Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Groepsdynamica : werken in en met groepen
Author:
ISBN: 9789089539168 9789461277923 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groepsdynamica is de wetenschappelijke studie van het gedrag van mensen in groepen. Daarnaast is het een algemeen gebruikte term voor de processen die zich in groepen afspelen en de interventies die je er als deelnemer of begeleider op kunt uitoefenen. In Groepsdynamica wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkeling die groepen doormaken vanaf de vorming van een groep. Aan de orde komt wat de impact is van groepsdynamica op mensen die een groep begeleiden of er (professioneel) deel van uitmaken. De volgende vragen worden in het boek beantwoord: Waarom voel je je bij sommige groepen als een vis in het water en voel je je in andere groepen niet welkom of zelfs onveilig? Hoe kun je een goede groep behouden en hoe kun je je kennis en vaardigheden gebruiken om 'lastige' groepen de goede kant op te bewegen? Er is veel geschreven over groepsdynamica, maar dit boek is uniek omdat het zich richt op de (aankomende) groepsbegeleider die zelf ook deel uitmaakt van groepen, bijvoorbeeld als student of als beginnend beroepsbeoefenaar. Het boek is toegankelijk geschreven en bevat veel praktische oefeningen die tijdens de les of een stage of op een werkplek zijn uit te voeren. Groepsdynamica is bijzonder geschikt voor studenten en (beginnend) beroepsbeoefenaren uit opleidingen en beroepen op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, toegepaste psychologie en welzijn.


Book
Inleiding groepsdynamica
Author:
ISBN: 9789001763725 Year: 2010 Publisher: Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is bedoeld voor wie in en met groepen werkt. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, worden de basisprocessen beschreven die duidelijk maken hoe mensen in groepen functioneren en elkaar beïnvloeden. Ook wordt aangegeven welke psychologische processen daarbij een rol spelen. Aan bod komen: wat de groep tot een groep maakt - hoe groepen bestudeerd kunnen worden - wat de functies van groepen zijn voor haar leden - hoe groepsleden elkaar beïnvloeden en hoe groepen zich ontwikkelen - welke structurele kenmerken er aan groepen zijn te onderscheiden - hoe conflicten binnen en tussen groepen ontstaan en hoe daarmee wordt omgegaan - hoe mensen in groepsverband (teams, projectgroepen) samenwerken - hoe overleg in groepen plaatsvindt - hoe er leiding wordt gegeven aan groepen - hoe de communicatie tussen de groepsleden verloopt - hoe mensen zich in grote groepen (menigten) gedragen.Verschillende instrumenten worden aangereikt om het eigen gedrag en het gedrag van anderen in groepen en teams te beschrijven en de tekorten in het functioneren van groepen op te sporen. Ook worden methoden beschreven die gebruikt kunnen worden om het eigen gedrag in groepen en het functioneren van groepen te verbeteren


