Narrow your search
Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Aan de slag met ADHD : een praktisch werkboek voor volwassenen om executieve functies te versterken
Author:
ISBN: 9789079729753 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Hogrefe Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Wat stuitert daar door je klas? : over kinderen met ADHD en hun leraren
Author:
ISBN: 9789401441513 9401441510 Year: 2017 Volume: *7 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Stuiterkinderen' zijn een veelvoorkomend fenomeen in het primair onderwijs. Ze zijn niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de docent en de overige kinderen in de groep een probleem, wanneer deze leerlingen niet de juiste hulp en begeleiding krijgen. Dit boek gaat over dit belangrijke en actuele onderwerp in het onderwijs. Het biedt achtergrondinformatie over ADHD, ADD en bijkomende stoornissen, gecombineerd met praktijkverhalen en praktische tips in de klas. De auteur, gedragsspecialist en leraar met ruim dertig jaar ervaring in het onderwijs, heeft diverse boeken geschreven over gedragsproblemen in het onderwijs. Met literatuur, overzicht websites, register en bijlage met DSM-5. Een uiterst actueel thema, bedoeld voor leerkrachten, schoolteams, ouders en belangstellenden. © NBD Biblion


Book
D.R.U.K. of A.D.H.D.? : een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders
Authors: ---
ISBN: 9789033475764 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is ADHD iets typisch westers, het onvermijdelijke gevolg van een hyperactieve samenleving? Hoe leg je aan een allochtone ouder uit waar gewoon druk gedrag stopt, en ADHD begint? Wat maakt dat hulpverlening er moeilijk in slaagt allochtone gezinnen te bereiken? En vooral: wat kunnen we daar aan doen? Want één op vijf kinderen groeit op in een allochtoon gezin. Ook één op vijf kinderen met ADHD! Met de steun van de Koning Boudewijnstichting kon Espero een educatief pakket op maat van de doelgroep uitwerken. Werken met beeldmateriaal, met interactieve opdrachten en werken in groep kreeg daarbij bijzondere aandacht. Dit boek combineert relevante achtergrondinformatie over ADHD met concrete instrumenten om aan de slag te gaan. Via een afgesloten, ondersteunende website krijgt de lezer toegang tot powerpointpresentaties, videobeelden, een korte brochure voor ouders in verschillende talen, enzomeer.


Book
ADHD ? : laat je niets wijsmaken !
Author:
ISBN: 9064452733 Year: 2003 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een levendige vertelling wat ADHD is. In het eerste deel van het boek lees je verhalen van tieners die ontdekken dat ze ADHD hebben. Van 'ik heb geen probleem, 't zijn de anderen die problemen met mij hebben' tot... diagnose. In het tweede deel wordt uitgelegd wat ADHD is, welke de biologische oorzaken zijn, de psychologische kerngegevens, de omgevingsfactoren, het gedrag... Met veel informatie en praktische tips om jezelf te leren kennen en je problemen beter onder controle te krijgen. Geen studieboek, maar tekst en strip door mekaar.


Book
Tieners, zit stil op school!
Authors: ---
ISBN: 9020957244 Year: 2004 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als jongeren ADHD hebben, vraagt dat om een deskundige en doordachte aanpak. Dat is zeker het geval wanneer ze de basisschool achter de rug hebben, en in het voortgezet onderwijs zijn aanbeland. Dit boek biedt vele tientallen bruikbare tips voor het omgaan met ADHD in het algemeen, maar vooral ook voor de omgang met tieners met ADHD. Ouders en leerkrachten die extra investeren in aandacht voor de problemen van deze tieners, zorgen immers voor een aangenamer schoolklimaat, dat beter tegemoet komt aan de mogelijkheden en de beperkingen van deze jonge mensen.&#13;&#13;


Book
ADHD in de klas : praktische gids voor leraren
Author:
ISBN: 9789401477840 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

