Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Veel scholen, veel jongeren, veel leerkrachten, veel klasactiviteiten, veel omgaan met elkaar, . Scholen zijn een veelkleurig verhaal van menselijke verhoudingen, interactie en innerlijke beleving. Evenveel aspecten waarmee iets fout kan lopen, evenveel wegen om ermee om te gaan. Peter Adriaenssens, Gie Deboutte, Johan Deklerck, Chico Detrez, Wim D'haese, Anne Hermans, Hilde Leonard, Pat Patfoort en Willy Vandamme: een keure van de grootste experten uit de wetenschap en de praktijk belichten in dit boek de psychologische, pedagogische, criminologische en antropologische aspecten van probleemgedrag in het onderwijs. Een veelkleurig verhaal vraagt om een breed spectrum van preventie en aanpak. Leerlinggedrag is niet alleen oorzaak, maar kan ook als symptoom beschouwd worden van een breder functioneren van een school en van de samenleving. Dit boek wil de multi-aspectualiteit van probleemgedrag en de preventie en aanpak ervan in kaart brengen en naast theoretische inzichten ook praktische handvatten aanreiken, zodat leerkrachten, directies, CLB-medewerkers, hulpverleners en iedereen die actief is in het onderwijs inspiratie kan opdoen voor zijn concrete praktijk. Het boek is een goed gefundeerd, praktijkgericht boek met een schat aan informatie voor iedereen die met probleemgedrag in het onderwijs begaan is: leerkrachten, directies, CLB-medewerkers, hulpverleners, academici en studenten.
Gedragsstoornissen --- Preventieve jeugdzorg. --- Onderwijs. --- gedragsstoornissen --- schoolproblemen --- Educational psychology --- Personality development --- Gedragsproblemen --- probleemjongeren --- #PBIB:+107.21 --- Academic collection --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Schoolpsychologie --- adolescentie --- pesten --- preventie --- probleemgedrag --- weerbaarheid --- 467 --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- 465 --- Adolescentie --- Conflicten --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Pesten --- Preventie --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- conflicten --- jeugdzorg --- straffen --- Sociale vaardigheden --- 37.064 --- 120132.jpg --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- gedragsproblemen (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- jongeren --- onderwijs --- 362.7 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Problem children --- Education --- Belgium --- Behavior disorders in children --- PXL-Education 2015 --- probleemhantering --- onderwijsbegeleiding --- Onderwijs --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit praktische werkboek is te gebruiken bij het succesvolle handboek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Het bevat opdrachten en oefeningen die er voor zorgen dat de verworven kennis geïntegreerd kan worden in het dagelijks handelen van de (toekomstige) leraar.
Secondary education --- klassenmanagement --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- Personality development --- kinderen met een beperking --- HO (hoger onderwijs) --- 464 --- ADD --- Autisme --- DCD --- NLD --- Agressie --- Hoogbegaafdheid --- ODD --- depressie --- Gilles de la Tourettesyndroom --- gedragsproblemen --- secundair onderwijs --- Gedragsproblemen ; secundair onderwijs --- 646 --- probleemgedrag --- kinderen met leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Secundair onderwijs --- Passend onderwijs --- ADHD --- Attention Deficit Disorder --- Hechtingsproblemen --- Angsten --- Faalangst --- Depressie --- Stress --- Trauma --- Developmental Coordination Disorder --- Niet-verbale leerstoornis --- Pesten --- Gedragsproblemen ; onderwijs --- Angst --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Psychotrauma --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Een ongeluk, vechtscheiding, het verlies van een ouder, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: als kinderen een ingrijpende gebeurtenis meemaken, kan dat tot trauma leiden. