Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Geschiedenis is een werkwoord : een inleiding tot historisch onderzoek
Author:
ISBN: 9789462700833 9462700834 Year: 2016 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.


Book
Historisch denken over bronnen : aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462925748 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.


Book
Historiek van de PMS-Centra : bijdrage tot de studie van de geschiedenis van de PMS-begeleiding in België
Author:
ISBN: 9054870265 9789054870265 Year: 1993 Publisher: Brussel : Vrije universiteit Brussel (VUB),

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

History of education and educational sciences --- leerlingenbegeleiding --- PMS-centra --- Pupil counseling. Pupil guidance --- historische pedagogiek --- Belgium --- Assistance sociale --- Enseignement --- Geschiedenis --- Histoire --- Maatschappelijk werk --- Onderwijs --- Psychologie --- Sociologie --- Belgique ; histoire --- België ; geschiedenis --- Vocational guidance --- Educational counseling --- Orientation professionnelle --- Orientation scolaire --- Histoire de l'enseignement --- --Belgique --- --PMS --- --Histoire --- --onderwijspolitiek --- PMS --- #PEDA *1.048 <493> --- #PEDA *1 <091> --- #SBIB:HIVA --- #SBIB:316.334.1O120 --- #GBIB:CBMER --- #A9404A --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- #KVHB:PMS. Zie: Studie- en beroepsorientering --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- Onderwijs 37 --- Gezondheidszorg 61 --- 431.2 --- 371.1 --- 371.21 --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- psychologische pedagogiek --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- PMS-centra. --- handboeken en inleidingen. --- psychologische pedagogiek. --- onderwijspolitiek --- Handboeken en inleidingen. --- Psychologische pedagogiek. --- --Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- History --- --Vocational guidance --- Belgique --- BELGIQUE --- CONDITIONS SOCIALES --- 20E SIECLE --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT --- HISTOIRE SOCIALE --- CENTRES PSYCHO-MEDICO-SOCIAUX

Listing 1 - 3 of 3
Sort by