Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
#GSDBP --- #GROL:SEMI-371.02 --- praktijksituatie --- Cognitive psychology --- Didactic strategies --- didactische processen --- ervaringsleren
Choose an application
In de huidige turbulente tijd, waar steeds meer een beroep gedaan wordt op eigen initiatief, staat het begrip 'ervaringsleren' sterk in de belangstelling. Mensen blijken in verbinding met een concrete omgeving vaker zelfstandig te kunnen werken en meer te weten, dan wanneer er op abstracte wijze, bijvoorbeeld via een doelstelling, een appèl op ze gedaan wordt. Hoe valt werken met ervaringskennis te stimuleren? Kan men nog wel leiding geven aan een organisatie als processen niet langer van bovenaf beheersbaar zijn? Vervalt men dan niet in het andere uiterste van een ieder zijn gang laten gaan? Met het uitnodigen om de omgeving waar te nemen wordt er een ruimte geschapen waarin het werken vanuit eigen creativiteit en betrokkenheid van mensen een reëel alternatief wordt Ervaringsleren cultiveren geeft een praktijktheorie van het ervaringsleren en het coachen gebaseerd op de drie dimensies van professionaliteit: visie, basishouding en techniek. De ontwikkelde technieken worden geïllustreerd met vele praktijkvoorbeelden uit landbouw, zorg, onderwijspraktijk en management
Apprentissage Leerproces --- ervaringsleren --- Formation Opleiding --- 371.3 --- Adult education. Lifelong learning
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- stagebegeleiding --- stages --- lerarenopleiding --- lager onderwijs --- Higher education --- 450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Competentiegericht onderwijs --- Ervaringsleren --- Lerarenopleiding --- Lesvoorbereidingen --- Mentoren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Stagebegeleiding --- Supervisie --- Werkplekleren --- Opleiding en bijscholing --- Contains audio-visual material
Choose an application
In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.
Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode
Choose an application
Leren in de praktijk leidt tot professionele ontwikkeling van zowel de student als van de opleiding en de werkplek. Hoe til je praktijkervaringen naar een hoger niveau? Welke voordelen zijn er voor de werkplek? Hoe bewaak je de opleidingsdidactische competenties? Met concrete tools, voorbeelden, cases, opdrachten, methodes, checklists, filmpjes om werkplekleren te begeleiden.
Teacher education. Teacher's profession --- werkplekleren --- onderwijsleerproces --- ervaringsleren --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- Onderwijsleerprocessen --- Ervaringsleren --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Work environment --- 371.3 --- 371.012 --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- leerprocessen --- lerarenopleidingen --- stages --- werkplekken --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- 450.8 --- Leerprocessen --- Praktijkleren --- Werkplekleren --- 37.02 --- Praktijklessen --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- Methodiek van het studeren --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerproces
Choose an application
Als u een opleiding volgt tot hulpverlener ontdekt u al snel dat reflectie een veel gehanteerde vorm van leren is. Het is een vaardigheid die u uzelf eigen moet maken. Maar niet alleen beroepen in de hulpverlening vereisen reflectievaardigheid. In alle beroepen of functies waarin u in direct contact of een directe relatie hebt met een andere persoon, is een ontwikkeld reflectievermogen een voorwaarde. Het zelfstandig handelen binnen uw eigen beroep vereist een voortdurend kritisch beschouwen ervan. Reflecteren op het eigen handelen moet men leren. Het is een vaardigheid die u met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefenen met de docenten en medestudenten ontwikkelt. Parallel daaraan kunt u uzelf hierin heel goed trainen. De tweede druk van 'Reflecteren: de basis' en de bijbehorende website bieden oefeningen voor beide mogelijkheden. Een uitvouwbare kaft zorgt ervoor dat u de reflectiespiraal direct bij de hand heeft. De herziene versie schenkt ook aandacht aan het leren (reflecteren) van adolescenten, waarin actueel breinonderzoek is betrokken. Dit boek helpt u een antwoord te geven op de vraag hoe u uzelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie tot een persoon die begint met en vaardiger wordt in reflecteren. Voorbeeldgedrag en samen trainen van deelvaardigheden zijn essentieel. Het boek helpt u daarbij. U leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties om vaardig te worden. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: - achtergrondinformatie, handvatten en deelvaardigheden om het beginstadium van reflecteren zo goed mogelijk onder de knie krijgen; - theorie die ondersteund wordt door voorbeeldcasussen; - voorbeelden van good en bad practice met foutenanalyse; - een stappenplan, een checklist en opdrachten voor zelfstudie en samen oefenen. Op weg naar bewust en bekwaam handelen!
