Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
scorecards --- Business policy --- prestatiemetingsystemen --- Strategievorming --- Prestatiemetingen --- Scorecard --- Managementtechnieken --- Management --- Strategisch management --- Resultaten --- Balanced scorecard --- Prestatiemeting --- Resultaat --- Kostenbeheersing --- 431 --- balanced scorecard --- opleiding management --- formation management
Choose an application
Taxes --- Road traffic --- rekeningrijden --- 442.2 Verkeersvraagstuk --- AA / International- internationaal --- 385.1 --- 385.24 --- 380.20 --- Vervoer : economie, stelsel en beleid. --- Exploitatie, prijzen en financiële resultaten van vervoer te land. --- Prijstheorieën: algemeenheden. --- Congestion pricing --- Toll roads --- User charges --- Charges, User --- Fees, User --- Fees and charges (User charges) --- User fees --- Fees, Administrative --- Roads --- Roads, Toll --- Turnpike roads --- Tolls --- Electronic Road Pricing System --- Express highways --- Congestion charging --- Congestion fees --- Prijstheorieën: algemeenheden --- Vervoer : economie, stelsel en beleid --- Exploitatie, prijzen en financiële resultaten van vervoer te land
Choose an application
Economics, Mathematical --- Game theory --- Mathématiques économiques --- Théorie des jeux --- 519.3 --- E-books --- 519.83 --- 330.105 --- 330.1 --- 000.1 --- 518.5 --- Games, Theory of --- Theory of games --- Mathematical models --- Mathematics --- Economics --- Mathematical economics --- Econometrics --- 330.1 Economische grondbegrippen. Algemene begrippen in de economie --- Economische grondbegrippen. Algemene begrippen in de economie --- 330.105 Wiskundige economie. Wiskundige methoden in de economie --- Wiskundige economie. Wiskundige methoden in de economie --- 519.83 Theory of games --- Algemene werken --- Operationeel onderzoek. Speltheorie --- Methodology --- AA / International- internationaal --- 305.975 --- 305.6 --- NBB multivolumes --- Monte Carlo methods. Experimenten en resultaten. --- Risicotheorie, speltheorie. Risicokapitaal. Beslissingsmodellen. --- Economics, Mathematical. --- Game theory. --- Operational research. Game theory --- 519.8 --- speltheorieën --- Mathématiques économiques --- Théorie des jeux --- Business & Economics --- Economic Theory --- Monte Carlo methods. Experimenten en resultaten --- Risicotheorie, speltheorie. Risicokapitaal. Beslissingsmodellen --- Economics - Mathematical models
Choose an application
Dit boek introduceert in Vlaanderen een nieuwe manier om te werken aan integrale kwaliteitszorg: de collegiale visitatie. De voorbije jaren deden veel Vlaamse scholen ervaring op met zelfevaluatie. Het bewustzijn groeit dat de gangbare praktijk van zelfevaluatie nog voor heel wat verbetering vatbaar is. Terwijl zelfevaluatie voor veel scholen nog vaak een doel op zich is, willen de auteurs van dit boek met de collegiale visitatie meer aandacht geven aan de professionele ontwikkeling van leraren en van scholen. Ook de noodzaak om hierbij het kernproces (het leren van de leerling) niet uit het oog te verliezen, wordt sterk benadrukt. Scholen zijn dan ook meer dan ooit op zoek naar werkwijzen die deze nieuwe accenten voldoende tot hun recht laten komen. Bij een collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport aan de school. De ervaringen in het buitenland (Verenigde Staten, Canada, Noorwegen, ?) zijn bemoedigend. In dit boek vindt de lezer niet alleen het theoretische referentiekader maar ook een volledig uitgewerkt scenario voor het verloop van een collegiale visitatie. Daarin komen twee interessante werkwijzen aan bod die los van het volledige scenario door schoolteams toegepast kunnen worden: ?shadowing? en het ?onderzoeken van leerlingenwerk?. Voor schoolteams die verdere stappen willen zetten in hun continue zoektocht naar kwaliteitsverbetering, houdt dit boek de uitdaging in om met deze nieuwe methodiek aan de slag te gaan. Zij kunnen samen met gelijkgezinde scholen het initiatief hiertoe zélf nemen of instappen in een projectaanbod dat uitgaat van ondersteuningsdiensten.