Book
Groepswerk als uitdaging : perspectieven en dynamieken van groepen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9031344826 9789031344826 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel mensen hebben beroepsmatig met groepsdynamica te maken: groepstherapeuten, maatschappelijk groepswerkers, onderwijzers, docenten en uiteindelijk ook iedere (project)manager en (team)leider. Wie met groepen werkt, kent de positieve, synergetische kenmerken van een groep, maar weet ook dat negatieve krachten binnen een groep de overhand kunnen krijgen. Die kunnen zich uiten in destructieve processen als zondebokvorming, pestgedrag, kritiekloze gehoorzaamheid, overdreven aanpassing en machtsmisbruik. Groepswerk als uitdaging beschrijft hoe deze destructieve mechanismen bij het werken met groepen kunnen worden geminimaliseerd en juist de positieve krachten van een groep kunnen worden versterkt. Groepswerk wordt gezien als een vorm van begeleiding waarbij het stimuleren en optimaal benutten van de positieve kanten van een groep centraal staan. Hierdoor zullen begeleiders bij zowel groepsleden als henzelf het beste naar boven willen halen. Om dit doel te bereiken, moeten zij bewust en methodisch Te werk gaan. Naast een theoretische basis geven de auteurs hiervoor een tiental praktijkgerichte methoden. Zij vullen deze bovendien aan met een lijst van adviezen voor probleemoplossing in groepen. Dit boek vormt de afsluiting van de losbladige uitgave Werken, leren en leven met groepen. Het bevat een selectie uit de 76 artikelen die in de afgelopen negen jaar in dit handboek zijn verschenen. Tezamen geven deze bijdragen een compleet en actueel beeld van de stand van zaken op het terrein van werken met groepen. Hierdoor vormt Groepswerk als uitdaging een unieke inspiratiebron voor iedereen die in zijn werk met groepsdynamica te maken heeft Inhoudsopgave : INLEIDING : GROEPSWERK ALS UITDAGING FUNDAMENTEN VAN DE GROEPSDYNAMICA 1. Inleiding 2. De indeling in taaksapecten en sociaal-emotionele aspecten 3. De wieg van de groepsdynamica in Europa 4. De opkomst van de groepsdynamica in Amerika 5. Hoofdstromingen in de groepsdynamica 6. Tot besluit STABILITEIT EN VERANDERING IN GROEPEN : EEN HISTORISCHE TERUGBLIK MET HEDENDAAGSE BETEKENIS 1. Inleiding 2. De veldbenadering van Lewin 3. De dialectische benadering van Sartre 4. De systeembenadering 5. Feedback nader beschouwd 6. Slotopmerkingen HET VORMINGSPROCES IN DE KLEINE GROEP 1. Inleiding 2. De kleine vormingsgerichte groep 3. De voorfase 4. De zoekfase 5. De vormingsfase 6. De realisatiefase 7. Interactieposities binnen het relatienetwerk PROBLEEMOPLOSSING IN GROEPEN : EEN PRATISCHE AANPAK OP BASIS VAN EEN THEORETISCHE INVENTARIS EN PRAKTIJKONDERZOEK 1. Inleiding 2. Probleemoplossing in theorie 3. Tien praktijkgerichte methoden voor probleemoplossing in groepen 4. Concrete adviezen voor probleemoplossing in groepen : een integratie van theorie en praktijk 5. Besluit GROEPSWERK IN (PROJECT)ONDERWIJS DOORDACHT AANSTUREN : DE POSITIE VAN DE DOCENT IN EEN ZELFSTURENDE (LEER)GROEP 1. De groep in projectonderwijs : een medium voor het leren 2. De kerntaak van de docent in projectonderwijs : een evenwicht zoeken tussen aansturen en loslaten van de Projectgroep 3. Een raamwerk voor het doordacht aansturen van projectgroepen 4. Conclusie GROEPSMAATSCHAPPELIJK WERK : PLAATSBEPALING, INNOVATIE EN IMPLEMENTATIE 1. Inleiding en verantwoording 2. Groepsmaatschappelijk werk nader beschreven 3. Invoering van groepsmaatschappelijk werk als innovatieproces 4. Samenvatting en conclusies CO-BEGELEIDING VAN GROEPEN : SAMEN LEIDEN OF SAMEN LIJDEN ...? 1. Inleiding en verantwoording 2. Een nadere definiring van co-begeleiding 3. Behoeften van co-begeleiders 4. Stereotypen van co-begeleiding 5. Fasen in de ontwikkeling tussen co-begeleiders 6. Voordelen van co-begeleiding 7. Valkuilen van co-begeleiding 8. Voorbereiding op co-begeleiding 9. Samenvatting en conclusies