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als leraar hun gedrag verkeerd kunt interpreteren. Dit praktische boek gaat in op dat gedrag en hoe je daar als leraar het best mee kunt omgaan. De auteur doet een oproep aan iedere leraar vooral niet weg te kijken, omdat je de enige veilige persoon in het leven van een kind kunt zijn. Vanuit die rol kun je mogelijk bijdragen aan verwerking en herstel.De traumasensitieve school biedt diepgaande kennis over de achtergrond van trauma en de gevolgen ervan op de ontwikkeling van het kinderbrein. De vele voorbeelden, handelingsadviezen en tips maken het een buitengewoon praktisch boek dat leraren, begeleiders, zorgcoördinatoren en leidinggevenden kunnen gebruiken om de school en de klas traumasensitief te maken. Daarbij is het onmisbaar voor studenten. Informatieve bijlagen zijn met een code in het boek van de website te downloaden.(Bron: www.lannoo.be)
scholen --- trauma's --- gedragsproblemen --- Trauma's ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Trauma's --- #PBIB:+105.91 --- Kinderen met psychosociale problemen --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Trauma's ; kinderen - Gedragsstoornissen ; onderwijs. --- gedragsstoornissen --- traumatologie --- schoolmoeheid --- kindermishandeling --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- schoolomgeving --- Teacher education. Teacher's profession --- Trauma --- Kinderen --- Onderwijs --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Psychotrauma --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- kinderen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In dit boek staat de onderwijsleersituatie centraal, vooral het denken en handelen van leraren. Het gaat om hun visie, houding, overtuigingen en gevoelens ten opzichte van gedragsproblemen en hun strategieën: Wat doen ze om gedragsproblemen te voorkómen, te beperken of op te lossen? Goed onderwijs is de belangrijkste en meest effectieve preventie van gedragsproblemen, maar ook doeltreffende curatie blijft van belang. Door de integratie van eigen onderzoek naar praktijkkennis van leraren met onderwijskundige, (ortho)pedagogische en psychologische literatuur vormt dit boek eenrijke bron voor iedereen die tegemoet wil komen aan specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met de eis om voor alle leerlingen in een klas een uitdagende en ondersteunende leeromgeving te creëren. Dit boek is bedoeld voor (aanstaande) leraren en schoolteams in het primair en (de eerste fase van)het secundair onderwijs.
Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- orthopedagogiek --- lerarenberoep --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Personality development --- pedagogiek --- schoolproblemen --- Neurobehavioral disorders --- Teachers --- Professional ethics --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Zorgverbreding --- gedragsproblemen --- leerlingbegeleiding --- probleemgedrag --- welbevinden --- 467 --- psychosociale problemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Preventie --- Probleemsituaties --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- Gedragsprobleem --- Gedragsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingenbegeleiding --- Probleemgedrag --- Welbevinden --- zorgverbreding --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- 093153.jpg --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- klasmanagement --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- schoolkinderen --- probleemoplossend denken --- PXL-Education 2015 --- Onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Leraren --- Begeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Directie
Choose an application
'Als je geen orde kunt houden in de klas, ben je geen goede leraar', luidt het vooroordeel. Veel leraren hebben moeite met de vaardigheid om orde te houden. Een bijkomende factor is dat wat bij de ene leraar niet mag, bij de andere geen enkel probleem is. Het is daarom niet alleen van belang dat leraren orde kunnen houden in hun eigen klas, maar ook leren hun aanpak zo op elkaar af te stemmen dat er sprake is van uniforme leefregels binnen de school. Leerlingen leren immers het best in een veilige, plezierige omgeving. Lessen in orde biedt (aanstaande) leraren een methode voor het creëren van zo'n stimulerend werkklimaat. De methodiek is op vier niveaus uitgewerkt: het niveau