Narrow your search

Library

PXL (2)

UHasselt (2)

ACV - CSC (1)

KBR (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Verantwoord schoolmanagement : bouwen aan een verantwoorde school
Author:
ISBN: 9789030184645 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kiezen voor STEM : de keuze van jongeren voor technische en wetenschappelijke studies.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789040303340 Year: 2012 Volume: 25 Publisher: Brussel VRWI (Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Vlaanderen studeren jaarlijks onvoldoende jongeren af met diploma’s op gebied van exacte wetenschappen, toegepaste wetenschappen, ICT en techniek (STEM). De komende jaren zal deze problematiek zich nog scherper stellen door het toenemend aantal technici, ingenieurs en wetenschappers dat met pensioen gaat en zal moeten vervangen worden. Deze problematiek belemmert de economische groei en de verdere ontwikkeling van de kennismaatschappij in Vlaanderen. Het onderzoek omvatte verschillende onderdelen. Er werden gedetailleerde analyses gemaakt van de overgang tussen het secundair en het hoger onderwijs, en meer in het bijzonder hoe het aandeel van de scholieren en studenten in STEM-richtingen daarbij evolueert. Een tweede onderdeel bestond uit de analyse van de instroom van STEM-gediplomeerden in de arbeidsmarkt en de evolutie van het STEM-gehalte van hun job tijdens het begin van hun loopbaan. De onderzoekers bestudeerden ook de internationale studentenstromen. Deze analyses werden in een breder perspectief geplaatst door vergelijkingen met cijfers en evoluties in andere Europese landen. Dankzij contacten met buitenlandse experten en bezoeken ter plaatse identificeerden de onderzoekers interessante buitenlandse STEM-initiatieven, bedoeld om jongeren te sensibiliseren voor STEM-studierichtingen en -beroepen. Het onderzoek werd gecompleteerd met een internationale literatuurstudie over de factoren die het studiekeuzeproces bij jongeren beïnvloeden. In het kader van dit onderzoek werd ook een nieuwe STEM-classificatie ontwikkeld en toegepast voor de Vlaamse studierichtingen in het secundair en het hoger onderwijs.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by