Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Personnel management --- Mass communications --- personeelsmanagement --- evaluatie (onderwijs) --- functioneringsgesprekken
Choose an application
Leerkrachten staan voor de taak om hun leerlingen voor te bereiden op de toekomst. De ontwikkelingen in onze samenleving gaan echter zo snel, dat het moeilijk te voorspellen is hoe deze toekomst eruit zal zien. Veel leerlingen zullen straks een beroep uitoefenen dat nu nog niet bestaat. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de vraag wat voor deze leerlingen essentieel is om te leren. Pas als je de doelen zorgvuldig hebt vastgesteld, kun je als leerkracht planmatig en resultaatgericht te werk gaan, goed evalueren en zicht houden op de individuele leerresultaten.In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen leren (toekomstige) leerkrachten kritisch te kijken naar de doelen van het onderwijs en deze vervolgens zo efficiënt mogelijk te bereiken. Een belangrijk aspect daarbij is het zelf ontwerpen van leeractiviteiten en het selectief gebruikmaken van reeds ontwikkeld lesmateriaal. Er is immers maatwerk nodig om in te kunnen spelen op de toenemende diversiteit in de klas en de veranderingen in het onderwijs die elkaar steeds sneller opvolgen.Ook wordt besproken hoe leerkrachten hun eigen professionaliteit kunnen blijven ontwikkelen, zodat ze de snelle maatschappelijke ontwikkelingen ook zelf bij kunnen houden. In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen wordt de theorie afgewisseld met casuïstiek uit de onderwijspraktijk. Daardoor wordt inzichtelijk hoe opbrengstgericht werken in de klas handen en voeten kan krijgen, niet alleen bij taal- en rekenonderwijs, maar binnen alle vakken.
School management --- Didactics --- educatief ontwerpen --- evaluatie (onderwijs) --- leerdoelstellingen --- onderwijsvernieuwing --- onderwijskunde --- evalueren --- toetsen
Choose an application
In het onderwijs is een duidelijke kentering gaande en men is op zoek naar nieuwe alternatieve vormen van onderwijs. Daarbij staat vooral het ontwikkelings- en leerproces van de jongere zelf centraal. Daarbij ook vaardigheden als: samenwerkend leren, leren nadenken, zoeken van oplossingsstrategieën. Het is logisch dat bij die nieuwe vormen van onderwijzen ook nieuwe vormen van evaluatie horen. Deze publicatie is vanuit die behoefte samengesteld en geeft een overzicht van alternatieven die daarbij aansluiten. In dit praktische boek komen onder andere aan de orde: assessment, de verschillende soorten van assessment en het geven van feedback. Bij elk onderdeel wordt steeds beschreven: wat is het? Welke vormen onderscheiden we? Praktische voorbeelden. Het portfolio wordt beschouwd als een onderdeel van een assessment. Uiteraard is er ook aandacht voor ouders en de wijze waarop je ouders kunt betrekken bij deze vormen van evaluatie. Aan deze publicatie is een website verbonden, waar men de formulieren kan downloaden. Gericht op basisonderwijs, voortgezet en hoger onderwijs. Het boek voorziet in een behoefte, omdat het nogal eens zoeken is naar praktische informatie over dit onderwerp. © NBD Biblion I. ASSESSMENT, HOE BEGIN JE ERAAN? 1. Wat ga je evalueren 2. Waarom wil je evalueren 3. Wie evalueert? 4. Hoe verloopt de evaluatie? II. SOORTEN ASSESSMENT 1. Vaardighedenassessment 2. Overall-toetsen 3. Authentieke assessment 4. Portfolio 5. Self-assessment 6. Peers assessment 7. Co-assessment 8. Hoe geef je eens core bij self-,peer en co-assessment? 9. Overkoepelende conclusie III. FEEDBACK 1. Mondelinge feed-back terwijl de klas aan het werk is 2. Het geven van punten 3. Ouders op de hoogte brengen IV. SLOTBESCHOUWINGEN: WERK-EN TIJDSDRUK 1. Assessment ontwerp 2. Ondersteunen van leerlingen 3. Verbeteren van opdrachten 4. Feedback aan leerlingen 5. Administratie
Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- België --- evaluatie --- assessment --- feedback --- departement Lerarenopleiding --- departement Gezondheidszorg 07
Choose an application
Houvast voor uitstekend economie-onderwijsOm kwaliteitsvol onderwijs te realiseren heeft elke leraar, naast een algemeen didactische en pedagogische vorming, nood aan een specifieke vakdidactiek. Dit helder en sterk praktijkgericht basiswerk dat de auteurs op basis van jarenlange ervaring met startende leerkrachten economie opstelden, komt daaraan tegemoet.Dit boek focust op hoe een les economie wordt opgebouwd, maar gaat ook een stap verder. Via een gestructureerd denkschema doet Vakdidactiek voor leraren economie het didactische denken binnen het vakdomein stapsgewijs uit de doeken. De vele voorbeelden illustreren hoe je deze didactische principes in de praktijk omzet.Alle essentiële elementen om het beste uit je lessen economie te halen, komen aan bod. Behalve verbredende themahoofdstukken vind je in dit werkinstrument onder meer informatie over werkvormen, evaluaties en mediagebruik. Zo biedt dit boek de nodige vakondersteuning voor zowel de leraar economie als de student in de lerarenopleiding.https://www.academiapress.be/nl/vakdidactiek-voor-leraren-economie-herwerking
Economie --- Didactiek --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- economie --- didactiek --- Economie ; secundair onderwijs ; didactiek --- Didactics of economy --- evaluatie (onderwijs) --- SO (secundair onderwijs) --- didactische processen --- mediagebruik --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- Economics --- Didactics
Choose an application
419.3 --- onderwijspsychologie (ler) --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijspsychologie --- #PBIB:gift 2004 --- probleemoplossend denken --- toetsen --- Psychology, Educational --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Pedagogische psychologie. --- didactische processen --- psychodiagnostiek --- leren leren --- Educational psychology --- School management --- #PBIB:2004.3 --- leerproblemen --- Education --- Psychology --- Child psychology --- Lerarenopleiding --- Algemeen.