Book
Sociale psychologie
Authors: --- ---
ISBN: 9789043012836 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociale psychologie gaat over het dagelijks leven. In een wereld waar het menselijk gedrag steeds weer blijft verrassen en waar onderzoeksresultaten totaal anders kunnen uitpakken dan op het eerste gezicht wordt aangenomen, biedt dit boek je een stevige basis waarop je je kennis van deze uitdagende discipline verder kunt uitbouwen. Maar dit boek biedt meer dan een stevige basis: het brengt de sociale psychologie tot leven! De hele context van het vakgebied wordt gepresenteerd: hoe theorien tot onderzoek leiden, waarom onderzoek nu juist op die manier wordt uitgevoerd, hoe onderzoek tot nog weer andere vormen van vervolgonderzoek leidt. Ook plaatsen de auteurs de theorie in een realistische en herkenbare context en bespreken ze het onderzoeksproces op een nuchtere, betekenisvolle manier. Elk hoofdstuk begint verder met een waar gebeurd verhaal dat illustratief is voor de concepten die in dat hoofdstuk aan de orde komen. Op verschillende plaatsen in de tekst komt dit verhaal terug. Door De verhalende en enthousiasmerende presentatie van de stof, de vele voorbeelden en praktijkopdrachten en vertalingen van de theorie naar het dagelijks leven, wordt de stof niet alleen begrijpelijker, maar ook gemakkelijker te onthouden. De auteurs besteden veel aandacht aan de wonderbaarlijke diversiteit van de menselijke aard. Daarnaast gaat ruime aandacht uit naar kenmerken die alle mensen gemeenschappelijk hebben door te wijzen op de vele fenomenen die in uiteenlopende culturen, bevolkingsgroepen en seksen voorkomen. Dit boek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs die een opleiding volgen in de sociale wetenschappen en voor iedereen die genteresseerd is in het vakgebied sociale psychologie Inhoudsopgave : 1 Inleiding op de sociale psychologie 2 Methodologie: hoe doen sociaalpsychologen onderzoek? 3 Sociale cognitie: hoe we denken over de sociale wereld 4 Sociale perceptie: hoe we andere mensen begrijpen 5 Zelfkennis: hoe we onszelf leren begrijpen 6 De behoefte om onze handelingen Te rechtvaardigen 7 Attitudes en attitudeverandering: het benvloeden van gedachten en gevoelens 8 Conformisme: het benvloeden van gedrag 9 Groepsprocessen: invloed in sociale groepen 10 Interpersoonlijke aantrekkingskracht: van eerste indrukken tot hechte relaties 11 Prosociaal gedrag: waarom helpen mensen? 12 Agressie: waarom kwetsen we andere mensen? Is dat te voorkomen? 13 Vooroordelen: oorzaken en oplossingen Supplementair materiaal Voor docenten zijn aanvullende Engelstalige supplementen beschikbaar, waaronder een docentenhandleiding, testmateriaal en powerpoints. Over de auteurs Elliot Aronson is een van de beroemdste sociaalpsychologen ter wereld. In 2002 werd hij uitgeroepen tot een van de honderd meest vooraanstaande psychologen van de twintigste eeuw. Hij is emeritus hoogleraar aan de University of California, Santa Cruz en bijzonder gasthoogleraar aan Stanford University. Tim Wilson is hoogleraar psychologie aan de University of Virginia. Robin Akert is hoogleraar psychologie aan Wellesly College, Massachusetts.


Book
Groepsdynamica: relaties binnen en tussen groepen
Author:
ISBN: 9001661122 Year: 1998 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe gedragen mensen zich als zij samen met anderen een taak moeten vervullen? Valt daarover in het algemeen iets te zeggen waar de lezer iets mee 'kan'? Van Oudenhoven laat in de opvolger van De groep onder de loep zien dat dit inderdaad mogelijk is. Op basis van de sociaal-psychologische literatuur, aangevuld met vele illustraties uit de dagelijkse praktijk biedt hij een prettig leesbaar overzicht van de groepsdynamica. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties voor oefeningen opgenomen die de behandelde thema's verduidelijken. De lezer kan dan zowel ervaring opdoen met het eigen gedrag als met dat van anderen in groepen. Het laatste hoofdstuk is helemaal gewijd aan de toepassing van de stof in een practicum. De combinatie van theorie, praktische voorbeelden en suggesties voor oefeningen maken dit boek geschikt voor alle instellingen van het hoger onderwijs die opleiden voor beroepen waarvoor het werken met groepen belangrijk is. (Bron: uitgeverscatalogus)


