Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In het boek Actief in de digitale leeromgeving maakt u aan de hand van tien uitgewerkte didactische scenario?s kennis met de vele mogelijkheden van de digitale leeromgeving. U krijgt de kans om de troeven ervan te benutten als een meerwaarde binnen de eigen didactische praktijk. Actief in de digitale leeromgeving bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een theoretisch kader geschetst van de didactiek die ten grondslag ligt aan de digitale leeromgeving. Dit referentiekader kent een praktijkgerichte inslag en vormde de basis voor het uitwerken van de didactische scenario?s van het tweede deel. Deze scenario?s bevatten concrete stappenplannen waarin de verschillende componenten van het didactisch handelen uitgebreid worden toegelicht.
Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Onderwijstechnologie. --- onderwijsvernieuwing --- School management --- e-learning --- Computer assisted instruction --- ICT ; onderwijs --- Didactiek --- 371.3 --- 371.39 --- 371.694 --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- 371.2 --- 371.315.9 --- digitale leermiddelen --- digitale leeromgevingen --- portfolio's --- 37 --- Toledo --- elektronische leeromgevingen --- elektronische portfolio's --- onderwijs --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- digitale leeromgeving --- digitalisering --- 371.:004 --- 489.4 --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Krachtige leeromgevingen --- Portfolio's --- hoger onderwijs --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- ICT in het onderwijs --- Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs ; didactiek --- Digitale leermiddelen --- Digitale leeromgeving --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- Computerondersteunend onderwijs --- automatisering (computer) --- coaching --- computergestuurd onderwijs --- informatieverwerking --- innovatie (veranderen) --- internet --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- portfolio --- secundair onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- computerondersteund leren --- didactiek --- elektronische leeromgeving --- ict --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- ICT ; secundair onderwijs ; didactiek --- 371.39 Overige leermethoden --- Overige leermethoden --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Onderwijsorganisatie --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: informatie & communicatie technologie) --- departement Algemeen 10 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Hoger onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Onderwijs --- Digitalisering --- ICT-vaardigheden --- 371.300 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
E3 begeleiding: wat houdt het begeleiden via elektronische communicatie in? Waar moet een docent rekening mee houden? Welke vaardigheden heeft hij nodig? De lezer kan op deze, en andere vragen in dit boek het antwoord vinden.
Computer assisted instruction --- HO (hoger onderwijs) --- universitair onderwijs --- e-learning --- onderwijsbegeleiding --- computerondersteund onderwijs --- onderwijspraktijk --- Higher education --- Netherlands --- ICT ; hoger onderwijs --- Digitale communicatie --- Leerlingbegeleiding --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs --- 454.52 --- 489 --- ICT leermateriaal --- discussiegroepen --- discussiemethode --- elektronische leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- studentenbegeleiding --- 489.52 --- Competentiegericht onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Discussiegroepen --- E-begeleiding --- E-learning --- Elektronische communicatie --- Elektronische discussiegroepen --- Elektronische leeromgeving --- Elektronische leeromgevingen --- Hoger onderwijs --- Leerkrachten --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studietrajectbegeleiding --- 489.4 --- e3 begeleider --- hoger onderwijs ict --- Digitale leermiddelen --- E-leren --- S20080050.JPG --- studiebegeleiding --- Computer ondersteund onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- 371.3 --- 378 --- 371.21 --- E-learning. --- Hoger onderwijs.
Choose an application
Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.
E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st Century Skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten? Wij reiken graag handvatten aan om met jouw fysieke leeromgeving aan de slag te gaan. Of het nu over de inrichting van de klas gaat of over het (ver)bouwen van jouw droomschool. Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden. Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar! Bron : http://www.acco.be
Scholen ; inrichting --- schoolinrichting --- Onderwijs --- Klasinrichting --- Scholen --- Scholenbouw --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Scholen : inrichting --- Schoolinrichting --- 371.6 --- onderwijs --- School management --- Didactics --- Teaching aids --- Public buildings --- Architecture --- schools [buildings] --- scholen --- klasinrichting --- leeromgevingen --- Schoolgebouwen --- Scholeninfrastructuur --- School (instelling) --- Schoolgebouw --- Schoolinfrastructuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Architectuur. --- Onderwijs. --- Scholen ; inrichting.