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.
Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Nederland. --- leren --- evaluatie (onderwijs) --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteit --- School management --- onderwijsorganisatie --- didactiek --- 450.4 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek --- Evaluatie --- Kwaliteitszorg --- Leren --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- Begeleiding (Coaching) --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT --- Begeleiding ; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijspraktijk --- Onderwijs ; woordenboeken --- (zie ook: Schoolrapporten) --- departement Algemeen 11 --- onderwijskundige begrippen --- kwaliteitszorg --- Terminologie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Sinds 2007 worden scholen van het secundair onderwijs geacht hun leerkrachten te evalueren. Dit maakt deel uit van een cyclus van functionerings- en evaluatiegesprekken, naar analogie met wat in de bedrijfswereld gebruikelijk is. Voor het eerst is wetenschappelijk onderzoek beschikbaar over hoe dit in het secundair onderwijs, maar ook in de Centra voor Volwasseneneducatie en de Centra voor Leerlingenbegeleiding effectief gebeurt, en wat de bedoelde en onbedoelde effecten zijn. Het onderzoek geeft aanleiding tot een aantal duidelijke aanbevelingen met betrekking tot het evaluatiesysteem voor het onderwijzend personeel. (Bron: covertekst)
Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Didactic evaluation --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- Research on teaching --- Flanders --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Teachers --- Rating of --- Education and state --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijzend personeel --- secundair onderwijs --- evaluatietechnieken --- Evaluatie --- Onderwijs --- Personeel --- Personeelsevaluatie --- Secundair onderwijs --- CLB --- Volwasseneneducatie --- 750 Onderwijspersoneel --- personeelsbeleid --- onderwijs --- onderwijspersoneel --- evaluatie --- Personeelsbeleid ; onderwijs ; Vlaanderen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Training --- Sport --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
#PBIB:2002.4 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Leren --- #KVHB:Pedagogie --- 371.31 --- evaluatie --- leerlingenbegeleiding --- schoolbegeleiding --- schoolleiding --- zelfstandig leren --- 450.2 --- begeleid zelfstandig leren --- onderwijs --- onderwijsorganisatie --- 450 --- zelfstandig leren (ler) --- 484.52 --- didactisch proces (leerproces) --- leermethoden --- Leerbegeleiding --- Didactische werkvormen --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Contains audio-visual material --- Didactic strategies --- onderwijsmanagement --- didactiek --- evaluatie (onderwijs) --- zelfstudie --- didactische werkvormen
Choose an application
Probleemgestuurd onderwijs vereist voor toetsing een andere dan de traditionele aanpak. Deze uitgave geeft inzicht in de wijze waarop toetsing in probleemgestuurd onderwijs kan worden aangepakt. Het bevat een overzicht van de huidige inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en gaat in op de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe toetsvormen. Ook geven de auteurs een aantal adviezen voor de opzet van een toetsprogramma. Toetsing in probleemgestuurd onderwijs biedt nuttige informatie voor een ieder die zich verder in de toetsproblematiek wil verdiepen. 1. PGO en toetsing; 2. Kenmerken van PGO; 3. Ontwikkeling in toetsvormen; 4. Voorbeelden van toetsvormen; 5. Toetsing als integraal programma; 6. Naar een ideaal toetsprogramma; 7. Vijf basisvragen
Evaluatietechnieken --- Probleemgestuurd leren. --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- Didactics of higher education --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Research on teaching --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- toetsen --- 489 --- 489.4 --- 489.54 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Toetsing --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- toetsvormen --- 371.26 --- 371.39 --- Examens --- Hoger onderwijs: probleemgestuurd onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.3 --- 371.21 --- studietoetsing --- Probleemgestuurd leren --- Toetsen --- Toets
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|