HOE LAAT JE 'DRUKKE' LEERLINGEN OPLETTEN IN DE LES?WIST JE DAT ADHD VAAK SAMENGAAT MET ANDERE STOORNISSEN?HOE VERMIJD JE NEGATIEVE INTERACTIES?Leerlingen met ADHD hebben het vaak lastig op school: de schoolomgeving stelt hoge eisen waar zij moeilijk aan kunnen voldoen. Andersom vragen leerlingen met ADHD extra aandacht en verstoren zij soms de les.ADHD in de klas geeft je, aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten, een duidelijk beeld van ADHD. Het gaat in op het samengaan van ADHD met stoornissen zoals ASS, TOS, dyslexie en dyscalculie. Bovenal ontdek je hoe je leerlingen met ADHD de nodige ondersteuning geeft en hun sociale omgang vlotter laat verlopen.Dit boek heeft een toegankelijke en pedagogische insteek, en is toepasbaar op verschillende onderwijsniveaus. De vele verhalen uit de praktijk en didactische tips helpen je om ook leerlingen met aandachtsproblemen voldoende kansen te geven.Bron: https://www.cargoconfetti.be/products/adhd-in-de-klas?syclid=ci61o76f216khv85hr9g&utm_campaign=emailmarketing_162885468489&utm_medium=email&utm_source=shopify_email


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449544 9033453878 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Superleerkrachten gevraagd! : de onderwijskundige aanpak van werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449013 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Autisme : alles op een rijtje
Author:
ISBN: 9789033464591 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste wijdverspreide wetenschappelijke beschrijving van autisme werd in 1943 gepubliceerd door Leo Kanner. Sindsdien heeft autisme een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op onderzoekers en clinici uit diverse disciplines. Dit leidde tot vele duizenden publicaties en tot een schier eindeloze stroom van informatie op het internet. Het is niet eenvoudig om hierin je weg te vinden. Dit heeft tot gevolg dat de term autisme wel bij heel wat mensen bekend is, en te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat over diverse aspecten van deze complexe stoornis heel wat misverstanden en onduidelijkheden blijven bestaan.Dit boek is een poging om wat orde te scheppen en de huidige wetenschappelijke kennis over autisme en autismespectrumstoornis op een rijtje te zetten en te vertalen naar een breder publiek. De auteur gaat ook in op veelgestelde vragen als: komt autismespectrumstoornis almaar vaker voor? Wat is het verschil tussen autisme en het syndroom van Asperger? Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? Het boek richt zich in eerste instantie naar professionelen en studenten die meer willen weten over autismespectrumstoornis, maar ook ouders en andere geïnteresseerden vinden er hun gading in.


Book
Een ander ik : technologisch ingrijpen in de persoonlijkheid
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9076988455 Year: 2004 Publisher: Diemen Den Haag Veen Rathenau Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen hebben altijd een beter, gelukkiger leven gewild. Met technologie slagen we er ook steeds beter in de wereld naar eigen hand te zetten. Meestal is dat geen probleem. Ingewikkelder wordt het voor technieken die onze persoonlijkheid kunnen veranderen. Neurochirurgie, gentherapie, pillen voor de geest. Dit soort technieken verandert niet alleen onze leefwereld, maar ook ons zelf. Dat roept geheel nieuwe vragen op. Wat gebeurt er met ons als we kunnen veranderen wat zich in ons hoofd afspeelt? Waarom gebruiken zoveel kinderen Ritalin en zoveel volwassenen Prozac? Wat doet dat met de maatschappij waarin al die 'verbeterde' individuen samenleven? Zijn zoveel individuele problemen mogelijk symptomen van een maatschappij waarin steeds hogere eisen aan mensen worden gesteld en imperfectie steeds minder wordt geaccepteerd? Over dergelijke vragen gaat dit boek. De hoop en angst die uit boeken en films spreken komen aan bod. Wetenschappers vertellen hoe zij in de hersens kunnen kijken en hoe zij de werking van ons brein kunnen bijsturen met het mes of met pillen. Denkers staan stil bij gewenste en ongewenste effecten. Aan het woord komen patiënten, artsen, pedagogen, leraren, filosofen en romanciers. Een samenhangend overzicht van technologisch ingrijpen in de persoonlijkheid en de daaraan gerelateerde maatschappelijke en ethische vragen.

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by