Listing 1 - 10 of 115 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De menselijke levensloop is een boeiend gegeven. Maar net als het spannend wordt, als de jonge mens klaar is om de wereld in te gaan, houdt de wetenschappelijke interesse op. Dit boek beschrijft de totale menselijke levensloop, van pasgeborene over adolescent en volwassene tot en met de hoogbejaarde, en niet alleen de levensloop van het individu, maar ook die van partner en gezin. De mens maakt kennis met een wereld die voor hem geconstrueerd is. Hij neemt afscheid van een wereld waarin hijzelf een nieuwe constructie achterlaat. Elke bouwsteen die hij gebruikt is onderworpen aan universele regels. De constructie die hij daarmee ontwerpt vormt echter een hoogst individuele biografie. De constructieve spanning tussen individualiteit en universaliteit tekent de menselijke levensloop.Dit boek is een werkinstrument: het biedt de lezer een synthese van ruim 100 jaar wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van het individu. Het stelt vragen bij het mens- en wereldbeeld in de levenslooppsychologie. Het peilt naar het reflectievermogen van de lezer t.a.v. persoonlijke levenservaringen. Het daagt de lezer uit om de menselijke levensloop te percipiëren als een blijvend groeiproces tot en mét het laatste afscheid
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Levensloop --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Ontwikkelingspsychologie --- 416 --- 094393.jpg --- psychologie --- 159.98 --- 159.9 --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- ontwikkelingsbiologie --- levensloopmodellen --- Levenskwaliteit --- Fysiologie --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs.
basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen (0-12 jaar) --- Pedagogische psychologie --- Leerpsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 416.23 --- Ontwikkelingspsychologie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie. Het is een uitgebreide introductie: het presenteert basistheorieën en onderzoeksbevindingen en belicht tegelijkertijd huidige toepassingen in de praktijk. De opzet van het boek is chronologisch: per levensperiode (prenataal, babytijd, peuter- en kleutertijd, lagereschooltijd en adolescentie) worden steeds achtereenvolgens de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling gepresenteerd. (Bron: www.pearsoneducation.nl)
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- psychology --- psychologie --- adolescentenpsychologie --- baby psychologie --- schoolleeftijd --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- Psychologie --- Overzicht --- Man --- Volwassene
Choose an application
Het woord "kleine" in de titel is heel bewust gekozen door Kohnstamm: ze maakt hiermee duidelijk dat dit boek gaat over kinderen, kleine kinderen, afhankelijk van het onderwerp maximum 8 jaar oud. Je maakt dus kennis met een heel uitgebreid pakket: je begint bij de baby maar ziet hem of haar ook opgroeien tot een kind dat zijn of haar plaats zoekt in de groep, en dat zie je duidelijk aan de inhoudstafel: ontwikkeling van een baby, ontwikkeling van zintuigen, ontwikkeling van lichaamsbeheersing, hoe leren kinderen, van afhankelijkheid via aanhankelijkheid naar zelfstandigheid, bouwstenen van de persoonlijkheid, zelfbewustzijn en zelfkennis, de plaats in de kinderrij, kinderangsten, gewetensvorming, agressie, seksuele ontwikkeling, fantasie, ontwikkeling van het spelen, kindertekeningen, taalontwikkeling, verstandelijke ontwikkeling en sociale ontwikkeling komen aan bod. Dit is geen leerboek, geen handboek, is bedoeld als hulpmiddel om studenten te helpen structuur te krijgen in de materie en het verband te zien tussen verschillende facetten van de ontwikkeling. Daar is de auteur in ieder geval in geslaagd: vijf drukken op twee jaar tijd, daar zullen vele auteurs jaloers op zijn.