Lerarenopleiding --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijs. --- Algemeen. --- zelfevaluatie --- benchmarking --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsstrategieën --- School management --- onderwijsorganisatie --- onderwijskwaliteit --- collegiale visitatie --- kwaliteitszorg --- 450.4 --- 450.7 --- Inspectie --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- visitatie --- 450.6 --- Schoolteams --- Visitatie --- 450.49 --- Collegiale visitatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 37.014.6 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Visitaties --- Scholen --- Visitatie (Onderzoek) --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. In het eerste deel wordt stilgestaan bij enkele begrippen omtrent attitudes en het ontwikkelen van attitudeplannen. In deel 2 reiken we een kader aan om attitudes via 5 fasen op een verantwoorde wijze te evalueren: observeren, registreren, inventariseren, beoordelen en rapporteren. De auteurs hebben ook aandacht voor het vormen van attitudes e'n de voorwaarden om er succesvol rond te werken. Deel 3 en 4 zijn twee zeer concrete toepassingen: een attituderapport om attitudes op schoolniveau te evalueren en een praktisch instrument voor vakoverschrijdende doelstellingen, meer bepaald competenties. Ook projecten, vrije ruimte, stages, geïntegreerde proeven,... kan men op die wijze evalueren. Voor beide delen is het evaluatieproces volledig digitaal uitgewerkt waardoor het bijzonder gebruiksvriendelijk is en de planlast vermindert. Op bijgevoegde cd-rom staat een volledige demo van beide toepassingen en concreet materiaal waarmee een leraar in zijn les attitudes kan evalueren.
Attitudevorming --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- attitude --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Attitudevorming ; onderwijs --- Evaluatietechnieken ; secundair onderwijs --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- attitudes --- evaluatie --- evaluatietechnieken --- 454.4 --- didactiek --- gedrag --- 450.6 --- 484.4 --- Attituden --- Competenties --- Evaluatie --- Onderwijs --- Rapporteren --- Vakoverschrijdende eindtermen --- secundair onderwijs --- sociale opvoeding --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leerlingbegeleiding --- Vakoverschrijdend werken --- attitude (ler) --- evaluatie (ler) --- evaluatietechnieken (ler) --- 061737.jpg --- 061738.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Attitudes --- Evalueren --- 371.26 --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Resultaten en selectie --- (zie ook: Basiscompetenties) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Contains audio-visual material --- Didactische evaluatie --- competenties --- evaluatieproces --- Schoolrapporten --- Attitude --- Evaluatietechniek --- Schoolrapport --- Competentie --- Vakoverschrijdende eindterm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leraren evalueren voortdurend hun leerlingen, maar zijn ze ook kritisch voor zichzelf? Je eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen' is één van de tien basiscompetenties die de overheid van een goede leraar verwacht. Wie kritisch is voor zichzelf, zet daarmee een proces van interne kwaliteitszorg (IKZ) op gang. Handige leidraad is de PDCA-cyclus, een verbeterspiraal in vier stappen: plan, do, check en act. Wil je zelf van ‘plan' en ‘do' naar ‘check' en ‘act'?
