Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Sociale stratificatie : op weg naar empirisch-theoretisch stratificatieonderzoek in Nederland
Authors: ---
ISBN: 9060015231 9789060015230 Year: 1978 Volume: 1978 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
Het ontstaan van de arbeidersklasse
Authors: ---
ISBN: 906168515X Year: 1975 Publisher: Nijmegen : Socialistische Uitgeverij,


Book
Sociologie, een hedendaagse inleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401453967 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De wereld verandert razendsnel. Het zwaartepunt van de economie verschuift van West naar Oost, we staan voor ecologische uitdagingen, de vergrijzing en ontgroening doen de welvaartsstaat kraken, jongens én meisjes volgen massaal hoger onderwijs, de kerken lopen leeg en 'wellnesscentra' vol, het huwelijk maakt plaats voor een verscheidenheid aan samenleefvormen, depressie lijkt alomtegenwoordig, maar we leven langer dan ooit tevoren... Het is niet eenvoudig om de betekenis, de oorzaken en de gevolgen van deze fenomenen te begrijpen. Misschien kan de sociologie, als wetenschap die de samenleving bestudeert, hier een handje helpen. Het werk is een eerste kennismaking met de studie van de samenleving. Het streeft naar het combineren van theoretisch inzicht én praktische toepassing. Aan de hand van illustraties en actuele voorbeelden tonen de auteurs hoe de sociologie kan bijdragen tot een beter begrip van de samenleving, en haar impact op ons leven.Bron : http://www.academiapress.be


Book
Demotie en burgerschap : de culturele constructie van ongelijkheid in de kennismaatschappij
Author:
ISBN: 9054873019 Year: 2001 Publisher: Brussel VUBPRESS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tussen de Expo van 1958 en de autoloze zondagen van 1973 kende ons land een aanzienlijke onderwijsexpansie, die de sociale ongelijkheid in de samenleving grondig veranderde. In de kennismaatschappij, die steunt op een hoge scholingsgraad van de bevolking, worden mensen eerder getaxeerd op hun diploma dan op criteria als afkomst, etnie en geslacht. Achter de schermen spelen die oude ongelijkheden nog een rol, maar we doen alsof enkel verdienste en inspanning onze levenskansen bepalen. Dat maakt de beleving van de ongelijkheid anders. Ze wordt immers geïndividualiseerd en geïnterpreteerd als een teken van eigen schuld of tekort. De oude ongelijkheid uitte zich cultureel in de tegenstelling tussen links en rechts, de nieuwe daarentegen leidde tot een culturele clivage. Die vormt de nieuwe breuklijn waarop "nieuwe" politieke partijen als Agalev en het Vlaams Blok konden ontstaan. De posities op die scheidingslijn zijn reeds ingenomen op het einde van het secundair onderwijs. Ze bepalen het verschil tussen leerlingen uit het algemeen vormend onderwijs en leerlingen uit het beroepsonderwijs. Samen met het gevoel achtergesteld te zijn en met een aantal specifieke smaakculturen creëert de breuklijn een subcultuur. Die komt uiteraard meer voor bij groepen die zich achtergesteld voelen, maar ze verspreidt zich ook los van achterstelling en zelfs los van het gevoel van achterstelling. Het onderzoek steunt op een aantal grootschalige enquêtes, en wil tevens een brug slaan tussen survey-onderzoek en cultuursociologie. Het boek richt zich niet alleen tot studenten en wetenschappers, maar ook tot iedereen die geïnteresseerd is in het veranderende politieke landschap, het onderwijssysteem en de sociale ongelijkheid. (Bron: covertekst)


Book
Sociologie : een klassieke en hedendaagse benadering
Author:
ISBN: 9038206321 Year: 2004 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Waar zijn al die kapsters naartoe? : De positie van lagergeschoolde vrouwen op de arbeidsmarkt
Authors: ---
ISBN: 9077271244 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Steunpunt gelijkekansenbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van het voorbeeld van de kapsters gaan we na hoe het komt dat lagergeschoolden niet altijd de kansen grijpen die hen - zoals op het eerste zicht lijkt - geboden worden. In het eerste hoofdstuk lichten wij de onderzoeksvragen van dit project toe en bespreken we de methodologie die werd gebruikt om de vragen te beantwoorden. Het tweede hoofdstuk geeft aan waarom we voor kapsters kozen als case. In het derde hoofdstuk schetsen we een precies beeld van wie de kapsters zijn. We gaan dieper in op kapsters in opleidingen en kapsters op de arbeidsmarkt. In het laatste hoofdstuk beantwoorden we de onderzoeksvragen. We doen dit grotendeels aan de hand van de resultaten van diepte-interviews en focusgroepen. Dit rapport wordt afgesloten met een management summary waarin we een samenvatting geven vanhet voorafgaande en waarin we enkele voorstellen doen voor het beleid om hindernissen weg te nemen of de effecten ervan te milderen.

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by