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie: kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- 416.23 --- Kinderpsychologie --- #GSDBP --- ontwikkelingspsychologie --- pedagogische psychologie --- Developmental psychology --- Educational psychology --- Agressie (geweld, woede) --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Seksualiteit en jongeren / kinderen --- Spel --- kinderpsychologie --- 416.1 --- Kindertekeningen --- Taalontwikkeling --- 159.987 --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie (gez)
Choose an application
Psychologie van de levensloop schetst de belangrijkste ontwikkelingen van de levensloop van de mens. In de traditionele ontwikkelingspsychologie wordt vaak te eenzijdig de nadruk gelegd op de ontwikkeling van het kind. In dit boek komen alle stadia van de menselijke ontwikkeling aan bod: vanaf het prille begin in buik van de moeder, de verschillende fasen in de ontwikkeling van het kind tot de verschillende ontwikkelingsstadia in het leven van de volwassene.Psychologie van de levensloop is een herziene uitgave van het eerder bij Acco verschenen boek De levensloop van de mens. Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid en aan de helderheid en de vlotte leesbaarheid van de tekst. Men vindt in het boek de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar die worden telkens geïllustreerd met zeer herkenbare voorbeelden uit het alledaagse leven. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie. --- Psychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 112089.jpg --- 159.98 --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- 416 )* ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE --- #KVHB:Levensfasen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- kleuters --- levensloop --- levenslooppsychologie --- 159.922 --- Omgevingsfactoren --- Ontwikkelingsfases --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Waarneming --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- departement Gezondheidszorg --- Erikson --- Freud, Sigmund --- Piaget, Jean --- prenatale ontwikkeling --- baby --- peuters --- lagere schoolkind --- adolescentie --- volwassenheid --- Psychologie --- Levenskwaliteit --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Man --- Volwassene
Choose an application
Developmental psychology --- psychologie --- Development (Psychology) --- Développement [Psychologie du ] --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie [Ontwikkelings] --- Psychologie du développement --- ontwikkelingspsychologie --- 159.922.6 --- #GSDBP --- 416 )* ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- Developmental psychobiology --- Psychology --- Life cycle, Human --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Developmental psychology. --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop
Choose an application
Het boek biedt een uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook de persoonlijkheidsontwikkeling komt aan bod, te beginnen bij het temperament van het jonge kind tot aan de identiteitsvorming van de adolescent. Er is voor een thematische indeling gekozen, zodat de ontwikkelingsfasen van de verschillende leeftijdsgroepen per onderwerp behandeld worden. Deze derde herziene uitgave is meer praktijkgericht dan voorgaande edities. Het hoofdstuk met de drie wetenschappelijke theorieën is vervallen. Waar nodig wordt nu in de afzonderlijke hoofdstukken een korte theoretische onderbouwing gegeven, die minder psychologische voorkennis vereist. Bovendien is de theorie toegankelijker, dankzij helder taalgebruik en extra illustraties. Studievriendelijke elementen zoals casuïstiek, trefwoorden in de marges en studievragen zijn uitgebreid met overzichtelijke schema's. Ook is in elk hoofdstuk een aparte tekst opgenomen waarin een uitstapje wordt gemaakt naar de afwijkende ontwikkeling, zodat ook veel voorkomende ontwikkelingsproblemen als ADHD in deze introductie aan bod komen.
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- 416.1 --- Cognitieve ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsvorming --- Sociaal milieu --- Sociale ontwikkeling --- 416 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Gezin --- Hechting --- Identiteit --- Omgevingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheidsleer --- Temperament --- Zelfconcept --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Pubers zijn de thermometer van de maatschappij. Door hen in beeld te brengen, krijg je inzicht in de mens en de maatschappij. Psychologie van de adelescentie is gebaseerd op nieuwe inzichten - biologisch, psychologisch, pedagogisch - die uit wetenschappelijk onderzoek naar voren zijn gekomen, zonder de bestaande kennis te verwaarlozen. In dit boek komt de normale psychologische ontwikkeling tijdens de prepuberteit, puberteit en adolescentie aan de orde, maar er is ook aandacht voor scheiding, verslaving en pathologische stoornissen. Daarnaast wordt de veranderende wereld van adolescenten onder de loep genomen, waarin de computer, internet en de multiculturele samenleving een heel andere en belangrijkere rol spelen dan voorheen. Psychologie van de adolescentie is het vierde deel in een reeks boeken van Martine Delfos over de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. In deel 1 Ontwikkeling in vogelvlucht wordt de normale ontwikkeling beschreven en in deel 2 Ontwikkelingspsychopathologie de abnormale ontwikkeling. In deel 2 Kinderen en gedragsproblemen wordt een model geboden waarin de drie factoren aanleg, omgeving en rijping uiteengerafeld worden. In dit vierde deel wordt ingegaan op de psychische en biologische gebeurtenissen tijdens de puberteit. Dit boek wordt geleverd met een toegangscode tot de studiewebsite Pearson XTRA. Op www.pearsonxtra.nl is voor zowel studenten als docenten veel aanvullend studie- en lesmateriaal beschikbaar, zoals een aandachtspuntentrainer, samenvattingen en extra verdiepingsmateriaal.
ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- psychology --- psychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Adolescenten --- Adolescenten --- adolescentie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- 159.98 --- 159.987 --- PXL-Healthcare 2016 --- adolescenten
Choose an application
Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #PBIB:2005.1 --- #PBIB:gift 2005 --- 159.9 --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- 159.98 --- Psychologie
Choose an application
Psychiatry --- Behavior modification. --- Personality. --- Ontwikkelingspsychologie --- therapeutische technieken --- therapeutische technieken.
Listing 1 - 10 of 115 | << page >> |
Sort by
|