Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
L' observatoire des simples et des fous
Authors: ---
ISBN: 9782960168501 Year: 2015 Volume: *1 Publisher: Bruxelles Lise Duclaux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Artaud at Rodez
Author:
ISBN: 0714526312 0714526320 Year: 1977 Publisher: London Marion Boyars


Book
Sophie Podolski : le pays où tout est permis
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789462302327 9462302324 9780300241266 Year: 2018 Publisher: Brussels Mercatorfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The first monograph dedicated to the visual art of Belgian cult poet and writer Sophie Podolski (1953-1974) features original essays, previously unpublished drawings and texts, and selected translations of her handwritten, illustrated manuscript 'The Country Where Everything Is Permitted' (1972). The contributing writers each explore specific iconographies that are crystallized in Podolski's remarkable graphic oeuvre, considering her highly personal vocabulary and uninhibited style against the backdrop of the late 1960s' and early 1970s' counterculture. Founded on new research that underpinned her solo exhibitions at WIELS (Brussels) and Villa Vassilieff (Paris), this book brings Podolski's lost art into the limelight.


Book
Cartes et lignes d'erre = : Maps and wander lines : traces du réseau de Fernand Deligny, 1969-1979
Authors: --- ---
ISBN: 9782954105901 2954105909 Year: 2013 Publisher: [Paris]: L'Arachnéen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een bundeling van de kaarten die Deligny en zijn help(st)ers en kinderen uittekenden om zo structuur te geven aan die wonderlijke wereld die ze samen opbouwden in de natuur van de Cévennes. Deze kaarten geven ons een mooi idee van de manier waarop autistische kinderen de wereld rond zich zien en beleven.


Book
Oeuvres
Authors: ---
ISBN: 9782952930208 2952930201 Year: 2007 Publisher: Paris : L'Arachnéen,


Book
L'idiotie : art, vie, poltique - méthode.
Author:
ISBN: 2842784316 Year: 2003 Publisher: Paris Beaux-Arts/Livres


Book
Camérer : à propos d'images
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782373670172 2373670178 Year: 2021 Publisher: Paris : L'Arachnéen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans le cadre de ses tentatives pédagogiques, ou anti-pédagogiques, Fernand Deligny (1913-1996), éducateur, écrivain, a manifesté de tout temps un intérêt pour le cinéma. Dans les textes de ce recueil, il s'interroge d'abord sur ce qu'une certaine pratique cinématographique, qu'il appelle "camérer" (plutôt que filmer), peut bien signifier. Puis, dans un dialogue serré avec lui-même et avec l'énigme de la perception autistique (il a vécu pendant trente ans avec des enfants autistes), il aborde l'image, une et multiple, celle qui ne se voit pas, celle qu'ont en partage le poète et le cinéaste, celle qui fait "repère" , celle qui ne se laisse pas prendre.La quasi-totalité des textes de Deligny et l'iconographie qui les accompagne sont inédits, de même que les essais critiques proposés par les meilleurs connaisseurs de son oeuvre.

Art et fantasme
Authors: --- ---
ISBN: 2903528322 9782903528324 Year: 1984 Publisher: Seysell : Champ Vallon,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ensemble de textes issu des conférences annuelles du Centre d'étude de l'expression (Hôpital Sainte-Anne, Paris), qui porte sur les relations de l'art et de la psyché.


Book
L' art brut en question
Authors: ---
ISBN: 9782875720122 2875720120 Year: 2015 Volume: *4 Publisher: Bruxelles CFC-éditions

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This books deals with singular creations - produced by people who led or have led poignant lives, and which have resulted from innovative artistic dialogues. The first part, 'Outsider Art: Today and Yesterday', examines the meaning(s) that have over time been attributed to works created by people on the fringes of society: from asylum art, and how it is viewed by psychiatrists, to Art Brut - a notion invented by the artist Jean Dubuffet which revolutionised art in the twentieth century - and contemporary works, whose significance far outweighs the existential condition of their authors. With contributions from the managers of the largest collections of Art Brut in Europe. This art "on the margins of culture" has opened up wonderful worlds and has also sparked debates about the very meaning and purpose of art, both for the creator and the viewer. Associated with this retrospective review, which takes a look at the highlights and key figures of Art Brut, recent works emphasize the extent to which creative activity in psychiatric remains a living and vital reality. The second part of the book, Interaction, which is also complementary and avoids any attempt to categorise the work, covers works that have resulted from a unique participatory creative process : contemporary artists - Cléa Coudsi & Éric Herbin, Lise Duclaux, Yves Lecomte, MIreille Liénard, Emilio Lòpez-Menchero, Tinka Pittoors, and Caroline Rottier - produced works in collaboration with residents of Le Carrosse, an institution for people with mental disabilities. Including great names of Art Brut (Aloïse Corbaz, Adolf Wölfli, Henri Darger, Willem Van Genk, Madge Gill, André Robillard, Raphaël Lonné, Auguste Forestier and Gaston Chaissac) and recent discoveries made in psychiatric institutions.


Book
L'hallucination artistique : de William Blake à Sigmar Polke
Author:
ISBN: 9782952930291 2952930295 Year: 2012 Publisher: Paris L'Arachnéen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’Hallucination artistique « raconte », en dix-huit chapitres inédits, l’histoire du rôle qu'a joué l’hallucination dans la création artistique au cours des deux derniers siècles, depuis la naissance de la psychiatrie, au début du XIXe siècle, jusqu’au début du XXIe siècle ; il s’achève avec un chapitre sur l’œuvre du peintre allemand Sigmar Polke, mort en 2010. L'auteur considère l’hallucination comme un élément constitutif de la perception et de l’imagination artistiques, indépendamment de la « folie » qui a valu à certains artistes et poètes d’être internés. L’hallucination, dans ce livre, n’est donc pas considérée dans son acception pathologique, mais en tant qu’elle transforme la vue en vision, la description en imagination, la réalité en images. Elle a donc une fonction créatrice, critique... Tout en suivant une ligne chronologique, l'auteur reconstitue des réseaux de correspondances par-delà l’espace et le temps : Polke se prétend en relation télépathique avec Blake et Max Klinger, Rimbaud critique Turner, Baudelaire fait l’éloge de Meryon contre la vue descriptive, Munch et Strindberg se retrouvent à Paris, Artaud rejoue Nerval, Kafka est hanté par Cervantès et Dostoïevski, Pollock nomme un tableau d’après Joyce, Bruce Conner reprend Dante et Blake à son compte… L’Hallucination artistique s’accompagne d'un ensemble d’images qui reconstitue deux siècles d’une histoire de l’art que nous croyons connaître, celle à laquelle appartiennent Goya, Géricault, Turner, Redon, Picasso, Munch, Grosz, Miró, Tanning, Conner.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by