Kwaliteitszorg --- Leraren. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- leraren --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- School management --- onderwijskwaliteit --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- kwaliteitszorg --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- zelfevaluatie --- 450.4 --- 450.7 --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- didactiek --- onderwijs --- 450.6 --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 454 --- 454.4 ) Evaluatie --- onderwijs : algemeen (ler) --- Lerarenopleiding --- Zelfevaluatie ; onderwijsgevenden --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Vlaanderen --- Leraren --- Professionalisering --- Competenties --- Lerarenbegeleiding --- Leraar --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De aandacht van zelfevaluatie groeit, zowel in Vlaanderen alsook in het buitenland. Ook de idee dat leerlingen op verschillende terreinen hun zeg hebben, wordt in toenemende mate aanvaard. Geïnspireerd door deze tendensen, ontwikkelden medewerkers van EduBROn een instrument voor zelfevaluatie en feedback. Het instrument plaatst leerlingen en leerkrachten tegelijkertijd in de kijker. De aandacht voor zelfevaluatie groeit, zowel in Vlaanderen als in het buitenland. Ook de idee dat leerlingen op verschillende terreinen hun zeg kunnen hebben, wordt in toenemende mate aanvaard. Geïnspireerd door deze tendensen, ontwikkelden medewerkers van EduBROn een instrument voor zelfevaluatie en feedback. Het instrument plaatst leerlingen en leerkrachten tegelijkertijd in de kijker. Er is een versie van het instrument voor de derde graad van het basisonderwijs en een versie voor het secundair onderwijs. Het instrument Leerkrachten leren van leerlingen spruit voort uit een dubbel perspectief: zelfevaluatie aan de kant van de leerkracht en participatie en feedback aan de kant van de leerlingen. Voor leerkrachten is het een middel om hun professionele ontwikkeling richting te geven, voor de leerlingen verhoogt het de participatie op klasniveau. De instrumenten werden uitgebreid getest bij leerkrachten én leerlingen. (Bron: www.woltersplantyn.be)
Teacher education. Teacher's profession --- evaluatie (onderwijs) --- zelfevaluatie --- lerarenberoep --- Teachers --- Training of --- departement Lerarenopleiding 09 --- secundair onderwijs --- kwaliteitsbevordering --- 371.3 --- 371.13 --- basisonderwijs --- 450.7 --- evaluatie --- leraren --- onderwijs --- Basisonderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 450.6 --- 454.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Feedback --- Doceren --- Leraren --- Relatie onderwijsgevende - leerling --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Evaluatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 3e graad lager onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Relatie leraar - leerling --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachten evaluatie --- studentgericht onderwijs --- Leraar --- Directie
Choose an application
Labour market --- Belgique --- België --- Finances publiques --- Openbare financiën --- Finance, Public --- History --- 336.5 <493> --- 336.3 --- #ECO:01.10:economie overheid financiën begroting beleid --- #ECO:05.01:landen België --- #A0303A --- 430.1 Openbare Financien --- Begroting 336.12 --- Openbare financien 336.1/.5 --- 336 --- 336.001 --- 368.4.03 --- deficit budgetaire --- finances publiques --- finances publiques pouvoir federal --- finances publiques communautes et regions --- belgique --- BE / Belgium - België - Belgique --- 331.161.0 --- 336.61 --- 336.60 --- begroting, overheid --- economische conjunctuur --- economische politiek --- financiën, gemeenschappen --- financiën, gemeenten --- financiën, overheid --- fiscaliteit --- geschiedkundige beschrijvingen --- ministerie van financiën --- privatisering --- schuld, overheid --- sociale zekerheid --- werkgelegenheid --- Overheidsuitgaven. Openbare financien. Staatsuitgaven. Lopende staatsuitgaven--België --- Nationale schulden. Staatsschulden. Openbare schulden. Staatslening. Staatsfondsen. Staatsbankroet --- financiën - openbare geldmiddelen - staatsfinanciën - overheidsfinanciën --- financieel overheidsbeheer - financiële politiek - overheidsfinanciering --- sociale zekerheid, financiele verrichtingen en resultaten - sociale zekerheid, financiering --- begrotingstekort --- openbare financien --- openbare financien federale overheid --- openbare financien gemeenschappen en gewesten --- belgie --- Geschiedenis van de overheidsfinanciën: agemeenheden. --- Financieel beleid. --- Financiële toestand. --- 336.3 Nationale schulden. Staatsschulden. Openbare schulden. Staatslening. Staatsfondsen. Staatsbankroet --- 336.5 <493> Overheidsuitgaven. Openbare financien. Staatsuitgaven. Lopende staatsuitgaven--België --- Geschiedenis van de overheidsfinanciën: agemeenheden --- Financieel beleid --- Financiële toestand --- Finance, Public - Belgium - History - 20th century