van de klas, van de school, van de individuele leraar en van de individuele leerling. Zo reikt dit boek de leraar concrete instrumenten aan om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook biedt het handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Verder is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Initial didactic situation --- lerarenberoep --- klassenmanagement --- ordeproblemen (onderwijs) --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- 100734.jpg --- Didactiek --- gezag --- klasmanagement --- onderwijsstijlen --- relatie leraar - leerling --- tucht --- 454.22 --- didactiek --- 454.23 --- Concentratie (Aandacht) --- Gedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Interactie --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Relatie leraar - leerling --- klasmanagement (ler) --- onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Onderwijspraktijk --- onderwijskunde --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Klassenmanagement --- Tucht --- Gedragsproblemen --- Gedragsprobleem
Choose an application
In dit boek wordt de samenhang tussen de psychosociale ontwikkeling van een leerling en diens educatieve ontwikkeling beschreven. Stagnatie in de psychosociale ontwikkeling leidt bijna altijd tot problemen bij de educatieve ontwikkeling en omgekeerd. De auteurs stellen dan ook dat de school zich (mede) verantwoordelijk dient te gedragen voor de psychosociale ontwikkeling van zijn leerlingen. In de eerste hoofdstukken van dit boek worden deze theoretische uitgangspunten uitvoerig beschreven. Vervolgens worden de verschillende aspecten van effectieve communicatie behandeld. De auteurs gaan ook uitvoerig in op 3 belangrijke houdingsaspecten van de begeleider: afstandelijke betrokkenheid, belangeloze belangstelling en dienstbare deskundigheid. Voorzichtigheid, waarborg van privacy, begripvolle communicatie en erkenning van de loyaliteit tussen ouders en kinderen zijn voorwaarden voor succes. De voorbeelden in het boek dienen om de koppeling van theorie naar praktijk te vergemakkelijken en de vaardigheden te vergroten: tal van schrijnende verhalen illustreren situaties in gezinnen van autochtone en allochtone ouders. Het boek is geschreven voor leraren/docenten, mentoren en leerlingbegeleiders: zij die vanuit hun beroep of opleiding te maken hebben met de psychosociale begeleiding van leerlingen. Managers in het onderwijs krijgen praktische adviezen voor de inrichting van de zorg in hun organisatie
Pupil counseling. Pupil guidance --- leerlingenbegeleiding --- psychosociale hulpverlening --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gedragsproblemen --- Psychosociale problemen --- Zorgverbreding --- Contextuele theorie --- Gedragsprobleem --- Psychosociaal probleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Je hoort vaak van een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als zou blijken dat het brein helemaal geen prikkels verwerkt? We leren kinderen met autisme emoties koppelen aan gelaatsuitdrukkingen, maar wat als we eigenlijk geen emoties aflezen van het menselijk gelaat? Wat als het begrijpen van menselijk gedrag vooral een kwestie is van onbewust voorspellen van wat mensen gaan doen? Hebben socialevaardigheidstrainingen dan wel zin voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme?Recent onderzoek toont aan dat het klassieke beeld van hoe het brein werkt, met de computermetafoor van input, processing en output, niet echt klopt. Een brein dat informatie over de wereld bij elkaar puzzelt om dan te reageren heeft geen enkele overlevingskans in een wereld die volatiel, onzeker, complex en meerduidig is. Het menselijke brein voorspelt de wereld snel en onbewust, en houdt rekening met context.https://www.pelckmansuitgevers.be/autisme-en-het-voorspellende-brein.html
Autismespectrumstoornissen --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- autisme --- 616.89 --- Autisme --- Brein --- Prikkelverwerking --- Sociale vaardigheden --- Communicatieve vaardigheden --- Educational sciences --- autismespectrumstoornis (ASS) --- emoties --- leerstoornissen --- Developmental psychology --- Autismespectrumstoornis --- Autisme.