Choose an application
Dit boek brengt 13 geslaagde implementaties van onderwijsvernieuwing in beeld vanuit het gezichtspunt van studenten, docenten, managers. De voorbeelden komen rechtstreeks uit de praktijk van 10 verschillende hogeronderwijsinstellingen. Daarnaast neemt de uitgave een kijkje in de keuken van onderwijsvernieuwing buiten het hoger onderwijs, als extra inspiratiebron voor uw eigen vernieuwingsuitdaging. In het laatste hoofdstuk worden alle beschreven praktijksituaties nog eens integraal bekeken, om lering te trekken en om herkenbare succesfactoren te kunnen vaststellen. Meerwaarde van 'e-learning in de praktijk' biedt daarmee vele ideeën en dient als steun in de rug voor opleidingsmanagers en vernieuwingsgezinde docenten
Hoger onderwijs --- ICT --- Didactiek. --- Hoger onderwijs. --- E-learning. --- Computer assisted instruction --- HO (hoger onderwijs) --- universitair onderwijs --- e-learning --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Higher education --- Netherlands --- E-learning --- 780 Hoger onderwijs --- Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Onderwijs --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- e-leren --- hoger onderwijs --- 378.1 --- 454.21 --- 454.51 --- 489 --- Begeleid zelfstandig leren --- Blended learning --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- E-learning(E-leren) --- Elektronische leeromgeving --- Evaluatie --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Portfolio's --- Zelfstandig leren --- assessment (beoordeling, vaststelling) --- competenties --- elektronisch portfolio --- elektronische leeromgeving --- leermethoden --- portfolio's --- stagebegeleiding --- 489.4 --- Blended leren --- Evaluatie (Beoordeling) --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- 371.39 --- Digitale leermiddelen --- Elektronische leeromgevingen --- E-Leren: didactiek --- S20080051.JPG --- computers in het onderwijs --- leermiddelen --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Computer ondersteund onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 67 --- 371.6 --- 378 --- Intranet --- Internet --- Computergestuurd onderwijs --- Automatisering --- Onderwijs --- 371.300 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit werk staat het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van cursussen waarin gebruik wordt gemaakt van digitale middelen centraal. Naast algemene informatie over het leren en doceren met digitale middelen gaat dit boek in op competenties die docenten en studenten nodig hebben om goed te kunnen functioneren in een onderwijsomgeving waarin digitale middelen worden gebruikt. In dit boek wordt een gedetailleerd en concreet stappenplan aangereikt voor het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van volledig digitale cursussen en van cursussen waarin digitale middelen worden gebruikt. De informatie in dit boek wordt ondersteund met tipsheets die docenten en onderwijsadviseurs direct kunnen gebruiken bij het vormgeven van digitaal onderwijs
484.4 --- 489.4 --- didactisch proces --- doceren --- informatica --- leerkracht --- leermethoden --- leren --- onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Lerarenopleiding --- Studiemethoden --- Digitale leermiddelen --- hoger onderwijs --- digitale leermiddelen --- digitaal onderwijs --- 371.3 --- 371.39 --- 373.6 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Digitalisering --- Elektronische leeromgeving --- ICT --- Leermethoden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- doceeroefeningen --- docenten --- elektronische leeromgeving --- leeromgeving --- Elektronische leeromgevingen --- 081183.jpg --- Digitale informatie --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Studeren --- Computer assisted instruction --- e-learning --- Didactics of higher education --- cursussen --- Educational psychology --- didactische werkvormen --- lesgeven --- didactiek --- PXL-Tech 2016 --- PXL-Central Office 2017 --- Leraren --- Leren --- Doceren --- 454.52 --- Competenties --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Evaluatie --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internationalisering --- Portfolio's --- Reflecteren (Terugblikken) --- Stagebegeleiding --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Leraar --- Leermethode --- Directie
Choose an application
