Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze praktijkgids is geschreven in naam van Jonas, Fathia, Thomas, Mirthe en zoveel andere goedbegaafde volwassenen met een autismespectrumstoornis die zich onbegrepen voelen door onze maatschappij. De 'te' overheerst in hun hele leven. Het lijkt wel nooit 'goed' of 'goed genoeg' te zijn. Deze begaafde, competente volwassenen kwijnen vaak weg onder het juk van stigmatisering en sociaal isolement. Ze kennen van heel nabij het dilemma tussen leven en overleven. In klinische gesprekken kwamen steeds weerkerende thema's aan bod: gebrekkige zelfwaarde, gevoelens van minderwaardigheid en vooral de enorme machteloosheid om zichzelf niet te mogen en kunnen zijn. In gesprekken met hulpverleners, consulenten, maatschappelijk werkers en anderen stellen we nochtans een enorme wil vast om te helpen, veel goede bedoelingen, spontaan en professioneel handelen vanuit gekende scenario's, maar ook onbegrip en frustratie in de begeleidingen. Het gebrek aan concrete kennis en praktische informatie over een degelijke behandelingsen begeleidingsaanpak voor volwassenen met ASS speelt daarin een grote rol. Vandaar de idee van deze praktijkgids voor hulpverleners en volwassenen met ASS.Het boek bevat concrete tips en praktische voorbeelden voor hulpverlening. In schema's - soms zo eenvoudig als bolletjes - wordt een complexe realiteit van verschillende breinen eenvoudig en helder toegelicht. Gemakshalve worden de termen 'neurobreinen' en 'autibreinen' gebruikt, een verwijzing naar de anders functionerende hersenbreinen van 'doorsnee hulpverleners' en 'volwassenen met ASS'. Het verschil in informatieverwerking van de hersenen bepaalt immers mee de communicatie
Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- Behavior therapy --- Behavioral therapy --- Comportement [Thérapie de ] --- Gedragstherapie --- Therapie [Gedrags] --- Thérapie comportementale --- Thérapie de comportement --- #KVHB:Autisme --- 462.4 --- Autisme ; volwassenen --- 376.44 --- Autisme --- Dagelijks leven --- Communicatie --- volwassenen --- Autistische kinderen --- 616.2 --- Volwassenen --- Psychotherapie --- Hulpverlening --- Autisme. --- Begaafdheid. --- Volwassenen. --- Autism --- Treatment --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Social problems --- Adult education. Lifelong learning --- Limburg [Belgium, province] --- #A0203A --- 712 Onderwijs voor volwassenen
Choose an application
Sociology of culture --- Sociology of leisure --- cultuurbeleid --- kinderen --- cultuursociologie --- cultuurparticipatie --- volwassenen --- Flanders
Choose an application
Developmental psychology --- Age group sociology --- sociologie --- jeugd --- maatschappij --- onderwijs --- jeugdproblematiek --- opvoeding --- jongerencultuur --- volwassenen
Choose an application
Developmental psychology --- History --- Congresses --- 159.922.6 --- -#GROL:SEMI-159.922.6 --- #KVHB:Levensfasen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Development (Psychology) --- Developmental psychobiology --- Psychology --- Life cycle, Human --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- -Congresses --- Ontwikkelingspsychologie --- Congresses. --- volwassenen en derde leeftijd --- volwassenen en derde leeftijd. --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Volwassenen en derde leeftijd. --- #GROL:SEMI-159.922.6 --- History&delete& --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Ages --- Leeftijden. --- Developmental psychology - History - Congresses
Choose an application
Mensen leren voortdurend. Niet alleen op school, maar veel meer nog daarbuiten. Soms is leren een geleidelijke verandering, soms is het een ingrijpende herziening van opvattingen en handelwijzen. De ene keer gaat het leren en veranderen bijna onopgemerkt, dan weer is het een heel bewust ondernomen activiteit. Het boek gaat verder in op de vraag wat leren nu eigenlijk is, welke manieren van leren er zijn, hoe eerdere leerprocessen de capaciteit en de motivatie beïnvloeden en welke invloed de sociaal-culturele omgeving op de lerende heeft. Bij de bespreking van deze thema's verwijst de auteur steeds naar bekende leertheorieën en in alle hoofdstukken staan opdrachten. Zo worden nieuwe ideeën over leren en veranderen verbonden met eerder verworven inzichten en met de praktijk. In deze 3de, herziene druk zijn nieuwe inzichten verwerkt, vooral op het gebied van informeel leren.Verkorte inhoudsopgave: Verschillende leerprocessen - Leren en (sub)cultuur - Van georganiseerd leren naar werkleren - Leervermogen - Achtergrond: leertheorie - Literatuur
leren --- leertheorieën --- werkplekleren --- didactische processen --- Educational psychology --- competentiemanagement --- levenslang leren --- Stages Stages --- 100733.jpg --- Volwasseneneducatie --- Levenslang leren --- Leerpsychologie. --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- Formation Opleiding --- Formation dans l'entreprise Werkplekopleiding --- 415.4 --- leerpsychologie --- onderwijspsychologie --- psychologie --- 450.7 --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leren --- Volwassenen --- leerprocessen --- methodiek --- personeelsbeleid --- stage --- volwassenen --- Pedagogie --- didactiek --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Hogere geestelijke functies --- Opleiding en bijscholing --- 371.3
Choose an application
Qu'est-ce le vieillissement si ce n'est l'action du temps sur la vie? Or, la physique révèle que la notion de temps s'éloigne considérablement de la perception du temps vécu, perception basée sur le souvenir d'un passé et l'appréhension d'un futur. Vieillir, c'est éprouver les limites de l'existance; assumer le vieillissement, c'est se mettre à l'écoute du temps qui passe, tel que tente de le visualiser l'oeuvre d'artistes contemporains. Tout au long de la vie, des modifications du patrimoine génétique des cellulles somatiques entraînes le vieillissement. Ce vieillissement biologique s'accompagne d'altérations physiques, neurologiques et psychologiques variables mais dont la spécificité justifie une prise en charge gériatrique particulière. Si le vieillissement renvoie à une évaluation biologique, la vieillesse, ou l'état "d'être vieux", répond davantage à une définition sociale. Si le droit ne connaît pas la vieillesse comme telle, la société contemporaine tend cependant à confiner les aînés dans un univers propr. En mettant en place des dispositifs d'assistanc, elle renforce la tentation de repli qui conduit à l'isolement. Or, si la médecine a contribué à donner des années à la vie, il lui importe aussi de donner de la vie aux années; c'est un des défis qu'elle devra livrer.