Book
Ontwikkeling in de groep : groepsdynamica bij kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789046902493 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. De groep waarin kinderen en jongeren zich bevinden, heeft een sterke invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen kinderen en jongeren met hun eigen ontwikkeling de dynamiek binnen de groep. Professionals die deze groepen begeleiden, kunnen groepsdynamische processen bijsturen en zo bijdragen aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. In "Ontwikkeling in de groep" bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. Op de website staan onder meer spel- en werkvormen en aanbevolen literatuur (bron: covertekst)


Book
Begeleiden van groepen : groepsdynamica in praktijk
Author:
ISBN: 9031347310 9789031347315 9789036807241 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begeleiden van groepen. Groepsdynamica in de praktijk is volledig herzien en geactualiseerd. In de nieuwe opzet is van deze klassieker op het gebied van groepsdynamica een compleet naslagwerk gemaakt. Na een algemene inleiding over groepsprocessen en de begeleiding daarvan worden in alfabetische volgorde 45 thema's behandeld, waardoor je in een handomdraai de gewenste informatie kunt vinden. Andere thema's die aan de orde komen zijn onder andere besluitvorming, conflicthantering, crisisinterventie, leerprocessen, leiderschap en teambuilding. Op heldere wijze en aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden geeft Begeleiden van groepen antwoord op veelgestelde vragen. Wat zijn groepsprocessen? Welke wetmatigheden zijn er te zien in het verloop van groepsprocessen? Wat kan een groepsleider bijdragen aan de ontwikkeling van een groep? Hoe bevordert hij de samenwerking tussen de leden? Hoe gaat hij om met spanningen? Dit inspirerende boek maakt de groepsleider wegwijs in de wereld van de groepsdynamica Zodat hij groepsprocessen goed begrijpt en groepen adequaat kan begeleiden en bijsturen. Door de overzichtelijke schema's en modellen, de vele verwijzingen in het boek en het uitgebreide literatuuroverzicht is Begeleiden van groepen een handzame en complete encyclopedie. Onmisbaar voor zowel de beginnende als de gevorderde professional die met groepen werkt of daarvoor in opleiding is Inhoudsopgave : Begeleiden van groepen: een procesmatige benadering 45 thema's op alfabetische volgorde 1 Beginfase 2 Besluitvorming 3 Bestaansniveau 4 Coalitievorming 5 Cobegeleiding 6 Cohesie 7 Communicatie 8 Competentiegericht leren en opleiden 9 Conflicthantering 10 Crisisinterventie 11 Feedback 12 Functionele rollen 13 Groepsdynamica 14 Groepsnormen 15 Groepsontwikkeling 16 Groepsontwikkeling in therapiegroepen 17 Groepsontwikkeling in taakgroepen en in trainingsgroepen 18 Groepsvorming 19 Groepswerk 20 Grote groepen 21 Interventies 22 Krachtenveldanalyse 23 Leiderschap 24 Middenfase 25 Outdoormethoden 26 Probleemoplossing In groepen 27 Procesanalyse 28 Projectmatig werken 29 Projectonderwijs 30 Soorten groepen 31 Taak en proces 32 Teambegeleiding 33 Teambuilding 34 Teamcoaching 35 Teamrollen 36 Themagecentreerde interactie 37 Valkuilen 38 Veiligheid en vertrouwen 39 Veranderingsprocessen 40 Voorfase 41 Vooroordelen en stereotypen 42 Waarneming 43 Weerstanden 44 Zelfbeeld 45 Zelfsturing


Book
Handboek groepsdynamica : inleiding op theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789024402328 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Boom/Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groepsdynamica bestudeert het gedrag van mensen in kleine groepen. Door haar brugfunctie tussen psychologie en sociologie neemt de groepsdynamica een unieke plaats in binnen de sociale wetenschappen. Dit boek behandelt de hoofdthema's uit de groepsdynamica, waaronder niveaus en interventies in groepen, groepsvorming, feedback, besluitvorming, conformiteit en het functioneren van teams. In deze elfde herziene druk is er ruime aandacht voor twee centrale onderwerpen binnen het vakgebied: communicatie en leiderschap. Bij de behandeling van de thema's worden er op systematische wijze verbindingen gelegd met de praktijk. Op deze manier ontstaat een rijk overzicht van de groepsdynamica.https://www.acco.be/nl-be/items/9789024402328/Handboek-groepsdynamica