Choose an application
Social security law --- sociale zekerheid --- Belgium --- Sociale zekerheid --- Sécurité sociale --- 351.84 <493> --- Social security --- -Academic collection --- #SBIB:316.8H40 --- #SBIB:021.IO --- 369 --- (493) --- $?$93/08 --- #ECO:01.14:economie sociale zekerheid pensioenen gezondheid werkloosheidsuitkering --- #ECO:05.01:landen België --- #A9911A --- Sociale zekerheid 368.4 --- securite sociale --- belgie --- BE / Belgium - België - Belgique --- 336.024 --- 368.40 --- C5 --- 368.4 --- 368.4.03 --- 368.4.003 --- 09.01.a --- 09.11. --- Insurance, Social --- Insurance, State and compulsory --- Social insurance --- Insurance --- Income maintenance programs --- Sociaal zekerheidsrecht. Sociaal bestuursrecht. R.S.Z.--(sociale verzekering zie {369})--België --- Sociaal beleid: social policy, sociale zekerheid, verzorgingsstaat --- belgique --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid. --- Sociale voorzorg en verzekeringen. Sociale zekerheid: algemeenheden. --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- sociale zekerheid - sociale verzekering --- sociale zekerheid, financiele verrichtingen en resultaten - sociale zekerheid, financiering --- sociale zekerheid, hervorming en vereenvoudiging --- Sociale verzekering ; België ; Algemeen --- Sociale verzekering ; Meerdere landen --- 351.84 <493> Sociaal zekerheidsrecht. Sociaal bestuursrecht. R.S.Z.--(sociale verzekering zie {369})--België --- 09.11 --- Academic collection --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid --- Sociale voorzorg en verzekeringen. Sociale zekerheid: algemeenheden
Choose an application
In het onderwijs staat meer en meer de totale persoonlijkheidsontwikkeling centraal en niet alleen de louter cognitieve aspecten. Naast kennis verwerven moeten leerlingen/studenten ook kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden, ... Dit houdt in dat de evaluatie van de leerlingen/studenten ook niet meer kan worden beperkt tot het toetsen van de gereproduceerde kennis. Er moet worden overgestapt van een toetscultuur naar een assessmentcultuur, waarin ook de metacognitieve, de sociale en de dynamisch-affectieve vaardigheden worden geëvalueerd. In dit handboek wordt aangegeven hoe je kan beginnen aan assessment, welke evaluatie- methode(n) het meestgeschikt is (zijn) voor jouw onderwijsbehoeften en visie en hoe je na het evalueren feedback geeft en rapporteert aan derden (ouders, ...). Het is vooral een praktische handleiding, met weinig theoretische concepten maar des te meer concrete richtlijnen, werkschema's, verduidelijkende voorbeelden en modellen van werk- bladen. Het handboek is vooral bedoeld voor leerkrachten in het basis-, secundair en hoger onderwijs en voor leraren in opleiding. Het biedt ook interessante informatie en inzichten aan directies, pedagogische begeleiders, opleidingsverantwoordelijken (ook buiten het reguliere onderwijs), beleidsinstanties, e.d.
Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- 371.3 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Feedback Feedback --- Formation Opleiding --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.02 --- Onderwijs ; evaluatie ; assessment --- assessment --- evalueren --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- evaluatie --- onderwijs --- 450.6 --- Authentieke assessment --- Co-assessment --- Evalueren --- Feedback --- Overall-toetsen --- Peer assessment --- Portfolio's --- Self-assessment --- Vaardighedenassessment --- didactiek --- 474.4 --- 484.4 --- 489.54 --- Assessment --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Ouders --- Peer tutoring --- Portfolio --- Rapporteren --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- Assessments --- authentieke assessment --- co-asessment --- feedback --- overall-toetsen --- peer assessment --- rapporteren --- self-assessment --- vaardighedenasssessment --- 371.26 --- Evaluaties --- assessment centers --- competenties --- onderwijs, evaluatie --- onderwijsmethoden --- Competenties; onderwijs --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 032284.jpg --- Chronische patiënten --- evaluatie van leerlingen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Resultaten en selectie --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 658.33 --- 371.21 --- 371 --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- België --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Persoonlijkheid --- Sociale psychologie --- Examineren --- Kwaliteit --- Didactiek --- 371.39 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsmethode --- Psychologie --- Volwassene --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|