Competentiegericht leren. --- competenties --- Social psychology --- gezondheidszorg --- reflectie (psychologie) --- Hygiene. Public health. Protection --- hulpverlening --- Higher education --- persoonlijkheidsontwikkeling --- 321.3 --- 450.7 --- 489.4 --- ervaringsleren --- hoger onderwijs --- leerstijlen --- professionalisering --- reflectievaardigheid --- Stappenplannen --- 371.39 --- Hulpverlening --- Leren --- Reflecteren --- Reflectie --- 489.5 --- Methodiek --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Kansen en bedreigingen voor organisaties dienen zich in een steeds hoger tempo aan. Een noodzakelijke voorwaarde om onder deze toenemende druk optimaal te blijven presteren is een andere inhoud geven aan leren.De methode van Zelfsturend leren sluit aan bij deze voorwaarden. Bij zelfsturend leren geven leidinggevenden en medewerkers zelf actief sturing aan het leerproces. Op basis van directe ervaring en betekenisverlening, formuleren en concretiseren zij persoonlijke en gemeenschappelijke leerdoelen. Zelfsturend leren is effectief en inspirerend omdat het direct ingaat op leervragen en ontwikkelbehoeften van werknemers van hoog tot laag in de organisatie. (Bron: covertekst)
Personnel management --- bedrijfsopleidingen --- zelfstudie --- zelfgestuurd onderwijs --- Zelfstudie --- Onderwijs --- Probleemgestuurd leren --- Studiemethode --- Organisatieleer --- Ervaringsleren --- Zelfsturend team --- #SBIB:316.334.2A86 --- #SBIB:316.334.2A500 --- #SBIB:35H300 --- #SBIB:003.IO --- #PBIB:2000.4 --- organisatiepsychologie --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsvorming, kredieturen, beroepsopleiding --- Organisatiesociologie: algemeen --- Organisatieleer: algemene werken --- 65.013 --- 371.21 --- Bedrijfsopleidingen
Choose an application
Het accent in dit boek ligt op het integratieproces van mens en organisatie, hierbij inspelend op de ontwikkelingen in wetenschap en praktijk. Het eerste deel beschrijft de omgeving waarmee organisaties interageren. De veranderende omgeving stelt immers nieuwe uitdagingen aan organisaties. Iedere organisatie heeft zijn eigenheid, zoals elke persoon. Taal, cultuur, structuur en kerncompetenties zijn verschillende benaderingen die elk pogen om de eigenheid van organisaties in beeld te brengen, elk met hun mogelijkheden en beperkingen. Deze verschillende invalshoeken komen aan bod in het tweede deel. Verandering is de constante voor organisaties. Hoe deze veranderingen initiëren, sturen, begeleiden, vormt het thema van het derde deel. Welke de voorwaarden tot slagen zijn van veranderingen komt in ieder hoofdstuk weer aan bod. De medewerkers zijn de bouwstenen van de organisaties. Actuele thema's als stress, jobonzekerheid en de psychologische gevolgen hiervan, selectie in de veranderende context, ervaringsgericht leren vormen de kern van het vierde deel.
Arbeids- en organisatiepsychologie --- Organisatieverandering. --- Handboeken en inleidingen. --- arbeidsbelasting --- organisatiecultuur --- culturele diversiteit --- Organization theory --- systeemdenken --- aanwerving en selectie --- ervaringsleren --- personeelsmanagement --- 65.01 --- 65.012.4 --- #SBIB:35H305 --- #SBIB:309H251 --- #GSDBP --- #ECO:03.13:industrie en onderneming management --- Organisation Organisatie --- Changement Verandering --- Culture d'organisation Organisatiecultuur --- Sélection du personnel Personeelsselectie --- #KVHB:Organisatiepsychologie --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- Organisatie 658.014 --- bedrijfsreorganisatie --- bedrijfsstrategie --- organisatieleer --- Change strategie beleid cultuur verandering success gedrag communiceren --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Organisatieleer: organisatieverandering --- Interne communicatie en organisatie --- Management --- Organisatieleer --- Organisatieveranderingen --- Personeelsmanagement --- Sélection du personnel Personeelsselectie --- Organisatieverandering
Choose an application
1-12
Lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Algemeen. --- Pubertijd en adolescentie. --- holebi's --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- seksualiteit --- ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- puberteit --- Adolescentie --- adolescentie --- 305.2 --- 416.25 --- Adolescentenpsychologie --- Denkontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling --- Moraalontwikkeling --- Ontwikkeling --- Sociale ontwikkeling --- adolescentenpsychologie --- denken --- denkprocessen --- emotionele ontwikkeling --- ethiek --- moraalontwikkeling --- psychologie --- sociale ontwikkeling --- 450.8 --- Adolescenten --- Didactische werkvormen --- Ervaringsleren --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leraren --- Leren --- Lesgeven --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Ontwikkeling van kinderen --- Psychologie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfstandig leren --- psychologie (gez) --- 159.987 --- Psychologie van groepen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Vanaf c. 13 jaar --- Methodiek van het studeren --- #GSDBP --- adolescentiepsychologie --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Jeugdpsychologie --- Identiteitsontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- 159.922.8 --- Lerarenopleiding : CVO --- 189 Kinderrechten en gezondheidszorg --- 159.922 --- Jeugdcriminaliteit --- Persoonlijkheid --- Seksualiteit --- 159.922.8 Psychologie van de adolescent --- Psychologie van de adolescent --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Choose an application
Bibliotheek François Vercammen
Learning. --- Teaching. --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- pedagogiek --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 450.4 --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogiek --- Rogers, Carl --- 419.3 --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- studiemethoden --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Education --- Memory Training --- Phenomenography --- Training, Memory --- Memory Consolidation --- Onderwijskunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- pedagogie --- Educational systems. Teaching systems --- opvoeding --- Educational psychology --- psychologie --- Personality development --- Developmental psychology --- education --- Educational sciences --- Onderwijspsychologie --- onderwijspsychologie --- leerpsychologie --- ervaringsleren --- #GBIB:SMM --- Pedagogie --- 371 --- 159.95 --- 371.3 --- Learning --- Teaching --- Activity, Training
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|