Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Medical law --- Personality development --- Psychiatry --- agressie
Choose an application
agressie --- Social ethics --- Developmental psychology --- psychotherapie --- Affective and dynamic functions --- geweld --- assertiviteitstraining --- woede --- #gsdbP --- #GGSB: Psychologie --- 179.8 --- 301.15 --- 361.13 --- 159.94 --- Agressie --- 415.3 --- Psychologie
Choose an application
De docentenhandreiking geeft verdere aanwijzingen hoe de training kan worden opgezet en gegeven. De training is gebaseerd op tien jaar ervaring met hoog faalangstige leerlingen in de leeftijd van 14 tot 20 jaar. In het eerste deel van deze handreiking vind je als trainer een aantal aanwijzingen en uitgangspunten voor het geven van deze training. In deel twee staat een compleet draaiboek voor de training. Per bijeenkomst is het programma aangegeven.
Affective and dynamic functions --- faalangst --- angst --- 415.3 --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Faalangst --- Faalangst.
Choose an application
419.3 --- Agressie --- Pesten --- Schoolpsychologie --- Zondebok --- 467 --- zondebok (ler) --- pesten --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- preventiewerking (mensen) --- 458.9 --- Agressie leerlingen --- Zondebok in de klas --- Leerlingen : crisisbegeleiding --- zondebok --- Agressie ; leerlingen --- 419.3 ) * PEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE --- agressieve kinderen --- pedagogische psychologie --- 454.9 --- kinderpsychologie --- pedagogiek (opvoedkunde) --- (zie ook: psychologie) --- onderwijs --- Personality development --- Educational psychology --- agressie --- Pedagogische psychologie --- Pesten op school --- #gsdbP
Choose an application
Ongeveer 10 à 15% van de kinderen en jongeren ontwikkelt zich niet goed en vertoont problemen op uiteenlopende gebieden. Deze problemen herstellen zich vaak, maar bij een aantal kinderen gaan ze niet vanzelf over. Er ontwikkelt zich een stoornis, zoals een angst- of gedragsstoornis. Klinische ontwikkelingspsychologie houdt zich bezig met deze psychische problemen en stoornissen bij kinderen. Dit boek benadert de normale en afwijkende ontwikkeling vanuit het transactionele perspectief: wat is de rol van kind en omgeving en hoe beïnvloeden zij elkaar? In deze geheel herziene uitgave wordt ingegaan op de vraag wat bij normale ontwikkeling' past, wat afwijkend' is en welke mechanismen hierbij een rol spelen. Wanneer wijkt het functioneren significant af van wat bij de leeftijd hoort en wanneer belemmert het de verdere ontwikkeling? Thema's die in dit boek aan de orde komen zijn: genetische kwetsbaarheid, pre- en perinatale ontwikkeling, de ontwikkeling van temperaments- en persoonlijkheidskenmerken, de rol van ouders en het gezin, de sociale relaties, en de cultuur. Daarnaast behandelen de auteurs veel voorkomende ontwikkelingsproblemen en emotionele en gedragsproblemen, zoals agressie en regelovertredend gedrag, aandachts- en impulsiviteitsproblemen, angst en stemmingsproblemen, pervasieve ontwikkelingsstoornissen, kindermishandeling en gehechtheidsproblemen, eetstoornissen, middelenmisbruik en verslaving. Ook de veranderingen rond de introductie van de DSM-5 worden besproken. Aan de hand van voorbeelden wordt een en ander naar de dagelijkse praktijk vertaald,waarbij wordt ingegaan op de betekenis voor diagnostiek en interventie. Het Handboek klinische ontwikkelingspsychologie staat onder redactie van prof. dr. Pier Prins en prof. dr. Caroline Braet.
Developmental psychology --- kindermishandeling --- gedragsstoornissen --- agressie --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- angststoornissen --- psychopathologie --- transactionele analyse --- drugs --- hechting (psychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen
Choose an application
Wie in het onderwijs werkt, krijgt in zijn loopbaan te maken met agressief gedrag van leerlingen of ouders. Een verwijt, een vernederende blik, een opgestoken vinger, ... tot regelrechte criminele feiten. Het is niet gemakkelijk om in zulke situaties gepast te reageren. Extreme of uitzonderlijke agressie-incidenten kunnen leiden tot een gevoel van onmacht of zelf onveiligheid. Het eigen professioneel functioneren kan een flinke knauw krijgen. Daarom is het belangrijk die onmacht om te buigen in weerbaarheid. Alleen wie zich rustig en zelfverzekerd voelt in confrontatie met agressie, kan gepast reageren.
