Listing 1 - 10 of 213 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Logic --- Philosophy of science --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen.
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- lesgeven
Choose an application
Annelies Boutellier stelt in haar boek dat goed vakmanschap van de leraar staat of valt met reflectie op en bewustzijn over de eigen persoonlijkheid. Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. Dit boek is vooral geschreven voor jonge en aankomende leraren. Om hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van de zeven competenties van het vak leraar.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- basisonderwijs --- lerarenopleiding
Choose an application
Kennis die studenten op de pabo en de lerarenopleiding opdoen, valt pas op zn plek als zij voor de klas staan. Hoe halen zij het beste uit de beroepsvoorbereiding en stages? Goed lesmateriaal kan daar een nuttige bijdrage aan leveren. Dit boek ondersteunt de studenten bij zelfreflectie, ervaringsleren op de werkplek en het meten en vastleggen van eigen groei. Praktijkboek voor leraren maakt studenten verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Voor diverse fases van hun studie krijgen zij gereedschap aangereikt, waarmee de theorie benut kan worden op de werkplek. Zo leren studenten zichzelf als professional én als persoon kennen. Praktijkboek voor leraren heeft een compacte opzet en gaat uit van Leren door doen. Het boek behandelt de themas: Ik als leraar, Mijn werkplek, Mijn lessen en Mijn portfolio. Per onderwerp krijgt de student inzicht in wie hij is, wat hij wil, welke acties hij kan ondernemen en wat het resultaat daarvan is. De student bepaalt zelf welke themas op welk moment relevant zijn. Dit boek is een hulpmiddel op weg naar leraarschap. Het gaat uit van 'leren door doen' en bevat een rijke verzameling opdrachten die aankomende en startende leraren uitdagen om na te denken over hun toekomstig beroep en is opgebouwd rond vier thema's: ik als leraar; mijn werkplek; mijn lessen; mijn portfolio. Bij elk thema biedt het boek naast opdrachten, checklists of varieerkaarten een theoretisch kader dat de besproken onderwerpen in een bredere context plaatst. Het eerste deel van het boek bevat oriënterende opdrachten en handvatten die voornamelijk gericht zijn op de eerste jaren van de opleiding. Het tweede deel biedt verdiepende opdrachten die vooral geschikt zijn voor studenten die verder in de opleiding zitten en al ervaring hebben opgedaan tijdens stages. 'Praktijkboek voor leraren' is bedoeld voor gebruik tijdens de stage en als leermiddel bij vakken als studieloopbaanbegeleiding, vakdidactiek, onderwijskunde en intervisie.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding
Choose an application
teachers colleges [buildings] --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactics --- Lerarenopleiding --- Nederland --- Vlaanderen --- Nederland. --- Vlaanderen. --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactiek --- lerarenopleidingen --- Didactiek ; hoger onderwijs --- Onderwijs ; Nederland --- Onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
"Samen school maken" is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van de betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve inpact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. 'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouders op school regelt. Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft. (Bron: covertekst)
Regen --- Buitenspelen --- School management --- onderwijsbeleid --- ouderparticipatie --- onderwijsparticipatie --- Lerarenopleiding --- Algemeen.
Choose an application
Literature --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen --- (vak)didactiek talen.
Choose an application
Teaching --- Secondary education --- SO (secundair onderwijs) --- lerarenopleiding --- lesgeven
Choose an application
Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.
Didactic strategies --- stages --- stagebegeleiding --- 450.7 --- werkplekleren --- Mentoren --- Lerarenopleiding --- lerarenopleiding --- stagescholen --- 113554.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding : CVO --- Stages --- 377.8 --- Teachers --- In-service training --- Handbooks, manuals, etc.
Listing 1 - 10 of 213 | << page >> |
Sort by
|