Choose an application
Hoe reageer je op leerlingen die over de schreef gaan? Een vraag waar iedere school mee worstelt en er al dan niet een eigen antwoord op vindt. 'Stagg' is de afkorting van Stappenplan Aanpak Grensoverschrijdend Gedrag. Met de naam Overstagg willen de auteurs beklemtonen dat het gebruik van het stappenplan voor de school wellicht een forse koerswijziging inhoudt. In de plaats van paniekerige, incoherente reacties die tot weinig resultaat leiden, zal de school met Overstagg tot een weloverwogen aanpak komen die samenhang vertoont en die een concreet doel beoogt.
gedragsverandering --- grenzen (psychologie) --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- schoolproblemen --- 371.2 --- didactische principes --- gedragsproblemen --- gezag --- 454.23 --- gedrag --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Probleemgedrag --- conflicthantering --- Leerlingbegeleiding --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding
Choose an application
Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Daarvoor moet je goed kunnen omgaan met kinderen ook als er problemen met een kind zijn. Hoe ga je om met kinderen op school zet uiteen hoe je de problemen van kinderen aanpakt. Met de PaboWijzer-card bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op www.pabowijzer.nl. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar kan pas een juiste aanpak kiezen als hij hier zicht op heeft; als duidelijk is of het kind met een probleem zit, en zo ja, met welk. Hoe ga je om met kinderen op school zet uiteen hoe je dit aanpakt. Allereerst door goed te (leren) kijken en luisteren. Maar ook het persoonlijk optreden van de leraar zelf krijgt veel aandacht. Dat is immers van grote invloed op het kind in zo'n situatie. Dit boek biedt algemeen aanvaardbare regels, zonder in algemeenheden te vervallen. Regels die mits aangepast aan de omstandigheden in veel situaties moeilijkheden beperken of voorkomen. De auteurs hebben de stof uitgebreid getoetst en geven dan ook veel praktijkvoorbeelden. Dit boek biedt je vaardigheden die je in staat stellen op een vruchtbare manier met kinderen (met problemen) om te gaan. Op www.pabowijzer.nl krijg je met de PaboWijzer-card bij het nieuwe boek gratis toegang tot: - Toetsvragen met feedback - Samenvattingen per hoofdstuk - Het e-book (digitale hoofdstukken)
Primary education --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- pedagogiek --- competenties --- omgangskunde --- 474.22 --- Cognitieve opvoeding --- Communicatievaardigheden --- Competenties --- Conflicten --- Gedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Rogers, Carl --- Zelfbeeld --- Communicatieve vaardigheden --- Conflicthantering --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Lager onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Basisonderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Competentie
Choose an application
De meest voorkomende klacht van leerkrachten gaat over disciplineproblemen in de klas. Vanuit de vaststelling dat ook probleemgedrag wordt aangeleerd, analyseert de auteur de oorzaken van probleemgedrag bij leerlingen. Met Probleemgedrag in de klas en agressie op school biedt de auteur een houvast om met probleemgedrag om te gaan. Stap voor stap wordt beschreven hoe onaangepast en storend gedrag aangepakt kan worden. Daarbij wordt zo nauw mogelijk aangesloten bij de concrete dagelijkse lespraktijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leerlingen die af en toe probleemgedrag vertonen en leerlingen die voortdurend de orde verstoren en als onhandelbaar worden beschouwd. In een apart hoofdstuk wordt aandacht besteed aan crisismanagement, dat nodig is bij bv. een bommelding, gijzelneming of bij schietincidenten. Ook het algemeen veiligheidsbeleid op de school en de goede samenwerking met ouders en jeugdhulpverlening komen aan bod.
Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- pedagogiek --- agressie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Geweld ; scholen --- #PBIB:+107.21 --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- 301.185.1 --- 37.015.3 --- 37.03 --- geweld --- probleemgedrag --- 467 --- gedragsproblemen --- onderwijs --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- 454.22 --- 455.9 --- Agressie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geweld --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Secundair onderwijs --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- agressiviteit --- 454.9 --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kinderen --- Klasklimaat --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- School --- Schoolklimaat --- 37.064 --- 465 --- Gedragsstoornissen --- Leerlingen --- Methodiek --- Samenwerking --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- agressie (ler) --- tucht
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|