Keywords

Educational sciences --- Social psychology --- Social welfare methods --- gedrag (mensen) --- teamwork --- groepsdynamica --- leidinggeven --- groepsontwikkeling --- groepsvorming --- Groep --- Groepsdynamiek --- Sociale psychologie --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Groepsproces --- Leiderschap --- Team --- Communicatie --- Groepsdynamica. --- 305.2 --- groepspsychologie --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Groepsdynamica --- Groepspsychologie --- 316.45 --- Groepen --- Leidinggeven --- 374 --- 316.45 Sociale groepen. Groepsprocessen. Kleine groepen. Interactionele groepsdynamiek --- Sociale groepen. Groepsprocessen. Kleine groepen. Interactionele groepsdynamiek --- psychologie van groepen --- Psychologie van groepen --- Feedback --- Groepsvorming --- Groepsprocessen --- Teams --- Group Processes --- Group Dynamics --- Group Interaction --- Group Pressures --- Groupthink --- Organizational Behavior --- Organizational Dynamics --- Social Dynamics --- Social Group Dynamics --- Social Loafing --- Behavior, Organizational --- Dynamics, Organizational --- Dynamics, Social --- Group Dynamic --- Group Dynamic, Social --- Group Dynamics, Social --- Group Pressure --- Interaction, Group --- Loafing, Social --- Organizational Behaviors --- Organizational Dynamic --- Pressure, Group --- Social Dynamic --- Social Group Dynamic --- Social Loafings --- Group Meetings --- Group Process --- Group Thinking --- Group Meeting --- Group Thinkings --- Meeting, Group --- Process, Group --- Thinking, Group --- Sociology


Book
Werken, leren en leven met groepen. Nieuwsbrief
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9065026029 Year: 1996 Publisher: Houten/Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke gemeente in Nederland heeft een openbare bibliotheek. De voorziening bestaat meestal uit een centrale bibliotheek in de stad en filialen in de wijken. Als het gaat om een plattelandsgemeente, dan is er meestal een hoofdbibliotheek in het grootste dorp en zijn er filialen in de kleinere dorpen. Daarnaast bestaat nog het fenomeen van de bibliobus en eventuele uitleenposten of servicepunten in scholen, wijkgebouwen of dorpshuizen. Vrij nieuw zijn de zogenaamde I-punten, Informatiepunten, meestal bestaand uit een aantal computers. Deze I-punten zijn een initiatief van de eerste minister van het Grote Stedenbeleid.


Book
Teamleiderschap als ambacht : gids bij het samenwerken met de verschillen
Author:
ISBN: 9789044130997 Year: 2016 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe als leidinggevende het potentieel van je team optimaal benutten? Hoe de verschillen bestaansrecht geven en wat te doen als het verschil tot spanningen leidt? Deze gids biedt de leidinggevende diverse kaders en perspectieven om naar het eigen team te kijken als een groep-in-ontwikkeling, als een cocreatief en levend systeem, als een ijsberg en een strijdtoneel. Vooral de onderstroom in groepen staat centraal: hoe betekenis geven aan de dynamieken die mensen van het werk houden? Hoe woorden geven aan processen die ongrijpbaar lijken? Hoe het emotionele leven van de groep beter begrijpen? Kennis over groepsdynamieken en beschermingsmechanismen helpt leidinggevenden om hier constructief mee te werken.In zijn rol als teamcoach is de leider zijn eigen instrument. Dit betekent dat de ontwikkeling, basishouding en persoonlijke kwaliteiten van de leidinggevende cruciaal zijn. Een team kan zich niet verder ontwikkelen dan het ontwikkelingsniveau van de leidinggevende zelf. Teamleiderschap is dan ook een ambacht, dat bestaat uit een grondige kennis van de stiel, een rugzak vol methodieken en interventies en tot slot uit persoonlijk meesterschap of de capaciteit om geïnformeerde intuïtie te benutten.Bron : http://www.maklu.be

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by