerde boek staat een handelingsgerichte orthopedagogiek voor. Het gaat om kennis die dienstbaar moet zijn aan opvoeders in een problematische opvoedingssituatie


Book
With a different glance : dynamic assessment of functioning of children oriented at development & inclusive learning
Authors: --- ---
ISBN: 9789044128024 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Handelingsgericht werken op school : samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033466113 903346246X Year: 2007 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg

Keywords

Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding


Book
Handelingsgericht werken : samenwerken aan schoolsucces
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463448093 Year: 2018 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen onderwijsprofessionals samenwerken aan schoolsucces? Daarover gaat deze geheel vernieuwde Vlaamse editie van Handelingsgericht Werken (HGW) voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies, ondersteuners, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, lerarenopleiders en hulpverleners die bij zorg op school betrokken zijn. Dit boek beschrijft de verdere ontwikkeling van HGW. De uitgangspunten en werkwijze van HGW zijn verbeterd en aangepast aan actuele ontwikkelingen. Zo staan doelgericht werken en systematisch evalueren nu op de eerste plaats en is er ook aandacht voor de opvoedingsbehoeften van leerlingen, naast hun onderwijsbehoeften.De leerling heeft een veel sterkere positie gekregen en ook de samenwerking met ouders komt nadrukkelijker aan bod: hoe kunnen zij het onderwijs aan hun kind ondersteunen?Dit boek is het meest volledige en up-to-date basisboek over HGW. Het bespreekt de wetenschappelijke onderbouwing en praktische uitwerking van HGW en illustreert die met sprekende praktijkvoorbeelden. Dat maakt het interessant voor lezers die nog niet bekend zijn met HGW. Ook voor lezers die al bekend zijn met HGW is dit boek relevant vanwege de successen, kansen, missers en valkuilen die aan bod komen. Lezers kunnen hun dagelijkse werk spiegelen aan dit nieuwe kader. Dit boek is een must voor alle onderwijsprofessionals die houden van hun werk en dat elke dag net nóg iets beter willen doen.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463448093/Handelingsgericht-werken--)

Keywords

schoolmanagement --- onderwijsbeleid --- onderwijskwaliteit --- 458.1 --- ouderparticipatie --- didactiek --- onderwijsmanagement --- zorg --- Ouderparticipatie --- Leerlingbegeleiding --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Secondary education --- onderwijsparticipatie --- leraren-leerling relatie --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- lager onderwijs --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsorganisatie --- slaagkansen --- leraren --- schoolteam --- Sociologie van het onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze. --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijsmanagement --- Didactiek --- Ouderparticipatie : onderwijs . Vlaanderen --- 371.1 --- Onderwijs --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- Vlaanderen --- Schoolontwikkeling --- 370.02 --- onderwijskunde --- ouderbetrokkenheid --- handelingsgericht werken --- Handelingsplan --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Handelingsgericht werken


Book
Wij zijn gedrag : positief gedrag in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789462922884 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wij Zijn Gedrag stelt dat we enerzijds gedrag 'zijn' en anderzijds 'samen gedrag bepalen', en vat dit idee samen in een schoolbreed zorgbeleid: 'Time - In'. De auteur kijkt verder dan enkel het gedrag en de psychologische eigenschappen van de leerling of de ouders. Ook het schoolteam speelt een belangrijke rol in het bepalen van positief gedrag. Door de integratieve kijk op gedrag, waarbij psychologie en pedagogie elkaar kruisen op praktisch, theoretisch en wetenschappelijk niveau en waarbij geprobeerd wordt om zoveel mogelijk mensen en perspectieven te verbinden binnen maar ook buiten de school, is Wij Zijn Gedrag een baanbrekende publicatie voor het onderwijs en de menswetenschappen in het algemeen.Het boek is geschreven voor iedereen met interesse voor wetenschap en schoolpraktijk en dient als protocol bij het opbouwen van een stevig gefundeerd zorgbeleid op school. Na een inleidend gedeelte volgt een eerste luik psychologie over mens en omgeving. Om dit pedagogisch te kunnen begeleiden en te implementeren op school heeft de auteur het over kwaliteitszorg (handelingsgericht werken) en het motiveren van het schoolteam tot 'gedragsverandering'. Hierop volgt een visie over ons 'gedrag' in het huidige onderwijs en wordt de missie Wij Zijn Gedrag vertaald in een concreet zorgbeleid: 'Time - In' op school. Naast het protocol komen praktijkvoorbeelden uit de school zelf aan bod en wordt het daaraan verbonden onderzoeksopzet besproken.


Multi
Ervaringsgericht werken met jonge kinderen : een voormiddag bij 5-jarigen
Authors: --- ---
ISBN: 9074798098 9789074798099 Year: 1996 Volume: 7 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het verloop van een voormiddag bij 5-jarigen in de klas bij J. Moons. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht onderwijs : de theorie achter de praktijk. 2) Achtergrondinformatie m.b.t. opname- en klassituatie. 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft. 4) Het dagverloop en het organisatiepatroon. 5) Kijkwijzer : drie invalshoeken op de videobeelden te duiden. 6) Beschrijving en duiding van de videofragmenten. 7) Suggesties voor het werken met video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 5-jarigen.


Book
Problemen van gevorderde spellers : signalering, diagnostiek en begeleiding
Author:
ISBN: 9062832008 9789062832002 Year: 2000 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondanks vele jaren onderwijs hebben leerlingen van twaalf tot achttien jaar en volwassenen soms hardnekkige problemen met accuraat spellen. die problemen worden bijna nooit veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie, maar door een specifieke leerstoornis (dyslexie, dysorthografie, woordblindheid) of door inadequaat onderwijs. Dit boek is binnen ons taalgebied het eerste boek dat beschrijft op welke wijze deze gevorderde spellers gesignaleerd, gediagnosticeerd en geholpen kunnen worden. De auteur geeft aan hoe leerkrachten met behulp van toetsen leerlingen met problemen kunnen signaleren. Zowel toetsen als handleiding zijn in het boek opgenomen. Een foutenclassificatiesysteem stelt hen vervolgens in staat de kwaliteit van de fouten vast te stellen en op grond daarvan een diagnostische procedure te starten. Een handleiding en een uitgebreid voorbeeld ondersteunen hen hierbij. Daarna volgt een groot aantal begeleidingsvoorstellen voor zowel individuele hulp als voor hulp in klasseverband. Hierbij wordt ook aangegeven welke faciliteiten leerlingen geboden kunnen worden om de gevolgen van de problemen te minimaliseren. Tot slot beschrijft de auteur hoe een handelingsplan kan worden opgesteld, en illustreert dat met een uitgebreid voorbeeld. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by