Listing 1 - 10 of 464 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
En septembre 2015, un nouvel acteur est apparu sur la scène des études de genre : STRIGES. Cette structure de recherche interdisciplinaire sur le genre, l'égalité et la sexualité constitue une des équipes fondatrices de la Maison des Sciences Humaines de l'ULB. En échappant aux divisions facultaires et disciplinaires, Striges permet aux architectes de collaborer avec des historiens et des juristes, aux psychologues de travailler avec des linguistes ou des anthropologues, aux sociologues de côtoyer des économistes et des philosophes. Ce numéro de Sextant souhaite faire connaître la vivacité et la diversité du travail mené à Striges en balayant un large éventail de questions et de disciplines. Il permet aussi à nombre de doctorant.e.s et postdoctorant.e.s de faire connaître leurs recherches. Par l'inclusion de plusieurs hommages à des collègues et à des personnalités récemment décédées, il inscrit Striges dans une lignée et revendique un héritage qui rend possible le travail actuel.
Choose an application
Wie sind die Entwicklungen der Gender Studies vor dem Hintergrund ihrer Historie zu verstehen? Die Beiträger*innen des Bandes diskutieren diese Frage in drei thematischen Blöcken: Biografische Reflexionen treffen auf politische, künstlerische sowie wissenschaftliche Interventionen und stellen so das Potential der Disziplin heraus. Die einzelnen Beiträge entsprechen Schlaglichtern, die sowohl Dis- als auch Kontinuitäten der Diskurse beleuchten. Die dadurch entstehenden Synergieeffekte bestätigen die Notwendigkeit eines entgrenzenden Dialogs im Fach, transdisziplinär wie transnational.
Choose an application
« La pédagogie institutionnelle peut aider les enfants et les adolescents à grandir, entendu au sens de la « croissance psychique » telle qu'elle est définie par le psychanalyste W.R. Bion. Prenant appui sur les apports de la psychanalyse et des travaux cliniques d'orientation psychanalytique en éducation et formation, les auteurs et autrices proposent des hypothèses sur une partie des processus psychiques inconscients à l'œuvre dans les groupes : en classe et dans le groupe de pairs dont ils font partie. Leur recherche porte sur un corpus constitué de onze monographies : ce sont des récits écrits de situations professionnelles, analysés en groupe. Le premier chapitre est consacré à une institution, le Coin petit, pour laquelle l'enjeu de « grandir » est particulièrement présent. Le deuxième chapitre tente d'éclairer quelques enjeux de transmission au sein d'un groupe de pédagogie institutionnelle, notamment les potentiels transferts entre les membres d'un groupe de pairs. Le troisième chapitre se propose de mobiliser des notions forgées dans le champ de l'approche psychanalytique des groupes, pour envisager des processus de transformations des affects en pensées dans un groupe classe fonctionnant en pédagogie institutionnelle. Ce livre intéressera les professionnels pratiquant la pédagogie institutionnelle et plus largement les enseignants ou formateurs concernés par ce type d'approche pédagogique. ».
Choose an application
Annotation Born on the pages of science fiction comics in the 1920s and 30s, the cyborg lives in popular imagination. As hero of the cyberpunk epic, in its brief but intense history, the cyborg has followed and anticipated the rapport and conflict between man and machine. In the post-Fordist era of digital networked media the cyborg unfolds itself in the dissemination of multiple bodies: on the Internet, in the shift of individual identity, in the new collective aggregation connected by software. It bridges virtuality and concreteness, possibility and necessity. The cyborg thus becomes a field of social conflict, one of the new figures in which the bio-political perspective is embodied.
Choose an application
The hither written final degree project presents the different studies carried out on an artwork formed by three sheets made based on the adhesion of butterfly wings. An analysis is presented, of both conceptual level (descriptive data, origin of the artwork, study of the meaning of the subject matter) and material level (constitutive elements and deep description of them, precedents in the art history), to get to know those discrepant factors that will determine the proposal for the restoration process, which will be reached through a thorough study of the subject matter and its reactions to various materials and through a detailed decision-making process. It also presents an analysis of the state of conservation of the artwork, as well as the various factors of deterioration that would be responsible of its degradation, and proposes through its conclusions an adequate methodology for the aforementioned intervention. Finally, it also specifies the appropriate measures to preserve the artistic object, taking into account its transport and storage needs, as well as the most appropriate exhibition system.
Choose an application
Born on the pages of science fiction comics in the 1920s and 30s, the cyborg lives in popular imagination. As hero of the cyberpunk epic, in its brief but intense history, the cyborg has followed and anticipated the rapport and conflict between man and machine. In the post-fordist era of digital networked media the cyborg unfolds itself in the dissemination of multiple bodies: on the Internet, in the shift of individual identity, in the new collective aggregation connected by software. It bridges virtuality and concreteness, possibility and necessity. The cyborg thus becomes a field of social conflict, one of the new figures in which the bio-political perspective is embodied.
Choose an application
Feminist theory --- Feminism --- Feminism. --- Feminist theory.
Choose an application
This book sheds light on the function of female sexuality in a predominantly male genre: naturalist fiction. Gammel reveals that naturalism is frequently implicated in the very power structures it critiques. Reading European and North American naturalism through the lens of feminist and Foucaultian theories of power, Gammel argues that twentieth-century naturalism increasingly deconstructs itself in its depiction of sexuality, inevitably exposing the genre's internal ideological contradictions. The book makes a special contribution to Canadian studies.
Choose an application
A new, provocative study of the ethical, political, and social meanings of the everyday voice. Utilising the framework of feminist philosophy, authors Ann J. Cahill and Christine Hamel approach the phenomenon of voice as a lived, sonorous and embodied experience marked by the social structures that surround it, including systemic forms of injustice such as ableism, sexism, racism, and classism. By developing novel theoretical constructs such as “intervocality” and “respiratory responsibility,” Cahill and Hamel cut through the static between theory and praxis and put forward exciting theories on how human vocal sound can perpetuate -- and challenge -- persistent inequalities.Sounding Bodies presents a powerful model of how the seemingly disparate disciplines of philosophy and voice/speech training can, in conversation with each other, generate illuminating insights about our vocal lives and identities.
Listing 1 - 10 of 464 | << page >> |
Sort by
|