Law --- Age--Physiological effect --- Ageing --- Aging --- Gerontologie --- Gérontologie --- Senescence --- Veroudering --- Vieillissement --- Gerontology --- vergrijzing (veroudering van de bevolking) --- veroudering (verouderingsproces) --- Aging. --- 362.6 --- 314.4 --- #SBIB:316.8H14 --- #SBIB:314H320 --- Aging, Biological --- Biological Aging --- Mutation Accumulation --- viellissement de la population (viellissement démographique) --- vieillissement --- bejaarden - bejaardenzorg --- Sterfte. Mortaliteit. Sterftecijfers. Ziektecijfers. Invaliditeitscijfers--(demografie) --- Welzijns- en sociale problemen: bejaarden --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderen: algemeen --- Ontwikkelingspsychologie --- volwassenen en derde leeftijd --- volwassenen en derde leeftijd. --- 314.4 Sterfte. Mortaliteit. Sterftecijfers. Ziektecijfers. Invaliditeitscijfers--(demografie) --- Gérontologie --- AGING --- AGED --- Personnes âgées --- Psychologie --- Volwassenen en derde leeftijd.
Choose an application
Didactics of higher education --- e-learning e-learning --- Apprentissage Leerproces --- Technologie de l'information Informatietechnologie --- Formation continuée Permanente opleiding --- Formation des adultes Opleiding voor volwassenen --- Matériel didactique Leermiddelen --- Formation (entreprises) Vorming (bedrijven)
Choose an application
Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog een ander kan niet om met hoge verwachtingen. In dit baanbrekende boek leggen hoogbegaafdheidsexperts Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx de vele valkuilen bloot die aanwezig talent kunnen fnuiken. Maar ze reiken ook concrete tools aan die hoogbegaafden kunnen helpen om hun talenten te laten floreren en gelukkiger in het leven te staan.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789401446884/Meer-dan-intelligent)
#PBIB:+105.70 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hoogbegaafdheid --- Hoogbegaafdheid. --- personeelsbeleid --- management --- gestion du personnel --- Hoogbegaafdheid --- Educational psychology --- 462.1 --- intelligentie --- volwassenen --- jongeren --- orthopedagogiek --- hoogbegaafde kinderen --- leermoeilijkheden --- hoogbegaafdheid --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek is de ideale gids voor studenten met dyslexie die de stap naar het hoger onderwijs zetten. Naast algemene informatie over dyslexie biedt dit werk allerlei tips en hulpmiddelen voor dyslectici om hun studies in het hoger onderwijs efficiënt aan te pakken. Ook de ouders, leerkrachten en begeleiders van deze studenten hebben baat bij de inhoud van dit boek. Deze uitgave is het resultaat van een grondige internationale literatuurstudie in combinatie met de onderzoeksresultaten van de auteurs, en werd aangevuld met talrijke bevindingen uit de praktijk. Studeren met dyslexie is een uitdaging, maar dankzij dit werk kunnen studenten en hun begeleiders gericht aan de slag.(Bron: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/slagen-met-dyslexie-in-het-hoger-onderwijs)
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- dyslexie --- leerproblemen --- schoolpsychologie --- hoger onderwijs --- Dyslexie --- 464 --- Hoger onderwijs --- 616.895.5/6 --- Hoger Onderwijs --- Slaagkansen --- Leerstoornissen --- 376.54 --- volwassenen --- Kinderen met leerproblemen --- Studenten --- Leerproblemen --- HO (hoger onderwijs) --- Higher education --- zelfhulptechnieken --- hogeschoolstudenten --- Student --- studiebegeleiding --- Dyslexie.
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|