E-learning is nog steeds een vrij nieuw domein in ons huidige onderwijs. Het aantal mogelijkheden en beschikbare technologieën neemt nochtans exponentieel toe. Tegelijk is er ook een digitale didactiek ontstaan die de didactische meerwaarde onderzoekt van het inzetten van software en hardware. Rond dit alles is een heel specifiek jargon ontstaan, niet altijd even toegankelijk voor niet-ingewijden. Deze verklarende lijst wil dan ook een hulpmiddel zijn voor wie in het onderwijs actief is en dagelijks met e-learning te maken heeft of zal hebben. Dit werk richt zich dus ook tot toekomstige leerkrachten en docenten die vanuit hun opleiding voldoende basis moeten meekrijgen rond het veld van e-learning, om zowel technologisch als didactisch zinvol te werk te kunnen gaan.De 274 lemma's zijn typologisch opgedeeld in 11 categorieën die de contextualisering van de term ondersteunen. Deze Nederlandstalige terminologielijst biedt ook de Franse en Engelse equivalenten aan, om meertalige termen efficiënt en correct te gebruiken. In de verwijzingslijst kunnen verder ook minder frequente synoniemen van de lemma's of aanverwante termen worden teruggevonden
Afstandsonderwijs --- E-learning --- Woordenboeken. --- vakthesauri --- Computer assisted instruction --- e-learning --- terminologie --- Internet in education --- Dictionaries --- Education --- Computer network resources --- Academic collection --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- digitale didactiek --- lexicon --- 454.52 --- ICT --- computerondersteund onderwijs --- e-leren --- elektronische leerplatformen --- 37.018.43 --- Digitale leerplatformen --- ICT : onderwijs --- mediawijsheid --- afstandsonderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- Digitale didactiek --- Woordenboeken --- Computerondersteund onderwijs --- Digitalisering --- Didactiek --- Technologie --- Terminologie --- Woordenboek --- Maatschappij
Choose an application
Ruim dertig Nederlandse en Vlaamse experts geven hun visie op flexibilisering en vraagsturing, competentiegericht opleiden en toetsen, rendementen, moderne leerpsychologie, ervaringen met ICT, kwaliteitszorg en accreditatie, bestuur en management in een kennisintensieve samenleving.
Hoger Onderwijs --- Nederland --- vernieuwing. --- Vlaanderen --- onderwijsvernieuwing --- School management --- didactiek --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.4 --- hoger onderwijs --- ICT --- onderwijsbeleid --- 450.4 --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leerprocessen --- Management --- Onderwijsvernieuwing --- kwaliteitszorg onderwijs --- onderwijsinnovatie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijskunde --- Didactiek --- Accreditatie --- Bestuur --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Onderwijs --- 489.33 --- Accreditering --- Bedrijfsleven --- Competentie --- Competentiegericht onderwijs --- Economie --- Elektronische leeromgevingen --- E-leren --- Flexibiliteit --- IKZ --- Kennisontwikkeling --- Leeromgeving --- Studieloopbaan --- (zie ook: beroepseconomie) --- Leerproces --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- 371.13 --- 371.212 --- 371.31 --- 454.21 --- effectief leren --- 454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- onderwijsbeleid (ler) --- onderwijsleerprocessen (ler) --- onderwijsorganisatie (ler) --- 094180.jpg --- Didactiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische beginsituatie --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- basiseducatie --- Coöperatief leren --- leren leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- leeromgevingen --- leermotivatie
Choose an application
De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.
leermotivaties --- Teaching --- motivatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leren leren --- Motivatie ; onderwijs --- 371.012 --- 371.3 --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Didactiek --- leerdoelstellingen --- leeromgevingen --- onderwijskunde --- 454.21 --- didactiek --- didactische werkvormen --- studiebegeleiding --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsonderzoek --- student-tutoring --- motivatie (ler) --- studiemethode --- 454.23 --- onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijskunde --- didactische modellen --- Leren --- Motivatie
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|