Agressie --- Leerlingen. --- agressie --- Primary education --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- geweldbeheersing --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- schoolproblemen --- 37.015.31 --- geweld --- Agressie: onderwijs --- 071018.jpg --- 371.212 --- 454.9 --- onderwijs --- scholen --- 37 --- 455.9 --- 454.22 --- 465 --- 467 --- Conflicten --- Conflicthantering --- Gedragsproblemen --- Gesprekstechnieken --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- agressiviteit --- angst --- emoties --- gedrag --- geweld op school --- Agressie (geweld, woede) --- Conflictbeheersing --- Leerkracht-leerling --- School --- agressie (ler) --- 416.5 --- agressiviteit (agressie) --- leerkracht --- veiligheid --- Leerlingbegeleiding --- 301.15 --- Didactische beginsituatie --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstijlen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- (zie ook: teleonderwijs) --- (zie ook: criminaliteit) --- Aggressiveness in children --- Handbooks, manuals, etc. --- Aggressiveness (Psychology) management --- #PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Geweld --- reactiestrategieën --- departement Lerarenopleiding 07 --- Gesprekstechniek --- Gedragsprobleem --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het boek biedt een grondige, 'op maat' geschreven introductie in de ontwikkelingspsychologie en geeft de student inzicht in de belangrijkste facetten van het vak. Ruime aandacht wordt besteed aan Nederlands onderzoek en de Nederlandse situatie.
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- Agressie --- Bronfenbrenner --- Erfelijkheid --- Kind en gezin --- Moraal --- Ontwikkelingspychologie --- Persoonlijkheid --- Piaget --- Sekseverschillen --- Taalontwikkeling --- Waarneming --- Zelfkennis --- Gehechtheid --- Kinderen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Temperament --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: onderwijspsychologie) --- Ontwikkelingspsychologie.
Choose an application
Hoe ga ik het beste om met verschillende vormen van geweld? Welke tips kan ik mijn kinderen meegeven om ze optimaal te beschermen? Hoe bescherm ik me tegen lastivallerij? Waar volg ik een cursus zelfverdediging? Welke voorzorgen neem ik als ik op reis vertrek? Bestaat er een wetgeving rond computercriminaliteit? Hoe vermijd ik homejackings en kredietkaartfraude? Alain de Preter formuleert een antwoord op deze vragen aan de hand van anekdotes, tips en persoonlijke ervaringen. De pratische informatie in de bok leert je om geweld het hoofd te bieden. Een aantal eenvoudige basisregels rond geweldpreventie helpen je paniekreacties te vermijden en je zelfvertrouwen te vergroten.
Zelfverdediging. --- Social problems --- Criminology. Victimology --- #KVHB:Geweld --- #KVHB:Zelfverdediging --- 307.4 --- agressie --- geweld --- preventie --- veiligheid --- Geweld --- Preventie --- Veiligheid --- Zelfverdediging --- 343.85 --- 061171.jpg --- Criminaliteit --- sociaal conflict, geweld, protest --- Veiligheidstechnieken --- Stalking --- Diefstal --- Thuis
Choose an application
De meest voorkomende klacht van leerkrachten gaat over disciplineproblemen in de klas. Vanuit de vaststelling dat ook probleemgedrag wordt aangeleerd, analyseert de auteur de oorzaken van probleemgedrag bij leerlingen. Met Probleemgedrag in de klas en agressie op school biedt de auteur een houvast om met probleemgedrag om te gaan. Stap voor stap wordt beschreven hoe onaangepast en storend gedrag aangepakt kan worden. Daarbij wordt zo nauw mogelijk aangesloten bij de concrete dagelijkse lespraktijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leerlingen die af en toe probleemgedrag vertonen en leerlingen die voortdurend de orde verstoren en als onhandelbaar worden beschouwd. In een apart hoofdstuk wordt aandacht besteed aan crisismanagement, dat nodig is bij bv. een bommelding, gijzelneming of bij schietincidenten. Ook het algemeen veiligheidsbeleid op de school en de goede samenwerking met ouders en jeugdhulpverlening komen aan bod.
Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- pedagogiek --- agressie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Geweld ; scholen --- #PBIB:+107.21 --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- 301.185.1 --- 37.015.3 --- 37.03 --- geweld --- probleemgedrag --- 467 --- gedragsproblemen --- onderwijs --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- 454.22 --- 455.9 --- Agressie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geweld --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Secundair onderwijs --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- agressiviteit --- 454.9 --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kinderen --- Klasklimaat --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- School --- Schoolklimaat --- 37.064 --- 465 --- Gedragsstoornissen --- Leerlingen --- Methodiek --- Samenwerking --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- agressie (ler) --- tucht
Choose an application
De sociale psychologie gaat over het dagelijks leven. In een wereld waar het menselijk gedrag steeds weer blijft verrassen en waar onderzoeksresultaten totaal anders kunnen uitpakken dan op het eerste gezicht wordt aangenomen, biedt dit boek je een stevige basis waarop je je kennis van deze uitdagende discipline verder kunt uitbouwen. Maar dit boek biedt meer dan een stevige basis: het brengt de sociale psychologie tot leven! De hele context van het vakgebied wordt gepresenteerd: hoe theorien tot onderzoek leiden, waarom onderzoek nu juist op die manier wordt uitgevoerd, hoe onderzoek tot nog weer andere vormen van vervolgonderzoek leidt. Ook plaatsen de auteurs de theorie in een realistische en herkenbare context en bespreken ze het onderzoeksproces op een nuchtere, betekenisvolle manier. Elk hoofdstuk begint verder met een waar gebeurd verhaal dat illustratief is voor de concepten die in dat hoofdstuk aan de orde komen. Op verschillende plaatsen in de tekst komt dit verhaal terug. Door De verhalende en enthousiasmerende presentatie van de stof, de vele voorbeelden en praktijkopdrachten en vertalingen van de theorie naar het dagelijks leven, wordt de stof niet alleen begrijpelijker, maar ook gemakkelijker te onthouden. De auteurs besteden veel aandacht aan de wonderbaarlijke diversiteit van de menselijke aard. Daarnaast gaat ruime aandacht uit naar kenmerken die alle mensen gemeenschappelijk hebben door te wijzen op de vele fenomenen die in uiteenlopende culturen, bevolkingsgroepen en seksen voorkomen. Dit boek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs die een opleiding volgen in de sociale wetenschappen en voor iedereen die genteresseerd is in het vakgebied sociale psychologie Inhoudsopgave : 1 Inleiding op de sociale psychologie 2 Methodologie: hoe doen sociaalpsychologen onderzoek? 3 Sociale cognitie: hoe we denken over de sociale wereld 4 Sociale perceptie: hoe we andere mensen begrijpen 5 Zelfkennis: hoe we onszelf leren begrijpen 6 De behoefte om onze handelingen Te rechtvaardigen 7 Attitudes en attitudeverandering: het benvloeden van gedachten en gevoelens 8 Conformisme: het benvloeden van gedrag 9 Groepsprocessen: invloed in sociale groepen 10 Interpersoonlijke aantrekkingskracht: van eerste indrukken tot hechte relaties 11 Prosociaal gedrag: waarom helpen mensen? 12 Agressie: waarom kwetsen we andere mensen? Is dat te voorkomen? 13 Vooroordelen: oorzaken en oplossingen Supplementair materiaal Voor docenten zijn aanvullende Engelstalige supplementen beschikbaar, waaronder een docentenhandleiding, testmateriaal en powerpoints. Over de auteurs Elliot Aronson is een van de beroemdste sociaalpsychologen ter wereld. In 2002 werd hij uitgeroepen tot een van de honderd meest vooraanstaande psychologen van de twintigste eeuw. Hij is emeritus hoogleraar aan de University of California, Santa Cruz en bijzonder gasthoogleraar aan Stanford University. Tim Wilson is hoogleraar psychologie aan de University of Virginia. Robin Akert is hoogleraar psychologie aan Wellesly College, Massachusetts.
Sociale psychologie. --- sociale psychologie --- Social psychology --- #GGSB: Sociologie --- #KVHB:Sociale psychologie --- 305 --- 415 --- Sociale psychologie --- attitude --- groepen --- vooroordelen --- zelfbeeld --- zelfkennis --- 159.9 --- Agressie --- Emoties --- Gedrag --- Groepspsychologie --- Methodiek --- Onderzoek --- Relaties --- Waarneming --- Algemene psychologie --- Sociologie
Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|